Duravolt, Homewizard of toch vaste installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippewit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 01:23
Hallo allen

Ik heb al jaren zonnepanelen en vroeger kwam mijn meter op 0 uit, maar dankzij de digitale teller natuurlijk niet meer. (Handige info: ik woon in België)

Nu zat ik al een tijdje te kijken naar batterijen. De HomeWizard leek me interessant omdat die zichzelf verkoop als "makkelijk" (en op een aparte groep kan je mer dan 800W laden/ontladen). Maar ik lees ook heel wat over de werkingstemperatuur, die boven de 10 graden moet zijn. Ik heb nergens anders plek dan in de garage, waar het in de winter vaak onder de 10 graden wordt.

Toen kwam ik op de Marstek/Duravolt. Die lijkt me interessanter. Meer laden/ontladen tegelijk als je op een aparte kring zit. En die werkt bij temperaturen van -20 tot +55 en is bovendien IP65. In principe zou die dus zelfs buiten kunnen. Wat natuurlijk nog wat veiliger is dan onder de kinderkamers en in de garage waar de gasleidig loopt. Liever een brandje buiten dan binnen. Alleen lees ik hier en daar negatieve berichten over deze batterij. Slecht vertaalde handleiding, app die niet goed werkt,... Dat geeft geen vertrouwen.

Intussen had ik ook al offertes gevraagd voor vaste installaties. Maar als ik ongeveer 5-5,2 kw capaciteit vraag, kom ik al snel op offertes die vaak 30% tot 50% duurder zijn dan de plug-in batterijen. Ja, het rendement is wellicht hoger, maar vaak zitten er ook nog dingen bij zoals een apart EMS dat dan nog eens 500 euro kost, of een abonnement van 10 euro per maand om een app te kunnen gebruiken.

Wat vinden jullie wijs? Het is trouwens enkel voor eigen verbruik. Ik heb geen interesse in handelen, en ik heb geen EV of warmtepomp. Dus enkel voor ons eigen verbruik als het donker is, of om onze piek wat af te toppen voor een lager capaciteitstarief.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:31

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

De homewizard batterij moet vorstvrij staan maar waar lees je dat het minimaal 10 graden moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippewit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 01:23
In de homewizard gebruikersgroep op Facebook heb ik al een aantal meldingen gezien dat de batterij zichzelf uitschakelt onder de 10 graden.