Delta 10 GB poort naar TP link Archer 3000 AX 1 GB poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWars
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:13
Hallo allemaal,

Ik wordt overgezet van Caiway naar Delta, zojuist een nieuw glasvezelmodem ontvangen. Als ik alles goed heb begrepen wordt mijn verbinding automatisch omgezet van 1GB/1GB naar 2GB/2GB.

Op het nieuwe modem zit een 10 GB port. Ik vraag mij af of die 'goed kan praten' met een 1 GB poort op mijn router? Kan ik stiekem hopen op een snelheidstoename? Of juist buffer gedoe?

Ik kan het e.e.a. ook anders aansluiten zodat mijn vaste PC met een 2.5 GB NIC op de 10 GB aansluiting van het modem komt, daarover heb ik eigenlijk dezelfde vraag...

Heeft iemand hier ervaring mee?

hopla

Beste antwoord (via StarWars op 22-03-2025 23:45)

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:01
Dat gaat prima werken, snelheidsverschillen worden weggebufferd door de interfaces.

Niet te veel zorgen om maken. Komt echt helemaal goed.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Dat gaat prima werken, snelheidsverschillen worden weggebufferd door de interfaces.

Niet te veel zorgen om maken. Komt echt helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Zou ik zo maar niet durven beweren.
Er worden regelmatig problemen gemeld met 10Gbps naar 1Gbps over te zetten met buffer gedoe al zal dat met maar 2Gbps minder spelen.

En die 1Gbps router kun je er beter tussenuit gooien als je een router van Delta krijgt.
Krijg je die niet dan moet je een router aanschaffen die deze snelheid wel aankan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Routers met 2,5Gbit poorten zijn niet eens zo duur meer. Je hebt ze al vanaf ongeveer €100.
Als je per se een eigen router wil, vervang je oude router dan met een sneller exemplaar. Dan haal je tenminste dat waar je voor betaalt. Je kunt nooit en te nimmer meer dan 1Gbit halen als je router met al je apparaten erachter beperkt wordt door de interface.

En anders de upgrade weigeren en terug gaan naar 1G.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 22-03-2025 16:09 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWars
Dank voor de reacties.

Ik ga het nu anders aansluiten, feedback welkom!

De nieuwe router is een Sagemcom F@st 5684, één kabel gaat vanaf deze direct mijn PC in (2.5 Gbps)
Een andere kabel gaat in de TP link Archer 3000 AX 1 GB, die zet ik dan in AP modus, en ik schakel de wifi in het Sagemcom uit. Nu hoop ik dat de Sagemcom wel 'gewoon' internet geeft op alle poorten...

Want...

Ik had alles al aangesloten vandaag maar blijk pas begin april echt over te gaan... dus ik wilde bovenstaande configuratie alvast gaan toepassen met mijn huidige Genexis modem..., maar die vlieger ging niet op, het lijkt erop dat mijn oude modem maar uit 1 poort internet geeft en niet aan dhcp doet(?). Ik kom er ook met geen mogelijkheid in.

Kortom ik hoop dat het nieuwe Sagemcom modem gewoon zelf detecteert wat ie moet doen, ipv dat iedere poort voor specifiek gebruik is (TV, internet etc.) Ik zag overigens niet in het boekje staan dat internet alleen uit een bepaalde poort zou komen oid.

hopla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
Ben(V) schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:07:
Zou ik zo maar niet durven beweren.
Er worden regelmatig problemen gemeld met 10Gbps naar 1Gbps over te zetten met buffer gedoe al zal dat met maar 2Gbps minder spelen.

En die 1Gbps router kun je er beter tussenuit gooien als je een router van Delta krijgt.
Krijg je die niet dan moet je een router aanschaffen die deze snelheid wel aankan.
Tja, ik wel, switches met 10Gb uplinken is behoorlijk de standaard in de enterprise wereld waar de clients op gigabit werken. Dus wat er gevraagd wordt is meer regel dan uitzondering evenals dat zonder problemen gaat.

Je kunt je router altijd nog vervangen, maar zou dat niet op voorhand doen we denken over het algemeen zware gebruikers zijn, maar dag valt in de praktijk behoorlijk tegen.Het verhogen van bandbreedte door providers is vaker een marketing instrument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Enterprise wereld is toch wat anders dan consumentenspul.
Ik zeg niet dat het niet gaat werken, enkel dat ik wel degelijk regelmatig problemen hierover lees.

Verder is wat TS zelf bedacht heeft een prima oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Ben(V) schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:06:
Enterprise wereld is toch wat anders dan consumentenspul.
Ik zeg niet dat het niet gaat werken, enkel dat ik wel degelijk regelmatig problemen hierover lees.

Veder is wat TS zelf bedacht heeft een prima oplossing.
Als je iets zoekt zul je altijd iets vinden, maar in verhouding tot wat ? Of je moet willen geloven dat internet providers en de fabrikanten van dergelijke producten totaal niet aan QA doen.

Ik heb wat moeite met ongefundeerde uitspraken zeker als de TS daarmee ook direct geadviseerd wordt de knip te trekken waar daar helemaal nog geen noodzaak toe is. Dat kan immers altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Jij bent degene die heel stellig advies geeft dat alles prima zal gaan.
Ik zeg alleen dat er geluiden zijn dat het niet altijd goed werkt en dat met met maar 2Gbps wel los zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Ben(V) schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:14:
Jij bent degene die heel stellig advies geeft dat alles prima zal gaan.
Ik zeg alleen dat er geluiden zijn dat het niet altijd goed werkt en dat met met maar 2Gbps wel los zal lopen.
Klopt, een die naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid werkt, niet op voorhand mogelijk onnodige aanschaffen motiveert op basis van geen inhoudelijke argumenten. :) Er zijn altijd situaties te vinden waarop iets fout kan gaan maar om dat dan zonder enige basis maar aan te halen is onnodig en niet realistisch. En daar laat ik het bij.

[ Voor 15% gewijzigd door mash_man02 op 25-03-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
Ik heb situaties meegemaakt waarbij een 10 Gbit sfp met een 1 Gbit sfp moest praten. dat ging niet werken. Beide kanten moesten in die situaties gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
vincedd schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:34:
Ik heb situaties meegemaakt waarbij een 10 Gbit sfp met een 1 Gbit sfp moest praten. dat ging niet werken. Beide kanten moesten in die situaties gelijk zijn.
Klopt, maar IEEE 802.3bz en IEEE 802.3ae 10Gb / 1Gb IEEE 802.3ab zijn heel andere standaarden. Zodra we het over 2,5Gbit hebben hebben we het over 802.3bz, over het algemeen bekend als multimate interfaces en dit is exclusief voor koper bedoeld om hogere snelheden toe te staan als de infrastructuur dat toestaat. In deze standaard is zelf downstopping beschreven als de BER te hoog wordt.

Daardoor hoeven bedrijven niet op voorhand alle koperbekabeling te vervangen wat de investeringen drastisch onder controle kan houden.

In datacenter omgevingen kom je vaker 1/10Gb interfaces tegen deze zijn voor de ene of de andere standaard bedoeld en is automatische adaptie veel minder een punt van ontwikkeling geweest gezien de beheerder wel wist wat de NIC van en server kan. De patchkabel in de kast zelf in cat6a of cat7 uitvoeren is immers lang niet zo kostbaar als gebouwbekabeling van opstelruimte naar de eindhosts in een kantooromgeving.

10Gbit only copper interfaces zijn echt bijzonder heb ik nog nooit gezien.

[ Voor 17% gewijzigd door mash_man02 op 25-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
mash_man02 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Klopt, maar IEEE 802.3bz en IEEE 802.3ae 10Gb / 1Gb IEEE 802.3ab zijn heel andere standaarden. Zodra we het over 2,5Gbit hebben hebben we het over 802.3bz, over het algemeen bekend als multimate interfaces en dit is exclusief voor koper bedoeld om hogere snelheden toe te staan als de infrastructuur dat toestaat. In deze standaard is zelf downstopping beschreven als de BER te hoog wordt.

Daardoor hoeven bedrijven niet op voorhand alle koperbekabeling te vervangen wat de investeringen drastisch onder controle kan houden.

In datacenter omgevingen kom je vaker 1/10Gb interfaces tegen deze zijn voor de ene of de andere standaard bedoeld en is automatische adaptie veel minder een punt van ontwikkeling geweest gezien de beheerder wel wist wat de NIC van en server kan. De patchkabel in de kast zelf in cat6a of cat7 uitvoeren is immers lang niet zo kostbaar als gebouwbekabeling van opstelruimte naar de eindhosts in een kantooromgeving.

10Gbit only copper interfaces zijn echt bijzonder heb ik nog nooit gezien.
Sorry, ik had erbij moeten zeggen dat het glas sfp's waren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chikanio
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 14:38
Ik ben vandaag over gegaan van Caiway naar Delta en heb ook die Sagemcom F@ST 5684 gekregen.
Daarnaast gebruik ik een wifi 7 router (TP-Link Archer GE-800).
Heb een abonnement van 1 gbps bij Caiway en die wordt omgezet naar 2 gbps bij Delta.

Wat blijkt na installatie haal ik nog geen 100 mbps bekabeld met mijn eigen router die aangesloten zit op de 10gb LAN port van de Sagemcom F@ST 5684. Ik haalde met de oude modem van Caiway, die ik inmiddels alweer 8 jaar had, 800-900 mbps in combinatie met dezelfde wifi 7 router TP-Link Archer GE-800.

Ik bel de klantenservice en mij wordt verteld dat het aan mijn eigen router ligt. Het kan best dat ik een instelling moet wijzigen in de router maar ze konden me niet vertellen wat precies. Je kan mij niet wijs maken dat het alleen aan mijn router ligt als ik met de oude modem geen problemen had.

Direct een laptop (max 1gbps ethernetport) bekabeld aansluiten op de Sagemcom F@ST 5684 resulteert in 900-920 mbps. Dus de snelheid wordt wellicht wel geleverd maar die Sagemcom F@ST 5684 staat dat niet toe via mijn eigen router.

Hopelijk kan een monteur dit oplossen want ik wil gebruik maken van wifi-7 middels mijn eigen router en ga geen 2gbps abonnement betalen terwijl ik maar 100 mbps krijg. In dat geval zijn ze met het samengaan van Caiway en Delta mij dan na 8 jaar kwijt als klant terwijl ik de oude situatie wel prima vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWars
Chikanio schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:33:
Ik ben vandaag over gegaan van Caiway naar Delta en heb ook die Sagemcom F@ST 5684 gekregen.
Daarnaast gebruik ik een wifi 7 router (TP-Link Archer GE-800).
Heb een abonnement van 1 gbps bij Caiway en die wordt omgezet naar 2 gbps bij Delta.

Wat blijkt na installatie haal ik nog geen 100 mbps bekabeld met mijn eigen router die aangesloten zit op de 10gb LAN port van de Sagemcom F@ST 5684. Ik haalde met de oude modem van Caiway, die ik inmiddels alweer 8 jaar had, 800-900 mbps in combinatie met dezelfde wifi 7 router TP-Link Archer GE-800.

Ik bel de klantenservice en mij wordt verteld dat het aan mijn eigen router ligt. Het kan best dat ik een instelling moet wijzigen in de router maar ze konden me niet vertellen wat precies. Je kan mij niet wijs maken dat het alleen aan mijn router ligt als ik met de oude modem geen problemen had.

Direct een laptop (max 1gbps ethernetport) bekabeld aansluiten op de Sagemcom F@ST 5684 resulteert in 900-920 mbps. Dus de snelheid wordt wellicht wel geleverd maar die Sagemcom F@ST 5684 staat dat niet toe via mijn eigen router.

Hopelijk kan een monteur dit oplossen want ik wil gebruik maken van wifi-7 middels mijn eigen router en ga geen 2gbps abonnement betalen terwijl ik maar 100 mbps krijg. In dat geval zijn ze met het samengaan van Caiway en Delta mij dan na 8 jaar kwijt als klant terwijl ik de oude situatie wel prima vond.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Kan jij wellicht bevestigen dat de Sagemcom F@ST 5684 aan DHCP doet en dat alle lanpoorten ook internet geven? Mijn huidige modem doe dat niet (Genexis), en ik kom er niet in, dus eigenlijk ben je verplicht een router er tussen te zetten.

hopla

Pagina: 1