Losse 'onderdeur' in voordeur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cterwiel
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03 14:31
In de zomer heb ik graag, vanaf mijn bureau, begane grond, uitzicht op de straat door de openstaande voordeur. Tot nu toe improviseerde ik altijd een soort onderdeur: twee planken van 80 cm lang en 30 breed die ik op elkaar zette in de deuropening die precies 80 cm breed is. Zo had ik een twee-delige onderdeur van 60 cm hoogte, horizontaal gesplitst, genoeg om loslopende honden en katten te weren, maar wel contact met de straat te kunnen hebben. Planken zijn nu weg, en ik heb alleen nog een op maat gesneden kartonnen doos :?
Ik zoek nu een wat meer elegante oplossing. Ik stel me voor: een twee-delige onderdeur (2 x 40 cm breed, verticaal gesplitst, maar 98 cm 'lang' oftewel hoog' (dan past hij precies onder het voordeurslot), en dan met scharnier(en) die naar één kant dubbel klappen (de onderdeur moet niet makkelijk aan de straatkant te 'openen' zijn). Ik moet hem makkelijk uit de deursponning kunnen tillen en dubbelklappen en binnen wegzetten. Iemand een idee, vooral over welk plaatmateriaal en welke scharnieren en misschien een tekening waarmee ik naar een bouwmarkt kan gaan?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Vroeger had je veel van dat soort deuren.
Online genoeg over te vinden als je de gehele deur wil vervangen.
Hoef je ook geen aparte plaat of wat dan ook in of aan je kozijn te plaatsten.

Zoek maar op Boerendeur.

Edit: en een kat zien te weren van een opstaande plaat/deur van de helft van een deur.... succes... :+

Katten zijn O+

[ Voor 16% gewijzigd door Ad de Jong op 22-03-2025 14:40 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Waarom niet gewoon zo'n hekje kopen waarmee je normaal peuters en honden stopt. Lekker gemakkelijk, niet te lelijk en in de winter gooi je dat ding op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:48
Wat je beschrijft is een duet deur, dat is misschien de mooiste optie al hebben die wel vaak een landelijke uitstraling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ealanrian schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:33:
Wat je beschrijft is een duet deur, dat is misschien de mooiste optie al hebben die wel vaak een landelijke uitstraling
Nog altijd beter dan de kraakpand look met 2 planken of een stuk karton :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:05
Waarom de voordeur niet door een timmerman laten aanpassen?

Als je het zovaak gebruikt is een gedeelde voordeur erg mooi.

Als je naar de Hubo gaat hoef je alleen af te rekenen wat je afneemt.

Ik zou een multiplex plaat van 18mm pakken.
Populieren multiplex is lichtgewicht maar gevoelig voor vocht.
Een hardhouten multiplex kan goed tegen vocht, maar is zwaarder. Hardhout multiplex heb je merkloos, en van garantiplaat. Die laatste is veel duurder, en niet nodig.

[ Voor 58% gewijzigd door FRANQ op 22-03-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:15
FRANQ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:04:
Waarom de voordeur niet door een timmerman laten aanpassen?

Als je het zovaak gebruikt is een gedeelde voordeur erg mooi.

Als je naar de Hubo gaat hoef je alleen af te rekenen wat je afneemt.

Ik zou een multiplex plaat van 18mm pakken.
Populieren multiplex is lichtgewicht maar gevoelig voor vocht.
Een hardhouten multiplex kan goed tegen vocht, maar is zwaarder. Hardhout multiplex heb je merkloos, en van garantiplaat. Die laatste is veel duurder, en niet nodig.
Dat aanpassen, kan dat ook met een Hörmann deur van aluminium?
Hoe gaat dat met een deur met zo een heel hang en sluitwerk frame voor meer puntsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:05
tcw82 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:30:
[...]

Dat aanpassen, kan dat ook met een Hörmann deur van aluminium?
Hoe gaat dat met een deur met zo een heel hang en sluitwerk frame voor meer puntsluiting?
Ik weet niet of dat ook kan, ik had niet gezien fat het een aluminium deur betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:28
Gewoon een oprolbaar traphekje halen. Lekker simpel en kan je laten zitten en kost niet de hoofdprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:15
FRANQ schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:59:
[...]

Ik weet niet of dat ook kan, ik had niet gezien fat het een aluminium deur betreft.
Ik ook niet. Dacht alleen...even checken, als ts een complexe deur heeft of een niet houten deur en hij krijgt allemaal advies dat niet past bij zijn deur(die niet expliciet vermeld is) komt het topic niet echt voorwaarts.
Pagina: 1