Een elektrische 'OF' schakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Ik heb een vloerverwarmingssysteem met 5 thermostaten die elk een eigen actuator aan/uit zetten (NC). Helaas hebben deze actuatoren en thermostaten geen aparte pomp-besturing. Ik wil in feite de schakeling om 1 of meerdere actuatoren gebruiken om 1 enkele pomp in te schakelen. Nou in de informatica is het simpel, een 'of' schakeling met 5 ingangen. Het probleem wat ik heb, of denk te hebben, is dat magneetschakelaars de stroom van de ingangen doorgeven als deze 'aan' gaan. Maar dat betekent dat als meerdere ingangen 'aan' zijn, er meerdere keren 230v op dezelfde pomp komt te staan, ofwel meerdere fases.

De lokale elektrozaak wilde me al 5x ERC125 meegeven totdat ik vroeg wat er gebeurde als al die uitgangen 1 pomp moeten aanzetten.

Ik kan prima een meterkast aansluiten zowel 1 als 3 fase, maar dit verhaal is me even iets te lastig en ik ha gehoopt dat de lokale elektrozaak wel de kennis hiervoor zou hebben.

Extra info:
De thermostaat heeft 28V als 'uit' en 230V als de actuator wordt ingeschakeld. De thermostaat kan 3A leveren, meer dan voldoende voor de pomp van 60W.

[ Voor 8% gewijzigd door siggy op 21-03-2025 10:37 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Beste antwoord (via siggy op 21-03-2025 11:43)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:15
je kunt die (magneet)schakelaars gewoon parallel zetten, zolang je maar zorgt dat de spanning voor de pomp voor alle schakelaars uit hetzelfde punt komt.
dus de input van alle parallele schakelaars doorverbinden en de output van alle schakelaars (stroom naar de pomp) doorverbinden. zodra een van de schakelaars verbinding maakt, gaat de pomp lopen. als alle schakelaars uit staan stopt de pomp weer

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:15
je kunt die (magneet)schakelaars gewoon parallel zetten, zolang je maar zorgt dat de spanning voor de pomp voor alle schakelaars uit hetzelfde punt komt.
dus de input van alle parallele schakelaars doorverbinden en de output van alle schakelaars (stroom naar de pomp) doorverbinden. zodra een van de schakelaars verbinding maakt, gaat de pomp lopen. als alle schakelaars uit staan stopt de pomp weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
peter-rm schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:45:
Dan heb ik waarschijnlijk de elektrozaak verkeerd begrepen? Die gaf echt aan dat zodra de magneetschakelaar het maak contact aan had gezet, dat de stroom van die stuurstroom op de A1 en A2 doorgegeven wordt naar de uitgangen.

Dus ik kan gewoon 5 van die ERC125 parallel maken en dan juist de uitgangen van die ERC125 vanuit een enkel apart stroompunt gebruiken? Dus die stuurstroom wordt niet doorgegeven naar de 'uitgangen'?

Antwoord
Goed, de uitleg van de elektrohandel was een beetje fout. Ik ga nu inderdaad 5x ERC125 parallel zetten, de voeding voor de pomp komt van één punt. En elke keer als er een of meerdere actuatoren aangaan, krijgt de pomp stroom.

Hartelijk bedankt!
Leuk zo'n elektronische 'of-schakeling'.

[ Voor 13% gewijzigd door siggy op 21-03-2025 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:40
De spoelen mogen niet parallel.
De contacten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:17

SA007

Moderator Tweaking
Lijkt me dat dit topic beter past in SmartHome, tikje van MME->SH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:52
Extra info gevraagd:
Wat bedoel je met "De thermostaat heeft 28V als 'uit' en 230V als de actuator wordt ingeschakeld."
Welke thermostaten zijn het?

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 22-03-2025 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Yes, plaats eens de type-nummers van alle betrokken onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Een zoneregelaar doet wat jij vraagt.
Voorbeeld https://www.sanispecials....laar-set-Vision-900008701
Deze kastje zijn voor deze taak en kosten veel minder dan vijf magneetschakelaars

[ Voor 24% gewijzigd door Prisma16 op 22-03-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Lord Anubis schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 03:26:
Extra info gevraagd:
Wat bedoel je met "De thermostaat heeft 28V als 'uit' en 230V als de actuator wordt ingeschakeld."
Welke thermostaten zijn het?
Die 28V meet ik op de 2 uitgangen van de thermostaat die verbonden zijn met mijn NC actuatoren.

Type is TT604 Wifi.

Maar goed, die magneetschakelaars doen precies wat ik wil. Is een beetje een dure oplossing, maar aangezien het hele huis af is, heb ik weinig zin om nog meer kabels te leggen. Ik hoef nu alleen de actuatoren van de 1e verdieping door de trapkast te leiden naar de magneetschakelaars en dan werkt het zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:52
siggy schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Die 28V meet ik op de 2 uitgangen van de thermostaat die verbonden zijn met mijn NC actuatoren.

Type is TT604 Wifi.

Maar goed, die magneetschakelaars doen precies wat ik wil. Is een beetje een dure oplossing, maar aangezien het hele huis af is, heb ik weinig zin om nog meer kabels te leggen. Ik hoef nu alleen de actuatoren van de 1e verdieping door de trapkast te leiden naar de magneetschakelaars en dan werkt het zoals het moet.
Kan niets vinden over de tt604, heeft een 24v aansluiting? Hoe wordt deze gevoed?
Dus als ik het goed begrijp is de stuurspanning 28v ( ac of dc ) naar buiten, en om daarmee voortaan de magneet schakelaar te bedienen, dan heb je toch een andere magneet schakelaar nodig? Er zijn er van die serie ook voor laagspanning beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 22-03-2025 12:17 ]

Pagina: 1