Toon posts:

Asus A7M266 vind me VGA vaak niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende systeem en probleem

Asus A7M266 + Multiplier DIP-switch mod, AMD 1.4 Ghz, 256mb Crucial PC2100, Hercules 3DProphet2 Ultra, goedkope 300W jangpang-joekoe-toekoe (ofwel onbekende taiwanese import) voeding.

Als ik me PC aanzet geeft me mobospeaker een lange piep en dan 3 korte > ofwel VGA RAM verrot of VGA gewoon niet gevonden). de pc start dan gewoon op maar ik heb dan geen beeld. maar na een keer of 2 tot 5 booten start ie gewoon met beeld en is er nix aan de hand en kan ik doen wat ik wil.Nou wou ik natuurlijk graag weten waarom ie me VGA vaak niet pakt. Om uit te sluiten dat het de kaart zelf is heb ik verschillende vga kaarten ( GF2 MX, GF2 GTS, GF2 Ultra, Matrox G450, Matrox G550) geprobeerd en allen hadden last van het probleem. ook heb ik een ouwe Cirus Logic PCI-kaart geprobeerd maar ook deze had ongeacht in welk PCIslot ie zat de bootproblemen..
Ik heb ook (jaja...pure wanhoop) de moederbordvoetjes iets verhoogd met ringetjes om er zeker van te zijn dat de kaarten wel helemaal in de sloten vallen

Verder merk ik dat ik meer pogingen nodig heb tot succesvol opstarten als ik de frequentie van de cpu hoger als de standaardfrequentie maak (10.5x133)

Nou zijn er volgens mij 2 mogelijke oorzaken van dit probleem namelijk :

- De jangpang 2knaak50 300w voeding trekt het niet :
> leid ik af uit het feit dat ie goedkoop was (69,-) en
daarom misschien niet goed genoeg is als er een stevige
AMD aan loopt te zuig. > moeilijkere start
naarmate de frequentie van de cpu hoger is > als de CPU
meer stroom trekt dus..

- De door mezelf uitgevoerde Multiplier-mod
> om het mobo ook stabiel te houden na montage van de DIP- switch moeten wat weerstanden van het mobo vervangen
worden. Deze weerstanden zijn van het kaliber SMD (
wil zeggen dat ze rete-klein zijn). maar de te
vervangen SMD's op het mobo zijn geen gewone, het zijn
2 SMD's die elk 4 afzonderlijke weerstanden bevatten
maar zijn niet groter als 1 normale SMD weerstand.
De voor mij verkrijgbare weerstanden waren zo'n 4x te
groot dus heb ik aan de contactjes op het mobo dunne
draadjes gesoldeer en daaraan de weerstanden gehangen.
Wat ik als mogelijk probleem bij deze gedane mod zie is
dat er extra lengte aan de bedrading van het mobo
is toegevoegd (verbindingen tussen nieuwe weerstanden
en mobo) waardoor eventuele bepaalde latencies die
daardoor ontstaan ervoor zorgen dat ie me VGA vaak niet
pakt. Echter zie ik geen directe link tussen de
Multiplier en me VGA in algemene zin...

Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen.. wie helpt me uit de brand... Het systeem loopt voor de rest als een trein alleen het aanzetten is te vergelijken met het starten van een ouwe diesel in de winter.....

mvg Eddy..

Verwijderd

mja , wat moet ik zegge ik herken het probleem een beetje denk , ik heb zelfde mobo en kom zowat zelfde symptomen tegen bij een te hoog ingestelde multyplier >:)
eerst ff inloggen of ik kan mischien opnieuw beginnen :)

Verwijderd

[wist niet of pasw klopte :) ]
dus, ik heb GEEN :r MP-mod dus zit ik in bios mp naar omhoog tot 166 tik ik gewoon f10 + enter en dat bakkie draait als een trein , vanaf 153 heb ik het probleem dat waneer ik het systeem heropstart dat zoals bij jou het beeld wegvalt [voor de rest lijkt systeem te draaien :? ]
dan hou ik de powerbutton ff in en start hem zo terug op 9/10 krijg ik dan wel onmiddelijk beeld ,zoniet maak ik dat ik terug in het bios kom of na enkele keren proberen reset het bios zichzelf , ik heb dit gedeeltelijk kunnen oplossen door de dipswitch [bovenaan ] v/h geheugen, eraf te halen.
ik draai nu fsb van 161 stabiel enkel dat hij nu nog soms [niet altijd meer] dat beeld laat wegvallen :)
dat ik hier niet zit te liegen :) :http://gamershq.madonion.com/compare2k1.shtml?1556277
aangezien jij de MP-mod hebt zal dit jou probleem wel niet zijn ,maarja moest je nog geen andere voeding geprobeert hebben deed ik dat toch ook wel ff :) GL ...

Verwijderd

corectie(s)
dipswitch=jumper |:(
en beeld wegvallen :? bedoel ik dus bij herstarten v/h systeem , een gewone opstart met [normale MP] is vlekkeloos :P

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips, ik ga is kloten met die jumpers, trouwens wat voor voeding heb je? een goeie of ook een troep-voeding.. kga zo eerst ff 2 voedingen aan mekaar knopen om uit te sluiten dat het aan de voeding ligt.

Verwijderd

mja merk weet ik niet ,weet wel dat ik ze al lang heb, ze 8 [of zelfs 10] v/die stekkertjes heeft en er nooit probs mee heb gehad :)
vraagje : met die MP-mod is het dan nog mogelijk om in het bios de fsb te verhogen ? Als je de MP-dipswitch gebruikt moet je je fsb ook met dip instellen zeker :9

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de trage reactie, ben gisteren de hele dag bezig geweest om de verbindingen tussen de weerstanden en het mobo in te korten, er zit nu in totaal nog iets van 0.5 cm per weerstand aan. Alles leek goed te zijn totdat ie na een keer of 3 booten weer begon te piepen. Ik ga morgen dan maar ff een AMD approved PSU erinzetten.

Dat met die MP-instellingen is idd zoals je zelf al zegt. Je moet de gewenste MP instellen op de DIP-switch en dan kan je dat uitlezen in de bios. Het is met wat minder felle tekens en cijfers (bijv: [ 11.5] )weergegeven > je kan het met de pijltjestoetsen niet selecteren. (net zoals het normaalgesproken ookal niet kan trouwens hehe..) Maar wieweet dat er ook ergens wel ergens aansluitpunten op het mobo zitten waar eventueel een jumper geplaatst kan worden waarmee je jumperless MP kan enabelen/disabelen. Maar zoals het zich al laat schrijven is dat een hoop ge-als-als-als..Toch zou wel leuk wezen :) maar ik heb er nog nix over gevonden op het web.

mvg Eddy..

Verwijderd

hi,
mja dat hoopje alsen, he :)
mijn hardwareboer beweerdt dat zijn A7M266 na een bios update gewoon zijn Mp in het bios kan veranderen :?
ik heb er momenteel bios 1004a inzitten en heb geen enkele wijziging aan de cpu-settings gevonden hoor t.o.v. mijn 1003 :(
het zijn die piepkleine weerstandjes in de buurt v/d cpu socket waar ik wat bang van ben :P
ps : lijkt me leuk om meer harware-chats met jou te houden :) zo ja mijn icq is 103418078
cya

Verwijderd

Topicstarter
Ha die hardwareboer is denk ik ietsje in de war, want dat gaat echt niet. Behalve wellicht toen het bord net uit was en standaard geleverd werd met de DIP-switch. (v1.01 geloof ik)

Ik heb nu een 1005 beta bios en daarmee kan het dus ook al niet in de bios de MP veranderen. maar er zitten wel enkele nieuwe settings bij zoals S2K slew rate control( don't ask what it is..) en nog wat andere meuk geloof ik.

mvg Eddy..

>> ik geef wel een gil als ik ICQ aanzeg..

Verwijderd

mja , ik hoop nog steeds dat ik geen goed potlood gebruikt heb en wacht momenteel op zo'n stiftje [in bestelling ]om te unlocken ,want wat zou er gebeuren als ik nu zo'n standaard unlockte cpu gehad had ? ik heb zelf de AXIA met Mp7.5 in de L1 bruggen . Maar vriend van had een 1.2 waarvan de L1 bruggen verbonden waren standaard en ik heb hier ooit weer nen andere vriend gehad die zijn cpu verknoeid had [waren stukjes van core] ,toen ik die cpu moest uittesten zag ik dat dit ook een axia was en ook hier zag ik dat de L1 bruggen gewoon verbonden waren :? en dat was een 1.330 .
ik blijf proberen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe harden het potlood hoe beter. een potlood bestaat uit grafiet en klei ( en hout..)en hoe harder het potlood hoe meer grafiet erin zit. zoals je begrijpt is grafiet een geleider en klei niet.. Ik zou zeggen wip ff naar de bruna en haal een 2H of nog beter een 5H voor een paar kwartjes. stukken goedkoper als zo'n pretset en tevens is het geen permanente bewerking. als je uitschiet of fouten maakt kan je met alcohol je potloodgeklieder wegvegen. en die pretset is permanent, kost stevig knaken voor wat je krijgt en moet drogen...

Me 1400(ayhja) was standaard al unlocked dus ik hoefde gelukkig niet te klooien :)

mvg Eddy
Pagina: 1