Nieuwe panorama PC voor video editen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayW18
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-04 06:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Paar jaar geleden ook gepost, uiteindelijk voor een laptop gegaan. Nu ga ik weer voor een desktop. Ik zou dus simpele videobewerking willen, doen met Canva en Capcut (vlog videos van mobiel, videos met AI genereerde afbeeldingen)en wat Photoshop. Premiere Pro kokt misschien in de toekomst ook aan bod. Daarnaast de standaard dingen zoals office en ik ben ook iemand die surft met ongeveer 50 tabs open. Ik game niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs is niet een groot probleem. Maar ter indicatie mijn lijst hier beneden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij is het belangrijk dat het mn pc snel is en op de tweede plaats stil. Al weet ik dat ik met een panorama kast niet teveel eisen moe hebben qua geluid. Ik hoef niet top van de top, maar de pc mag van mij wel een beetje boven gemiddeld zijn en er goed uit zien.

Ga je overklokken?
Ken ik niet, maar als er leuke adviezen zijn, dan hoor ik dat graag.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten wat jullie vinden van mijn samenstelling en wat ik eventueel zou kunnen aanpassen.

Mijn lijst:Omdat ik in China woonachtig ben, is er toegang voor veel Chinese merken die zeer goede prijs/kwaliteit hebben. Ik heb links toegevoegd van sommige compenenten die beetje onbekend zijn.

Heb zelf nog 2 vragen waar ik nog niet helemaal uit ben:
  1. Is de GPU die ik gekozen heb genoeg?
  2. Ik ben nog niet helemaal uit wat PSU betreft. Maakt dat veel uit tegenwoordig? Ik heb gevoel dat ze allemaal wel ok zijn. Graag hoor ik van jullie welke ik beste kan kiezen.
Voor de rest hoor ik graag wat jullie vinden van mijn samenstelling, wat ik kan aanpassen en waar ik op moet letten.

p.s. Ik ben trouwens een noob wat pc betreft. Weet alleen de dingen bijelkaar te zetten en daarmee houd het ook op :)

[ Voor 5% gewijzigd door JayJayW18 op 22-03-2025 07:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Adobe Premiere draait veel beter op Intel.
https://www.pugetsystems....diting_Adobe_Premiere_Pro
Ik zou die sterk adviseren. In sommige scenarios is het factor 2 sneller dan AMD.

32GB ram is wat weinig denk ik voor 50 tabs open en zwaar werk. Misschien kan je voor 48GB gaan.

Videokaart is denk ik prima. Eventueel kan je voor een 4070 gaan of 50 series. Dat zal ongeveer 30% sneller zijn afhankelijk van je workload en gebruikte codec.

Eventueel een PCIe gen 5 SSD met supersnelle reads overwegen.

Voeding, geen idee. Is er een third party reviewer die die dingen test en in een tier list zet ofzo? Je wil er eentje met goeie componenten die niet sterk fluctueert in geleverd vermogen, of in de fik vliegt.

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 21-03-2025 08:59 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJayW18
Dekar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:51:
Adobe Premiere draait veel beter op Intel.
https://www.pugetsystems....diting_Adobe_Premiere_Pro
Ik zou die sterk adviseren. In sommige scenarios is het factor 2 sneller dan AMD.

32GB ram is wat weinig denk ik voor 50 tabs open en zwaar werk. Misschien kan je voor 48GB gaan.

Videokaart is denk ik prima. Eventueel kan je voor een 4070 gaan of 50 series. Dat zal ongeveer 30% sneller zijn afhankelijk van je workload en gebruikte codec.

Eventueel een PCIe gen 5 SSD met supersnelle reads overwegen.

Voeding, geen idee. Is er een third party reviewer die die dingen test en in een tier list zet ofzo? Je wil er eentje met goeie componenten die niet sterk fluctueert in geleverd vermogen, of in de fik vliegt.
Welke SSD heb je in gedachte? Als ik geen Chinese merk ginf kopen, zou het denk ik de Samsung 990 Pro worden.

Wat PSU betreft: ik heb ze allemaal gekozen op basis van reviews en lijsten op (social) media hier. Vroeg me alleen af of er dingen waar ik op moeten letten er of er echt veel verschil uitmaakt. Ik heb op de pc markt rondgesnuffeld en beetje gevraagd. De meesten zeggen dat er tegenwoordig qua geluid en prestatie al weinig uitmaakt. Het zijn echte kenners die de verschillen merken. Noobs zoals ik merk len er nauwelijks iets van. Het zijn wel allemaal Chinese A-merken die ik gekozen heb. Bijna allemaal met de prijs/kwaliteit-strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB
Al zal die Chinese ook prima werken.

Voeding is erg lastig. Er zal vast genoeg van goede kwaliteit bestaan. Als iedereen zegt dat het goed is, zal dat wel zo zijn. Wat ik bedoel is dat third party reviewers zijn die alles nauwkeurig testen: https://www.tomshardware....w-we-test-psu,4042-3.html
En aan de hand van zulke benchmarks weet je objectief of alles in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayW18
Dekar schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:57:
uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB
Al zal die Chinese ook prima werken.

Voeding is erg lastig. Er zal vast genoeg van goede kwaliteit bestaan. Als iedereen zegt dat het goed is, zal dat wel zo zijn. Wat ik bedoel is dat third party reviewers zijn die alles nauwkeurig testen: https://www.tomshardware....w-we-test-psu,4042-3.html
En aan de hand van zulke benchmarks weet je objectief of alles in orde is.
Als premier pro niet aan bod komt, is de AMD dan wel ok? In het begin denk ik veel meer gebruik te maken van canva of capcut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
AMD is altijd wel een OK keuze, alleen voor content creation is Intel doorgaans net wat sneller.
Ik kan geen benchmarks vinden van Canva of Capcut, en de recommended system requirements suggereren dat het voor die software minder uitmaakt.

Pagina: 1