BORAX vs NatriumPercarbonaat Hoe kan ik weten welke ik heb?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan6969
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-04 15:59
Ik kan niet echt iets van chemie vinden op tweakers, dus probeer ik maar algemeen.

Er wordt BORAX verkocht, ook wel Natrium tetraboraat decahydraat genoemd.
Maar er wordt ook een vervanger daarvoor verkocht genaamd Natrium Percarbonaat.
Soms zijn mensen met een van deze varianten bezig waarvan ze helemaal niet weten welke.

Hoe kan ik onderscheid maken tussen deze twee, een soort van simpele trucje op basis van temperatuur of chemicaliën ofzo waarop beide anders reageren.
Ik ben niet thuis in chemie, dus ik hoop op een leuk keuken-trucje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tico66
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-06 22:09
Boor geeft een groene kleur als je het heet stookt in een gasvlam en natrium kleurt geel.
Ik zou zelf wat aan een ijzerdraadje plakken met water en het heet stoken met een gasbrander of het fornuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Natrium percarbonaat geeft als je het oplost waterstofperoxide. Borax niet. Aantonen van waterstofperoxide is vrij eenvoudig: door er een test stripje in te hangen.

https://royalbrinkman.nl/...-test-0-100-ppm-180514811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan6969
Dus als ik het goed begrijp dan zou Natrium percarbonaat geen groene vlam mogen geven als ik het op die manier verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 11:05
Wat is de reden dat Natriumpercarbonaat als vervanger voor Borax wordt gezien? Waar wordt dat voor gebruikt?

Een simpel testje is een half theelepeltje in ca 50 ml water oplossen, dan hier een druppeltje jodium aan toevoegen, de bruine kleur zal verdwijnen bij Natriumpercarbonaat. Een tweede optie is om voorzichting wat druppels natuurazijn uit de keuken toe te voegen aan de oplossing van percarbonaat in water. Bij Natriumpercarbonaat gaat het bruisen (niet te veel dus toevoegen en opletten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan6969
Wat is de reden dat Natrium percarbonaat als vervanger voor Borax wordt gezien? Waar wordt dat voor gebruikt?
Borax wordt wel eens samen met wasmiddelen/schoonmaakmiddelen gebruikt (dat was vroeger veel zo, en ook in andere landen).
Maar Natrium percarbonaat is daar efficiënter in om het wit/schoon te maken.
Een simpel testje is een half theelepeltje in ca 50 ml water oplossen, dan hier een druppeltje jodium aan toevoegen, de bruine kleur zal verdwijnen bij Natrium percarbonaat.
Gedaan. De bruine kleur gaat niet direct weg, maar blijft even. Pas na een minuutje zie je dat de kleur de helft minder is geworden. Schuddel je daarna even, dan is de bruine kleur weg.
Een tweede optie is om voorzichting wat druppels natuurazijn uit de keuken toe te voegen aan de oplossing van percarbonaat in water. Bij Natriumpercarbonaat gaat het bruisen (niet te veel dus toevoegen en opletten).
In mijn geval ging het niet bruisen.
Boor geeft een groene kleur als je het heet stookt in een gasvlam en natrium kleurt geel.
Ik zou zelf wat aan een ijzerdraadje plakken met water en het heet stoken met een gasbrander of het fornuis
De kleur van de vlam was helemaal geel, maar er zat ook geen groene schijn in.
Het smolt wel als een glazuur om het ijzerdraadje heen, en werd hard toen het afkoelde.
Natrium percarbonaat geeft als je het oplost waterstofperoxide. Borax niet.
Waterstofperoxide is zeer corrosief en verbrand je huid. Dus als ik het poeder (zeer weinig) op je huid doet met een klein mini druppeltje water erbij, dan zou je toch eigenlijk een brandwond moeten gaan oplopen ??
In mijn geval gebeurde dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan6969
Dus denk ik dat ik er vanuit kan gaan dat het borax moet zijn.
Maar toch heb ik nog geen specifiek bewijs dat er boor in zit.
Pagina: 1