Watergedragen buitenverf (aflak of 1 pots)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 13:19
Ik heb een nieuwbouwhuis waarvan de houten buitendelen zijn voorgegrond met watergedragen verf

Nu heb ik kunnen lezen dat het toch beter is om ook af te lakken met watergedragen verf dus zit ik nu te denken om van hetzelfde merk de verf te gebruiken (dus ook op waterbasis)

Nu kan ik twee kanten op,
- de aflak (dus obv twee pots systeem)
- verf van het 1 potsysteem gebruiken, die kan ook over de grondlaag gebruikt worden

Volgens de fabrikant is de aflak is wat harder/slijvaster en heeft de 1 pots versie wat beter vullende werking en heeft wat rek.

Mijn idee is om dan nu af te lakken met (minstens) 2 lagen verf van de 1 pots versie omdat slijtvastheid niet zo van toepassing is (het is een boeiboord en geen trapleuning).

Iemand ideeën of andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:34
Welke verfsoorten hebben we het precies over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Side_swipe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:31:
Ik heb een nieuwbouwhuis waarvan de houten buitendelen zijn voorgegrond met watergedragen verf

Nu heb ik kunnen lezen dat het toch beter is om ook af te lakken met watergedragen verf dus zit ik nu te denken om van hetzelfde merk de verf te gebruiken (dus ook op waterbasis)

Nu kan ik twee kanten op,
- de aflak (dus obv twee pots systeem)
- verf van het 1 potsysteem gebruiken, die kan ook over de grondlaag gebruikt worden

Volgens de fabrikant is de aflak is wat harder/slijvaster en heeft de 1 pots versie wat beter vullende werking en heeft wat rek.

Mijn idee is om dan nu af te lakken met (minstens) 2 lagen verf van de 1 pots versie omdat slijtvastheid niet zo van toepassing is (het is een boeiboord en geen trapleuning).

Iemand ideeën of andere ervaringen?
Kozijnen en houtwerk (waaronder voorgegrond multiplex) worden in de fabriek al jaren watergedragen gegrond, dit wordt op het werk nagenoeg altijd geschilder met alkyd verf. door de opkomst van de watergedragen verven heb ik voor mijn eigen huis voor de kozijnen ook eens wat rond gekeken maar ik heb er toch gewoon sikkens rubbol op gesmeerd.. :+ Overegens heb ik ook gevraagd of je nog iets speciaals moet doen ivm met de watergedrage grondlaag en het antwoord was minimaal 3 weken oude verflaag veder het normale verf riedeltje van ontvetten schuren en stofvrij maken. ik ben wel benieuwd naar welke verf je aan het kijken bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
1 pots, 2 pots? Voor de mensen die minder in de verfwereld zijn gedoken dan jij is het altijd fijn om dergelijke termen even kort toe te lichten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-06 05:38
Een (1 pot) systeemverf wordt vaak geadviseerd voor delen die nog vochtwerking kunnen krijgen, bv bij dakgoten. Het vocht kan dan nog uit het hout trekken, bij een lakverf is dit niet mogelijk en dit kan resulteren in verf die los gaat zitten. Voor droge delen (zoals kozijnen) is een aflak normaliter beter omdat deze verf wat langer meegaat.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41

paQ

Ik heb voor de gootbakken 2 jaar terug het 1-pot systeem gebruikt van Sikkens Rubbol.
:|

Watergedragen my ass :P
Het wordt als kauwgom aan je kwast, en het trekt zwaar. Je moet het evengoed 2 lagen minimaal aanbrengen, en daarmee verviel voor mij eigenlijk al 'het voordeel'.
De kwasten heb ik kunnen weggooien na de klus.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, als het netjes moet. Geef mij ook maar een oplosmiddel verf.

De aantrektijd van watergedragen is heel snel. Je moet er dat eigenlijk meteen goed op zetten en niet meer aankomen. Na 30 sec een keer nastrijken wordt al spannend.

Dat is tenminste mijn ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezuiniger
Grondverf = verfsoort met hoog gehalte vulmiddel. Dit vult de ondergrond en vormt een laag met betere hechting voor de aflak.
Aflak = verfsoort met hoog gehalte pigmenten/UV blockers.
Samen vormt dit een 2 pots systeem.

1 pot, ook wel systeemverf genoemd = grondverf + aflak in 1. Dit wordt normaliter op "vers" hout gebruikt. Hout dat nog vocht bevat kan met een 2 pots systeem niet drogen, omdat de aflak een dampdichte laag vormt. Als er nog relatief veel vocht in het hout zit rot het hout sneller weg. Gronden en 1-2 jaar wachten met aflakken is tegenwoordig een optie, want moderne grondverven houden het ook zonder aflakken steeds langer uit. Maar het is beter een systeemverf te gebruiken, want dan hoef je pas jaren later opnieuw te lakken. Vaak wordt later trouwens alsnog overgestapt op een 2 pots systeem, omdat 1 pots verven een wat kortere levensduur hebben.

Zelf gebruik ik tegenwoordig regelmatig Wyzonol Aqua systeemverf. Dit is een prima verf, watergedragen en snel droog. Voor bijvoorbeeld draaiende delen is dat een heel grote plus: ramen en deuren kunnen al snel weer dicht. Snel werken is bij alle watergedragen verven een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Bezuiniger schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:21:
Welke verfsoorten hebben we het precies over?
De deurkozijnen en schuifpui(fabrikaat HEBO) en de boeidelen zijn nu gegrond met Drywood/Tekno.
(raamkozijnen zijn van kunststof)

Zij adviseren dus nu of om af te lakken met FUTURA AQUA (dat is dus een aflak)
https://www.teknos.com/nl...ten/futura-aqua-houtverf/

Of een 1 popts ysteem (zowel grond of aflak)
https://www.teknos.com/nl...verf-voor-hout-nova-glsg/

[ Voor 4% gewijzigd door Side_swipe op 07-04-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
No Hands schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 06:48:
1 pots, 2 pots? Voor de mensen die minder in de verfwereld zijn gedoken dan jij is het altijd fijn om dergelijke termen even kort toe te lichten.
Je kunt kiezen voor een systeem met een aparte grondverf en daarna aflakken.
-Grondverf
-Lak

Of kiezen voor een verfsysteem uit één pot (dus grondverf en aflak in 1). Denk hierbij aan:
- beits
-schakelverf
-systeemverf

En dan heb je nog in alle types weer de keuze op terpetine basis of waterbasis.

Mijn ervaring met terpetine basis buitenverf is dat 1 pots systeem wat kan ademen en iets minder snel bladdert, maar weer sneller dof word.

Nu zit ik opeens met een huis waarbij alles voorgegrond is met waterbasis verf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Bezuiniger schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:24:
Grondverf = verfsoort met hoog gehalte vulmiddel. Dit vult de ondergrond en vormt een laag met betere hechting voor de aflak.
Aflak = verfsoort met hoog gehalte pigmenten/UV blockers.
Samen vormt dit een 2 pots systeem.

1 pot, ook wel systeemverf genoemd = grondverf + aflak in 1. Dit wordt normaliter op "vers" hout gebruikt. Hout dat nog vocht bevat kan met een 2 pots systeem niet drogen, omdat de aflak een dampdichte laag vormt. Als er nog relatief veel vocht in het hout zit rot het hout sneller weg. Gronden en 1-2 jaar wachten met aflakken is tegenwoordig een optie, want moderne grondverven houden het ook zonder aflakken steeds langer uit. Maar het is beter een systeemverf te gebruiken, want dan hoef je pas jaren later opnieuw te lakken. Vaak wordt later trouwens alsnog overgestapt op een 2 pots systeem, omdat 1 pots verven een wat kortere levensduur hebben.

Zelf gebruik ik tegenwoordig regelmatig Wyzonol Aqua systeemverf. Dit is een prima verf, watergedragen en snel droog. Voor bijvoorbeeld draaiende delen is dat een heel grote plus: ramen en deuren kunnen al snel weer dicht. Snel werken is bij alle watergedragen verven een must.
Mooie uitleg.

Mijn ervaring is ook met boeidelen dat 1 pots verven minder snel bladdert (kan ademen?). Dus ik ben wat dan betreft wel een fan van schakel/systeemverf. Nadeel is dat ie iets sneller dof wordt tov aflak.

Maar jij bent dus tevreden over Wyzonol Aqua?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
twain4me schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 00:20:
[...]

Kozijnen en houtwerk (waaronder voorgegrond multiplex) worden in de fabriek al jaren watergedragen gegrond, dit wordt op het werk nagenoeg altijd geschilder met alkyd verf. door de opkomst van de watergedragen verven heb ik voor mijn eigen huis voor de kozijnen ook eens wat rond gekeken maar ik heb er toch gewoon sikkens rubbol op gesmeerd.. :+ Overegens heb ik ook gevraagd of je nog iets speciaals moet doen ivm met de watergedrage grondlaag en het antwoord was minimaal 3 weken oude verflaag veder het normale verf riedeltje van ontvetten schuren en stofvrij maken. ik ben wel benieuwd naar welke verf je aan het kijken bent.
Nu dus wat er al op zit (Drywood/Teknos) maar ik zit daar niet aan vast dus kan ook sikkens/sigma of wyzonol oid pakken.

Ik twijfel of je zomaar met alkydlak op waterlak kan gaan (Andersom kan zeker niet weet ik uit eigen ervaring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
Side_swipe schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:09:
[...]
Maar jij bent dus tevreden over Wyzonol Aqua?
Ja, maar ik vind hoogglans dan ook niet echt mooi. Als een hoogglansafwerking je voorkeur heeft is het geen goede verf voor je. Ook als je uitgebreid wilt lopen smeren en natrekken is het geen geschikte verf.
Gisteren heb ik de garagedeuren gelakt met Wyzonol Aqua, en het was zelfs bij de 9 graden buitentemperatuur binnen een half uur stofdroog. Het was opzetten, uitrollen en verder. Aan het eind even opruimen, kijken of alles stofdroog is en de deuren konden weer dicht.

Overschilderen van je watergedragen grondverf met een aflak op terpentinebasis is trouwens gewoon mogelijk, en als hoogglans je voorkeur heeft zou ik dat dus ook doen. Laat de grondverf 3-6 weken uitharden, reinigen met St.Marc, goed opschuren (alles moet echt dof zijn), reinigen met water en dan aflakken.
Andersom, dus een watergedragen verf over terpentinebasis aanbrengen kan ook maar dan moet je wel langer wachten (half jaar, liever een jaar). Proberen en daarna terug naar het oude kun je trouwens wel vergeten: dan kun je beter alles eraf krabben en helemaal opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Bezuiniger schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:35:
[...]

Ja, maar ik vind hoogglans dan ook niet echt mooi. Als een hoogglansafwerking je voorkeur heeft is het geen goede verf voor je. Ook als je uitgebreid wilt lopen smeren en natrekken is het geen geschikte verf.
Gisteren heb ik de garagedeuren gelakt met Wyzonol Aqua, en het was zelfs bij de 9 graden buitentemperatuur binnen een half uur stofdroog. Het was opzetten, uitrollen en verder. Aan het eind even opruimen, kijken of alles stofdroog is en de deuren konden weer dicht.

Overschilderen van je watergedragen grondverf met een aflak op terpentinebasis is trouwens gewoon mogelijk, en als hoogglans je voorkeur heeft zou ik dat dus ook doen. Laat de grondverf 3-6 weken uitharden, reinigen met St.Marc, goed opschuren (alles moet echt dof zijn), reinigen met water en dan aflakken.
Andersom, dus een watergedragen verf over terpentinebasis aanbrengen kan ook maar dan moet je wel langer wachten (half jaar, liever een jaar). Proberen en daarna terug naar het oude kun je trouwens wel vergeten: dan kun je beter alles eraf krabben en helemaal opnieuw beginnen.
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik zat trouwens wel aan hoogglans te denken voor buiten.

Viel me inderdaad wel op dat de Wyzonol en de Sikkens dan zijdeglans zijn (de watergedragen versies heb ik het dan over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zou je watergedragen verf gaan gebruiken voor buiten? Dat is veel minder duurzaam (meer onderhoud).

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 08-04-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Wolly schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:45:
Waarom zou je watergedragen verf gaan gebruiken voor buiten? Dat is veel minder duurzaam (meer onderhoud).
Omdat er al watergedragen grondverf opzit en het advies van deze verffabrikant is ook om watergedragen verf te gebruiken.

Ik moet m binnen 6 maanden geschilderd hebben ivm garantie houtwerk.

Zelf ben ik er huiverig voor om twee systemen over elkaar heen te gebruiken.
Wat google wijsheid levert diverse inzichten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Side_swipe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:03:
[...]

Omdat er al watergedragen grondverf opzit en het advies van deze verffabrikant is ook om watergedragen verf te gebruiken.

Ik moet m binnen 6 maanden geschilderd hebben ivm garantie houtwerk.

Zelf ben ik er huiverig voor om twee systemen over elkaar heen te gebruiken.
Wat google wijsheid levert diverse inzichten op.
Je kan alkydverf over acrylverf heen aanbrengen. Dat is een kwestie van ontvetten, schuren en evt. grondverf.

Dat is in mijn ogen de beste manier omdat alkydverf voor buitentoepassingen stukken beter blijft. Tenzij je van schilderen houdt natuurlijk :)

Daarnaast houdt EPS ook niet bijzonder lang, je mag in je handen knijpen als dat 4 jaar is op plekken waar de zon op komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 08-04-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Wolly schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:02:
[...]

Je kan alkydverf over acrylverf heen aanbrengen. Dat is een kwestie van ontvetten, schuren en evt. grondverf.

Dat is in mijn ogen de beste manier omdat alkydverf voor buitentoepassingen stukken beter blijft. Tenzij je van schilderen houdt natuurlijk :)

Daarnaast houdt EPS ook niet bijzonder lang, je mag in je handen knijpen als dat 4 jaar is op plekken waar de zon op komt.
Zelf heb ik met terpetine basis betere ervaring met EPS dan aparte aflak. (wel jaren geleden in een oud huis)

Ooit eens laten schilderen door een erkend bedrijf met Boonstoppel verf, dat begon te bladeren. Later heeft ie overgedaan met Sikkens of Sigma (weet ik niet precies meer)
Weer bladderen en een hoekje was al rot.

Schilderadvies was om alle boeiboorden te vervangen omdat het slecht hout was.

Ik had toen de rotte hoek aanpakt (uitgekrabt, primer en met 2K vuller) en toen de hele boel overschilderd (2 lagen) met Pantserbeits (wel de duurste die ze hadden) van de bouwmarkt.

Dit bleef gewoon goed zitten, werd wel wat doffer op de zonkant (na 4 jaar). De schaduwkant bleef gewoon goed.

Maar nu dus ff het verschil tussen alkyd en acryl, mijn angst zit m dat het niet goed "pakt" op de grondverf.

[ Voor 4% gewijzigd door Side_swipe op 15-04-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel D
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-06 18:02
Hoe denken jullie over de duurzaamheid van watergedragen verf als het gaat over verspreding van plastics?

Ik heb lang gedacht, 'watergedragen is goed voor het milieu' totdat ik besefte dat de bindmiddelen uit plastics (pu) bestaan en dus voor een deel als microplastics in tuin etc belanden door verwering of bij het schuren (ja, dat hangt voor een groot deel af hoe goed je afzuigt bij het schuren, en bij nat schuren is die vervuiling ook een stuk minder).

Het zal second best zijn, vergelijkend met alkydverf. Alternatief zou een (moderne/hybride) lijnolieverf kunnen zijn.
Pagina: 1