Heeft even geduurd maar er nú eindelijk aan toe gekomen om te gaan testen, tenminste een van de kastjes.
Ben begonnen met de
PureTools PT-C-HDEARC-4K 4K 18Gbps HDMI eARC Audio Converter
Is nogal een lang verhaal maar er kan geskipt worden naar de TLDR helemaal onderaan!
Beschrijving, aansluiten en instellingen van de audio extractor
Het kastje heeft 1 HDMI input en 2 HDMI outputs.
Out 1 is gelabeld “eARC/ARC(TV)”
Out 2 is gelabeld “AUDIO(AVR)”
De PS5 is uiteraard op de input aangesloten, de TV op Out 1 en de versterker op Out 2.
Er zitten ook 2 DIP switches op.
Switch 1, de eARC switch genoemd, zit links en heeft twee standen: “ON” & “OFF”
Switch 2, de EDID switch genoemd, zit rechts en heeft twee standen: “OUT1” & “OUT2”
Volgens de
handleiding doen deze:
eARC switch
The switch is used to turn on/off the eARC function:
Switch to “ON” position, the AUDIO OUT2 port will output the eARC/ARC audio
Switch to “OFF” position, the AUDIO OUT2 port will output the audio from HDMI IN port.
Dus heb ik die ingesteld op “OFF” want mijn TV heeft geen ARC en zelfs als dat wel zo was wil ik alsnog de audio van de PS5 hebben die op de HDMI IN poort is aangesloten.
EDID switch
The switch is used to select EDID setting:
Swicth to “OUT1” / “OUT2” position, the product will copy the corresponding EDID from the device connected to OUT1/OUT2 port.
If the copy fails, it will use the internal EDID of the default 1080p 2CH.
Deze heb ik op OUT2 ingesteld, ik wil tenslotte dat de versterker die op OUT2 zit aangesloten aan de PS5 laat weten via EDID welke audio formaten deze ondersteund zodat ik surround geluid output krijg vanuit de PS5.
De TV die op OUT1 zit aangesloten laat volgens mij enkel weten dat hij 2 kanaals audio ondersteunt en daar heb ik niets aan.
Die fallback optie van 1080p 2CH is ook ideaal want ik begrijp hieruit dat er vanuit OUT1 geen EDID signaal meer door komt
(zal wel niet kunnen wanneer er twee devices met EDID actief zijn richting een bron, of op zijn minst onwenselijke resultaten geven) en dit is ook wat de TV zou uitsturen dus geeft ook geen issue als de versterker uit staat want dan wordt netjes de gewenste resolutie en audio die de TV aankan doorgegeven.
offtopic:
Mocht ik ooit naar een 4K TV wisselen dan is dit natuurlijk wel onhandig maar dan heb ik dit kastje sowieso niet meer nodig.

Praktijk testen
Met de eARC adapter aangesloten en ingesteld was het tijd voor het testen!
Test met versterker aan voordat de PS5 aan gaat, TV vooraf uit.
PS5 aan, TV gaat aan op hdmi4 (Playstation) en dan naar hdmi1 (versterker) waar een zwart beeld verschijnt.
Dat laatste is waarschijnlijk omdat de OUT2 naar de versterker naast audio ook een 720p zwart scherm output en de versterker via CEC de TV naar hdmi1 overzet. Is wel wat onhandig moet ik zeggen.
Dus handmatig de TV terug naar hdmi4 gezet
PS5 Audio settings staan als volgt:
HDMI device type - AV Amplifier, 5.1
Vervolgens getest met
Audio Format (Priority):
- Linear PCM = geluid op TV en versterker (geen indicator)
- Dolby Atmos = geluid op TV en versterker (Dolby logo + D indicator)
- Dolby Audio = geluid op TV en versterker (Dolby logo + D indicator)
- DTS = geen geluid op TV en wel op versterker (DTS indicator)
Conclusie: TV ondersteunt geen DTS geluid maar tegelijkertijd geluid op TV en versterker is mogelijk met de andere formaten!
Audio format nu ingesteld op Dolby ATMOS vanwege het duidelijk herkenbare ikoon op de versterker, zodat ik makkelijk kan zien dat er surroundgeluid binnenkomt op de versterker. Linear PCM is wel beter qua geluid maar dan kan ik het verschil tussen stereo en surround niet zien.
Vervolgens versterker uit zetten
Geluid blijft op de TV actief.
Getoonde PS5 Audio settings:
Audio Format (Priority): Dolby ATMOS
Deze zijn dus onveranderd van toen de versterker nog aan stond.
En versterker weer aan zetten
Geluid wordt weer op versterker actief, maar geluid op de TV valt weg.
Zelfs niet meer mogelijk de geluidsindicator van de TV nog op te roepen.
Reden blijkt is dat de TV automatisch op geluid “Ext. luidspreker” is gezet.
Waarschijnlijk via CEC vanuit de versterker.
Dat dit met de eerste stap toen de TV nog uit stond niet gebeurde komt waarschijnlijk omdat de versterker toen al aan stond voordat de TV aan was.
TV terug op geluid via “TV-luidspreker” gezet en nu ook weer geluid via TV.
Dus weer beiden!
Test met de PS5 aanzetten terwijl de versterker en TV uit staan
Aanzetten van PS5.
Versterker blijft uit (is ook gewenst, weet even niet meer of ik dat ooit heb uitgezet of dat het aanzetten via CEC door het kastje niet werkt)
TV gaat automatisch aan maar niet op input hdmi4 van de PlayStation, maar de laatst gebruikte input.
CEC werkt dus blijkbaar niet goed door OUT1. De TV gaat aan maar niet naar hdmi4 wat zonder het kastje er tussen wel gebeurt. Op zich wel jammer.
Audio Format (Priority): Linear PCM
Audio format is nu dus automatisch veranderd!
Kan dit aanpassen naar elk format, dus ook DTS, zonder dat het geluid op de TV wegvalt, zelf niet even heel kort. Gebeurt dus niets mee. Is dezelfde situatie die ik al eerder getest had een paar posts hierboven met de PS5 direct op de TV aangesloten.
Als test
HDMI Device type omgezet naar
TV om te zien of het bij aanzetten van de versterker de PS5 overschakelt naar “AV amplifier” wat ik toen de versterker actief was had ingesteld of dat enkel het audio format wijzigt, naar het eerder ingestelde ATMOS.
PS5 Audio settings staan nu als volgt :
HDMI device type - TV, (5.1 greyed out)
Audio Format (Priority): Linear PCM
Vervolgens versterker aan zetten
Beeld en geluid op de TV valt voor een paar seconden weg.
TV komt terug met beeld maar zonder geluid, want de TV is overgeschakeld naar geluid via “Ext. luidspreker” (Waarschijnlijk via CEC)
Is dus duidelijk een ander profiel, niet alleen Audio format maar ook HDMI device type wordt aangepast, mooi!
Nu als test de TV audio settings weer op TV zetten, nu ook weer geluid op TV!
PS5 audio settings blijven ongewijzigd.
Is eigenlijk een beetje onzinnig test want in de praktijk is het juist fijn als de audio van de TV automatisch uit gaat wanneer je de versterker aan zet.
Dus TV geluid weer op “Ext. luidspreker” gezet voor de verdere tests
Nu versterker weer uit zetten
Geluid valt weg want versterker is uit en de TV geeft ook geen geluid , is logisch want die staat nog op op “Ext. luidspreker”.
Getoonde PS5 Audio settings, blijven ongewijzigd :
De PS5 heeft dus niet door dat er iets veranderd is, blijkbaar gaat het PureLink kastje niet opnieuw onderhandelen met de PS5, waarschijnlijk omdat er niet gemerkt wordt dat de versterker uit gaat.
TV weer terug naar TV- luidsprekers gezet en er is weer geluid, PS5 settings zijn nog steeds niet veranderd. Niet gek ook want de PS5 kan niet weten als er iets op de TV verandert want zover ik begrijp uit de handleiding van de PureLink wordt EDID van aangesloten devices enkel doorgezet van out 1 en niet out 2 waar de TV op aangesloten zit.
Is op zich ook geen probleem want zolang het PS5 profiel wat geactiveerd wordt wanneer de versterker wordt gedetecteerd wordt niet op DTS staat ingesteld kan de TV het geluid weergeven en is het dus mogelijk terug te schakelen van geluid luisteren via de versterker naar via de TV zonder de PS5 te hoeven herstarten.
TLDR
Met de
PureTools PT-C-HDEARC-4K 4K 18Gbps HDMI eARC Audio Converter is het mogelijk om surroundgeluid naar de versterker te krijgen en daarnaast ook nog geluid te hebben op de TV als ik mijn versterker niet aan heb staan.
De PS5 selecteert ook automatisch het juiste geluidsprofiel afhankelijk van of hij de TV of de versterker detecteert, dus je kan verschillende settings per device gebruiken.
Wel is het zo dat als de versterker eenmaal is aangezet de PS5 niet meer terug kan naar het TV profiel omdat hij niet kan detecteren dat de versterker wordt uitgezet, enkel het aanzetten wordt gedetecteerd. Dan moet je de PS5 in standby zetten en weer aan terwijl de versterker uit staat zodat het TV profiel weer geactiveerd wordt.
In de praktijk is dit geen probleem want zolang ik in het PS5 versterker profiel geen DTS als audio format selecteert kan de TV ook nog prima geluid weergeven met het versterker profiel actief. En aangezien Linear PCM toch de best audio kwaliteit schijnt te geven is dat geen beperking.
Enige nadeel is dat CEC door het kastje niet goed werkt, waar voorheen bij het aanzetten van de PS5 de TV automatisch aan ging en naar de juiste input gaat hij nu alleen nog aan en de gekozen input is afhankelijk van de situatie:
- PS5 eerst aanzetten dan de versterker: TV gaat naar de laatst gebruikte input.
- Versterker eerst aanzetten dan de PS5: TV gaat naar hdmi1, de poort waar de versterker mee op de TV is aangesloten en toont zwart beeld omdat de converter een 720p zwart beeld uitstuurt.
Dus optie 1. is het meest handige omdat ik dan nog tenminste de kans hebt om op de juiste input op de TV uit te komen als ik daarvoor de PS5 als laatste gebruikt heb. Bij optie 2. wordt altijd naar de verkeerde input gegaan.
Bijkomende reden om optie 1. te kiezen is dat dan automatisch het geluid van de TV wordt uitgezet en ik die niet handmatig naar 0 hoeft te draaien
(geluid op de TV muten werkt niet omdat je dan zo’n mute ikoon in beeld krijgt) wat ook prettig is voor als je daarna de TV voor iets anders wilt gebruiken zonder versterker en je het TV volume dan niet weer om hoog hoeft te zetten.
Vind dit PureTools kastje ondanks het niet meer goed werken van CEC wel een adequate oplossing.
Wil ook nog het FeinTech VSP01202 kastje gaan testen.
Als het hiermee ook mogelijk blijkt om surroundgeluid naar mijn versterker te krijgen én CEC blijft goed werken zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn. Wordt vervolgd…
[
Voor 106% gewijzigd door
Vliegvlug op 31-03-2025 19:49
]