Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-03 19:51
Zo juist was de wifi spontaan uitgeschakeld op m'n Fritzbox 7490. Bij inspectie bleek mijn hele weekschema een uur verschoven te zijn. Dit merkte ik allemaal een uur voor de eerste lentedag (21 maart). Het kan zijn dat de wifi al eerder was uitgeschakeld, maar dat ik het niet heb gemerkt, want ik werk meest over ethernet.

Automatisch aanpassen naar de zomertijd staat aan en regio en tijdzones zijn correct ingesteld. Het lijkt me dat voor de Fritz de zomertijd is ingegaan met het begin van de lente. Is hier iets over bekend?

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
Tijd is als programmeur een notorieus lastig iets, dus waarschijnlijk gewoon een bug waarbij ie om 7490 al overgeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aanpassen naar zomertijd gebeurt alleen nooit strak op de 21e Maart wanneer de lente begint (*), dus het lijkt me meer een toevalligheid dat zoiets gebeurd. Meestal worden ook (Amerikaanse) NTP servers gebruikt voor het synchroniseren van de tijd.

(*) In Europa gaat de Zomertijd op 30 Maart in, in Amerika is de zomertijd al ingegaan

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2025 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:47
NTP kent alleen UTC en doet niets met tijdzones of zomertijd/wintertijd. Dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Grappig, kende de functie van een weekschema voor het in- en uitschakelen van de wifi niet.

Belangrijkste is om de tijd instellingen even goed na te lopen. Volgens mij staat deze standaard ingesteld om zijn tijd van 2.europe.pool.ntp.org te krijgen. Je kan dat eventueel aanpassen naar bijvoorbeeld specifiek nl.pool.ntp.org of globaal pool.ntp.org .

Je zou als het goed is in de logs ook kunnen zien wanneer de tijd bijgewerkt is.

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 21-03-2025 09:07 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

CH4OS schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 00:57:
Aanpassen naar zomertijd gebeurt alleen nooit strak op de 21e Maart wanneer de lente begint (*), dus het lijkt me meer een toevalligheid dat zoiets gebeurd. Meestal worden ook (Amerikaanse) NTP servers gebruikt voor het synchroniseren van de tijd.

(*) In Europa gaat de Zomertijd op 30 Maart in, in Amerika is de zomertijd al ingegaan
Ja, maar NTP geeft alleen de tijd in UTC door, niet de lokale tijd. Het omrekenen naar de lokale tijdzone gebeurt dmv een (lokale) timezonedatabase.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-03 19:51
Ik heb deze Fritz sinds een paar weken - sinds kpn met een ongevraagde update de experia box naar de gallemiezen hielp. Op de oude modem heb ik altijd 's nachts de wifi uitgezet, zowel als energiebesparing als voor de nachtrust van hackende buurjongetjes ;)

De tijdserver stond inderdaad op 2.europe.etc. Mijn terrarium synct op de FB, dus dat heb ik twee weken terug nog eens goed nagezien allemaal. Ik heb 'm nu op nl.pool.etc gezet, maar ik zie nog geen verschil. 't Zou overigens wel handig zijn als de FB ergens de huidige tijd in beeld zou brengen.

Als ik verschillende servers test (met ntpdate -q) dan krijg ik overal dezelfde tijd. Dat is dus in GMT en de afwijking moet naar mijn idee door de tijdzone/zomertijdinstelling komen. Vergeleken nl.pool, uk.pool, ntp.ubuntu.com en fritz.box.

Dus ik denk dat ik de modem het best voor een weekje administratief naar Engeland verhuis :|

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het maakt ook niet uit welke NTP-server je gebruikt, die geven alleen UTC tijden door. Lokaal wordt dat vervolgens omgezet naar de juiste tijdzone die lokaal ingesteld is. Controleer dus de lokale instellingen op de FB, check ook of er firmware upgrades zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 13:15
@Wimw ons is geen Bug bekend met de zomertijd met FRITZ!OS 7.60 voor de FRITZ!Box 7490.

Bekijk svp deze handleiding voor de juiste instelling totdat de FRITZ!Box overschakelt naar de zomertijd.

https://nl.fritz.com/serv...erkapparaten-configureren

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Is het niet zo dat je de tijd vanaf je provider meekrijgt in je DHCP/PPPoE/A request? En dat je het nauwkeuriger kunt krijgen door een ntpclient in te stellen die synchoniseert met een pool naar keuze op de modem?
Pagina: 1