Muizen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-04 16:20
Hi,

Wij hebben vorig jaar een woning gekocht en volledig gerenoveerd.

Nu horen wij geregeld iets schuiven tussen de gipsplaten en het plafond.
In de vliering in de bijkeuken hoorde ik gister iets kleins lopen, dus ik ben daar even gaan kijken, en ik zag deze open pijpleiding tussen de vliering en het plafond. Heeft iemand enig idee of ik dit zomaar kan dicht purren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5m-smZcVJ_F2SgO-cHP3yf0G5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVZgp4ZB4nHto2VkaHFfC80V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRhD67B4cdpA7ggSOsNvOGESYtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5GjJMROH21whwIxevbdGjpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-04 15:51
Lijkt een afvoer voor een droger of iets dergelijks ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Oude afvoer van een droger? Dan gaat ie waarschijnlijk ook nog ergens naar buiten...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04 16:49
Anders een tijdelijke prop ofzo insteken, eventueel heel licht om te zien of er iets aan knaagt, beweegt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Talkpoeder er omheen strooien, dan zie je iig of ze daar rond hobbelen.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Thanks, ik ga even kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 15:16
Grote kans dat het muizen zijn ja. Ik zou eerst kijken waar deze koker op uitkomt, haal er eventueel een trekveer doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:31
Ik zou ook zonder muizen hier iets aan doen. Je gaat toch geen open verbinding met buiten in stand houden? Of je moet graag meer ventilatie willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
KNed schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:44:
Ik zou ook zonder muizen hier iets aan doen. Je gaat toch geen open verbinding met buiten in stand houden? Of je moet graag meer ventilatie willen?
Wij hebben de bijkeuken en de vliering intact gehouden, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de functie hiervan is. Ik heb de elektricien en de loodgieter zojuist gevraagd of zij weten hoe dit zit, voor ik zelf ga lopen prutsen. Ik wacht nog op het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bryanvdhoef op 21-03-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
De elektricien heeft toentertijd de oude mechanische ventilatie verwijderd, dat fungeerde als tussenstuk tussen de dak ventilatiekap, en tussen de pijp van de foto's.

Dit is dus een oude ventilatie van de toenmalige serre die er stond, voordat wij deze hebben gesloopt.

Ik moet alleen even bedenken wat handig is, als ik deze dichtpur en de beestjes gaan dood boven ons plafond, gaan ze misschien rotten/stinken? Ik heb al wel valletjes besteld om deze neer te zetten op de vliering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-04 14:27
Muizen kunnen door de kleinste gaatjes, wij hebben ooit muizen gehad in huis die door een gat van 1cm op een hoek bij een plint kropen.

Ik zou het open laten en wat vallen neerzetten en als je er een paar hebt gevangen dicht maken/weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-04 19:44
Niet alleen vallen maar ook doosjes met gif (ik had ze van Bol). Met enkel vallen blijf je bezig. Toen ik ook gif ging zetten was ik binnen zes weken van de muizen af, met enkel vallen was ik al maanden bezig.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-04 14:27
Lekker Ventje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:26:
Niet alleen vallen maar ook doosjes met gif (ik had ze van Bol). Met enkel vallen blijf je bezig. Toen ik ook gif ging zetten was ik binnen zes weken van de muizen af, met enkel vallen was ik al maanden bezig.
Nadeel van gif is dat ze dan dood kunnen gaan op plekken waar je niet bij kan, tussen het plafond b.v.
Met een val weet je het meteen en kan je vrijlaten of in de biobak gooien afhankelijk van het type val en als je plakmatten neemt hoor je hem schreeuwen en kan je een schep pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:10
Ollie_NL schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:52:
[...]
Nadeel van gif is dat ze dan dood kunnen gaan op plekken waar je niet bij kan, tussen het plafond b.v.
Met een val weet je het meteen en kan je vrijlaten of in de biobak gooien afhankelijk van het type val en als je plakmatten neemt hoor je hem schreeuwen en kan je een schep pakken.
in veel gevallen "drogen ze in" door het gif.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:39

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Heb je ook muizenkeutels aangetroffen rondom dat gat? (Denkend aan soort hagelslag).

Ben benieuwd wat je voor geluid hoort. Als het een soort gekrab is, denkend aan het geluid met je nagels aan iets krabben, dan heb je inderdaad ongedierte. (Rat of een muis te pakken).

Als je er zelf niet uitkomt, dan kun je altijd nog hulp inschakelen van een professional. Bij te lang wachten, dan wordt de plaag groter. Muizen zorgen vrij snel voor een nieuwe generatie muizen. Dus tijdig ingrijpen is zeer aan te bevelen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 15:56
gif is niet meer toegestaan, en zorg ook dat je eerst weet of het wel muizen zijn en niet een steenmarter, die zijn beschermd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
BadpunK schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:28:
Heb je ook muizenkeutels aangetroffen rondom dat gat? (Denkend aan soort hagelslag).

Ben benieuwd wat je voor geluid hoort. Als het een soort gekrab is, denkend aan het geluid met je nagels aan iets krabben, dan heb je inderdaad ongedierte. (Rat of een muis te pakken).

Als je er zelf niet uitkomt, dan kun je altijd nog hulp inschakelen van een professional. Bij te lang wachten, dan wordt de plaag groter. Muizen zorgen vrij snel voor een nieuwe generatie muizen. Dus tijdig ingrijpen is zeer aan te bevelen.
Nee, niks gevonden.. raar toch?

Ik heb vandaag de dak ventilatiekap verwijderd en vervangen door een dakpan, morgen kijken of er iets in de vallen zijn gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
HvdBent schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:43:
gif is niet meer toegestaan, en zorg ook dat je eerst weet of het wel muizen zijn en niet een steenmarter, die zijn beschermd!
En hoe ga ik daar achter komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:18
HvdBent schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:43:
Niet toegestaan? Hoe kom je daar bij.. spullen zijn gewoon te koop in de bouwmarkt.
Bryanvdhoef schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:16:
[...]

En hoe ga ik daar achter komen?
Ze zijn wel wat groter.. en voor de rest, wie niet weet wie niet deert. Steenmarter is nog een groter ongedierte die je weg wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 15:56
Scheurbuik schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:33:

Niet toegestaan? Hoe kom je daar bij.. spullen zijn gewoon te koop in de bouwmarkt.
https://www.kad.nl/nieuws...ik%20terug%20te%20dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:18
Bepaald type muizengif, andere varianten zijn gewoon te koop. Wil je toch de anticoagulantia (meestal difenacoum) gebruiken dan moet je het kopen in belgie of duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Zou zomaar een vleermuis kunnen zijn.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Muizenvallen zijn "schoon" gebleven, ik ben nog met een trekveer het gat in geweest, niks geks gehoord/gevonden.

Ik heb gisteren het gat gedicht, en ik heb eerder de dakventilatiekap al verwijderd.

Aankomende weken even aanhoren hoe het gaat.

Bedankt voor alle tips!
Pagina: 1