Toon posts:

Kan chello mijn router zien?

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een router gaan kopen om mijn internet te verdelen over mijn computers maar ik hoorde laatst van iemand dat Chello dan kan zien dat je dus meerdere computers aan 1 modem hebt hangen (en dat willen ze niet hebben).

Klopt dit?
En zo ja maakt het dan wat uit of doen ze er toch niets tegen?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het boeit ze niet, volgens mij doen ze ook niet de moeite om te kijken. Alleen als je problemen hebt helpen ze je niet, dan zeggen ze gewoon 'je mag geen netwerk hebben en als je dat wel hebt kunnen wij je niet helpen'.

Verwijderd

NEEN

Soms, of altijd, moet je het MAC-adres opgeven, in dit geval van de router dus.

Voor het overige sluit ik mij bij de vorige spreker aan.

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Tsja, ik weet het niet van Chello, maar ik weet wel dat Sonera een dhcp-server niet kan vinden.

Een echte hardwarematige router weet ik niet, heb ik geen ervaringen mee.

Verwijderd

Staat hij voor het raam?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
het mac adres maakt hier niks uit
ik hang de modem zovaak aan een andere netwerkaart
en het werkt altijd

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 23:41
Een echte hardware router kunnen ze niet zien bij chello, maak je dus maar geen zorgen, wel moet idd het mac adress opgegeven worden..

vinifinder.nl

• MATANDO
  • Laatst online: 12-03 23:41
Op zondag 16 september 2001 01:13 schreef happy3736 het volgende:
en het werkt altijd
Dat kan alleen als je een ethernetwerk kaart van jezelf hebt gebruikt, als je er een van chello hebt laten installeren dan word het mac adres vastgelegd

vinifinder.nl

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 01:13 schreef happy3736 het volgende:
en het werkt altijd
HIER in Amsterdam dus wel!

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 01:11 schreef okidokie het volgende:
Staat hij voor het raam?
ROFLMAO

gordijnen open en al :+

Verwijderd

Tja als ze heel erg op je gaan letten dan kan het wel. Als ze je pakketjes gaan bekijken en ze zien wat pakketjes van jou waarmee je bijvoorbeeld bezig ben en dan van iemand anders die bijvoorbeeld aan het unreal tournament aan het spelen is dan kunnen ze bij zichzelf gaan nadenken. Kan iemand quaken en unrealen tegelijk. Maar jah a) het kost ze heel veel werk en b) dat mag volgens mij niet vanwege privacy enzo, maar theoretisch is dat mogelijk. Ze kunnen dan niet zien van welke computer het afkomt want alle pakketjes komen van de router af.

Verwijderd

ze zouden het alleen kunnen zijn aan verschillende packets die verzonden worden... :)

maar dat mogen ze niet bekijken... (privacy :))

duzz ze hebben geen recht om te zeggen dat ze het kunnen zien :)

Verwijderd

ik was net ffies te laat :)

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 01:17 schreef MATANDO het volgende:

[..]

Dat kan alleen als je een ethernetwerk kaart van jezelf hebt gebruikt, als je er een van chello hebt laten installeren dan word het mac adres vastgelegd
dat was zo...... ik had ook een kaart van mezelf en kon wisseln zo vaak als ik nodig had. Ze hebben pas in Gelderland een migratie uitgevoerd en de helpdesk kom mij probleemloos het MAC -adres van mijn kaart vertellen. Deze is nu in een database opgeslagen. Als ik nu een andere kaart wil installeren moet ik een vrijgave van het MAC-adres aanvragen via de help desk. Dan zetten ze deze vrij en de 1e keer dat je met een andere kaart aanlogt wordt dit nieuwe MAC adres opgenomen en gelockt in de database.
Deze registratie gaat in combinatie met het MAC adres van het kabel modem. Op deze wijze proberen ze o.a. illegale modems eruit te filteren.

Verwijderd

De meeste routers kunnen het MAC-adres van de netwerkkaart kopieren dus ziet Chello de router gewoon als je PC :).
Mijn firewall van de LinkSys router (en zover ik weet hebben alle routers een ingebouwde firewall) heb ik getest op internet en zelfs als ik een programma bij zo'n test-site download en uitvoer vinden ze alleen mijn interne netwerk en niet dat ik een vaste verbinding heb met internet via Chello (ik heb trouwens een Terayon modem).

Je kunt toch gewoon via WINIPCFG.EXE je gegevens vrijgeven en opnieuw aanvragen waardoor ook het MAC-adres opnieuw wordt aangemeld ?

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Ik zal iedereen even uit de droom helpen: ze kunnen het dus wel, en ik spreek uit eigen ervaring. (ik heb ook een Linksys router)

Probleem: DHCP lease wordt niet vernieuwd.

Oplossing: helpdesk medewerker pesten

Resultaat:
Chello helpdesk: Meneer, heeft u een netwerk?
Ik: (onnozel) Een netwerk? Hoezo?
Chello helpdesk: Ik zie 6 lokale ip adressen in het kabelmodem.
Ik: Oh?
Chello helpdesk: Ja, 192.168.1.10, 192.168.100-105
Chello helpdesk: Heeft u even een momentje?
-pauze-
Chello tech sup: Goedenmiddag, wat is het probleem?
Ik: de DHCP lease wordt niet vernieuwd, en dan moet ik het elke dag met het handje vernieuwen.
Chello tech sup: Heeft u een netwerk? Want ik zie 6 ip adressen in het kabelmodem staan: 192.168.1.10, 192.168.100-105
Ik: Ja, so what?
Chello tech sup: Dat mag niet, en daardoor werkt het niet.
Ik: Of ik mijn computers aan elkaar knoop is jullie zaak niet, tenzij ik probeer met alle 6 van mijn internet verbinding gebruik te maken. Ik moet bestanden van werk van mijn laptop naar mijn desktop halen en vice versa. Maar toevallig zit alleen maar mijn desktop PC aan internet. (mens moet wat om zich eruit te kletsen)
Chello tech sup: Oh. Moment. *click-clickety-click*
Chello tech sup: Meneer?
Ik: ja?
Chello tech sup: Het zou weer moeten werken.
Ik: Vriendelijk bedankt.
Chello tech sup: Een prettige dag verder.
Ik: Bedankt, ditto.

Al met al heb ik me eruit weten te kletsen, maar ze kunnen het dus echt wel zien als ze dat willen: het staat in het kabelmodem.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 09:12 schreef PMS het volgende:
De meeste routers kunnen het MAC-adres van de netwerkkaart kopieren dus ziet Chello de router gewoon als je PC :).
Mijn firewall van de LinkSys router (en zover ik weet hebben alle routers een ingebouwde firewall) heb ik getest op internet en zelfs als ik een programma bij zo'n test-site download en uitvoer vinden ze alleen mijn interne netwerk en niet dat ik een vaste verbinding heb met internet via Chello (ik heb trouwens een Terayon modem).

Je kunt toch gewoon via WINIPCFG.EXE je gegevens vrijgeven en opnieuw aanvragen waardoor ook het MAC-adres opnieuw wordt aangemeld ?
Nu breekt mijn klomp en snap ik er niets meer van.
Grc gebruikt? En die ziet je interne netwerk? Hoe dan? Daar heb je toch oa die firewall voor?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Op zondag 16 september 2001 09:41 schreef afterburn het volgende:
Helpdesk verhaaltje :P
En als je nu een oud pc'tje met win98 + sygate gebruikt? Dan ben je volgens mij voor de buitenwereld (en kabelmodem) 1 pc... of niet? :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 14:25
Op zondag 16 september 2001 09:41 schreef afterburn een grote lap tekst
Volgens mij kan dit NIET.

die router doet eigenlijk niet meer 4 pc's aan elkaar knopen en het internet over 1 ip proppen.

hoe zou het modem dit ooit moeten zien ?

beetje vaag.

Join the club

• WouterG
  • Laatst online: 22:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

Worden er geen IP adressen bij zo'n tcp/ip pakketje meeverstuurd. Anders zou zo'n router toch ook niet weten naar welke pc die info moet gaan? Misschien kunnen ze dat wel aflezen.

Ik weet er verder niet veel van af, het is maar een theorie.

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Als je je kabelmodem in een hardwarematig natroutertje plugt of direct in een pc die je als natrouter / proxy gooit kunnen ze onmogelijk bewijzen of je een netwerkje erachter heb hangen of niet. Ok zoals eerder gezegt kunnen ze welgaan gissen dmv te kijken wat je traffic is maar daarmee kunnen ze nooit iets beginnen.

Als je ooit zo'n routertje mocht kopen gewoon ff kijken wat het mac adres is van de wanport (of hoe het ook mag heten op het ding) en de helpdesk bellen met het verhaal: ik heb een nieuwe pc/netwerkkaart en hij doet ut niet, heb vernomen dat ik met mac adres door moet geven, slikken ze als zoete koek en binnen een uurtje werk alles meestal. >:)

(zit zelf op het oude a2000 netwerk met zo'n lancity modem, weet niet of dit nodig is bij andere plaatsen/modems)

Als je de modem via een hub gewoon op je netwerk aansluit komt al het netwerk verkeer ook langs je kabelmodem en kunnen ze natuurlijk wel zien wat je aan interne ips etc heb, maar zoals afterburn ons heeft bewezen zullen ze dan nog weinig doen :) Alhoewel ik me kan herinneren dat er in de regels iets stond van niet aansluiten op netwerk ofzo.. maarja dan kan je altijd nog gaan beweren dat je 1 pc met 6 netwerkkaarten heb (omdat je dat leuk vind) of dat je met de netwerk instellingen heb lopen te rommelen van je netwerk kaart (meerdere ips en andere macadressen invoeren), laat ze daar maar is wat tegen inbrengen.

ps

heb nog zo'n linksys 4 poorts internet sharing switch/routertje liggen, iemand nog een leuk bedragje hiervoor over?

9worlds.net @ hattrick.org

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Op zaterdag 08 december 2001 21:53 schreef TomcatX het volgende:
Worden er geen IP adressen bij zo'n tcp/ip pakketje meeverstuurd. Anders zou zo'n router toch ook niet weten naar welke pc die info moet gaan? Misschien kunnen ze dat wel aflezen.

Ik weet er verder niet veel van af, het is maar een theorie.
Nope als je je interne ipadres mee verstuurt in de pakketjes dan zou je nooit een reactie terug krijgen aangezien de plek waar je het naartoe stuurt geen flauw idee heeft waar het vandaan kwam.

Maar wat zo'n internet sharing router doet heet nat (name adress translation als ik me niet vergis) dus als jij met interne pcA connect naar server B op internet komt je pakketje eerst aan bij de natrouter, deze zet vervolgens in een tabel pcA verbinding naar ServerB op die en die poort. Daarna vervangt hij het ipadres van pcA met het externe ip adres wat hij van je provider heeft gekregen en stuurt het verder. Als er dan data van de serverB terug komt op de bij passende poort waarmee pcA de connectie geopend heeft ziet de router dat in die tabel en ziet das voor pcA, vervangt dan het externe ipadres weer met dat van pcA en gooit het door.

Dit kan dus heeel soms probleempjes op leveren als er van buitenaf geconnect word of met bepaalde protocollen die zonder connectie werken, want dan weet re router inderdaad niet naar welke pc het moet. Maar dis meestal op te lossen door in je router aan te geven dat verkeer van bepaalde poorten naar een bepaalde pc moet.

Ok das voor zover ik weet de werking van die dingen :) correct me if I'm wrong.

Greetz,

Axel

9worlds.net @ hattrick.org

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 01:11 schreef okidokie het volgende:
Staat hij voor het raam?
Dat heb ik nu altijd al willen doen. :)

Verwijderd

Laat mij je 1 advies geven, koop een router, geef het netwerkadres door aan UPC (wel effe liegen en zeggen dat je een nieuwe netwerkkaart hebt; dat gaan ze toch niet controleren) kabelmodem rebooten en ga lekker met meerdere computers tegelijk internetten. Zo heb ik het namelijk nu ook. In deze tijd dat het slecht gaat met UPC kunnen ze het zich niet veroorloven om lullig te gaan doen. Ik heb een breedbandrouter gekocht bij B.C.E. in Amsterdam en het werkt perfect.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zondag 16 september 2001 01:17 schreef MATANDO het volgende:
ook met een eigen kaart wordt ie geregistreerd (automagisch), dat is volgens mij een nieuwe "service" die nog niet in alle gebieden (maar hier wel) doorgevoerd is...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
in 1 woord freesco...

daar geef je het mac adres op van je (geregistreerde) netwerkkaart, en die oude 386'er met z'n freesco floppy neemt dat adres vrolijk over. Alleen erbij denken, als je echt hulp nodig hebt van de help desk (kan me eigenlijk niet voorstellen) dan wel ff dat kabeltje mooi ompluggen (minder kans op gezeik).

p.s mijn routertje is dus een 386'er met 2 nic's en een floppy disk, geen hdd ofzo maakt alleen maar lawaai.

Mijn Systeem Specs

• Glottis
  • Laatst online: 25-11-2024
Bij de Linksys routers kun je zelfs het MAC address invoeren, dus dan moet je alleen even je reeds bestaande MAC address zoeken.
Ik heb die optie nog niet hoeven te gebruiken, maar zag hem staan. Kan ook een oplossing zijn.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Helpdesk story
als het goed is, kunnen hun dit dus NIET zien...
ervanuitgaand dat je NAT gebruikt, en de router direct op het kabelmodem hangt:

NAT zorgt voor native adres translation. wat inhoud, dat elk source ip, (192.168.0.0 0.0.0.255) omgezet word naar je externe IP (vandaar dat je ook portmappings moet maken als je van buiten direct met een pc wilt cmmuniceren).

daarnaast routeerd de router geen ip adressen uit de privaterange. vandaar dat er NOOOIT pakketjes met source-ip of dest.ip op het kabelmodem/router segment kan komen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Het zit zo:

Een router heeft een MAC adres en de router heeft een IP adres (in mijn geval een US Robotics BroadBand router).

De kabelmaatschappij zal alleen het mac adres zien van de kabel modem en verder niets. Uitgaande IP adressen kunnen bv. o.a. van een firewall komen of Webcam.

Dus, MAAK JE GEEN ZORGEN!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

(Bijna!) iedereen zegt dat ze hyet nooit kunnen zien, lijkt me erg sterk aangezien je met simpele programma's al kan zien hoe de vork in de steel zit..

Als je bv Miranda opstart (ICQ kloon voor pc) kan je direct het IP van de users op je contact list zien.
Als iemand dan via een ICS verbinding online is zie je keurig:

24.132.65.xx (Real IP: 10.0.0.3)

Oftewel zelfs met miranda ICQ zie je het binnen een oogwenk.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Ik zal iedereen even uit de droom helpen: ze kunnen het dus wel, en ik spreek uit eigen ervaring. (ik heb ook een Linksys router)

Probleem: DHCP lease wordt niet vernieuwd.

Oplossing: helpdesk medewerker pesten

Resultaat:
Chello helpdesk: Meneer, heeft u een netwerk?
Ik: (onnozel) Een netwerk? Hoezo?
Chello helpdesk: Ik zie 6 lokale ip adressen in het kabelmodem.
Ik: Oh?
Chello helpdesk: Ja, 192.168.1.10, 192.168.100-105
Chello helpdesk: Heeft u even een momentje?
-pauze-
Chello tech sup: Goedenmiddag, wat is het probleem?
Ik: de DHCP lease wordt niet vernieuwd, en dan moet ik het elke dag met het handje vernieuwen.
Chello tech sup: Heeft u een netwerk? Want ik zie 6 ip adressen in het kabelmodem staan: 192.168.1.10, 192.168.100-105
Ik: Ja, so what?
Chello tech sup: Dat mag niet, en daardoor werkt het niet.
Ik: Of ik mijn computers aan elkaar knoop is jullie zaak niet, tenzij ik probeer met alle 6 van mijn internet verbinding gebruik te maken. Ik moet bestanden van werk van mijn laptop naar mijn desktop halen en vice versa. Maar toevallig zit alleen maar mijn desktop PC aan internet. (mens moet wat om zich eruit te kletsen)
Chello tech sup: Oh. Moment. *click-clickety-click*
Chello tech sup: Meneer?
Ik: ja?
Chello tech sup: Het zou weer moeten werken.
Ik: Vriendelijk bedankt.
Chello tech sup: Een prettige dag verder.
Ik: Bedankt, ditto.

Al met al heb ik me eruit weten te kletsen, maar ze kunnen het dus echt wel zien als ze dat willen: het staat in het kabelmodem.
Tsk.. dan route jij je internet netwerk over je kabelmodem. Gadver..

Als je internet deelt, doe het dan goed. maar zorg ervoor dat er geen rotzooi verkeer op het chello netwerk komt.

1. vertragend voor andere gebruikers
2. chello kan zien dat je meerdere pc's eraan hebt hangen

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
Als je niet naar die Chello gasten wilt bellen en wachten, is er ook een ander trukje om het geheel te laten werken. (Zelf na een uurtje prutsen ontdekt):

Als je een nieuwe netwerk kaart hebt, en je probeert te surfen, krijg je zo'n handige Chello wijzigings pagina voor je neus. Dat gebeurt als er met een 'nieuw' MAC adres de modem wordt benadert. (Neem aan alleen in die gebieden waar Chello MAC adressen opslaat)
Heb je nu zo'n leuk routertje gekocht, kijk eerst even wat het MAC adres van het ding is. Dan ga je naar je PC toe, releast de huidige DHCP lease, en stelt het MAC adres van je router in op je netwerk kaart. Niet alle kaarten kunnen dit, maar de meeste wel. Ga naar je netwerk kaart, kies configure, advanced, en vul het netwerk adres in. (Dit is voor windows, met linux moet het anders, maar dat geintje ken ik nog niet).
Nu renew je de DHCP lease, met je nieuwe MAC adresje. Hee, denkt die Chello modem, die ken ik niet, da's niet goed.
Je krijgt vervolgens die schermpjes van Chello te zien, en je geeft braaf het nieuwe MAC adres op.
Modempje even aan en uit zetten, opnieuw aanloggen, en zie daar, het nieuwe MAC adres is geregistreerd. Nu die router er tussen, MAC adres van je PC weer op default, en je routertje werkt.

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 01:04 schreef matthijs1985 het volgende:
Ik wil graag een router gaan kopen om mijn internet te verdelen over mijn computers maar ik hoorde laatst van iemand dat Chello dan kan zien dat je dus meerdere computers aan 1 modem hebt hangen (en dat willen ze niet hebben).

Klopt dit?
En zo ja maakt het dan wat uit of doen ze er toch niets tegen?
om ff concreet hier een eind aan te breien :
NEE we kunnen niet 1.2.3 zien of iemand een router heeft.
Het is wel na te gaan, denk bijv. aan webserver-interface op router , telnet etc etc.

Een router werkt in principe prima , MAAR de reden dat het niet mag is simpel. Wij kunnen moeilijk alle routers uit ons kop gaan leren en instellen. Dit is gewoon onbegonnen werk. Daarnaast kan het altijd zijn dat een router stuk is of niet goed is aangesloten etc. Ook dit kunnen wij niet nakijken.
!! De support van routers is daarom dus 100% uitgesloten. !!

Als er desondanks toch problemen zijn met chello en router , is dit de onofficiele werkwijze :
Controleer eerst of je router wel een chello ip krijgt en refresh deze. Is dit geen probleem (router krijgt ip) zoek dan probleem bij jezelf. Krijgt de router geen ip adress, dan is er iets mis. Controleer je modem en ook vooral de link !!! Reset ook het modem en router eens. Nog geen ip ?
Koppel dan je router eens eraf en probeer eens op je normale pc direct een ip van ons te krijgen. Let wel dat je deze volgorde doorloopt !!

Noteer vooraf type modem,serienummer modem, mac router
Zet kabelmodem uit
Zet je router uit
Koppel de utp-kabel van router af en stop in pc. (let op geen cross-linked !!)
Zet modem aan...wacht tot modem online is.
Zet pc aan
Controleer nu de link = belangrijk
Zijn alle lampjes ok, controleer dan je ip.
Geen ip ?
Bellen (behalve bij xp bak, is namelijk geen support)

Let op voordat je belt dat je van tevoren 3 dingen opschrijft.
1) type modem
2) serienummer van het modem zelf (niet van een of ander blad/contract)
3) mac adress van de lan-kaart (in dit geval v/d router)

Geef dan meteen door dat je modem-reset-procedure hebt uitgevoerd en dat alle lampjes inclusief link naar behoren branden. Dit scheelt ons een zooi aan tijd en kunnen we meteen je structuur na gaan lopen en fixen. Kunnen we het niet vanuit de HD oplossen wordt er een aanvraag ingediend bij de TD om alle gegevens (mac lankaart (router) + serienummer kabelmodem) te laten verwijderen.
Hiermee heb je dan weer een "nieuwe" verbinding.

pfff dat was een hoop typwerk B-)

Verwijderd

chello kan je router wel zien maar hangt van een aantal dingen af

• Ook

Ook

Yes I can!

Op zaterdag 15 december 2001 16:54 schreef psychic het volgende:

[..]

om ff concreet hier een eind aan te breien :
NEE we kunnen niet 1.2.3 zien of iemand een router heeft.
Het is wel na te gaan, denk bijv. aan webserver-interface op router , telnet etc etc.
Waarom kan ik dat dan wel met bv miranda ICQ..?? OK, ik zie geen verschil tussen hardware router en een pc die het verkeer route, maar ik zie wel dat er een LAN aanwezig is en dat er dus geroute wordt...

Verwijderd

De reden dat chello je router wel kan zien, is dat routers standaard een routing-protocol hebben draaien. (RIP, Routing Internet Protocol, is het meest gebruikte, maar OSPF kan ook)

Daarom kan je netwerkprovider in ZIJN router zien welke netwerken jij adverteert, zodat andere routers jouw netwerk kennen. Maar hier wil je dat niet, omdat je NAT.

Als je dus je routingprotocollen in je router disabled, kunnen ze het niet meer zien.

Gebruik je linux / X-BSD / freeSCO, stop je gewoon de "routed" en zien ze ook niets meer. :Z

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 21:48 schreef Zon4jou het volgende:
De reden dat chello je router wel kan zien, is dat routers standaard een routing-protocol hebben draaien. (RIP, Routing Internet Protocol, is het meest gebruikte, maar OSPF kan ook)

Daarom kan je netwerkprovider in ZIJN router zien welke netwerken jij adverteert, zodat andere routers jouw netwerk kennen. Maar hier wil je dat niet, omdat je NAT.

Als je dus je routingprotocollen in je router disabled, kunnen ze het niet meer zien.

Gebruik je linux / X-BSD / freeSCO, stop je gewoon de "routed" en zien ze ook niets meer. :Z
ownee niet zon nep-systeembeheerdertje . HOU JE BEK als je niet eens goed weet waar je over praat :)

Verwijderd

Uhm, heel verwarrend allemaal, sommige zeggen van ze kunnen het wel zien |:( , en de ander zegt weer van ze kunnen het niet zien :o , een andere zegt weer hangt van een aantal dingen af :z

Zelf heb ik er niet zoveel verstand van maar het is wel leuk om het te volgen maar wel vewarrend in ieder geval.

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 22:00 schreef viper007 het volgende:
Uhm, heel verwarrend allemaal, sommige zeggen van ze kunnen het wel zien |:( , en de ander zegt weer van ze kunnen het niet zien :o , een andere zegt weer hangt van een aantal dingen af :z

Zelf heb ik er niet zoveel verstand van maar het is wel leuk om het te volgen maar wel vewarrend in ieder geval.
naja ok ik werk zelf bij chello en zoals ik zei is het niet zo 1.2.3 te zien , want er wordt in eerste instantie alleen gekeken naar modem en mac adress. of dit nu van een router is of van een lankaart is niet zo direct te achterhalen. pas als er wordt gekeken welk ip er aan de mac is gekoppeld kan op dat ip worden gezocht naar open poorten (ivm servers). als er poorten openstaan wordt gekeken wat er als "server" draait. dit moet je hier zien als bijv. een telnet/web interface om je router te configureren. als hierop wordt geconstateerd dat je een router hebt, DAN pas is het te zien. thuisrouters hebben niets met RIP te maken, dit heeft pas van invloed op het "echte" internet.

Als (zoals die dombo boven zegt) routeerbare protocollen uit moet zetten , hoe de hell moet tcp/ip dan nog werken...IP is tenslotten het routeerbare gedeelte.. n00b!!

conclusie : het is te zien, na wat zoekwerk (niet altijd). Het maakt verder ook niet uit of het wel/niet zichtbaar is. MAC adress is MAC adress en of dit nu van een lankaart is of van een router maak geen so-de-mie-ter uit. capiche :)

• Ook

Ook

Yes I can!

Op zaterdag 15 december 2001 22:15 schreef psychic het volgende:

[..]

naja ok ik werk zelf bij chello en zoals ik zei is het niet zo 1.2.3 te zien , want er wordt in eerste instantie alleen gekeken naar modem en mac adress.
Het gaat er niet om waar in de praktijk wel en niet naar wordt gekeken, het gaat er hier om of de buitenwereld nou kan zien of je een router hebt ja of nee..
Dat antwoord is dus gewoon heel kort JA. Dat er verder weinig mee gebeurd is een ander verhaal.

• The_Ghost
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Lap txt..........
Ja, ze kunnen het zien.
Nee, ze mogen het niet.

Dan doen ze namelijk meer dan een stateful-inspection van je IP pakketten, en dat is inbreuk op je privacy.
Mochten ze moeilijk gaan doen (wat niet te verwachten is) sta je altijd sterk.

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Wat is nu verstandiger?
- oude pc als server instellen (die dus altijd aan moet staan :-( en herrie maakt)?
- Breedband router kopen, en daar mijn chello op aansluiten?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
TCP fingerprinting kan je zowat elk OS mee uitvogelen. Elke router geeft een eigen fingerprint mee. Sommige ISPs bellen ook klanten op bij routers met brakke DHCP clients die de boel zitten te stangen: "U heeft een router, wilt u daar snel de stekker uit trekken?" Klant denk dan van "huh? Hoe weet hij dat nou weer".
Elk OS/embedded OS heeft een eigen fingerprint in de IP stack:
code:
1
2
Remote operating system guess: Linux Kernel 2.4.0 - 2.5.20
Uptime 22.148 days (since Tue Dec 24 20:50:33 2002)

Dat is wat mn linux machine zegt van mn linux gateway (heb op 24 december mn kamer opgeruimd en alles verplaatst ;)). Van mn printer zegt ie dat het HP-UX is, wat ook wel klopt: een zeer kleine embedded versie van HP-UX met toevallig dezelfde fingerprint.

Een chello helpdesker mag dan wel niet een van de slimsten zijn, maar het verschil tussen windows 2000 als TCP fingerprint of E-Tech routersoft als fingerprint in de TCP stack van zo'n ding valt wel op, ik heb nog nooit iemand zien surfen vanaf een router eerlijk gezegd ;)

• Jaymz
  • Laatst online: 18:52

Jaymz

Keep on moving !

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 23:42:
Wat is nu verstandiger?
- oude pc als server instellen (die dus altijd aan moet staan :-( en herrie maakt)?
- Breedband router kopen, en daar mijn chello op aansluiten?
Lezen, zoeken en dergelijke en als je een thread wil starten / vraag wilt stellen is het raadzaam wat uitgebreider te zijn: wat hjeb je nu, wat wil je er mee, wat heb je zelf bedacht enzo, en dat in een beetje leesbaar gehaal gieten :P

Een oude thread schoppen die net ergens anders over gaat is in ieder geval niet Dè manier, zeker niet als je niet 1-2-3 ziet dàt de thread geschopt is ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.