Nieuw systeem met veel aansluitmogelijkheden: uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-08 18:13

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Momenteel draai ik nog op een Intel i7 6700K met bijbehorend moederbord. Beide op leeftijd. Het systeem voelt regelmatig erg traag aan en is aan een flinke upgrade toe. Ik heb naar mijn idee niet zo'n enorm gekke eisen, maar blijkbaar is dat vandaag de dag heel bijzonder. Mijn huidig systeem:

Lijstje:
- Intel Core i7 6700K
- 32GB DDR4
- Moederbord Gigabyte Z170X-Gaming 7
- 2 NIC's onboard die ik beide in gebruik heb. Dit voor Pair bonding om minder last te hebben van de 1Gbit beperking. Rest van het netwerk is allemaal 1 Gbit momenteel.
- 5 ODD sata drives aangesloten op het moederbord. 2x DVD, 2x Blu-ray en 1x Ultra HD Blu-ray drive.
- 1 NVMe Samsung SSD 970 PRO 512GB
PCIe insteekkaarten:
- 1: ASUS Xonar geluidskaart voor Dolby Digital Live (zit tegenwoordig niet meer onboard)
- 2: AMD Radeon RX 5700 XT (3 slots hoogte)
- 3: HighPoint RocketRAID 2340 SATA Controller met 8 aangesloten HDD's op SATA300 speed (max 16 aansluitingen). Binnenkort 7 ivm defecte drive. Dit is een zeer oude kaart uit 2007. Het is een wonder dat die nog werkt onder windows 10. 8 losse schijven die individueel binnen windows gebruikt worden.
- 4: FireWire insteekkaart
- 5: Vrij slot
Door de aangesloten aparatuur draait mijn videokaart op PCIe x8 ipv x16
- Corsair HX850i PSU, in 2018 geplaatst.

Ik zoek een?
Nieuw moederbord/processor/geheugen om een snelheidsboost te krijgen en probleemloos naar Windows 11 te kunnen.
Ik ben een zoektocht gestart in de Pricewatch en loop al direct tegen obstakels. Moederborden met meer dan 3 PCIe slots lijken niet meer te bestaan. Zoek ik ook nog eens met 6 SATA poorten erbij dan zijn er geen moederborden te vinden. Vroegah had ik gewoon een moederbord met 7 PCIe slots en 10 SATA poorten.

Daarnaast ben ik ook bang voor mijn RocketRaid die niet meer gaat werken op een nieuw systeem. Dus eigenlijk zoek ik ook daar een nieuwe oplossing voor. Dit mag ook een tweedehands oplossing zijn. Paar jaar geleden al ingedoken, maar liep ik ook vast. Ik kwam er niet uit of die kaartjes losse schijven aankunnen. Dit waren dan vaak HP kaartjes.

Wensen lijstje:
* 64GB Ram
* Ik zoek geen enorme stroomvreter van een CPU, maar moet wel recent zijn. Intel of AMD maakt mij niet uit. Ik wil wel een flinke winst in performance.
* Huidige videokaart behouden. Die vervang ik wel zodra dat kwa performance nodig is.
* Minimaal 2 NVMe aansluitingen zodat ik er 2 NVMe's in kan zetten. 1 voor OS, 1 voor software development werk. Ik ga denk ik voor 2 WD Blacks SN850X van 2TB.
* Bare minimum is 3 PCIe slots waar de videokaart niet het 2e slot mag overlappen. Dus: Geluidskaart, Videokaart en Sata controller
* Dan heb ik een probleem als er een 4e kaartje bij moet. Iemand out of the box ideeën hoe ik dat zou kunnen opvangen? De Firewire kaart is op dit moment geen vereiste. Houd graag een extra slot vrij.
* Als het kan 6 SATA aansluitingen. Maar dat wordt een uitdaging. Dus 4 is minimum. Zou de 5e aangesloten kunnen worden op mijn raid/sata controller? Of wellicht een andere sata controller met 16 aansluitingen? In het ergste geval kan ik wel met 1 drive minder.

Andere uitdaging is dat PCIe slots uitgeschakeld worden als je er een NVMe in schroeft. Hier heb ik op mijn huidige systeem ook al last van. Dus het moet niet zo zijn dat als er 2 NVMe's in zitten er 1 PCIe sluit weg valt want dan heb ik een issue.

Mijn eerste probleem is eigenlijk het moederbord, dan zoek ik daarna wel de processor erbij. Geen echte voorkeur voor Intel of AMD. Ik koop het liefst iets van de huidige generatie, geen spul van de vorige generatie.

Wat is je budget?
Moederbord, CPU en RAM €800-1000 euro. Eventuele nieuwe/tweedehands SATA controller: +- € 200. NVMe's: +- €400.
Geen echt limiet, maar moet niet de spuigaten uitlopen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Kunnen jullie mij verder helpen? Ik zoek wat out of the box invalshoeken om mijn wensenlijstje te vervullen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:21
Ga eerst eens na wat je ermee wilt doen.
Losse SSD voor je OS is totaal nergens voor nodig.
HDD's in je pc laten je pc traag aanvoelen - pak liever SSD's. - dan heb je ook geen sata controler nodig.

Hoe groot zijn je HDD"s ? want als je per se VEEL opslag nodig hebt kan je misschien beter wat grotere HDD's pakken ... of een lsose NAS.

anders moet je naar eATX borden kijken...

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 21-03-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Wat ik er mee wil doen: alles wat ik nu ook doe. Af en toe video bewerken. Af en toe gamen. Regelmatig wat development werk. Echt van alles eigenlijk. Ik draai veel software tegelijkertijd. Ik ben niet iemand die iets afsluit. Ben een film/serie/worstel liefhebber, dus veel grote files naast mijn enorme fysieke verzameling.

Ik heb reeds 2 nassen met totaal 6 schijven. Daarnaast nog vele TB's in mijn pc zitten. Zelfs al zou ik teruggaan naar 2 of 3 grote schijven kom ik nog steeds SATA poorten te kort. Dit vervangen door SSD's is een hele dure grap. Ik zit hier boven de 70 TB incl NASsen. 28 TB in de pc, wat vandaag de dag natuurlijk niet zo veel is.

1 SSD wil ik voor OS en software installaties gebruiken. De tweede SSD voor al mijn repo's en dergelijke. Dan kan ik die apart backuppen/syncen met een andere schijf. Worst case kan ik ook 1 grote SSD van 4TB pakken mocht 2 NVMe's problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:21
het is meer - vaak worden SATA poorten uitgeschakeld als je meer dan 2 nvme SSD's gebruikt :)

er zijn gewoon borden met 3 PCIe x 16 sloten... en zelfs met 4... maar je blijft een probleem krijgen met 6 SATA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
28 TB in de pc, wat vandaag de dag natuurlijk niet zo veel is.
Volgens mij is dat meer heel erg veel vandaag de dag. En dat is de reden dat het lastig voor je is. Kan je dingen met USB afhandelen? Bijvoorbeeld opslag of je geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:30:
het is meer - vaak worden SATA poorten uitgeschakeld als je meer dan 2 nvme SSD's gebruikt :)

er zijn gewoon borden met 3 PCIe x 16 sloten... en zelfs met 4... maar je blijft een probleem krijgen met 6 SATA's.
Inderdaad een goede om op te letten. Bij de uitvoering: Gigabyte AORUS X670E MASTER
6 sata poorten en maar 3 PCIe:
The PCIEX2 slot shares bandwidth with the SATA3 4/5 connectors. The SATA3 4/5 connectors will become unavailable when a device is installed in the PCIEX2 slot.

Dus effectief ook maar 4 aansluitingen als je alle 3 de slots gebruikt. Deze mogelijke beperking had ik nog niet aan zien komen.

Mij schiet nog te binnen om een ODD op de USB aansluiting te gooien met een sata<>usb converter. Dus 4 sata zou dan voldoende zijn voor de overige 4 drives. Daar kan ik er nog wel meer op USB aansluiten indien nodig.

Idee 1:
Het enige dat ik nu kan bedenken om van mijn SATA controller af te komen is:
20+ TB HDD erbij kopen ter vervanging van mijn interne schijven en deze in de NAS erbij zetten. De 2x8TB die ik ook intern heb zitten zijn eigenlijk te klein om naar mijn NAS te verhuizen dus die blijven dan in de pc. Dan heb ik dus 2x HDD en 2x ODD intern op SATA. 3 ODD's zou ik via USB aan kunnen sluiten (even zoek of ik daar wat fraais voor kan verzinnen). Dan kan de SATA controller komen te vervallen en heb ik 1 slot vrij om bijvoorbeeld een Firewire kaart of een andere insteekkaart te plaatsen. Iets dat niet permanent hoeft te blijven zitten.
Sissors schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Volgens mij is dat meer heel erg veel vandaag de dag. En dat is de reden dat het lastig voor je is. Kan je dingen met USB afhandelen? Bijvoorbeeld opslag of je geluidskaart?
Vroegah had ik 8 of meer schijven nodig om dat te bereiken. Nu koop je 1x 24TB en je hebt al bijna hetzelfde bereikt.

Naast de 2 NAS'sen heb ik ook al 3 externe schijven liggen... allemaal ontstaan in de tijd dat de schijven nog maar 2-4 TB waren.

Ik hoef niet in 1x alles op te lossen, als ik het met een workaround kan bereiken en een stip op de horizon heb staan waar ik naartoe wil ben ik er.

Vroegah was het geen enkel probleem om een board te vinden met veel aansluitingen, door die verdomde NVMe's wordt het mij moeilijk gemaakt. :P Een SATA SSD is voor mij snel genoeg. Geen echte reden voor NVMe's.

Ik wil nu niet in 1x te veel onnodig uitgeven om bijvoorbeeld mijn geluidskaart door een USB versie te vervangen (als ik die al kan vinden met DD Live). Kwa ruimte heb ik hier geen echte beperking.

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 21-03-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Tja, tegenwoordig worden veel PCIe-sloten ingeruild voor meer m2-sloten. Want hoeveel insteekkaarten worden er nu tegenwoordig nog gebruikt?

- Geluidskaarten zijn tegenwoordig USB (en er zitten prima versies standaard op moederborden te vinden.
- FireWire, serieus? De standaard is uit 1994 en de nieuwste versie die in de Pricewatch te koop is, is FW-800, een standaard uit 2002.
Ik heb naar mijn idee niet zo'n enorm gekke eisen
:)
Ik weet niet hoor, maar 5 optische drives is echt extreem, niemand heeft nog zo'n ding. Misschien een externe USB, maar daar blijft het wel bij.
En dan ook nog 8 losse harddisks? In een desktop? Daar gebruikt men een nas voor, dat heb je niet de hele tijd die herrie van die schijven.

Dus ja, je hebt wel degelijk extreme eisen.

Je hebt blijkbaar 8 hdd voor 28 TB, dus allemaal kleine schijfjes en waarschijnlijk flink oud ook. Zou je die niet een keer vervangen door nieuwe grote scjijven, zoals 16 TB+?
Dan ben je er met 2 Sata-poorten en heb je dus meestal nog 2 tot 4 Sata-poorten over.

Ik had mijn reactie getikt en werd toen afgeleid, dus ik had niet gezien dat je zelf al had gereageer over de hdd's.

Je kunt ook voor een externe bay gaan die wordt aangesloten via e-sata of USB:

categorie: HDD/SSD behuizingen

[ Voor 18% gewijzigd door White Feather op 21-03-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
White Feather schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:00:
Tja, tegenwoordig worden veel PCIe-sloten ingeruild voor meer m2-sloten. Want hoeveel insteekkaarten worden er nu tegenwoordig nog gebruikt?

- Geluidskaarten zijn tegenwoordig USB (en er zitten prima versies standaard op moederborden te vinden.
- FireWire, serieus? De standaard is uit 1994 en de nieuwste versie die in de Pricewatch te koop is, is FW-800, een standaard uit 2002.

[...]
:)
Ik weet niet hoor, maar 5 optische drives is echt extreem, niemand heeft nog zo'n ding. Misschien een externe USB, maar daar blijft het wel bij.
En dan ook nog 8 losse harddisks? In een desktop? Daar gebruikt men een nas voor, dat heb je niet de hele tijd die herrie van die schijven.

Dus ja, je hebt wel degelijk extreme eisen.

Je hebt blijkbaar 8 hdd voor 28 TB, dus allemaal kleine schijfjes en waarschijnlijk flink oud ook. Zou je die niet een keer vervangen door nieuwe grote scjijven, zoals 16 TB+?
Dan ben je er met 2 Sata-poorten en heb je dus meestal nog 2 tot 4 Sata-poorten over.

Ik had mijn reactie getikt en werd toen afgeleid, dus ik had niet gezien dat je zelf al had gereageer over de hdd's.
Ik heb hier amper last van het geluid van die schijven, als mijn NAS'sen ook draaien staan er hier 18 schijven in een hoekje. Zo gepositioneerd dat ik ze zo min mogelijk hoor. Belangrijkste is contactgeluid minimaliseren, dat scheelde enorm.

De FireWire heb ik laatst toe moeten voegen om oude video opnames van een Camcorder digitaal over te zetten. Dat is ook meer een illustratie dat ik de vrijheid wil hebben om een keer iets toe te voegen omdat het niet anders kan. Dan moet ik niet het probleem hebben dat ik vast zit. FireWire to USB (native FireWire) ben ik ook nog niet tegengekomen bijvoorbeeld.

In mijn Lian Li PC-343B heb ik nog ruimte om 4 Sata drives toe te voegen. Ik heb nu 14 5,25 inch bays in gebruik 8)

Naast mijn pc heb ik ook nog een tower staan met 8 Optische drives voor DVD duplicatie :), dus het kan altijd nog gekker.

Ik zou mijn oude schijven inderdaad moeten vervangen. Ze gaan maar niet kapot die Hitachi (en HGST) en WD schijven: 8 / 8 / 3 / 3 / 2 / 2 / 1 / 1 TB. Ik was al begonnen om sommige van die schijven leeg te maken zodat ik ze eruit kan halen. Liefst ruimte toevoegen aan de NAS (nog 2 vrije slots), maar intern heb ik zeker wel 1 of 2 grote nodig om mijn ding goed te kunnen doen. De overgebleven HDD's kan ik nog wel hergebruiken voor iets anders. Dat is geen probleem.

Anyway de ideeën:
Idee 1: HDD erbij in de NAS zodat interne schijven eruit kunnen. + 3 ODD's via USB aansluiten intern. Dit is momenteel alleen noodzakelijk als mijn SATA controller niet werkt in Windows 11 of een nieuwe moederbord.
Idee 2: Geluidskaart door USB variant variant vervangen. Hier ga ik eens op onderzoek uit. Dit is niet direct noodzakelijk, tenzij ik maar 2 van de 3 PCIe sloten zou kunnen gebruiken EN idee 1 niet is uitgevoerd.

Kom ik direct bij idee 3 dat ik zojuist bedenk: ik kan natuurlijk de interne schijven ook op USB aansluiten via bijvoorbeeld:
TYPE-C Naar Sata3.0 5 Poorten Adapter Converter Kaart 6Gbps Usb 10G Jm575 + Jms580 Voor Sata Ssd Hdd Uitbreiding

En dan ook maar gelijk idee 4:
5 poorten SATA3.0 SATAIII 6 Gbps M.2 NGFF B Key Slot SSD Harde Schijf HDD Uitbreidingsadapterkaart JMB575 Chipset, Plug & Play
Voor deze laatste moet ik natuurlijk wel opletten wat er gebeurd als er een 3e en of 4e M2 slot in gebruik is.

Dan heb ik in ieder geval geen sata controller meer nodig. De 3 of 4 kleinste interne schijven moet ik er wel uit kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Twazerty schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb hier amper last van het geluid van die schijven, als mijn NAS'sen ook draaien staan er hier 18 schijven in een hoekje. Zo gepositioneerd dat ik ze zo min mogelijk hoor. Belangrijkste is contactgeluid minimaliseren, dat scheelde enorm.

De FireWire heb ik laatst toe moeten voegen om oude video opnames van een Camcorder digitaal over te zetten. Dat is ook meer een illustratie dat ik de vrijheid wil hebben om een keer iets toe te voegen omdat het niet anders kan. Dan moet ik niet het probleem hebben dat ik vast zit. FireWire to USB (native FireWire) ben ik ook nog niet tegengekomen bijvoorbeeld.

In mijn Lian Li PC-343B heb ik nog ruimte om 4 Sata drives toe te voegen. Ik heb nu 14 5,25 inch bays in gebruik 8)

Naast mijn pc heb ik ook nog een tower staan met 8 Optische drives voor DVD duplicatie :), dus het kan altijd nog gekker.

Ik zou mijn oude schijven inderdaad moeten vervangen. Ze gaan maar niet kapot die Hitachi (en HGST) en WD schijven: 8 / 8 / 3 / 3 / 2 / 2 / 1 / 1 TB. Ik was al begonnen om sommige van die schijven leeg te maken zodat ik ze eruit kan halen. Liefst ruimte toevoegen aan de NAS (nog 2 vrije slots), maar intern heb ik zeker wel 1 of 2 grote nodig om mijn ding goed te kunnen doen. De overgebleven HDD's kan ik nog wel hergebruiken voor iets anders. Dat is geen probleem.

Anyway de ideeën:
Idee 1: HDD erbij in de NAS zodat interne schijven eruit kunnen. + 3 ODD's via USB aansluiten intern. Dit is momenteel alleen noodzakelijk als mijn SATA controller niet werkt in Windows 11 of een nieuwe moederbord.
Idee 2: Geluidskaart door USB variant variant vervangen. Hier ga ik eens op onderzoek uit. Dit is niet direct noodzakelijk, tenzij ik maar 2 van de 3 PCIe sloten zou kunnen gebruiken EN idee 1 niet is uitgevoerd.

Kom ik direct bij idee 3 dat ik zojuist bedenk: ik kan natuurlijk de interne schijven ook op USB aansluiten via bijvoorbeeld:
TYPE-C Naar Sata3.0 5 Poorten Adapter Converter Kaart 6Gbps Usb 10G Jm575 + Jms580 Voor Sata Ssd Hdd Uitbreiding

En dan ook maar gelijk idee 4:
5 poorten SATA3.0 SATAIII 6 Gbps M.2 NGFF B Key Slot SSD Harde Schijf HDD Uitbreidingsadapterkaart JMB575 Chipset, Plug & Play
Voor deze laatste moet ik natuurlijk wel opletten wat er gebeurd als er een 3e en of 4e M2 slot in gebruik is.

Dan heb ik in ieder geval geen sata controller meer nodig. De 3 of 4 kleinste interne schijven moet ik er wel uit kunnen werken.
Ach, gelukkig is een pc-kast als tafel-model koelkast, met 18 5,25” totaal niet extreem 😀

Door de 6 kleinste hdds weg te doen (bij elkaar 12 TB) en er 1 schijf voor terug te stoppen zit je al op 3 schijven ipv 8.

Er zijn ook m2 naar PCIe-converters: https://www.delock.com/produkt/64131/merkmale.html

Die laatste controller die je aangeeft (1xm2-sata naar 5x sata is wel echt armoe. Dan deel je dus met 5 schijven 1 sata-poort. Dan is het nog maar de vraag wat je aan snelheid en response overhoudt.

Misschien gewoon eens wat schijven wegdoen en minder hoarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Je hebt gelijk, 1 sata port delen met 5 is waardeloos, dat had ik nog niet bekenen. Zie dat JMicron een andere chip heeft die wel 5x sata zou moeten doen. bv de https://www.allekabels.nl...-8jWjiRCLb6RoC2v0QAvD_BwE met de JMB585

En dat de bedenken dat ik jaren geleden al gestopt ben met hoarden. Nu gaat het een stuk langzamer dan jaren geleden.

Nu ik wat ideeën achter de hand heb kan ik eens rustig gaan zoeken naar een mooi moederbord en cpu. Dan weet ik in ieder geval dat ik dit probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-08 07:35

M2M

medicijnman

Als je zoveel insteekkaarten en aansluitmogelijkheden wil, kun je wellicht ook kijken naar een threadripper. Die planken hebben een sloot PCI-express uitbreidingsmogelijkheden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:23

nelizmastr

Goed wies kapot

M2M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 00:18:
Als je zoveel insteekkaarten en aansluitmogelijkheden wil, kun je wellicht ook kijken naar een threadripper. Die planken hebben een sloot PCI-express uitbreidingsmogelijkheden.
Alleen zit je dan wel aan €1000 voor de CPU en minimaal €700 voor een moederbord.

Dan ben je wel op alles voorbereid, dat dan weer wel. Zitten ook bakken met sata poorten op.

uitvoering: ASRock WRX80 Creator R2.0

uitvoering: AMD Ryzen Threadripper Pro 5955WX Boxed

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
White Feather schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:10:
Die laatste controller die je aangeeft (1xm2-sata naar 5x sata is wel echt armoe. Dan deel je dus met 5 schijven 1 sata-poort. Dan is het nog maar de vraag wat je aan snelheid en response overhoudt.
HDDs heb je niet voor de performance dus volgens mij kan dat best nog wel meevallen.
Wat HDDs weg doen / consolideren is echter wel een goed idee.

[ Voor 53% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Twazerty schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:57:
- 5 ODD sata drives aangesloten op het moederbord. 2x DVD, 2x Blu-ray en 1x Ultra HD Blu-ray drive.
- 1: ASUS Xonar geluidskaart voor Dolby Digital Live (zit tegenwoordig niet meer onboard)
Waar gebruik je 5x ODD voor? Is een niet voldoende?
Waar gebruik je DD Live voor? Kan dat niet via HDMI of USB?
Ik heb reeds 2 nassen met totaal 6 schijven. Daarnaast nog vele TB's in mijn pc zitten.
6 schijven is wel weinig.. voor 2 nassen.

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:51

Esumontere

Floep, banaan.

Alternatief idee: gebruik je huidige pc met alle aansluitingen voor het downloaden/koppelen en gebruik die als NAS. Heb je al dus kost je niks.

Koop een nieuwe pc om de bewerkingen op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Waar gebruik je 5x ODD voor? Is een niet voldoende?
Waar gebruik je DD Live voor? Kan dat niet via HDMI of USB?

[...]

6 schijven is wel weinig.. voor 2 nassen.
Ik heb nog wel eens meerdere blu-ray's tegelijk in mijn pc zitten. 2 drives ondersteunen een functie zodat ik met Opti Drive Control de disk kwaliteit kan lezen. Ik zou wel terug kunnen gaan naar 3 drives. 2 zijn een beetje obsolete geraakt.

DD Live gebruik ik om digitaal 5.1 van pc naar Receiver te brengen (alleen Optical input en analoog). Dit deed ik analoog, maar daar had ik last van storing. Als ik zonder DD Live werk dan schakelt windows iedere keer het signaal uit. DD Live zorgt ervoor dat het signaal actief blijft. Mijn Receiver is nogal traag, dus ben je iedere keer de eerst 2 seconden van de audio kwijt.

Ik weet niet of ik zomaar ergens een audio signaal van een hdmi uitgang kan pakken. Middels een Optical Audio extractor zou ik dan signaal eruit kunnen trekken. Ik weet niet of ik dan ook last van een wegvallend audio signaal last heb als er geen audio wordt afgespeeld. Anyway, een kaartje met DD Live is dan eenvoudiger.

Ik heb nog 2 plekken vrij in mijn 2e NAS, dus geen probleem om daar een 20TB in te schroeven.

Ik ben nu aan het kijken naar een geschikt moederbord waar ik het maximale uit kan halen. Dat lijkt mij met een B850 bord beter te lukken dan een X870E bord.

uitvoering: MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI
- 5 Gbps LAN, 2.5 en 1 Gbit compatible. Handig voor toekomstige upgrade
- 3 PCIe slots die alle 3 bruikbaar zijn, PCIe 5.0 X16, 3.0 X1 en 4.0 X4
- 4 NVMe, performance van PCIe slot gaat gehalveerd worden als ik alle 4 de slot gebruik. Ik weet niet of deze gaat werken: Delock Konverter M.2 2280 Key B+M Stecker zu 5 x SATA mit Kühlkörper Als ik de datasheet lees zou dit PCIe protocol moeten zijn.
- 2x USB 3 + 1x USB-C interne header. Handig voor de extra USB aansluitingen die ik gebruik. Nu 2x USB3 interne header in gebruik
- ik kan geen beperkingen vinden in de manual als ik 4 NVMe slots + alle 3 de PCIe slots + alle SATA poorten + alle usb headers gebruik. Enige beperking is dat het 3 PCIe slot langzamer wordt.

uitvoering: Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 (rev. 1.0)
- 2.5 Gbps LAN, prima
- 3 slots waarvan PCIe 5.0 X16, 2 PCIe 3.0 X1 (slechter dan de bovenste)
- maar 3 NVMe, 1 met sata support
- 1 USB header minder

Ook bij andere boarden uit de X870 of X870E series lijken er meer beperkingen te zijn als bij de MSI B850. Mis ik hier iets?

uitvoering: Gigabyte Z890 UD
- 2.5 Gbps LAN, prima
- 3 slots waarvan PCIe 5.0 X16, 2 PCIe 4.0 X4
- 4 NVMe slots, ik lees geen beperkingen. Iig 1 met sata support
- 1 USB header minder

Nog even puzzelen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 14:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadvies hoort in de koopadviesfora. Move OH -> DKA

Verder inhoudelijk:
Iedereen focust op hardware (op zich logisch in Overige Hardware), maar als een systeem met deze specs traag aanvoelt bij algemeen gebruik heeft dat (tenzij het te heet wordt en het gruwelijk throtttelt) geen drol met de hardware te maken. Ja, als EUR 1k een gat in je portemonnaie brandt en je moet het gewoon uitgeven kun je een nieuwer sneller systeem kopen, maar geen enkele van je genoemde toepassingen zou je oude i7-6700K in zweet moeten laten uitbarsten, laat staan dat je iets veel nieuwers nodig hebt.

Een clean OS install doet al wonderen vermoed ik. Als je al geld ergens tegenaan wilt smijten sluit ik me aan bij de eerdere tips om iets te doen aan al die schijven. Neem een paar grote schijven ipv die wildgroei, het versimpelt de overige uitdagingen, bespaart ruimte en zal vast een (verwaarloosbare) performance boost geven.

Lichtelijk paranoide modus: ik heb op verschillende Win10 systemen de afgelopen maanden gemerkt dat de ervaring achteruit ging, met soms slecht verklaarbare issues (MS Teams die alleen in low-res wil werken ondanks perfecte netwerkverbinding bijvoorbeeld, of zeer traag starten van systeem dat het eerder prima deed). Ik heb de indruk dat MS 'subtiel' gebruikers van Win10 probeert te overtuigen om over te stappen op Win11...

Nu is jouw CPU niet officieel ondersteud voor Win11 ivm de TPM requirement, maar als je je eigen installatiemedia maakt met Rufus kun je de TPM check en nog wat andere onhebbelijkheden (eis dat je voor installatie al met MS account inlogt) uitschakelen en dan prima installeren op dit systeem. Gezien je ingewikkelde setup zou ik aanraden om niet je huidige install te overschrijven - of bijv die RocketRaid nog blijft draaien is een interessante vraag dus je wilt altijd rollback kunnen doen als het tegenvalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Update: Na enkele maanden is het zover. Zojuist alles geïnstalleerd.
Het is geworden:
https://tweakers.net/pric...50-tomahawk-max-wifi.html
JMB585 nvme controller met 5 sata poorten (alieexpress)
3 oude schijven verwijderd (1, 1 en 3 TB). 2 van de 3 schijven had ik al leeg gehaald. De rest van de data is naar een nieuwe NVMe schijf gegaan. Dus die is ook niet meer nodig. Nu nog 5 sata HDD's in gebruik.
1 ODD drive losgekoppeld. 4 drives is wel genoeg. In praktijk gebruik er regelmatig 3.
3 NVMe's geplaatst. 4TB voor OS en development. Oude 512 GB uit mijn vorige pc overgezet voor interne "backups". Oude 256 GB toegevoegd, ook voor interne "backups". Puur om SSD falen op te vangen. Niet de eerste keer dat ik een defecte SATA/NVMe SSD heb.

In totaal nu 9 sata poorten beschikbaar en in gebruik en 3 NVMe's.

Enige probleem dat ik nu heb is dat het opstarten nu enorm lang duurt. Hij gaat eerst 1 voor 1 alle HDD's opstarten voordat ik ook maar in het opstartscherm van de pc kom. Dus pas na deze actie kan ik bijvoorbeeld naar de bios/uefi of windows booten. Dit hele proces duurt nu bijna 2 minuten.

Het verder uitdunnen van het aantal HDD's zit voorlopig niet in de pijplijn.

Ik ga nog kijken of het ligt aan de JMB585 controller. Ik heb nu ook een ASM1166 gezien met 6 sata poorten. Ik denk dat ik die ook maar eens ga bestellen ter test. Kan ik performance en booten vergelijken.

Pagina: 1