Delta WiFi probleem en voorstel oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 09:41
Beste Tweakers, een kennis van mij heeft sinds kort een Delta glasvezel aansluiting aan laten leggen maar ondanks de snellere verbinding is zijn internet nog steeds niet verbeterd. Na een ellenlange zoektocht ben ik er volgens mij achtergekomen dat de kast waar de WiFi router geplaatst is dikke betonnen muren heeft met gevlochten staal in die muren. Met andere woorden een kooi van Faraday. Daarnaast hangt de router te laag wat nog meer problemen oplevert.

Nu had ik het idee om twee fysieke cat 6/6e lijnen te trekken:
1. Naar de bovenverdieping
2. Naar de woonkamer

Hier zal ik dan graag twee WiFi routertjes op willen aansluiten. Ik denk dat ik dan tegelijkertijd de WiFi op de Delta router uitzet. Mijn vraag is; Waar moet ik op letten in de aanschaf van die 2 routers/accesspoints als ik hen maar 1 netwerk SSID wil serveren in het gehele huis? Welke routers kan ik dan het beste naar kijken om vervolgens tot aanschaf over te gaan?

Alvast bedankt

Egg ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:57
Sowieso een goed plan om kabels te trekken en dan op slimme plekken AP's te plaatsen en de wifi van Delta uit te zetten. Hier gaat je kennis enorm mee geholpen zijn.

Er zijn een heleboel systemen die meerdere AP's ondersteunen op hetzelfde SSID. Ik zelf heb TP-link deco in mijn huis, dit is goed te beheren via een app (wel cloud afhankelijk). Wel moet je mogelijk ook nog een switch (bijvoorbeeld de TP-link LS1005G die voor een tientje te koop is bij de action) plaatsen in de meterkast omdat providermodems nogal eens de neiging hebben het bedrade netwerkverkeer tussen de AP's te blokkeren waardoor de AP's overschakelen naar de draadloze onderlinge verbinding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 10:00
Delta levert gratis een deco X20 mesh wifi set bij een nieuw abo.
Op de factuur staat 5 euro per maand maar die gaat er ook weer direct af.

ik zou de klantenservice bellen met dat de modem slechte wifi heeft en of er alsnog een Deco set kan komen gratis.
Heb deze ook ontvangen dit werkt prima en is gemakkelijk te configureren via de app.

https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-apparatuur/

De delta modem staat niet bekend om zijn goede wifi dekking en in de meeste woningen is een of meerdere extra AP nodig.

[ Voor 49% gewijzigd door Mr. Blonde op 21-03-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellai
Mr. Blonde schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:18:
Delta levert gratis een deco X20 mesh wifi set bij een nieuw abo.
Op de factuur staat 5 euro per maand maar die gaat er ook weer direct af.

ik zou de klantenservice bellen met dat de modem slechte wifi heeft en of er alsnog een Deco set kan komen gratis.
Goede tip, dank je wel

Egg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 16:13
Let er dan wel op dat je deze bekabeld aansluit, niet in dezelfde kast bekabeld en dan draadloos naar de volgende maar alles bedraad, anders heb je hetzelfde probleem.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:42
Weer een ongelukkig geformuleerde situatie.
Er is (blijkbaar) niks mis met de aansluiting/snelheid en apparatuur van Delta.
Probleem ligt bij de klant, met name de infrastructuur en indeling van de woning,
alsmede plaatsing van de Delta router.
Dus "het internet" werkt prima, maar je zoekt een alternatieve wifi oplossing in zijn woning.

Je kan wat al gezegd wordt een Deco setje erbij aansluiten om de wifi dekking te vergroten.
Ik zou kiezen om alles bekabeld aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dellai
Ora et Labora schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Let er dan wel op dat je deze bekabeld aansluit, niet in dezelfde kast bekabeld en dan draadloos naar de volgende maar alles bedraad, anders heb je hetzelfde probleem.
Ik wil het als volgt oplossen:
- Trekken van een Cat 6/6e kabel die in plaats komt van de verouderde telefoonlijn naar de eerste verdieping
aan de router zijde een Cat 6/6e male connector
op de eerste verdieping een female afdekplaatje waar een gewone UTP kabel een verbinding maakt naar een Deco X20 mesh oplossing
-Trekken van een Cat 6/6e kabel die via de oude telefoonlijn getrokken word naar de begane grond
zowel aan de router zijde en de Deco X20 mesh zijde een Cat 6/6e male connector (deze wordt namelijk hoog en vrij in het zicht geplaatst in de ruimte, dus extra kabel is gewoon lelijk)

Egg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dellai
EverLast2002 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:43:
Ik zou kiezen om alles bekabeld aan te sluiten.
Dit is inderdaad mijn bedoeling

Egg ?

Pagina: 1