Beste,
Een aantal jaren geleden kocht ik een appartementsblok om te verhuren.
Dit heeft zijn ombouw en renovatie gehad rond het jaar 2000.
Onlangs heb ik via een veiling zonnepanelen op de kop kunnen tikken en zou ik ze binnenkort willen aansluiten.
Hiervoor heb ik de zekeringkast opengedaan om te zien hoe en wat.
Aansluiting fluvius is 3x400v+N
Enkele dingen die mij opvallen en waarvan ik mij de vraag stel of dit nog wel mag en zeker of dit ooit heeft gemogen zijn:
Voeding komt van meterkast af in 4x(dacht 10mm2)
2 aders worden gebruikt?
De overige aders zitten los in de zekeringkast en ja er zit spanning op?
De gebruikte aders gaan rechtstreeks naar 5 40a automaten 1 voor elke woonunit,in elke woonunit hangt opnieuw een zekeringkast en starten we dan pas met een diff van 300ma en lijkt de installatie in orde.
Mijn vraag is nu eigenlijk, kan ik de 4 aders na de meter op een diff van 300ma 4p hangen , hierna de zonnepanelen (omvormer 7kw) op 25a zekering en de huidige 5 verdeelautomaten behouden als rem?
Ik zou wel de units spreiden over de 3fasen ipv maar 1 fase te gebruiken nu. Klopt deze redenering?
Een aantal jaren geleden kocht ik een appartementsblok om te verhuren.
Dit heeft zijn ombouw en renovatie gehad rond het jaar 2000.
Onlangs heb ik via een veiling zonnepanelen op de kop kunnen tikken en zou ik ze binnenkort willen aansluiten.
Hiervoor heb ik de zekeringkast opengedaan om te zien hoe en wat.
Aansluiting fluvius is 3x400v+N
Enkele dingen die mij opvallen en waarvan ik mij de vraag stel of dit nog wel mag en zeker of dit ooit heeft gemogen zijn:
Voeding komt van meterkast af in 4x(dacht 10mm2)
2 aders worden gebruikt?
De overige aders zitten los in de zekeringkast en ja er zit spanning op?
De gebruikte aders gaan rechtstreeks naar 5 40a automaten 1 voor elke woonunit,in elke woonunit hangt opnieuw een zekeringkast en starten we dan pas met een diff van 300ma en lijkt de installatie in orde.
Mijn vraag is nu eigenlijk, kan ik de 4 aders na de meter op een diff van 300ma 4p hangen , hierna de zonnepanelen (omvormer 7kw) op 25a zekering en de huidige 5 verdeelautomaten behouden als rem?
Ik zou wel de units spreiden over de 3fasen ipv maar 1 fase te gebruiken nu. Klopt deze redenering?