Hoe bouw ik mijn huidige pc om naar 2025

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutS99
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-04 23:03
Ik heb op dit moment een pc die ik zelf bij elkaar gezocht heb ooit met hulp van andere. Deze bestaat uit de volgende componenten:
=======================================
Cooler Master MasterWatt 550

2x Corsair Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666MH

Asus Prime B360-PLUS, ATX, 4xDDR4, S1151

Gigabyte GeForce!® GTX 1650 Super, 4GB, W

Intel Core i5-9400F, 2.9GHz / 4.1GHz, 9M

Kingston A2000 SSD 500GB M.2 NVMe

Samsung SSD 870 EVO 2TB 2.5"

Fractal Design Focus G, ATX, Zwart, Wind

Akasa Interconnect EX 5.25" Internal Car
====================================

Nu wil ik graag updaten zodat ik twee display port uitgangen heb om twee beeldschermen op aan te sluiten.
Op dit moment heb ik 1 werkende HDMI uitgang en een vga. Dit werkt nu met twee beeldschermen maar ik wil twee nieuwe (grotere) Schermen kopen en die hebben begrijpelijk geen vga aansluiting meer.

Ik heb dus twee praktische vragen. Wat is de goedkoopste manier om de huidige pc te upgraden naar minimaal twee display Ports? Ik denk een andere grafische kaart? Of zou moederbord ook kunnen?
Ik heb ook gekeken naar een HDMI splitter maar dat werkt alleen om het beeld te verdubbelen begrijp ik. Dus niet voor een extra beeldscherm?
En los van de display vraag, wat. Zou nu met een budget van 300-500 euro de beste upgrade zijn voor de pc op gebied van snelheid en grafische prestaties?

Ik was van plan dit weekend bij Informatique langs te gaan maar hoop hier wat advies te kunnen krijgen. Ik en verder echt een leek op dit gebied helaas. Alvast bedankt voor jullie reacties..

[ Voor 4% gewijzigd door WoutS99 op 21-03-2025 09:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 19:59

skoozie

SCSI

Je videokaart heeft al HDMI, Display poort en DVI. hiermee zou je al 3 schermen kunnen aansturen.
Je moederbord heeft HDMI, DVI en VGA en zou ook 2 schermen digitaal kunnen aansturen.

Omdat je het over VGA en HDMI hebt denk ik dat je momenteel je scherm(en) op je moederbord aansluit en niet op je videokaart. Probeer je huidige scherm(en) eens op je videokaart aan te sluiten in plaats van op je moederbord.

Wat doe je met je systeem? is dat vooral office/internet of speel je er ook spellen op?

Waarom wil je Displaypoort gebruiken ipv HDMI?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zoals boven aangegeven. wat wil je met dat systeem doen ?
En 2 Display Port monitors aansluiten zou gewoon al moeten kunnen met een gtx 1650. tenminste ik zie zo snel geen versies zonder 2 uitgangen.
Zolang je geen 4k Hoge refreshrate nodig hebt. Kan je ook gewoon een hdmi>displayport kabel gebruiken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutS99
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-04 23:03
Oké ik heb totaal over het hoofd gezien dat de grafische kaart al display port heeft. Er is niet perse een reden dat ik voor display port wilde gaan over HDMI. Gewoon dat het mij handig leek om de nieuwste ontwikkeling te gebruiken. HDMI zou prima zijn. De HDMI aansluiting op mijn grafische kaart werkt niet meer. Dus vandaar dat ik nu een HDMI en vga gebruikte. Tot nu toe daar eigenlijk geen duidelijk verschil gehad hoewel ik het vga scherm alleen voor kantoor werk gebruikte. Ik wil nu met de twee nieuwe schermen ook kunnen gamen. Is het mogelijk om een scherm aan te sluiten op de display port en een op de HDMI van het moederbord? Zou dat verschil in kwaliteit opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:09
Het maximale wat je nog uit dit platform kan trekken is het volgende:
Tweedehands i7 9700k
Extra 16GB ram (soorgelijk setje)
En een tweedehands RTX 3070 (of soortgelijk).

De i7 is op Aliexpres te bestellen voor 100-150 Euro, komen ook vaak op Marktplaats of Tweakers V&A voorbij. Een extra setje 16GB ram zou niet meer dan 40 Euro moeten kosten en een rtx 3070 kost rond de 275 Euro (V&A nu). Kom je totaal rond de 440 euro uit. Je zal de gtx 1650 en i5 9400f nog kunnen verkopen. Daar zul je ongeveer 80 euro voor terug krijgen.

Heb je voor 360 euro toch een significant betere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:09
Ugraded schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:25:
Heb je voor 360 euro toch een significant betere PC.
Tot de ondersteuning van Windows 10 in de loop van dit jaar stopt. Want ik zie zo geen TPM 2.0 ondersteuning op dit moederbord.

I stand corrected: https://www.reddit.com/r/...0_in_tuf_b360plus_gaming/

[ Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 21-03-2025 10:36 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
LordSinclair schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Tot de ondersteuning van Windows 10 in de loop van dit jaar stopt. Want ik zie zo geen TPM 2.0 ondersteuning op dit moederbord.

I stand corrected: https://www.reddit.com/r/...0_in_tuf_b360plus_gaming/
Mobo staat ook gewoon tussen de W11 ready list op de website van Asus ;) https://www.asus.com/micr...motherboards-Win11-ready/

Mocht dit niet zo zijn geweest kun je Windows 11 prima installeren zonder TPM 2.0 (genoeg tutorials op YouTube).
Asus biedt ook TPM 2.0 modules aan voor 15 Euries, kun je alsnog W11 installeren op een unsupported mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Videouitgangen op het moederbord werken niet met een 9400F als cpu. Je zou naar een gebruikte i7-8700(K) kunnen kijken maar alleen kopen als die onder de €100 is want anders kan je beter een R5 5600 + A520/B550 nemen.

De kwaliteit en prestaties van de voeding zit een videokaart upgrade in de weg. Een nieuwe voeding is daarom noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:20
De goedkoopste videokaart met meer dan 1 displayport (die niet uit het jaar 0 stamt), is de uitvoering: ASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC
Maar wel trager dan je huidige videokaart.

Zoals @Uszka ook aangeeft, kun je de poorten op je moederbord niet gebruiken omdat de i5 9400F geen interne GPU heeft. Die poorten op je moederbord zitten simpelweg nergens op aangesloten.

De vraag is dus wat voor CPU je wél hebt, want je zegt dat je die VGA en HDMI poort op je moederbord gebruikt. Dan heb je dus geen 9400F.

[ Voor 37% gewijzigd door youridv1 op 21-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
Uszka schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:34:
Videouitgangen op het moederbord werken niet met een 9400F als cpu. Je zou naar een gebruikte i7-8700(K) kunnen kijken maar alleen kopen als die onder de €100 is want anders kan je beter een R5 5600 + A520/B550 nemen.

De kwaliteit en prestaties van de voeding zit een videokaart upgrade in de weg. Een nieuwe voeding is daarom noodzakelijk.
Een nieuwe voeding is niet noodzakelijk maar wordt wel aangeraden. Een 4060/3060(ti) zou de voeding prima moeten trekken. Een RTX 3070 kan ook prima, maar dan zit de PSU wel aan het randje.

Kwalitatief niet de beste voeding, kans aanwezig dat deze zichzelf opblaast. Kans op schade aan GPU/andere componenten aanwezig maar minimaal. Vraag is of je met dit budget 100 Euro uit wil geven aan een voeding, heeft niet direct impact of de prestaties.
Pagina: 1