graag feedback op pclijst voor 1440p 60hz+ gaming 2500-3000€

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimms
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-04 19:21
Dag vrienden,

Mijn huidige rig is ondertussen 5+ jaar oud en is aan een vernieuwing toe. Deze gaat weggegeven worden dus in plaats van upgraden wil ik graag een volledig nieuw pc aanschaffen. De lijst is al samengesteld en ben van plan om bij groen licht van jullie voor deze build te gaan. Maar omdat ik mij hier ook maar om de 5 jaar mee bezig houd wil ik toch even bij jullie feedback vragen zodat ik geen betere componenten misloop. Dit is ook een goede kans om bij te leren omdat de kans groot is dat vele dingen die ik hoor en lees misschien helemaal verkeerd zijn. Daarom dat ik ook mijn redenering voor de componenten hieronder zal zetten. als jullie mij daarop willen corrigeren is dat ook welkom!

Doel:
De bedoeling is om 1440p gaming met 60hz+ aan te kunnen. fps mag altijd hoger maar dat is het minimum dat ik met alle moderne games zoals monster hunter wilds, FF VII Rebirth en FF XVI wil aankunnen ook al speel ik het meeste oudere mmo's zoals guild wars 2 en FFXIV.

Ik doe niet aan streaming, AI of video editing. Overclocking is niet de bedoeling maar misschien iets voor de toekomst als ik het ooit durf.

Uitzicht van de rig is niet belangrijk, enkel de prestaties, leds en al die toeters en bellen zijn onbelangrijk. Als er alternatieve componenten zijn met dezelfde prestaties maar geen flashy visuals waar ik een paar euros op kan uitsparen dan neem ik die liever.

Verwachting en redenering:

De meeste componenten zouden 5+ jaar moeten meegaan en enkel de gpu(en eventueel voeding) mag frequenter gebeuren. Het budget is max €3000 euro maar het is niet verplicht om aan het maximum te komen als het niet waard is.

CPU:
Hierin wil ik ineens goed investeren zodat dit voor meerdere jaren geen bottleneck wordt en slecht geoptimaliseerde games toch goed kan laten werken. Ik ben jaren bij intel geweest maar na het nieuws te horen van de problemen die de nieuwste generatie heeft wil ik deze keer toch bij amd aankloppen.

CPU koeler:
Ik ben een enorme fan van het closed loop radiator koeling geworden gewoon omdat het zoveel makkelijker is om de pc schoon te maken. geen irritante klemmen die de fans op de koelblok houd waar ik amper met mijn dikke vingers aankan.

GPU:
Geen fan van FSR en DLSS. De weinig ervaring die ik ermee had zowel op mijn systeem als bij vrienden waren nogal onaangenaam en merkbaar dus als ik een grafische kaart zoek, zouden die features zo weinig mogelijk vereist moeten zijn zoals de rtx 5070ti. Ik zoek ook een beetje "bang voor de buck" in termen van prijs/framerate. ik wil geen 400€ extra betalen voor 10 extra fps als die fps al boven 60hz is.

Ik ga nu voor AMD maar mijn schrik is ook voor propietaire features dat Nvidia heeft zoals ray tracing. Ik had vroeger nogal spijt om amd te gaan omdat die physx niet ondersteunde en sommige games er echt onder leden.

RAM:
Geen leds of flash gedoe nodig. gewoon snelle kaartjes waarvan 32gig in totaal voorlopig wel genoeg kan zijn met plaats over om nog eens up te graden(indien nodig)

Opslag:
ik heb altijd gehandhaafd om een ssd(snel maar gelimiteerd opslag) voor de OS en games te hebben en een hdd(traag maar veel opslag) voor mijn files. als deze redenering niet meer van toepassing is en ik kan beter voor 2 ssd's gaan hoor ik het graag.

Moederbord:
Geen wifi nodig, ik gebruik altijd kabel. Gewoon een bord waar alle componenten op passen en zeker moderne genoege aansluitingen. zover ik weet(en hoop) is het PCIe 5.0 momenteel en 6.0 is nog niet de standaard in de nabije toekomst.

Voeding:
Ik heb gehoord dat je best een voeding neemt die zo dicht mogelijk bij je verwachte verbruik past maar dan ook weer dat voor future proofing je best wat overschot laat voor als de toekomstige gpu meer vereist. Ik ben bereid om de voeding te vernieuwen maar daarom ook weer een navraag bij jullie indien mijn info helemaal niet klopt

Case:
De pc moet niet flashy zijn dat is het minst van mijn zorgen, ik zet waar mogelijk leds uit omdat dit toch enkel visueel stoort. Lawaai is ook niet belangrijk maar nu is het ook niet de bedoeling om een jet motor te horen opstijgen.

Ik zou liever bij w10 willen blijven maar aangezien ik te bang ben voor linux, steamos er nog niet is en niet van plan ben te betalen voor security updates of onveilig te werken. zal ik toegeven en naar de 11 gaan.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 539,-€ 539,-
1MoederbordenASRock B650 PG Lightning€ 161,05€ 161,05
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC€ 889,-€ 889,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 4TB€ 188,-€ 188,-
1BehuizingenCorsair 3500X, Zwart€ 49,99€ 49,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 125,95€ 125,95
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240 Atmos Zwart€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 139,99€ 139,99
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.467,78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Netjes.

ASRock lijkt wat meer failures te hebben icm de X3D processors. Wellicht is het verstandiger om een ander merk te kiezen Gigabyte Eagle B650 AX is goed geprijsd.

HDDs maken veel geluid en zijn traag. Als je het kan missen, dan is een SSD wel heel lekker. Een 2 TB Lexar 710 kost niet de wereld tov HDDs.

Waterkoeling is de Arctic Freezer Liquid III 360 mm de best koelende en stilste en goedkoper. En langer garantie.

Volgens mij zitten er geen case fans bij de behuizing. Die zou ik een setje bijbestellen als dat zo is. Arctic P12 PWM fans doen het goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Dekar op 22-03-2025 10:39 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimms
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-04 19:21
Dekar schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:35:
Netjes.

ASRock lijkt wat meer failures te hebben icm de X3D processors. Wellicht is het verstandiger om een ander merk te kiezen Gigabyte Eagle B650 AX is goed geprijsd.

HDDs maken veel geluid en zijn traag. Als je het kan missen, dan is een SSD wel heel lekker. Een 2 TB Lexar 710 kost niet de wereld tov HDDs.

Waterkoeling is de Arctic Freezer Liquid III 360 mm de best koelende en stilste en goedkoper. En langer garantie.

Volgens mij zitten er geen case fans bij de behuizing. Die zou ik een setje bijbestellen als dat zo is. Arctic P12 PWM fans doen het goed.
Enorm bedankt foor de feedback. Van het probleem bij asrock had ik idd gehoord maar ik heb vernomen dat ze daar nu een bios update voor hebben als oplossing.

misschien is gaan voor 20 euro extra's en voor 2 ssd's van 2tb idd niet slecht. huidige moederbord en die gigabyte hebben precies wel maar 1 m.2 drive aansluiting. dus misschien eens kijken naar nog een andere moederbord of een adapter op voor de pcie slot.

De waterkoelingssuggestie neem ik zeker over. ik had gewoon gefilterd op de best gereviewde voor de prijs maar in vergelijking is die van jouw veel beter.

Ik kan makkelijk aan fans geraken. in het slechtste geval kunnen ze tijdelijk dienen terwijl ik er nieuwe bijbestel als het nodig is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Nee hebben 4 en 3 m.2 slots. Plek zat!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 552,99€ 552,99
1MoederbordenASUS Prime X870-P€ 212,37€ 212,37
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 855,68€ 855,68
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 75,95€ 75,95
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 280€ 70,-€ 70,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 850W€ 145,35€ 145,35
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 133,90€ 133,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 2.395,14
Goedkopere snelle 2Tb SSD met cache.
HDD met SMR zou ik niet doen. Gekozen voor snelle 4Tb Lexar, zonder cache.
Nieuwer moederbord van dezelfde generatie als de Ryzen 9000 (vooraf geen bios upgrade nodig), met o.a. 3x gekoelde M2 sloten.
Goedkopere Sapphire videokaart met dikkere koeler.
Goedkopere ATX3.1 Platinum voeding.
Behuizing met front USB-C en standaard 3 pwm fans.
Goedkopere AIO 280 radiator met 6jaar garantie.
Voor Windows11 zou ik een online key kopen.