[PS5] Surround sound vanaf console via versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:31

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Playstation 5 en zou graag ook games met surroundgeluid afspelen via mijn versterker waar een 5.1 setup qua speakers aan hangt.

Had het al even kort in het algemene PS5 topic gevraagd waar ik wel wat tips kreeg:
Cowboy_Henk in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
hcQd in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2"
maar omdat ik er toch niet snel uitkomt leek een eigen topic me beter.

Het betreft een Pioneer VSX-S500 versterker welke via een TOSlink kabel met de TV verbonden is.
De TV is een Samsung UE55C6000
Beiden oude beestjes maar ze doen het nog prima 8)

Momenteel heb ik de PS5 op een van de HDMI ingangen van de TV en een optische audio kabel van mijn TV naar mijn versterker.

In mijn PS5 settings heb ik volgende ingesteld staan voor geluid
Settings —> Sound —> Audio Output
  • Output Device: HDMI Device (AV Amplifier)
  • Switch Output Device Automatically: On
  • HDMI Device Type: AV Amplifier
  • AV Amplifier - Number of Channels: 5.1 ch
  • General - Audio Format (Priority): Linear PCM
Die laatste staat op PCM en niet op Dolby Audio of DTS omdat de TV enkel PCM als optie beschikbaar heeft.

Op de TV staan de instellingen als volgt
Menu —> Geluid
  • Luidspreker selecteren: Externe luidspreker
  • Extra instelling - SPDIF-uitvoer - Geluidsformaat: PCM
Bovenstaande in plaatjes:
Samsung UE55C6000 - Menu - Geluid - Luidsprekers selecteren: Ext. luidspreker

Samsung UE55C6000 - Geluid - Extra instelling - SPDIF-uitvoer
Enkel de SPDIF optie is beschikbaar, de DTV- geluidsniveau & Dolby Digital Comp. opties niet

Samsung UE55C6000 - Menu - Geluid - SPDIF-uitvoer - PCM
Enkel de PCM optie is beschikbaar niet de Dolby Digital.
Ook als ik bij de PS5 audio settings General - Audio Format (Priority) op Dolby Audio of DTS selecteer komt deze optie niet beschikbaar.
Zou dat dan het issue zijn zoals @hcQd eerder als tip gaf?

En wat zou dan de methode zijn om toch 5.1 geluid naar mijn versterker te krijgen, een HDMI audio extractor zoals een Logitech Astro adapter?
Of een USB naar Toslink adapter zoals deze Cubilux?
Iets anders?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Inmiddels er achter dat via de optical out van de TV het niet mogelijk is surround geluid naar de versterker te sturen vanaf een HDMI bron, dat kan de TV blijkbaar alleen bij een DTV signaal van de ingebouwde tuner.

Uit de handleiding van de TV:
When the receiver (home theatre) is set to on, you can hear sound output from the TV’s optical jack. When the TV is receiving a DTV signal, the TV will send 5.1 CH sound to the home theatre receiver. When the source is a digital component such as a DVD / Blu-ray player / cable box / STB (Set-Top-Box) satellite receiver and is connected to the TV via HDMI, only 2 CH audio will be heard from the home theatre receiver. If you want to hear 5.1 CH audio, connect the digital audio out jack from your DVD / Blu-ray player / cable box / STB satellite receiver directly to an amplifier or home theatre.

Erg suf die beperking en snap niet waarom surroundgeluid van andere bronnen niet gewoon kan worden doorgezet naar optical. Maar het is wat het is, die route gaat simpelweg niet werken. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
PS5 -> HDMI -> receiver -> HDMI -> TV

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 00:06
Ramon schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:00:
Ik denk dat er dan geen 4k@60 signaal wordt doorgestuurd naar de tv. Het is een receiver van 2011 die tot hdmi 1.4 gaat.
Hdmi 1.4 gaat maar tot 4k30hz

Ik zou in deze optie een hdmi extractor proberen

【HDMI Audio Extractor】HDMI audio converter can extract audio from the HDMI signal and transmit it to the AV receiver via an optical cable or 3.5 mm. Note: ARC and EARC functions are not supported
【3 Modes】2.0CH, 5.1Ch and Pass Mode. Select 3.5mm stereo output, use 2.0CH mode. Select optical output, use 5.1CH mode. If you find that there is no audio output when using the first two modes, use PASS mode
【Compliant with HDMI 2.0B specification】HDMI 2.0 Audio Extractor prt 4K 60Hz+rtrocmpat, HDCP2.2+18Gbps. Scheduled aud rate up to 192kHz.Rmq:app srces HDMI pvent np be cmpat with HDMI TV cnxtor

Dus ps5 met hdmi aan deze hdmi extractor verbinden. Ps5 in bitstream audio zetten. Hdmi out van hdmi extractor naar tv. Optische kabel van extractor naar de AV receiver.

[ Voor 5% gewijzigd door Cowboy_Henk op 22-03-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik dacht een goedkope oplossing te hebben bedacht door niet een HDMI audio extractor te nemen maar een HDMI splitter, deze bijvoorbeeld HDMI Splitter 1 in 2 out.

Waarbij ik er gewoon vanuit ging dat een splitter ook precies dat doet, simpelweg het dupliceren van het HDMI signaal van 1 ingang naar 2 uitgangen.

Het was dat ik dit plaatje tegen kwam:
HDMI splitter ondersteund geen audio :?
Wat me echt hogelijk verbaasde, hoezo wordt de audio eruit gehaald! :?

Waarom wordt niet het hele signaal 1-op-1 gekopieerd, bij genoeg splitters stond deze beperking helemaal niet vermeld maar ook niet expliciet dat het wel wordt doorgestuurd.
Erg vreemd product want kan me niet voorstellen dat mensen hier op bedacht zijn, meeste devices sturen namelijk ook audio door over hdmi.

Is me alleen nog niet duidelijk of het voor alle splitters zo is dat audio niet wordt doorgestuurd maar enkel het beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Ik denk dat het signaal te laag is in bandbreedte om beeld en geluid te dupliceren. In hdmi splitters wordt enkel beeld gedupliceerd en er is te weinig bandbreedte over om nog eens twee maal audio te dupliceren.

Dus hdmi audio extractor toch beste keuze hoor zoals ik in voorbeeld gaf
Je hebt dus ook een kleine switch om alles gewoon door te geven naar de tv als je geen geluid op receiver wilt maar op tv (pass mode)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4XlrbEZTp8PhsUV0qfqRGehj6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JTSxAapT4NUdfZVO1hYoNzTI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ramon schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:00:
Dat zou wel een optie zijn inderdaad en zo staat het ook in de handleiding van de versterker maar dit heb ik toen ik de versterker net had geprobeerd maar werkte niet lekker.

Het is perfect als je altijd geluid via de versterker wilt laten lopen maar vaak is gewoon het geluid via de TV genoeg en dan heb je HDMI passthrough nodig op de versterker en dat gaf wel problemen.
Dat ik soms geen beeld op de TV kreeg zonder dat ik alsnog de versterker moest aanzetten en staat me bij dat de versterker ook vrij veel verbruikt als passthrough aan staat omdat hij dan niet volledig uit gaat gaat, en dat is dan 24x7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Cowboy_Henk schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat er dan geen 4k@60 signaal wordt doorgestuurd naar de tv. Het is een receiver van 2011 die tot hdmi 1.4 gaat.
Hdmi 1.4 gaat maar tot 4k30hz
De TV is nog ouder, uit 2010! ;)
Doet maximaal 1080P en heb eigenlijk geen idee van de verversingssnelheid.

Dus dat is de beperking niet, gaat erom dat HDMI passthrough niet altijd goed werkt en veel stroom verbruikt, zoals hierboven beschreven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Cowboy_Henk schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:23:
Ik denk dat het signaal te laag is in bandbreedte om beeld en geluid te dupliceren. In hdmi splitters wordt enkel beeld gedupliceerd en er is te weinig bandbreedte over om nog eens twee maal audio te dupliceren.
Dus dat geldt voor al die splitters?
Wel apart, ik kwam ook 8K splitters tegen dat zal toch ook flink wat bandbreedte zijn.
Maar misschien is het wel zo simpel dat als jij al enige een splitter in de markt zet met ook audio split en jouw concurrenten niet dat jouw product dan veel duurder is en daarom niet verkoopt.
Dus hdmi audio extractor toch beste keuze hoor zoals ik in voorbeeld gaf
Dat denk ik inmiddels inderdaad ook.
Kwam deze tegen die er wel prima uit ziet: Venidust HDMI Audio Extractor 4K @60Hz
En niet al te duur ook.
Met 4K @60Hz wel overkill voor mijn huidige TV maar mocht die binnenkort stuk gaan dan hoef ik tenminste geen nieuwe extraxtor te kopen als een een 4K TV komt
Je hebt dus ook een kleine switch om alles gewoon door te geven naar de tv als je geen geluid op receiver wilt maar op tv (pass mode)

[Afbeelding]
Ik word nu even getriggerd door jouw plaatje en opmerking over “pass mode”.
Het is toch hopelijk niet zo dat als ik die HDMI extractor op 5.1 modus zet om surroundgeluid naar mijn versterker te sturen via de optische kabel dat er dan geen audio signaal meer over de HDMI uit richting de TV wordt gestuurd! :X

Want dat zou betekenen dat ik elke keer dat ik niet via de versterker maar enkel via de TV wil spelen een priegelig schakelaartje op de audio extractor moet gaan omzetten. :'(
Dat zie ik helemaal niet zitten, wil dat ding gewoon ergens achter wegstoppen en vergeten. >:)

Dus ik hoop echt dat dat gewoon kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Ja ik denk wel dat die switch zo werkt ja.
Switch op pass mode. Dan wordt signaal audio en video volledig doorgestuurd naar hdmi. Beeld en geluid op TV.

Switch op 5.1 mode: audio wordt er afgesplitst en gaat naar de receiver.
TV krijgt geen audio vermoed ik als je receiver uit staat.

Moet je eens testen. Als het niet werkt stuur je de extractor maar retour.

Bij de extractor die jij aangaf staat het altijd op split mode en is er geen pass mode
Edit: mijn excuses er is toch een switch te zien

[ Voor 5% gewijzigd door Cowboy_Henk op 22-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Cowboy_Henk schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:01:
Ja ik denk wel dat die switch zo werkt ja.
Switch op pass mode. Dan wordt signaal audio en video volledig doorgestuurd naar hdmi. Beeld en geluid op TV.

Switch op 5.1 mode: audio wordt er afgesplitst en gaat naar de receiver.
TV krijgt geen audio vermoed ik als je receiver uit staat.
Arghh, wat een gedoe weer, waarom kunnen ze dat signaal niet simpelweg kopieëren, dat lijkt me toch echt het meest simpele wat er is ipv allemaal switches op zo’n kastje te plaatsen die van alles met dat audio signaal doen. Dat lijkt me toch een stuk complexer.

Wat ik dus eigenlijk zoek is het equivalent van een netwerk hub maar dan voor HDMI maar dat lijkt dus niet te bestaan, net als dat hubs tegenwoordig niet meer bestaan. Niet alles was slechter vroeger :P
Moet je eens testen. Als het niet werkt stuur je de extractor maar retour.
Dat kan altijd natuurlijk maar ben er niet gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zojuist deze BolAAzuL 4K/30Hz HDMI 1.4 Audio Extractor Splitter HDR 1080P/60Hz, HDMI Audio Converter Splitter Extractor HDMI 1.4 naar SPDIF 5.1 Kanaal+Digitale coaxiale+L/R met EDID aangeschaft:
BolAAzuL 4K/30Hz HDMI 1.4 Audio Extractor Splitter HDR 1080P/60Hz, HDMI Audio Converter Splitter Ext

Hopelijk is hiermee tegelijkertijd audio output via zowel HDMI out als via optical out mogelijk.

Ik heb deze gekozen omdat deze EDID dipswitches heeft i.t.t. zo’n schuifschakelaar “5.1/2.1/Pass” wat alle andere modellen HDMI audio extractors op Amazon lijken te hebben.
Dit doet mij vermoeden dat dit kloonen zijn in een wat andere behuizing en omdat er bij een aantal bij stond vermeld dat er geen audio output via HDMI mogelijk is tegelijkertijd met optical out vermoed ik dat dit voor al deze types geldt.

Dus ik hoop echt dat deze BolAAzuL (wat een naam trouwens, doet me denken aan iets uit LotR gecombineerd met de webwinkel :P) gaat werken zoals ik wil.

Zal het hier laten weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Heeft je tv trouwens geen HDMI ARC uitgang? In principe kan je daar ook instellen dat er van daar geluid uitgaat naar de receiver.

Dus ps5 naar tv met hdmi in poort 2 en hdmi arc (meestal poort 1) naar de AV receiver.
TV instellen om geluid te zenden via hdmi arc.
Als dit zo is moet je natuurlijk het geluid altijd via tv switchen als je geen geluid via receiver wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Cowboy_Henk schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:20:
Heeft je tv trouwens geen HDMI ARC uitgang? In principe kan je daar ook instellen dat er van daar geluid uitgaat naar de receiver.

Dus ps5 naar tv met hdmi in poort 2 en hdmi arc (meestal poort 1) naar de AV receiver.
TV instellen om geluid te zenden via hdmi arc.
Als dit zo is moet je natuurlijk het geluid altijd via tv switchen als je geen geluid via receiver wilt
Nee, helaas ondersteunt mijn TV geen ARC, daar is hij blijkbaar iets te oud voor met 15 jaar. ;)
De versterker ondersteunt het overigens wel ook al is die bijna evan oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De BolAAzul audio extractor uit deze post vandaag ontvangen en geprobeerd.

Begon gelijk al met de ontdekking dat door de audio extractor de HDMI CEC functie niet meer werkt, de TV ging niet meer automatisch aan zoals voorheen. Erg onhandig.

Ook bleek er geen handleiding bij te zitten zodat ik in eerste instantie niet wist waar de verschillende DIP switch instellingen voor stonden. Gelukkig had iemand bij de reviews een foto van de handleiding geplaatst zodat ik dat kon achterhalen.
Er zijn 4 mogelijkheden met de EDID switches:
Sw. 1Sw. 2Description
00Copy HDMI out
011080P 3D 2Ch.
104K, 2Ch.
112D 1080P 5.1Ch.

Heb alleen getest met de eerste en de laatste omdat het me om 5.1 geluid gaat.

Heb de extractor tussen PS5 en TV gezet met twee HDMI kabels en de toslink kabel van de extractor naar de versterker.

De extractor werd geleverd op stand 0,0 Copy modus.
Hierbij is er zowel geluid op de TV als de versterker maar bij de laatste helaas enkel stereo.
Daarna de switches op 1,1 gezet voor 5.1 geluid. Dat deed ik toen de TV en Playstation nog aan stonden en dat gaf een hard ‘knal’ geluid op de TV en ook viel het beeld even weg, waarschijnlijk voor een nieuwe handshake. Leek me niet echt goed voor de TV dus daarna zowel TV als playstation op standby gezet voordat ik de setting van de dip switches veranderde.

In de 1,1 stand had ik wel 5.1 DTS geluid op mijn versterker *O* maar geen geluid meer op de TV. -O-
Helaas precies waar ik al bang voor was dus dit kastje gaat terug.

Snap trouwens niet wat dat EDID (Extended Display Identification Data) precies moet doen met een PS5.
Wat ik ervan begrepen had is dat het informatie vanaf het scherm stuurt over de eigenschappen van dat scherm zodat de aangesloten apparatuur weet wat het scherm wel en niet kan en daar zijn output op aanpast.

Dat lijkt op zich wel te werken met de PS5 want in stand 0,0 krijg ik een 2Ch. audio signaal over de TOSlink naar de versterker en in stand 1,1 een 5.1 audio signaal.

Wat ik alleen niet snap is waarom ik dat niet in de audio settings van de PS5 terug zie.
Ik zou verwachten dat die door het EDID signaal automatisch naar TV gaat in stand 0,0 op de extractor en naar AV Amplifier gaat als de PS5 wordt opgestart met de extractor op stand 1,1.
Maar de PS5 blijft simpelweg de met de hand ingestelde stand onthouden onafhankelijke van op welke stand ik de extractor instel.

Heb ook getest met de audio instelling aanpassen als de versterker aan staat en dan zie ik op mijn versterker wel even de indicator van de geluismodus uit en weer aan gaan, er lijkt dus wat te gebeuren, maar daarna gebeurt er niets met het geluid zelf.
Dus met de extractor op 5.1 geluid kan ik de PS5 audio instelling op TV zetten, of soundbar of op AV Amplifier met 2 ch bij number of channels maar blijft mijn versterker DTS op het display weergeven en blijven mijn achter speakers het ook gewoon doen. :? Er komt kortom nog steeds een 5,1 signaal aan bij de versterker.

Hetzelfde als de extractor op copy mode staat, kan dan prima de optie AV Amplifier met 5.1 ch selecteren in de PS5 settings maar geluid blijft 2 ch en zowel op TV als versterker blijven tegelijk hoorbaar.

Kwam er trouwens later pas achter dat de PS5 audio instelling Audio Format (priority) tijdens alle bovenstaande testen op Dolby Audio stond, van toen ik eerder nog aan het proberen was 5.1 geluid vanaf de TV via toslink naar de versterker te krijgen. Maar ik heb niet het gevoel dat dit iets uitmaakt gezien het feit dat die andere instellingen in het PS5 audio menu ook niets lijken te doen.

Moet nu op zoek naar een andere oplossing om tegelijkertijd geluid op de TV als 5.1 geluid op de versterker te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

Vliegvlug schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:10:
Begon gelijk al met de ontdekking dat door de audio extractor de HDMI CEC functie niet meer werkt, de TV ging niet meer automatisch aan zoals voorheen. Erg onhandig.
Onhandig maar zou je ermee kunnen leven? Uitgebreidere uitleg volgt later.

Indien "ja" zou je bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Pur...-extractor/dp/B09CTB8VJJ/ aanschaffen, in modus 2 "Modus 2 – Audio Splitter". Gelinkte merk en type puur als voorbeeld, aanbod is aanzienlijk.

Dit deel van de beschrijvende tekst is wat je wilt:
Een 4K-bronapparaat wordt rechtstreeks op de ingang van de eARC-adapter aangesloten. Deze slijpt enerzijds het hele signaal door naar een verbonden tv-apparaat en extraheert tegelijkertijd de audio als compatibel signaal aan de AV-ontvanger.
Oftewel:
Sony PS5 - HDMI - eARC ding
1. Output TV naar de TV voor beeld en geluid
2. Output AVR naar een ingang van de receiver voor alleen geluid

Met een extractor met twee maal HDMI Out zou je als audio output "LPCM" kunnen selecteren op de PS5. HDMI heeft een hogere bandbreedte en is niet beperkt tot Dolby dan wel DTS van S/PDIF. Signaal wordt gesplitst. Geluid van de TV zal handmatig op nul moeten worden gezet als je via de 5.1 speelt.

Terugkomende op HDMI CEC:
Nadeel van extractors (of überhaupt meer schakels) in de HDMI keten brengen is dat HDMI CEC om (kan) vallen. HDMI CEC biedt op zichzelf nul garantie doordat elke fabrikant CEC mag implementeren zoals men zelf wil. Hoe meer schakels des te meer opties om fout te gaan/de keten te laten vallen.

Bovenstaande is worst case, niets werkt. HDMI CEC kan ook tot ongewenst gedrag leiden. Voorbeeld, heb je andere HDMI bronnen op de receiver aangesloten welke via HDMI Out naar de TV gaan? De receiver ziet met een genoemde splitter zwart beeld welke via HDMI Out door wordt gestuurd. Dat doorsturen kan de TV aan laten gaan, al is aan laten gaan mogelijk gewenst. Mogelijk springt de TV ook op de ingang waar de receiver op aan is gesloten. Echter op dat kanaal is geen beeld, je wilt de HDMI ingang op de TV waar de PS5 op zit. Wisselen van kanaal zou je dan handmatig moeten kiezen, extra handmatige stap en mogelijk ongewenst. Blijft de TV echter op die input staan of switcht deze terug? Zo kan ik nog veel meer bedenken hoe het fout kan gaan. Allemaal afhankelijk van de gehele setup maar vooral gedrag wat ik kan bedenken. Bedenken is theorie, de praktijk geldt, de praktijk is testen. Aan dit topic te lezen kom je daar wel uit.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 24-03-2025 04:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Was gisteravond al aan het kijken naar alternatieven voor die audio extractor die niet werkte en kwam daarbij verschillende eARC extractors tegen maar omdat mijn TV helemaal geen ARC ondersteunt en mijn versterker enkel ARC maar geen eARC heb ik niet verder naar die dingen gekeken. Onterecht blijkt nu. ;)
Dank je @FeaR, goed gevonden dat apparaat! (y)

Was toen wel deze FeinTech VSP01202 HDMI 2.0-splitter 1x2 met 4K HDR Downscaler Audio-EDID Zwart tegengekomen die ook 2x HDMI output heeft en de tekst erbij lijkt te suggereren dat beiden audio output kunnen leveren:
”Handmatige conversie van de audio-EDID via audiomodusschakelaar, biedt het best mogelijke of gezamenlijk ondersteunde audioformaat”
Dus die had ik alvast besteld. :)

Maar heb de PureTools eARC audio-adapter, splitter en extractor die jij vond voor de zekerheid nu ook besteld.

Beiden wel ruim 2x zo duur dan diegene die ik eerst had gekocht maar kon beiden als retourdeal kopen dus dat scheelt en hopelijk werkt het daarmee wel.

Wat betreft CEC heb ik de versterker wel op de TV aangesloten maar CEC op de versterker uitgezet, had er teveel gedoe mee dat er dingen vanzelf aan gingen of naar de verkeerde input overschakelde en zo vaak gebruik ik ‘m niet dus dat doe ik handmatig.
Andere zaken die op de TV zijn aangesloten werken wel met CEC zoals naast de PS5, de Switch en Chromecast with GoogleTV. Hoewel die laatste wel de vervelende neiging heeft de input soms te claimen.
Dan staat de TV uit en zet ik bijv. de Switch aan maar dan gaat de TV aan op de input van de Chromecast. Op de een of andere manier staat die dan toch aan zonder dat ik die bewust heb aangezet.
Alsof het ding vanzelf aan gaat zonder daarbij de TV te activeren.

Hopelijk blijft de CEC van de Playstation richting de TV wel werken met een of beide kastjes, maar belangrijkste is natuurlijk de audio, denk dat ik me er dan wel overheen kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Toegegeven, ik snap ook niet waarom ze slechts 50% van het apparaat als naam hebben gebruikt.
Dank je @FeaR, goed gevonden dat apparaat! (y)
NP :>
Product wat ik linkte was puur als voorbeeld, nul ervaring met dat merk. Heb wel ervaring met een eARC Extractor, vandaar dat ik wist wat je zocht. Had alleen het gevoel dat die ik ken geen optie zou zijn, https://www.thenaudio.com...-8k-earc-audio-processor/. Al heeft Sharc wel een heel stuk over HDMI CEC, het is maar hoe veel het je waard is :P

Offtopic:
Mocht je TV de geest geven en je haalt een 4K 120 Hz exemplaar in huis zal de TV eARC hebben. eARC kan je koppelen aan ARC van Pioneer en zou de gekochte extractor niet meer nodig zijn. Alleen, eARC op ARF, de laagste versie geldt, HDMI ARC. HDMI ARC met maximaal Dolby Digital 5.1 dan wel DTS 5.1 (net als S/PDIF). Maar... zet de eARC Extractor op Modus 1 (eARC Extractor), plaats deze achter de eARC van de TV en je houdt 5.1 LPCM als audio.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 24-03-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:18:
[...]

Product wat ik linkte was puur als voorbeeld, nul ervaring met dat merk.
Het zag er wel goed uit en was als retour deal beschikbaar dus heb niet verder gekeken. :P
Heb wel ervaring met een eARC Extractor, vandaar dat ik wist wat je zocht. Had alleen het gevoel dat die ik ken geen optie zou zijn, https://www.thenaudio.com...-8k-earc-audio-processor/. Al heeft Sharc wel een heel stuk over HDMI CEC, het is maar hoe veel het je waard is :P
Die is inderdaad flink buiten het prijsniveau wat ik er voor over heb. ;)
En zware overkill ook want volgens mij is het hoogste geluidsniveau wat mijn versterker kan ondersteunen DTS 5.1
Offtopic:
Mocht je TV de geest geven en je haalt een 4K 120 Hz exemplaar in huis zal de TV eARC hebben. eARC kan je koppelen aan ARC van Pioneer en zou de gekochte extractor niet meer nodig zijn. Alleen, eARC op ARF, de laagste versie geldt, HDMI ARC. HDMI ARC met maximaal Dolby Digital 5.1 dan wel DTS 5.1 (net als S/PDIF). Maar... zet de eARC Extractor op Modus 1 (eARC Extractor), plaats deze achter de eARC van de TV en je houdt 5.1 LPCM als audio.
Er zal zeker een 4K TV komen wanneer deze stuk gaat maar zit er ook niet direct op te wachten om daar een berg geld aan uit te geven. Vind 1080P tot nu toe ook prima maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik niets anders gewend ben, als je niet weet wat je mist mis je het ook niet ;)

Al die verschillende audio termen zeggen me niet direct veel en hoewel ik PCM wel kende zei LPCM me niets maar dat is blijkbaar uncompressed 5.1 geluid itt PCM wat maximaal stereo kan zijn.
Uncompressed 5.1 geluid klinkt aantrekkelijk maar tegelijkertijd denk ik niet dat mijn speakers goed genoeg zijn om daar echt wat van te merken, DD of DTS 5.1 zal afdoende zijn gok ik. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vliegvlug schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:11:
[...]
En zware overkill ook want volgens mij is het hoogste geluidsniveau wat mijn versterker kan ondersteunen DTS 5.1
Via S/PDIF is de max Dolby Digital dan wel DTS 5.1. Via HDMI is lossless mogelijk, Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio en Lineaire PCM in surround (S/PDIF gaat tot twee kanalen). Formaten die jouw receiver kan decoderen. Dat had ik gecontroleerd voordat ik stelde dat je de PS5 op die specifieke output in kan stellen ;)
Vind 1080P tot nu toe ook prima maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik niets anders gewend ben, als je niet weet wat je mist mis je het ook niet ;)
Niets mis met 1080p. Op 4K mag je haast in elke game kiezen of je eye candy wilt maar dan speelt op 30 FPS of liever minder mooie graphics maar dan wel 60 FPS. Gelukkig heeft Sony daar de PS5 Pro voor uitgevonden... Grootste verschil zit voor mijn gevoel in HDR ten opzichte van je huidige TV. Maar zoals je stelt, wat je niet weet mis je niet (minder..).
Uncompressed 5.1 geluid klinkt aantrekkelijk maar tegelijkertijd denk ik niet dat mijn speakers goed genoeg zijn om daar echt wat van te merken, DD of DTS 5.1 zal afdoende zijn gok ik. :D
Hoorbare verschillen (of niet) zijn in audioland nogal een taboe om te bespreken.. Je kan altijd testen, kapot gaan je receiver of speakers er niet van.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 25-03-2025 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:35:
[...]

Via S/PDIF is de max Dolby Digital dan wel DTS 5.1. Via HDMI is lossless mogelijk, Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio en Lineaire PCM in surround (S/PDIF gaat tot twee kanalen). Formaten die jouw receiver kan decoderen. Dat had ik gecontroleerd voordat ik stelde dat je de PS5 op die specifieke output in kan stellen ;)
Ik realiseerde me eigenlijk niet dat die Pioneer versterker die ik heb meer dan DTS 5.1 aankon.
Nu heb ik ook geen idee wat de Playstion eigenlijk kan uitsturen. En of daar nog verschil is zit of het om het afspelen van een Bluray gaat of het spelen van een game. Dat laatste zal ook wel aan de game zelf liggen ga ik vanuit

Ik vind de audio settings van de PS5 eerlijk gezegd super onduidelijk.
Er zijn maar weinig instellingen, je kan sowieso geen specifieke audio formaten selecteren, en zoals ik hierboven al schreef lijkt de Playstation zich er ook niets van aan te trekken.
Dan zet je de audio op TV modus en dan komt er alsnog DTS 5.1 uit de versterker.
[...]

Niets mis met 1080p. Op 4K mag je haast in elke game kiezen of je eye candy wilt maar dan speelt op 30 FPS of liever minder mooie graphics maar dan wel 60 FPS.
Gelukkig heeft Sony daar de PS5 Pro voor uitgevonden...
Ik ben geen FPS speler dus dat scheelt, zou eerlijk gezegd ook niet kunnen zeggen of ik het zou merken, heb me er in elk geval nooit mee bezig gehouden.
Met 1080P kan je dus voor elke game ongestraft de ‘eye candy’ mode selecteren?

En PS5 Pro heb ik heel kort naar gekeken toen ik zag dat die bestond maar toen ik de prijs zag ook heel snel weer uit mijn hoofd gezet. ;)
Grootste verschil zit voor mijn gevoel in HDR ten opzichte van je huidige TV. Maar zoals je stelt, wat je niet weet mis je niet (minder..).
HDR heb ik wel positieve geluiden over gehoord dus dat klinkt wel interessant, zeker iets om op te letten bij een nieuwe TV.
Daarna wil ik waarschijnlijk niet meer terug, maar voor nu ignorance is bliss. :)
[...]

Hoorbare verschillen (of niet) zijn in audioland nogal een taboe om te bespreken.. Je kan altijd testen, kapot gaan je receiver of speakers er niet van.
Op dat vlak ben ik dan ‘gezegend’ met mijn slechte oren, ik hoor die verschillen niet, terwijl er dan iemand naast staat die niet kan voorstellen dat het ene voor mij niet beter klinkt dan het andere.

Wil het best testen maar zoals gezegd heb ik geen clou hoe er iets aan de Playstation in te stellen is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zit me nu eigenlijk af te vragen of hetgeen ik wil, tegelijkertijd surroundgeluid uit mijn versterker en tegelijkertijd ook geluid uit de TV, überhaupt wel kan. :X

Omdat ik eerst nog dacht dat de audio settings van de PS5 daadwerkelijk bepaalde wat hij uitstuurt en met die op AV Amplifier met 5.1 en DTS als instelling alsnog geluid op de TV had ging ik er vanuit de de TV DTS kon laten horen door het te decoderen en om te zetten naar stereo.

Maar na het spelen met die audio extractor en de EDID switches bleek dat de PS5 audio settings gewoon genegeerd worden en daarom krijg ik nu het gevoel dat het mogelijk niet aan de extractor ligt maar aan de TV die geen DTS kan verwerken.

In de “Copy HDMI out”-modus op de extrator had ik namelijk wel tegelijkertijd geluid op TV en versterker, op dat moment bepaald de TV via EDID dat er een audio signaal gestuurd wordt vanuit de PS5 wat hij kan begrijpen, waarschijnlijk een 2Ch variant.

Zodra ik de extractor op DTS 5,1 instelde viel echter het geluid van de TV direct weg. Ik ging er vanuit dat dat was omdat de extractor dan het geluidssignaal niet meer doorzet naar de output waar de TV op zit.
Maar ik denk nu dat dat wel gebeurt maar dat de TV het DTS 5.1 signaal gewoon niet snapt en er daarom geen geluid uitkomt.

Blijkt ook uit deze vraag en antwoord op Quora; How can I play videos with DTS audio on my Samsung TVs?
”You can’t. Samsung, LG and a few other brands have either limited or no support for DTS. Where there’s no support, they won’t play it or pass it through to HDMI ARC or Optical. DTS just hits a brick wall in the telly.

There are some TV models that will accept DTS stereo (2.0) but that’s as far as it gets. No surround sound.”

Mijn TV kan dus blijkbaar geen DTS surround geluid afspelen :'(

Dan zou ik een kastje moeten hebben die op de ene poort het video signaal uitstuurt en een gedown sampled audio signaal naar de TV zodat deze het geluid kan afspelen.
En op de andere poort het surroundgeluid signaal wat naar de versterker kan en daar door de surround setup kan worden afgespeeld.

Geen idee of die twee audio extractors die ik besteld heb dat kunnen, de ene kan in elk geval wel een video signaal op een van de poorten down scalen naar 1080P indien de bron een 4K signaal uitstuurt maar of de audio dan ook gedowngrade wordt vraag ik me af.
Is waarschijnlijk echt een niche case waar ik nu tegenaan loop voor hetgeen ik wil.
Heb er weinig vertrouwen in dat het nog gaat lukken… :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vliegvlug schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:32:
Heb er weinig vertrouwen in dat het nog gaat lukken… :/
Of je wacht af tot de extractors er zijn, test en gaat dan eventueel trouble shooten/uitsluiten. Je trekt conclusies (en bent in paniek) terwijl er nog geen apparatuur in huis is. Waarbij je zegt niet te weten wat jouw receiver ondersteunt dan wel weet wat de PS5 uit kan sturen.

Jouw test en ervaringen komen mij niet bekend voor. Mijn Playstation output wat ik instel in de settings. Als jij DTS instelt zal elke game in dat formaat zijn. Dat jij alsnog DTS kreeg terwijl dat niet in stond gesteld kan ik dan ook niet verklaren, maar het is alles behalve normaal gedrag en geen situatie die ik als uitgangspunt zou nemen. Ik twijfel ook over geen geluid uit de TV als er DTS naar toe wordt gestuurd. Doorsturen van DTS naar de output van de TV wanneer het niet ondersteunt klopt, echter geen geluid over de TV speakers?

Edit:
Testen kan mogelijk nu al? PS5 rechtstreeks op de TV en als output "DTS" (en het correct aantal kanalen) instellen. Indien DTS niet werkt kan je nog testen of Dolby Digital dan wel PCM wel werkt.

Staar je ook niet te blind op DTS. Met Optical is dat correct maar met HDMI is het hoogst haalbare uncompressed.

[ Voor 61% gewijzigd door FeaR op 26-03-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Of je wacht af tot de extractors er zijn, test en gaat dan eventueel trouble shooten/uitsluiten. Je trekt conclusies (en bent in paniek) terwijl er nog geen apparatuur in huis is. Waarbij je zegt niet te weten wat jouw receiver ondersteunt dan wel weet wat de PS5 uit kan sturen.
Dat laatste klopt wel maar gezien het feit dat die audio extractor die ik getest heb enkel DTS 5.1 ondersteunde en zowel de Playstation als de versterker dat zeker ondersteunen is dat niet echt van belang voor mijn conclusie. ;)

De nieuwe extractors komen als het goed is vandaag binnen, hopelijk heb ik nog tijd om er mee te testen.
Is een stuk lastiger dan met de TOSlink kabel want die zit al in mijn versterker. Voor deze kastjes moet er een HDMI naar toe en de versterker zit ingebouwd in een kast waardoor ik heel lastig bij de achterkant kan om een HDMI in te prikken.
Jouw test en ervaringen komen mij niet bekend voor. Mijn Playstation output wat ik instel in de settings. Als jij DTS instelt zal elke game in dat formaat zijn. Dat jij alsnog DTS kreeg terwijl dat niet in stond gesteld kan ik dan ook niet verklaren, maar het is alles behalve normaal gedrag en geen situatie die ik als uitgangspunt zou nemen.
Ik heb die audio extractor al ingepakt om terug te sturen maar dat is waarschijnlijk iets wat jij ook makkelijk kan testen.

Bij deze settings voor HDMI Device Type had ik AV Amplifier geselecteerd
PS5 - audio settings - HDMI Device Type

Dan bij Number of Channels de instelling veranderd van 5.1 naar 2 Ch. en toen zag ik de DTS indicator op mijn versterker even uit en weer aan gaan maar had ik alsnog directioneel geluid uit de achter speakers.
Dat zou toch niet moeten kunnen bij 2 Ch. geluid?

Mijn versterker is volgens mij niet geavanceerd genoeg om weer te geven of hij 5.1 of 2 kanaals geluid binnen krijgt maar omdat de achter speakers nog directioneel geluid weergeven ga ik van 5.1 uit.

Ik vermoed dat jouw audio setup een stuk geavanceerder is en het bij jouw apparatuur wel precies wordt weergegeven wat er binnenkomt op de versterker. :)

Ben benieuwd wat er bij jou gebeurt als je dat doet.

Qua instelling voor Audio Format (Priority) had ik tijdens het testen met de extractor overigens wel per ongeluk nog Dolby Audio ipv DTS ingesteld staan.
Gaat om de optie uit de screenshot hieronder, dit is een voorbeeld van internet en puur om te laten zien welke opties er zijn
PS5 - audio settings - Audio Format (Priority)

Ik krijg de indruk dat de PS5 zich aan deze instelling ook weinig gelegen laat want mijn versterker gaf dus ondanks dat er Dolby Audio stond ingesteld doodleuk aan dat hij DTS geluid ontving.
Bij Dolby Audio zou ik verwachten dat hij de DD indicator aan zet en niet de DTS indicator.

Kwam bij mijn zoektocht naar deze plaatjes ook nog onderstaande screenshot van de audio output formats van de PS3 tegen:
PS3 - audio output formats
(bron: https://manuals.playstati...settings/audiooutput.html)
Daar had je zo te zien veel meer controle over welk geluidssignaal de Playstation nu daadwerkelijk gebruikt.
Bij de PS5 kan je het alleen globaal instellen en gaat het voor de rest blijkbaar ‘automagisch’.

Is sowieso iets van de laatste jaren, dit soort detail instellingen bij de eindgebruiker weghouden want is alleen maar verwarrend voor ze ofzo. :?
Vind dat jammer want heb liever zelf de controle er over, niet dat dat ‘slim’ voor je gekozen wordt.
Ik twijfel ook over geen geluid uit de TV als er DTS naar toe wordt gestuurd. Doorsturen van DTS naar de output van de TV wanneer het niet ondersteunt klopt, echter geen geluid over de TV speakers?

Edit:
Testen kan mogelijk nu al? PS5 rechtstreeks op de TV en als output "DTS" (en het correct aantal kanalen) instellen. Indien DTS niet werkt kan je nog testen of Dolby Digital dan wel PCM wel werkt.
Zal dat zo testen, ben wel benieuwd inderdaad.
Staar je ook niet te blind op DTS. Met Optical is dat correct maar met HDMI is het hoogst haalbare uncompressed.
Dat heb ik begrepen ja, HDMI heeft meer bandbreedte beschikbaar dan sp/dif zei je.
Ben wel benieuwd wat mijn versterker als indicator aangeeft bij LPCM uncompressed surroundgeluid eigenlijk.

Zal met de testen met de nieuwe kastjes met HDMI output de Audio Format (Priority) op Linear PCM zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 26-03-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 20:34
Wij gebruiken een vergelijkbare oude setup. Hierbij gebruiken wij de volgende instellingen:

PS5: Device: TV -> Format: Dolby
TV: Audio: Passthrough of automatisch

Zo krijgen wij 5.1 op onze oer oude Sony receiver uit 2007 via een SPDIF kabel.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@FeaR Net even snel getest met de geluidsinstellingen van de PS5, deze is direct met de HDMI kabel op de TV aangesloten op HDMI poort 4.

HDMI Device Type
Getest met deze instellingen:
  • TV
  • AV Amplifier
  • Soundbar
Resultaat:
De TV geeft met elke instelling geluid.
Bij het wisselen van instelling valt even kort het geluid weg

AV Amplifier - Number of Channels
(is alleen mogelijk als HDMI Device Type op AV Amplifier staat ingesteld)
  • 2 ch
  • 5.1 ch
  • 7.1 ch
Resultaat:
Bij het wisselen van instelling valt even kort het geluid weg

Audio Format (Priority)
(en dat voor elke mogelijke instelling van HDMI Device Type en bij AV Amplifier ook voor elke channel optie)
  • Linear PCM
  • Dolby ATMOS
  • Dolby Audio
  • DTS
Resultaat:
Bij het wisselen van instelling valt het geluid niet weg

Mijn gevoel zegt dus dat dit komt doordat de PS5 zijn audio instellingen simpelweg negeert omdat de TV via EDID aan de PS5 vertelt dat hij alleen 2 Ch audio aan kan. (In welk formaat dat dan wordt aangeleverd weet ik niet maar gok PCM.)

Dat de instelling Audio Format (Priority) überhaupt niets doet in dit geval lijkt me bevestigd door het feit dat het geluid niet eens kort wegvalt, er wordt dus niet van audio signaal gewisseld.
De settings geeft natuurlijk ook enkel de prioriteit aan, is geen directe keuze van het signaal.
Ik vermoed dat de PS5 van de TV te horen krijgt dat hij maar 1 soort geluidssignaal kan verwerken en dan is het logisch dat die Audio Format (Priority) instelling niets doet want er is simpelweg niet naar een ander signaal te wisselen.

Dat bij het wisselen van de andere instellingen wel even kort het geluid weg valt ligt naar mijn idee dat er een nieuwe audio onderhandeling wordt geïnitieerd.
Dat je als gebruiker zegt via de settings bijvoorbeeld zegt “doe mij maar surroundgeluid” wanneer je de optie AV Amplifier met 5.1 selecteert en dat de PS5 dat probeert maar er dan achter komt dat de TV dat helemaal niet kan en weer terug valt om het standaard 2ch geluid wat de TV wel kan verwerken.

Dit met het idee dat het voor de gebruiker beter is om wel geluid te hebben dan geen geluid doordat de gebruiker zelf iets verkeerd heeft ingesteld.
Levert Sony alleen maar gedoe en irritatie vanuit de gebruikers op dus vanuit dat oogpunt is het begrijpelijk dat ze daarvoor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:42:
Wij gebruiken een vergelijkbare oude setup. Hierbij gebruiken wij de volgende instellingen:

PS5: Device: TV -> Format: Dolby
TV: Audio: Passthrough of automatisch

Zo krijgen wij 5.1 op onze oer oude Sony receiver uit 2007 via een SPDIF kabel.
Zo had ik dat eerst ook geprobeerd en zou ideaal zijn geweest maar helaas kan mijn 15 jaar oude Samsung TV dat niet.
Heb dat hierboven ergens beschreven, in de handleiding staat expliciet dat het alleen mogelijk is om DTS geluid via de optical out te krijgen als de bron Digitale TV is vanuit de ingebouwde tuner en dat werkte inderdaad ook prima toen ik vroeger nog kabel TV had.
Maar vanuit een HDMI input kan de TV helaas geen DTS doorsturen over de TOSlink richting de versterker.

Ik vermoed dat jij een stuk jongere TV hebt die dit laatste wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vliegvlug schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:11:
Mijn gevoel zegt dus dat dit komt doordat de PS5 zijn audio instellingen simpelweg negeert omdat de TV via EDID aan de PS5 vertelt dat hij alleen 2 Ch audio aan kan. (In welk formaat dat dan wordt aangeleverd weet ik niet maar gok PCM.)
Net getest met mijn LG TV (welke ook geen DTS licentie heeft en DTS niet output via HDMI eARC/Optical Out) en PlayStation 5. PlayStation 5 loopt door een Denon AVC-A1H met HDMI 2.1 maar ondersteunt passthrough. PS5 is standaard ingesteld op Dolby ATMOS. Zet ik de receiver uit (passthrough actief, beeld én geluid naar de TV) klapt de PlayStation 5 terug naar output "TV" en "2.0 LPCM". Dat zou de theorie ondersteunen. Echter kan ik (beeld en geluid nog steeds beide naar TV) in de PS5 de output wisselen en DTS 5.1 van de output maken. Ik behoud geluid maar met een codec die LG niet ondersteunt. Helaas geen optie om de inkomende audio op te vragen, kan dus niet zeggen welke audio de TV binnen krijgt/of de setting genegeerd wordt. Zet ik de Denon aan klapt de PlayStation terug naar 5.1 Atmos.

Maar zo te lezen is het probleem opgelost? Ik zie overal dat je beeld en geluid krijgt. PS5 op 5.1 of 7.1 Lineair LCM of Atmos (geen idee van de setup) en gaan!
Ben wel benieuwd wat mijn versterker als indicator aangeeft bij LPCM uncompressed surroundgeluid eigenlijk.
"Multi Ch In" gok ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 30-03-2025 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:06:
[...]

Net getest met mijn LG TV (welke ook geen DTS licentie heeft en DTS niet output via HDMI eARC/Optical Out) en PlayStation 5. PlayStation 5 loopt door een Denon AVC-A1H met HDMI 2.1 maar ondersteunt passthrough. PS5 is standaard ingesteld op Dolby ATMOS. Zet ik de receiver uit (passthrough actief, beeld én geluid naar de TV) klapt de PlayStation 5 terug naar output "TV" en "2.0 LPCM". Dat zou de theorie ondersteunen. Echter kan ik (beeld en geluid nog steeds beide naar TV) in de PS5 de output wisselen en DTS 5.1 van de output maken. Ik behoud geluid maar met een codec die LG niet ondersteunt.
Dank voor het testen! (y)
Dat wat jij met passthrough krijgt is precies wat ik zie met mijn PS5 direct op de TV aangesloten. Ik kan allerlei andere settings in het PS5 audio menu selecteren maar de TV blijft geluid geven ook met DTS wat hij niet ondersteunt waaruit ik de conclusie trek dat er op dat moment niets daadwerkelijk aan de audio output van PS5 verandert.
Mijn aanname in deze is dat de PS5 weet/te horen krijgt dat de TV 2.0 PCM vraagt als maximaal ondersteund en daarom zijn geluid output niet verandert ook al vraag je dat wel als gebruiker. Dit om storingen aan de klant kant te voorkomen.
Helaas geen optie om de inkomende audio op te vragen, kan dus niet zeggen welke audio de TV binnen krijgt/of de setting genegeerd wordt.
Jammer dat jouw TV ook niet aangeeft welke audio er binnenkomt, daar zou ik mijn theorie mee kunnen hebben bevestigd. :)
Zet ik de Denon aan klapt de PlayStation terug naar 5.1 Atmos.
Dat die setting weer terug schiet naar 5.1 ATMOS geeft voor mij aan dat er onderhuids in de PS5 meerdere profielen zijn per apparaat wat wordt geïdentificeerd.
Op zich een mooi systeem maar wel een beetje ongrijpbaar omdat het dus automagisch gaat.
Maar zo te lezen is het probleem opgelost? Ik zie overal dat je beeld en geluid krijgt. PS5 op 5.1 of 7.1 Lineair LCM of Atmos (geen idee van de setup) en gaan!
Is nog niet opgelost, moet nog met de kastjes die ik heb liggen gaan testen, hopelijk kom ik daar vandaag aan toe!

Die test in mijn vorige post waren allemaal met de PS5 direct op de TV aangesloten zonder iets met de versterker te doen. Was puur om te testen of de PS5 de audio instellingen soms negeert of dat hij deze altijd doorvoert zoals ingesteld.
Dit naar aanleiding van jouw eerdere statement “Mijn Playstation output wat ik instel in de settings”

Hieruit bleek dus dat het eerste geldt en dat heb jij ook bevestigd. ;)
[...]

"Multi Ch In" gok ik zo.
Ik ben benieuwd, ga het hopelijk vandaag zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Heeft even geduurd maar er nú eindelijk aan toe gekomen om te gaan testen, tenminste een van de kastjes.
Ben begonnen met de PureTools PT-C-HDEARC-4K 4K 18Gbps HDMI eARC Audio Converter

Is nogal een lang verhaal maar er kan geskipt worden naar de TLDR helemaal onderaan! ;)

Beschrijving, aansluiten en instellingen van de audio extractor

PureTools PT-C-HDEARC-4K 4K 18Gbps HDMI eARC Audio Converter

Het kastje heeft 1 HDMI input en 2 HDMI outputs.

Out 1 is gelabeld “eARC/ARC(TV)”
Out 2 is gelabeld “AUDIO(AVR)”

De PS5 is uiteraard op de input aangesloten, de TV op Out 1 en de versterker op Out 2.

Er zitten ook 2 DIP switches op.
Switch 1, de eARC switch genoemd, zit links en heeft twee standen: “ON” & “OFF”
Switch 2, de EDID switch genoemd, zit rechts en heeft twee standen: “OUT1” & “OUT2”

Volgens de handleiding doen deze:

eARC switch
The switch is used to turn on/off the eARC function:
Switch to “ON” position, the AUDIO OUT2 port will output the eARC/ARC audio
Switch to “OFF” position, the AUDIO OUT2 port will output the audio from HDMI IN port.

Dus heb ik die ingesteld op “OFF” want mijn TV heeft geen ARC en zelfs als dat wel zo was wil ik alsnog de audio van de PS5 hebben die op de HDMI IN poort is aangesloten.

EDID switch
The switch is used to select EDID setting:
Swicth to “OUT1” / “OUT2” position, the product will copy the corresponding EDID from the device connected to OUT1/OUT2 port.
If the copy fails, it will use the internal EDID of the default 1080p 2CH.

Deze heb ik op OUT2 ingesteld, ik wil tenslotte dat de versterker die op OUT2 zit aangesloten aan de PS5 laat weten via EDID welke audio formaten deze ondersteund zodat ik surround geluid output krijg vanuit de PS5.
De TV die op OUT1 zit aangesloten laat volgens mij enkel weten dat hij 2 kanaals audio ondersteunt en daar heb ik niets aan.
Die fallback optie van 1080p 2CH is ook ideaal want ik begrijp hieruit dat er vanuit OUT1 geen EDID signaal meer door komt (zal wel niet kunnen wanneer er twee devices met EDID actief zijn richting een bron, of op zijn minst onwenselijke resultaten geven) en dit is ook wat de TV zou uitsturen dus geeft ook geen issue als de versterker uit staat want dan wordt netjes de gewenste resolutie en audio die de TV aankan doorgegeven.
offtopic:
Mocht ik ooit naar een 4K TV wisselen dan is dit natuurlijk wel onhandig maar dan heb ik dit kastje sowieso niet meer nodig. ;)

Praktijk testen

Met de eARC adapter aangesloten en ingesteld was het tijd voor het testen!

Test met versterker aan voordat de PS5 aan gaat, TV vooraf uit.
PS5 aan, TV gaat aan op hdmi4 (Playstation) en dan naar hdmi1 (versterker) waar een zwart beeld verschijnt.
Dat laatste is waarschijnlijk omdat de OUT2 naar de versterker naast audio ook een 720p zwart scherm output en de versterker via CEC de TV naar hdmi1 overzet. Is wel wat onhandig moet ik zeggen.
Dus handmatig de TV terug naar hdmi4 gezet

PS5 Audio settings staan als volgt:
HDMI device type - AV Amplifier, 5.1

Vervolgens getest met Audio Format (Priority):
  • Linear PCM = geluid op TV en versterker (geen indicator)
  • Dolby Atmos = geluid op TV en versterker (Dolby logo + D indicator)
  • Dolby Audio = geluid op TV en versterker (Dolby logo + D indicator)
  • DTS = geen geluid op TV en wel op versterker (DTS indicator)
Conclusie: TV ondersteunt geen DTS geluid maar tegelijkertijd geluid op TV en versterker is mogelijk met de andere formaten! :)

Audio format nu ingesteld op Dolby ATMOS vanwege het duidelijk herkenbare ikoon op de versterker, zodat ik makkelijk kan zien dat er surroundgeluid binnenkomt op de versterker. Linear PCM is wel beter qua geluid maar dan kan ik het verschil tussen stereo en surround niet zien.

Vervolgens versterker uit zetten
Geluid blijft op de TV actief.

Getoonde PS5 Audio settings:
Audio Format (Priority): Dolby ATMOS

Deze zijn dus onveranderd van toen de versterker nog aan stond.

En versterker weer aan zetten
Geluid wordt weer op versterker actief, maar geluid op de TV valt weg.
Zelfs niet meer mogelijk de geluidsindicator van de TV nog op te roepen.
Reden blijkt is dat de TV automatisch op geluid “Ext. luidspreker” is gezet.
Waarschijnlijk via CEC vanuit de versterker.
Dat dit met de eerste stap toen de TV nog uit stond niet gebeurde komt waarschijnlijk omdat de versterker toen al aan stond voordat de TV aan was.

TV terug op geluid via “TV-luidspreker” gezet en nu ook weer geluid via TV.
Dus weer beiden!

Test met de PS5 aanzetten terwijl de versterker en TV uit staan
Aanzetten van PS5.
Versterker blijft uit (is ook gewenst, weet even niet meer of ik dat ooit heb uitgezet of dat het aanzetten via CEC door het kastje niet werkt)
TV gaat automatisch aan maar niet op input hdmi4 van de PlayStation, maar de laatst gebruikte input.
CEC werkt dus blijkbaar niet goed door OUT1. De TV gaat aan maar niet naar hdmi4 wat zonder het kastje er tussen wel gebeurt. Op zich wel jammer.

Audio Format (Priority): Linear PCM

Audio format is nu dus automatisch veranderd!

Kan dit aanpassen naar elk format, dus ook DTS, zonder dat het geluid op de TV wegvalt, zelf niet even heel kort. Gebeurt dus niets mee. Is dezelfde situatie die ik al eerder getest had een paar posts hierboven met de PS5 direct op de TV aangesloten.

Als test HDMI Device type omgezet naar TV om te zien of het bij aanzetten van de versterker de PS5 overschakelt naar “AV amplifier” wat ik toen de versterker actief was had ingesteld of dat enkel het audio format wijzigt, naar het eerder ingestelde ATMOS.

PS5 Audio settings staan nu als volgt :
HDMI device type - TV, (5.1 greyed out)
Audio Format (Priority): Linear PCM

Vervolgens versterker aan zetten
Beeld en geluid op de TV valt voor een paar seconden weg.
TV komt terug met beeld maar zonder geluid, want de TV is overgeschakeld naar geluid via “Ext. luidspreker” (Waarschijnlijk via CEC)

Is dus duidelijk een ander profiel, niet alleen Audio format maar ook HDMI device type wordt aangepast, mooi!

Nu als test de TV audio settings weer op TV zetten, nu ook weer geluid op TV!
PS5 audio settings blijven ongewijzigd.

Is eigenlijk een beetje onzinnig test want in de praktijk is het juist fijn als de audio van de TV automatisch uit gaat wanneer je de versterker aan zet. :)

Dus TV geluid weer op “Ext. luidspreker” gezet voor de verdere tests

Nu versterker weer uit zetten
Geluid valt weg want versterker is uit en de TV geeft ook geen geluid , is logisch want die staat nog op op “Ext. luidspreker”.

Getoonde PS5 Audio settings, blijven ongewijzigd :

De PS5 heeft dus niet door dat er iets veranderd is, blijkbaar gaat het PureLink kastje niet opnieuw onderhandelen met de PS5, waarschijnlijk omdat er niet gemerkt wordt dat de versterker uit gaat.

TV weer terug naar TV- luidsprekers gezet en er is weer geluid, PS5 settings zijn nog steeds niet veranderd. Niet gek ook want de PS5 kan niet weten als er iets op de TV verandert want zover ik begrijp uit de handleiding van de PureLink wordt EDID van aangesloten devices enkel doorgezet van out 1 en niet out 2 waar de TV op aangesloten zit.

Is op zich ook geen probleem want zolang het PS5 profiel wat geactiveerd wordt wanneer de versterker wordt gedetecteerd wordt niet op DTS staat ingesteld kan de TV het geluid weergeven en is het dus mogelijk terug te schakelen van geluid luisteren via de versterker naar via de TV zonder de PS5 te hoeven herstarten.

TLDR

Met de PureTools PT-C-HDEARC-4K 4K 18Gbps HDMI eARC Audio Converter is het mogelijk om surroundgeluid naar de versterker te krijgen en daarnaast ook nog geluid te hebben op de TV als ik mijn versterker niet aan heb staan. d:)b

De PS5 selecteert ook automatisch het juiste geluidsprofiel afhankelijk van of hij de TV of de versterker detecteert, dus je kan verschillende settings per device gebruiken.
Wel is het zo dat als de versterker eenmaal is aangezet de PS5 niet meer terug kan naar het TV profiel omdat hij niet kan detecteren dat de versterker wordt uitgezet, enkel het aanzetten wordt gedetecteerd. Dan moet je de PS5 in standby zetten en weer aan terwijl de versterker uit staat zodat het TV profiel weer geactiveerd wordt.
In de praktijk is dit geen probleem want zolang ik in het PS5 versterker profiel geen DTS als audio format selecteert kan de TV ook nog prima geluid weergeven met het versterker profiel actief. En aangezien Linear PCM toch de best audio kwaliteit schijnt te geven is dat geen beperking.

Enige nadeel is dat CEC door het kastje niet goed werkt, waar voorheen bij het aanzetten van de PS5 de TV automatisch aan ging en naar de juiste input gaat hij nu alleen nog aan en de gekozen input is afhankelijk van de situatie:
  1. PS5 eerst aanzetten dan de versterker: TV gaat naar de laatst gebruikte input.
  2. Versterker eerst aanzetten dan de PS5: TV gaat naar hdmi1, de poort waar de versterker mee op de TV is aangesloten en toont zwart beeld omdat de converter een 720p zwart beeld uitstuurt.
Dus optie 1. is het meest handige omdat ik dan nog tenminste de kans hebt om op de juiste input op de TV uit te komen als ik daarvoor de PS5 als laatste gebruikt heb. Bij optie 2. wordt altijd naar de verkeerde input gegaan.

Bijkomende reden om optie 1. te kiezen is dat dan automatisch het geluid van de TV wordt uitgezet en ik die niet handmatig naar 0 hoeft te draaien (geluid op de TV muten werkt niet omdat je dan zo’n mute ikoon in beeld krijgt) wat ook prettig is voor als je daarna de TV voor iets anders wilt gebruiken zonder versterker en je het TV volume dan niet weer om hoog hoeft te zetten.

Vind dit PureTools kastje ondanks het niet meer goed werken van CEC wel een adequate oplossing.
Wil ook nog het FeinTech VSP01202 kastje gaan testen.
Als het hiermee ook mogelijk blijkt om surroundgeluid naar mijn versterker te krijgen én CEC blijft goed werken zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn. Wordt vervolgd…

[ Voor 106% gewijzigd door Vliegvlug op 31-03-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vliegvlug schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:07:
offtopic:
Mocht ik ooit naar een 4K TV wisselen dan is dit natuurlijk wel onhandig maar dan heb ik dit kastje sowieso niet meer nodig. ;)
Afhankelijk van eisen en gekocht product kan je het kastje blijven gebruiken. Stel je koopt een 4K TV, HDMI 2.1 met alles erop en eraan dus ook eARC. Echter heeft de Pioneer ARC. ARC en eARC kan je combineren maar laagste versie telt, HDMI ARC in deze. HDMI ARC kan geen surround uncompressed versturen en blijft net al S/PDIF hangen op DD en DTS 5.1. Oftewel, met alleen een eARC TV ben je er nog niet als je de max uit het geluid wilt halen.
Dat laatste is waarschijnlijk omdat de OUT2 naar de versterker naast audio ook een 720p zwart scherm output en de versterker via CEC de TV naar hdmi1 overzet. Is wel wat onhandig moet ik zeggen.
Dus handmatig de TV terug naar hdmi4 gezet
Dat is een optie die ik had gegeven in FeaR in "[PS5] Surround sound vanaf console via versterker", HDMI CEC is niet zaligmakend.
Audio format nu ingesteld op Dolby ATMOS vanwege het duidelijk herkenbare ikoon op de versterker, zodat ik makkelijk kan zien dat er surroundgeluid binnenkomt op de versterker. Linear PCM is wel beter qua geluid maar dan kan ik het verschil tussen stereo en surround niet zien.
Heb je een Atmos setup? Anders zou ik de Playstation gewoon op DTS of Dolby Digital zetten (als je een logo wil zien). Atmos is metadata die met het signaal mee wordt gestuurd waarmee de receiver berekent hoe en wat qua audio over de Atmos-speakers/Height speakers gestuurd moet worden. Indien je geen Atmos setup hebt biedt dit signaal geen meerwaarde.

Overigens is zien welke speaker er aan worden gestuurd/signaal er binnen komt voor mij altijd de reden geweest een receiver met twee-regel display te kopen, ik snap de wens. Wel zonde van de uncompressed audio :P

Anyhow, zo te zien ben je verder dan met de HDMI to S/PDIF Audio Extractor :)

Edit:
Mijn TV geeft wel aan welk signaal er binnen komt, mits dat maar Dolby Atmos is. Testen! Receiver op passthrough, PS5 ziet de TV en klapt de audio output naar 2.0. Zet ik handmatig de output op Dolby Atmos (beeld en geluid nog steeds samen naar de TV) ververst het beeld en zie ik op mijn scherm "HDR", geen "Dolby Atmos". Ik kom dus terug op dat de PS5 uitstuurt wat je instelt qua audio. Geen idee wat de TV ingame zou laten zien, heb alleen in het hoofdmenu getest.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 31-03-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:42:
[...]

Afhankelijk van eisen en gekocht product kan je het kastje blijven gebruiken. Stel je koopt een 4K TV, HDMI 2.1 met alles erop en eraan dus ook eARC. Echter heeft de Pioneer ARC. ARC en eARC kan je combineren maar laagste versie telt, HDMI ARC in deze. HDMI ARC kan geen surround uncompressed versturen en blijft net al S/PDIF hangen op DD en DTS 5.1. Oftewel, met alleen een eARC TV ben je er nog niet als je de max uit het geluid wilt halen.
Dan zou het kastje inderdaad nog nuttig kunnen zijn maar heb nog steeds het gevoel dat ik dat verschil niet ga merken; gecomprimeerd vs ongecomprimeerd geluid

Zou eerder bang zijn dat dat kastje het 4K videobeeld verstoord en dat CEC er niet goed mee werkt zou ook een reden zijn om ‘m dan weg te doen.
[...]

Dat is een optie die ik had gegeven in FeaR in "[PS5] Surround sound vanaf console via versterker", HDMI CEC is niet zaligmakend.
Ja klopt, had je al voor gewaarschuwd en bleek inderdaad zo te zijn.
[...]

Heb je een Atmos setup? Anders zou ik de Playstation gewoon op DTS of Dolby Digital zetten (als je een logo wil zien). Atmos is metadata die met het signaal mee wordt gestuurd waarmee de receiver berekent hoe en wat qua audio over de Atmos-speakers/Height speakers gestuurd moet worden. Indien je geen Atmos setup hebt biedt dit signaal geen meerwaarde.
Ik heb geen Dolby Atmos setup nee, gewoon een standaard 5.1 opstelling.
Dacht gelezen te hebben dat ATMOS een hogere bandbreedte en zelfs uncompressed ondersteunt itt Dolby Digital, dus vandaar dat ik dacht “waarom niet” :)
Is inderdaad dat ik het logo kon zien maar ging ook meer om tijdens het testen.
Kan ‘m nu net zo goed op Linear PCM zetten eigenlijk.
Overigens is zien welke speaker er aan worden gestuurd/signaal er binnen komt voor mij altijd de reden geweest een receiver met twee-regel display te kopen, ik snap de wens. Wel zonde van de uncompressed audio :P
Dat was destijds toen ik de versterker kocht niet hetgeen waar ik op selecteerde, niet eens bij stil gestaan zelfs, belangrijkste was dat het een slimline model was anders paste hij niet in het rek onder de TV. ;)
Anyhow, zo te zien ben je verder dan met de HDMI to S/PDIF Audio Extractor :)
Zeker ja, dit is goed werkbaar dus ben er blij mee, dank voor ee suggestie nog (y)
Edit:
Mijn TV geeft wel aan welk signaal er binnen komt, mits dat maar Dolby Atmos is. Testen! Receiver op passthrough, PS5 ziet de TV en klapt de audio output naar 2.0. Zet ik handmatig de output op Dolby Atmos (beeld en geluid nog steeds samen naar de TV) ververst het beeld en zie ik op mijn scherm "HDR", geen "Dolby Atmos". Ik kom dus terug op dat de PS5 uitstuurt wat je instelt qua audio. Geen idee wat de TV ingame zou laten zien, heb alleen in het hoofdmenu getest.
Ik ben verward door bovenstaande verhaal, want dat bevestigt toch juist wat ik zeg; dat de PS5 op een TV die alleen 2.0 geluid aankan de setting die je in Audio Format (Priority) instelt negeert. :?

Wat ik uit je test haal is dat je PS5 wanneer hij de TV ziet naar 2.0 geluid gaat (dat gebeurt bij mij ook inderdaad) en dat als je dan de instelling Audio Format (Priority) naar Dolby ATMOS omzet je TV aangeeft ”geen "Dolby Atmos"”. Waarmee je neem ik aan bedoelt dat er geen ATMOS audio signaal op de TV binnenkomt.
Dan negeert de TV toch de instelling die je hebt ingesteld op je PS5?

Het HDR deel snap ik niet echt en ook niet waarom het beeld ververst, of heb je dan ook video settings op de PS5 aangepast?
Ik heb het echt alleen over het veranderen van de Audio Format (Priority).

Als ik alleen de TV aan heb en niet de versterker dan kan ik daar elke instelling kiezen zonder dat het geluid wegvalt. Voor mij een indicatie dat er feitelijk niets gebeurt met het audio signaal.
Doe ik datzelfde als ik de versterker wel aan heb staan dan valt het geluid bij wisselen steeds heel kort even weg (muv wisselen tussen Dolby ATMOS en Dolby Audio en terug, waarschijnlijk omdat dit in basis hetzelfde signaal is). Voor mij een indicatie dat er daadwerkelijk van audio signaal gewisseld wordt en dat wordt ook bevestigd door naar de indicator op de versterker te kijken.

Is verder puur een theoretisch discussie natuurlijk want mijn TV kan bijv wel Dolby ATMOS en DD verwerken en als 2ch geluid weergeven, dus of er nu wel of niet daadwerkelijk naar een ander signaal gewisseld wordt maakt voor het eindresultaat niet uit; de TV geeft geluid! :)

Vind het alsnog wel interessant om te weten wat er nu precies gebeurt, wisselen van audio signaal of niet.
Ik denk het laatste omdat ik A. geen onderbreking in het geluid hoor bij wisselen en B. als ik DTS signaal selecteer geeft mijn TV toch geluid terwijl hij dat niet kan verwerken, ergo het DTS audio signaal wat op de PS5 is ingesteld is niet het signaal wat bij de TV aankomt
Dat laatste is voor mij de hoofdreden om te denken dat dit dan ook voor de anderen opties bij Audio Format (Priority) geldt.
Pagina: 1