keuken wasemkap/afzuiging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoet
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-04 10:44
Dag allemaal
ik heb het volgende probleem eigenlijk al jaren, maar omdat ik overgestapt ben van gas naar inductie wil ik gelijk dit ook aanpakken, ik heb al een jaar of 25 een wasemkap van pelgrim in mijn keuken hangen en deze doet het nog prima. ook qua gezicht geef je hem geen 25 jaar, maar deze maakt van af het begin nog al geluid herrie en daar wil ik tot in redelijke mate van af dus ik dacht, we halen de motor uit dat ding, plaatsen een afzuigbox of buismotor op zolder en gebruik de knoppen van de wasemkap buis 125 is er al dus klaar.

Welke motor of ventilatie box heb ik nodig die regelbaar is, niet te veel herrie maakt en goed is om mijn open keuken leeg te zuigen cq te ventileren mijn dak is ongeveer een meter of 10 hoog.en de buis is 125
De reden dat ik mijn oude wasemkap wil gebruiken is, als ik iets nieuws koop ga je dit altijd zien en nu dus niet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Twee vragen die bij me opkomen:
- Is er voldoende flow om etensgeuren/dampen af te zuigen als je kookt?
- Kan het kwaad om vochtige/vettige damp je ventilatiekanaal in te zuigen?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoet
Deze afzuigkap zit er al jaren , de , het ventilatiekanaal is een flexibele alluminium buis van 125 mm dus er gaat al jaren etensluchten vocht en noem maar op door deze buis.
Bedankt voor de reply maar mijn vraag is over de motor / ventilatiebox moet een regelbare zijn met genoeg capaciteit, maar welke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik dacht dat je twee aparte kanalen had en dat nu wilde combineren op het ventilatiekanaal. Begrijp ik goed dat de afzuigkap al op het ventilatiekanaal uitkomt?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoet
Er zit op de afzuigkap 1 buis die naar het dak loopt, dus een echt aparte verbinding, maar dit zit en werkt al jaren prima, mijn vraag was ook niet over deze afvoer, de motor haal ik uit de oude wasemkap en op zolder monteer ik tussen deze bestaande buis een ventilatiebox, buismotor, maar welke, en hij moet uiteraard regelbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Een 125mm flex buis is relatief klein voor keuken afzuiging, zeker over die lengte (10m). Veel afzuigkappen hebben een aanbevolen aansluitdiameter van 150mm. Dat is een 50% grotere buisdoorsnede. Iets met kwadraten en pi en zo.

Je wil voor een afzuigkap standaard een capaciteit hebben van zo’n 500 m3/uur, en het liefste een hoge stand van 1000 m3/uur of meer die je af en toe aan zet als het mis gaat (bijv je kinderen bakken pannenkoeken en die branden aan of zo).

500 m3/uur door 10m 125mm is 120Pa, 1000 m3/uur door 10m 125mm is 400 Pa. En dat is een standaardberekening door nieuwe, gladde starre spirobuis. Een tientallen jaren oude flexibele buis met vetvervuiling aan de binnenkant is makkelijk twee keer zo veel.

Ook heb je iets nodig dat in ieder geval een beetje hittebestendig is. Een plastic badkamerventilator kan je anders beschadigen als je twee uur lang erwtensoep kookt en er stoom op 100 graden naar boven gaat.

Iets dat zeker zou werken is zoiets:
https://www.ventilatielan...oom-mpc-225-d2-t40/18494/

Dat is natuurlijk best een grote en dure optie. Maar let op dat de aansluitdiameter 225mm is, als je hem aansluit op een veel nauwer 125mm kanaal is de capaciteit veel lager.

Je kan waarschijnlijk als je zelf veel tijd er in steekt en goed gaat rekenen zoals ik hierboven al een voorzetje geef wel een meer optimale keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-06 14:34
Je wilt eigenlijk de motor van je afzuigkap verplaatsen naar zolder vanwege het geluid?
in theorie moet dit kunnen ik vraag me wel af of dit zinvol is met een oude afzuigmotor

https://www.ventilatiesho...p-mechanische-ventilatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 17:23

Fe2O3

Ja das roest

Maakt de motor geluid, of, is het vibratie? Misschien dat eea aan rubbers versleten is.

Vraag me wel af voor hoeveel euro's je nu een oplossing aan het maken bent voor iets wat je ~30 a 60 min per dag irriteert?

Voor google: buisventilator 125mm , je wilt er een voor rookkanelen of hvac, zou me niet al te druk maken om hitte. Neem aan dat je niet je eten flambeert elke keer.

Dan moet er nog iets van regeling terug richting de keuken natuurlijk, dus iets met een regelunit waarvan je het snoer kan verlengen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:15
Kijk in de specs wat je motor nu heeft, doe daar een berekening over qua weerstand van je buis, of laat dat doen en dan heb je een beetje een idee. Op basis van de huidige info eigenlijk niet te zeggen.

Je zou ook eens kunnen kjjken welk motortype het betreft en die vervangen voor een nieuwe of een ander model.

[ Voor 21% gewijzigd door FitTiv op 22-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knoet
mensen bedankt voor het antwoord, maar hoe ik er over denk.
iemand schrijft 125 is te klein voor een afzuiging, dat wil zeggen dat de etna/atag/pelgrim het niet begrijpen, want standaard is deze maat 125 en die klanten weten dus niet hoe lang de max afvoer is die je er op mag aansluiten.
Ik wil deze motor niet gebruiken ik wil gewoon een nieuwe regelbare motor op zolder, deze afvoer, waarschijnlijk omdat er 2 motoren inzitten (pelgrim lsk 605) is het geluid wat overheersend, wat dit weer tot gevolg is dat marion hem niet gebruikt.
de uinit die puntenwolk beschrijft is eigenllijk prima, maar een beetje overdreven .
Ik heb nu een afvoer op dak zitten speciaal voor de wasemkap, maar ik heb ook nog een oude schoorsteen die ik vroeger gebruikte voor mijn badgeiser, deze is vervallen omdat we dus een combiketel hebben , maar deze afvoer zou ik nog kunnen gebruiken voor wat extra trek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knoet
mannen bedankt voor de antwoorden, ik had een simpele vraag: ik zoek een motor die regelbaar is zodat is de knoppen van mijn oude kan gebruiken , maar het begint een informatie punt over afvoer te worden. dus iedereen bedankt voor de antwoorden , niet elke motor kun je namellijk traploos regelen, als ik dat weet ga ik op zoek naar de grootste 220 volt afzuiger, ik had de hoop dat iemand dit probleem al heeft opgelost.
Het is absoluut geen probleem om aan andere motor of afzuigkap te kopen, maar als het er al zo lang hangt wie weet wat je tegenkomt en als ik deze losschroef en weer terughang is er gewoon een probleem minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
knoet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:24:
mannen bedankt voor de antwoorden, ik had een simpele vraag: ik zoek een motor die regelbaar is zodat is de knoppen van mijn oude kan gebruiken , maar het begint een informatie punt over afvoer te worden. dus iedereen bedankt voor de antwoorden , niet elke motor kun je namellijk traploos regelen, als ik dat weet ga ik op zoek naar de grootste 220 volt afzuiger, ik had de hoop dat iemand dit probleem al heeft opgelost.
Het is absoluut geen probleem om aan andere motor of afzuigkap te kopen, maar als het er al zo lang hangt wie weet wat je tegenkomt en als ik deze losschroef en weer terughang is er gewoon een probleem minder
Ja dat is wel een beetje hoe het gaat, de helft leest niet en de andere helft bedenkt een nodeloos ingewikkeld antwoord. Uiteraard allemaal wel met de beste bedoelingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoet
dat is het IDD daarom probeert iedereen ook te helpen , dus iedereen bedankt, maar nog steeds (geen) antwoord op mijn vraag, wel top dit dus een regelbare ventilatiemotor voor op mijn zolder liefst pijp 125 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-06 17:28
Je zult toch gewoon zelf naar de specs van je huidige situatie moeten zoeken en hoe de electronica van de bestaande knoppen nu de ingebouwde motor aanstuurt......

En dan kijken of je nog een normale situatie kan overhouden als je de motor verwijderd en het benodigde kabelwerk naar de nieuwe motor op afstand te krijgen. Maar iets als 10meter overbruggen om nog flink wat lucht door je vetfilters te trekken zal wel wat eisen stellen aan de capaciteit en ook geluidsproductie van je nieuwe motor.

Waarschijnlijk ben je gewoon beter af met een geheel nieuwe kap/motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoet
tweak gp bedankt voor het antwoord , deze kap hangt er al een jaar of 20, nog nooit van de muur af geweest, dus wat denk je wat je tegenkomt, gaat het met de bestaande knoppen niet werken haal ik deze eruit en maak er een potentiometer in, keuze zat, deze motor mankeert niks aan werkt prima, maar omdat hij nog al wat lucht verplaatst en gewoon op oor hoogte zit gaat dat ding gewoon naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
knoet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:00:
iemand schrijft 125 is te klein voor een afzuiging, dat wil zeggen dat de etna/atag/pelgrim het niet begrijpen, want standaard is deze maat 125 en die klanten weten dus niet hoe lang de max afvoer is die je er op mag aansluiten.
[…]
de uinit die puntenwolk beschrijft is eigenllijk prima, maar een beetje overdreven .
De meest voorkomende maat voor afzuigkappen, ook erna/atag/pelgrim etc, is 150mm. Dat is 50% groter qua oppervlak. Er zijn enkele kleine modellen met 125mm. Vooral van die hele kleine die in een bovenkastje zitten, waarbij de 125mm buis vaak gebruikt wordt voor recirculatie afvoer naar boven. Eventueel ook met een heel klein stukje buis direct naar buiten. Een professionele installateur zou dan op basis van de maximale druk specificatie van de afzuigkap moeten adviseren of een 125mm buis haalbaar is. Een gemiddelde keukenbeunhaas doet dit niet, koopt een stukje slang bij de bouwmarkt en “hij doet het toch”?

Ik denk dat je inderdaad iets moet kunnen vinden dat aan je eisen voldoet in de categorie waar ik eerder een voorbeeld linkte. Die was vrij groot maar met goed zoeken kun je misschien iets kleiners vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:15
Typisch topic dit weer. TS stelt een vraag, krijgt advies maar doet uiteindelijk gewoon wat er in de fipo door hemzelf is voorgesteld.
Waarom dan nog een vraag stellen? Op basis van de gegevens is er geen juist advies te geven omdat je de motorspecs niet deelt.

Iedereen denkt hier met je mee maar nog.aals als je niks deelt qua vermogen of wat dan ga je geen antwoord krijgen.

Ik weet trouwens niet waar je zo bang voor bent "wat je tegenkomt" maar zo spannend is het niet hoor, een afzuigkap vervangen. Het zijn vaak standaard maten en 4 of 8 schroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoet
tja is een een antwoord maar ik denk dat je de spijker mis slaat , vooral met je antwoord, ik heb al geschreven deze kap is 25 jaar oud , wat voor specs heb je nodig, om te horen of te lezen , dat is te weinig en wat voor advies heb ik in jouw optiek gekregen , over dat de afvoer niet goed is, en noem maar op .Mijn vraag kan niet simpeler zijn ik zoek een motor cq afzuigunit die ik gewoon tussen de bestaande buis kan proppen van 125 mm en die een boel lucht verplaatst en daar heb ik tot nu aan toe nog geen antwoord op gehad, wel dat de afvoer niet goed is, dus over welk advies praten we. Ik had een kleine hoop dat men hier al zo iets heeft gehad, niet dus. Waar ik wel achter ben gekomen dat de lengte van een 125 mm buis over het algemeen niet meer da 3 meter mag bedragen en als hij veel langer word zo als in mijn geval gaat er geluid ontstaan.
Ik heb gekocht een mechanisch ventilatiesysteem van daalderop met afstandsbediening kijken of dat werkt, zo niet gaat hij gewoon terug . dus dit item kan gesloten worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knoet
net even getest en het werkt 2 standen laag en hoog dus probleem opgelost op de bestaande te kleine afvoer iedereen bedankt
Pagina: 1