Op zondag 16 september 2001 01:04 schreef matthijs1985 het volgende:
Ik wil graag een router gaan kopen om mijn internet te verdelen over mijn computers maar ik hoorde laatst van iemand dat Chello dan kan zien dat je dus meerdere computers aan 1 modem hebt hangen (en dat willen ze niet hebben).
Klopt dit?
En zo ja maakt het dan wat uit of doen ze er toch niets tegen?
om ff concreet hier een eind aan te breien :
NEE we kunnen niet 1.2.3 zien of iemand een router heeft.
Het is wel na te gaan, denk bijv. aan webserver-interface op router , telnet etc etc.
Een router werkt in principe prima , MAAR de reden dat het niet mag is simpel. Wij kunnen moeilijk alle routers uit ons kop gaan leren en instellen. Dit is gewoon onbegonnen werk. Daarnaast kan het altijd zijn dat een router stuk is of niet goed is aangesloten etc. Ook dit kunnen wij niet nakijken.
!! De support van routers is daarom dus 100% uitgesloten. !!
Als er desondanks toch problemen zijn met chello en router , is dit de onofficiele werkwijze :
Controleer eerst of je router wel een chello ip krijgt en refresh deze. Is dit geen probleem (router krijgt ip) zoek dan probleem bij jezelf. Krijgt de router geen ip adress, dan is er iets mis. Controleer je modem en ook vooral de link !!! Reset ook het modem en router eens. Nog geen ip ?
Koppel dan je router eens eraf en probeer eens op je normale pc direct een ip van ons te krijgen. Let wel dat je deze volgorde doorloopt !!
Noteer vooraf type modem,serienummer modem, mac router
Zet kabelmodem uit
Zet je router uit
Koppel de utp-kabel van router af en stop in pc. (let op geen cross-linked !!)
Zet modem aan...wacht tot modem online is.
Zet pc aan
Controleer nu de link = belangrijk
Zijn alle lampjes ok, controleer dan je ip.
Geen ip ?
Bellen (behalve bij xp bak, is namelijk geen support)
Let op voordat je belt dat je van tevoren 3 dingen opschrijft.
1) type modem
2) serienummer van het modem zelf (niet van een of ander blad/contract)
3) mac adress van de lan-kaart (in dit geval v/d router)
Geef dan meteen door dat je modem-reset-procedure hebt uitgevoerd en dat alle lampjes inclusief link naar behoren branden. Dit scheelt ons een zooi aan tijd en kunnen we meteen je structuur na gaan lopen en fixen. Kunnen we het niet vanuit de HD oplossen wordt er een aanvraag ingediend bij de TD om alle gegevens (mac lankaart (router) + serienummer kabelmodem) te laten verwijderen.
Hiermee heb je dan weer een "nieuwe" verbinding.
pfff dat was een hoop typwerk