Boilervaaansluiten met G ofwel BSPP draad aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.k
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 12:35
Loodgieters vraag:

Voor een nieuwe warmtepomp heb ik een boilervat en buffervat aangeschaft. Beiden hebben aansluitingen als G1.5", G1" G0.5". Dus allemaal parallel G/ Rp/ BSPP draad. Voor het aansluiten van de pijpen zijn puntstukken (knelfitting) nodig die typisch R / BSPT dus conisch draad hebben en verloopringen en pluggen.

Een puntstuk met mannelijk conisch BSPT buitendraad kan je redelijk goed in parallel BSPP binnendraad draaien. Ik ziet niet de mogelijkheid om een verloopring of plug af te dichten met een platte pakking dus dat moet waarschijnlijk ook met conisch BSPT draad worden. Dan lijkt de handigste oplossing om voor het CV/warmtepomp circuit zwart gietijzeren pluggen en verloopringen te gebruiken en voor tapwater van messing en af te dichten met teflon tape.

De vraag is dan ook waarom worden de vataansluitingen met parallel G binnedraad uitgevoerd terwijl de fittingen vrijwel alleen in conisch R /BSPT buitendraad verkrijgbaar zijn?

Voorbeeld tapwater:
knelkoppeling messing 15mm x 3/8" R conisch -> messing verlooprring 1 x3/8" ->G1" vat

Voorbeeld CV water:
knelkoppeling messing 22mm x 1" R conisch -> zwartijzeren verlooprring 1"x1.5" ->G1.5" vat

Of zijn er betere fittingen?

Aanvulling. E.s wordt nu duidelijker. De typische zwartijzeren verlooprringen, nippels en moffen die te koop zijn worden met R conisch buitendraad uitgevoerd and met Rp parallel/cilindrisch binnendraad. Dit is volgens de BSPT (R/ Rp) standaard. Dus het is blijkbaar de bedoeling dat je conisch buitendraad in parallel/cilindrisch binnendraad gedraaid wordt met teflon tape als afdichting. Verder is G draad compatible met Rp draad afgezien van de toleranties. Dus mij opzet lijkt correct. .Zie:

https://teesing.com/nl/bi...el-g-r-rp-draad-bssp-bspt
https://ymwtapsusa.com/do...-Tap-G(PF)-and-Rp(PS).pdf

[ Voor 27% gewijzigd door han.k op 22-03-2025 11:56 ]