Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave g
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 23:27
Beste,

Een aantal jaren geleden kocht ik een appartementsblok om te verhuren.
Dit heeft zijn ombouw en renovatie gehad rond het jaar 2000.
Onlangs heb ik via een veiling zonnepanelen op de kop kunnen tikken en zou ik ze binnenkort willen aansluiten.
Hiervoor heb ik de zekeringkast opengedaan om te zien hoe en wat.
Aansluiting fluvius is 3x400v+N
Enkele dingen die mij opvallen en waarvan ik mij de vraag stel of dit nog wel mag en zeker of dit ooit heeft gemogen zijn:
Voeding komt van meterkast af in 4x(dacht 10mm2)
2 aders worden gebruikt?
De overige aders zitten los in de zekeringkast en ja er zit spanning op?
De gebruikte aders gaan rechtstreeks naar 5 40a automaten 1 voor elke woonunit,in elke woonunit hangt opnieuw een zekeringkast en starten we dan pas met een diff van 300ma en lijkt de installatie in orde.
Mijn vraag is nu eigenlijk, kan ik de 4 aders na de meter op een diff van 300ma 4p hangen , hierna de zonnepanelen (omvormer 7kw) op 25a zekering en de huidige 5 verdeelautomaten behouden als rem?
Ik zou wel de units spreiden over de 3fasen ipv maar 1 fase te gebruiken nu. Klopt deze redenering?

Beste antwoord (via Dave g op 22-03-2025 11:02)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Geef de panelen een eigen groep. Dus niet alleen een eigen aardlekschakelaar, maar ook een eigen zekering.
Ja, je kan 7 kW prima op 3 fase kwijt.
Waarom 300mA? Normaal werk je in woningen met 30mA... 300mA mag niet in het appartement aangesloten worden ...

Vergeet niet dat je je installatie arei moet laten keuren. Particulieren mogen in eigen pand wel zelf panelen leggen. Verhuurders mogen dit niet. Dit moet door elektricien gebeuren. Als een elektricien dit niet zou weten, zou ik naar de volgende gaan.

Ps - in België leveren zonnepanelen een stuk minder op doordat je niet mag salderen.
Natuurlijk hebben we geen terugleverboetes en zorgt het wel voor verlaging van het capaciteits tarief.

Dus, voor een verhuur; zoek een elektricien die voor jou panelen wilt installeren die hij niet zelf heeft aangeschaft.
Zoek vervolgens een arei gecertificeerd elektricien die de installatie naloopt.

Bewaar beide facturen en certificaten goed, want je gaat ze nodig hebben.

Als je alsnog zelf installeert kan een huurder een klacht indienen voor slecht verhuurderschap. Dan ben je stuk meer kosten kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 22-03-2025 08:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
We zitten diep in België zeker? diff?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Geef de panelen een eigen groep. Dus niet alleen een eigen aardlekschakelaar, maar ook een eigen zekering.
Ja, je kan 7 kW prima op 3 fase kwijt.
Waarom 300mA? Normaal werk je in woningen met 30mA... 300mA mag niet in het appartement aangesloten worden ...

Vergeet niet dat je je installatie arei moet laten keuren. Particulieren mogen in eigen pand wel zelf panelen leggen. Verhuurders mogen dit niet. Dit moet door elektricien gebeuren. Als een elektricien dit niet zou weten, zou ik naar de volgende gaan.

Ps - in België leveren zonnepanelen een stuk minder op doordat je niet mag salderen.
Natuurlijk hebben we geen terugleverboetes en zorgt het wel voor verlaging van het capaciteits tarief.

Dus, voor een verhuur; zoek een elektricien die voor jou panelen wilt installeren die hij niet zelf heeft aangeschaft.
Zoek vervolgens een arei gecertificeerd elektricien die de installatie naloopt.

Bewaar beide facturen en certificaten goed, want je gaat ze nodig hebben.

Als je alsnog zelf installeert kan een huurder een klacht indienen voor slecht verhuurderschap. Dan ben je stuk meer kosten kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 22-03-2025 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
@99ruud99 In BE zit er een 300mA diff vaak als een soort van hoofdschakelaar. Daarna worden bepaalde eindgroepen nog extra beveiligd met 30mA aardlekschakelaars.

Ik zou inderdaad de units spreiden, het is een wonder dat deze fase er niet uit gaat waar alles op zit.
Het gaat om een 3 fase omvormer? Een 16A zekering zou dan al voldoende zijn, bijv. een aardlekautomaat B16A 300mA 4P.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 22-03-2025 09:59 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave g
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 23:27
Het is wel een hybride omvormer daarmee dat ik een hogere zekering wou plaatsen met de bedoeling in de toekomst er nog een batterij aan te hangen. maar het lijkt me inderdaad geen slecht idee om hier een electricien voor te vragen.
Ik veronderstel dat de voorbereidende werken zoals de zonnepanelen monteren op het dak en kabels klaarleggen geen kwaad kunnen, zolang deze dan worden aangesloten door de elektricien en nadien worden gekeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt :) even opletten dat je zorgt dat je alle facturen en plannen goed documenteert. Deze heb je namelijk nodig voor de keuring.

Voor rest zou ik eerst elektricien zoeken om te bepalen wat je zelf mag doen, dan pas beginnen met werken.
Veel zonnepaneel bedrijven willen uit noodzaak deze klus er tegenwoordig nog wel bij nemen.
Pagina: 1