Na jaren trouwe dienst is mijn huidige setup echt aan vervanging toe (zie aanwezige componenten lijst). Nu kan ik natuurlijk zelf een lijstje samenstellen, maar laten we eerlijk zijn; dit forum barst van de hardwaregoeroes die de markt tot in de puntjes kennen. Dus, ik daag jullie uit: welke build zou je in mijn schoenen samenstellen? Ik ben benieuwd naar de scherpe analyses, onverwachte suggesties en misschien zelfs wat controversiële keuzes.
Productiviteitstoepassingen:
De machine moet moeiteloos kunnen werken met software zoals:
Adobe Creative Suite (Photoshop, After Effects, Premiere, Lightroom, etc.)
Kolor Autopano Giga (panoramische beeldverwerking)
Blender & Fusion 360 (3D-modellering en rendering)
Bambulabs, OrcaSlicer, Lightburn (3D-printing en lasersnijden)
Matlab, OpenCV, Python (data-analyse, computer vision, image analysis)
Gaming & VR:
Hoewel productiviteit de hoofdprioriteit is, wil ik ook een soepele ervaring in de volgende games:
Escape From Tarkov
Star Citizen (HOTAS)
Elite Dangerous (VR)
Satisfactory
Factorio
Icarus
Battlefield
Keuze verantwoording:
Moederbord: Het moederbord moet beschikken over USB-C, USB-A, USB4, minimaal 3 M.2 slots, PCIe 5.0, en een netwerkpoort van minimaal 2.5Gbps. (Eigen keuze was voorheen Gigabyte x870 eagle wifi7 rev 10)
CPU: De focus ligt op productiviteit, met een goede balans om ook gamingprestaties niet te verwaarlozen.
Kast: De Fractal Design behuizing bevalt goed, daarom wordt er gekozen voor een gelijkwaardige kast. Het oude systeem blijft voorlopig in de oude behuizing.
Voeding: De huidige voeding is van voor 2018 (een oude Corsair HX85), lijkt mij verstandig om voor een nieuwe voeding te kiezen.
SSD: Hogere transfersnelheden, met de nieuwe SSD. De oude SSD's worden overgezet naar de nieuwe setup voor extra opslag.
Uit mijn voorselectie kwamen deze twee schermen naar voren. Beide hebben hun voor- en nadelen als het gaat om productiviteit (kleurgetrouwheid) en gaming (verversingssnelheid). Het is voor mij ook belangrijk om terug te kijken naar de monitor die ik nu gebruik (alles is relatief en moet in context gezien worden). Als beide schermen beter presteren dan mijn huidige monitor, is dat al een aanzienlijke verbetering. Ik hoor graag ook jullie feedback of misschien opties die ik zelf over het hoofd heb gezien.
X-Rite i1Display Pro is aanwezig voor callibratie.
Keuze verantwoording:
Ik ben erg tevreden met mijn huidige 30" monitor in 16:10-verhouding, maar deze is tegenwoordig moeilijk te vinden. Het formaat van 30" zou ik graag willen behouden, waar mogelijk. Daarnaast wil ik upgraden van een resolutie van 2560x1600 naar 4K voor een scherpere weergave. Wat ik absoluut niet zoek, zijn ultrawide schermen.
- Nu de beste prijs/kwaliteit/prestatie-keuze maken en later upgraden naar een nieuwe CPU/GPU. Vaak geldt: voor de allerlaatste paar procent extra snelheid betaal je de hoofdprijs. Door niet direct voor het absolute vlaggenschip te gaan, kun je het geld daarvoor apart houden en de upgrade-interval verkorten, waardoor je op de lange termijn iteratief betere prestaties behaalt binnen een vergelijkbaar budget op het AM5 platform.
- In één keer voor de "top-of-the-line" hardware gaan en langer met het systeem doen. Dit betekent een hogere initiële investering, maar mogelijk minder frequente upgrades.
Op zoek naar een krachtige en toekomstbestendige workstation-build
De nieuwe build zal voor 80%+ gericht zijn op productiviteit, met een focus op multidisciplinaire visual art. De resterende tijd zal hij worden ingezet voor entertainment (films/series) en gaming.Productiviteitstoepassingen:
De machine moet moeiteloos kunnen werken met software zoals:
Adobe Creative Suite (Photoshop, After Effects, Premiere, Lightroom, etc.)
Kolor Autopano Giga (panoramische beeldverwerking)
Blender & Fusion 360 (3D-modellering en rendering)
Bambulabs, OrcaSlicer, Lightburn (3D-printing en lasersnijden)
Matlab, OpenCV, Python (data-analyse, computer vision, image analysis)
Gaming & VR:
Hoewel productiviteit de hoofdprioriteit is, wil ik ook een soepele ervaring in de volgende games:
Escape From Tarkov
Star Citizen (HOTAS)
Elite Dangerous (VR)
Satisfactory
Factorio
Icarus
Battlefield
Aanwezige componenten:
Componenten & randapperatuur die aanwezig zijn en waar nodig zullen worden meegenomen naar huidige setup.Componenten Upgrade:
Wat mij betreft zijn de randapparatuur en sommige componenten nog steeds bruikbaar voor de nieuwe setup. De focus mag dus liggen op het vervangen van de processor, het moederbord, de behuizing, het interne geheugen, de voeding, een NVMe-schijf en een vervangende hoofd monitor.# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Boxed | € 619,- | € 619,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI | € 299,- | € 299,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 147,99 | € 147,99 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 G2 LBC | € 146,- | € 146,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 201,- | € 201,- |
1 | Voedingen | MSI MPG A850G PCIE5 | € 133,05 | € 133,05 |
1 | SSD's | Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 4TB | € 277,99 | € 277,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.824,03 |
Keuze verantwoording:
Moederbord: Het moederbord moet beschikken over USB-C, USB-A, USB4, minimaal 3 M.2 slots, PCIe 5.0, en een netwerkpoort van minimaal 2.5Gbps. (Eigen keuze was voorheen Gigabyte x870 eagle wifi7 rev 10)
CPU: De focus ligt op productiviteit, met een goede balans om ook gamingprestaties niet te verwaarlozen.
Kast: De Fractal Design behuizing bevalt goed, daarom wordt er gekozen voor een gelijkwaardige kast. Het oude systeem blijft voorlopig in de oude behuizing.
Voeding: De huidige voeding is van voor 2018 (een oude Corsair HX85), lijkt mij verstandig om voor een nieuwe voeding te kiezen.
SSD: Hogere transfersnelheden, met de nieuwe SSD. De oude SSD's worden overgezet naar de nieuwe setup voor extra opslag.
Randapperatuur upgrade:
Voor de monitor is kleurgetrouwheid belangrijker dan een hogere verversingssnelheid. Op basis van mijn wensen heb ik een filter in Pricewatch gebruikt, en daar kwam ik uit op de volgende lijst:https://tweakers.net/monitors/vergelijken/#filter:Vc3BCoMwDAbgd8m5SNKmse0DDHbYEwwPTj0IKqJjDMR3X-oYuNNP_n5JN3gs9dRe2xXSXUoyhCjGMVYG5qVvulv9hqQl_uZ-gqTDOnfNpR-e3aKbGxBbzDnmZ7ChsGBgzLtA6AuE3WQj2bzqQT9T5J0icqVEzciMUB3M-TMjybesDRQyDxxZU7zGwb38cSvfM1ziuSdJUft9_wAUit mijn voorselectie kwamen deze twee schermen naar voren. Beide hebben hun voor- en nadelen als het gaat om productiviteit (kleurgetrouwheid) en gaming (verversingssnelheid). Het is voor mij ook belangrijk om terug te kijken naar de monitor die ik nu gebruik (alles is relatief en moet in context gezien worden). Als beide schermen beter presteren dan mijn huidige monitor, is dat al een aanzienlijke verbetering. Ik hoor graag ook jullie feedback of misschien opties die ik zelf over het hoofd heb gezien.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Monitors | Dell G3223Q Zwart | € 523,48 | € 523,48 |
1 | Monitors | Dell UltraSharp U3223QE Zilver | € 739,95 | € 739,95 |
Totaal | € 1.263,43 |
X-Rite i1Display Pro is aanwezig voor callibratie.
Keuze verantwoording:
Ik ben erg tevreden met mijn huidige 30" monitor in 16:10-verhouding, maar deze is tegenwoordig moeilijk te vinden. Het formaat van 30" zou ik graag willen behouden, waar mogelijk. Daarnaast wil ik upgraden van een resolutie van 2560x1600 naar 4K voor een scherpere weergave. Wat ik absoluut niet zoek, zijn ultrawide schermen.
Overige info:
Het doel is om toekomstgericht na te denken over de aanschaf van dit systeem, en dat kan in mijn ogen op twee manieren:- Nu de beste prijs/kwaliteit/prestatie-keuze maken en later upgraden naar een nieuwe CPU/GPU. Vaak geldt: voor de allerlaatste paar procent extra snelheid betaal je de hoofdprijs. Door niet direct voor het absolute vlaggenschip te gaan, kun je het geld daarvoor apart houden en de upgrade-interval verkorten, waardoor je op de lange termijn iteratief betere prestaties behaalt binnen een vergelijkbaar budget op het AM5 platform.
- In één keer voor de "top-of-the-line" hardware gaan en langer met het systeem doen. Dit betekent een hogere initiële investering, maar mogelijk minder frequente upgrades.
Overklokken?
Leuk als sommige componenten een overklok kunnen behalen, echter moet dit niet ten kosten gaan van instabiliteit. Dus mochten deze of jullie componenten dat kunnen zal ik dat in gedachte houden.Concrete vraag:
Ik ben zeer benieuwd naar jullie feedback en eventuele suggesties voor het vervangen van de processor, het moederbord, de behuizing, het interne geheugen, de voeding, de NVMe-schijf en de vervangende hoofmonitor. Mochten jullie naast deze punten nog andere cruciale aspecten zien of ideeën hebben om het beter aan te pakken, hoor ik dat uiteraard ook graag.[ Voor 8% gewijzigd door Macsylver op 21-03-2025 22:32 ]
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears