Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00
Ik heb een vraag over de weekplanning van de sww voorziening.
In de Vaillant app onder Thermostaat in de instellingen - warm water - Zie ik weekplanning en Circulatie.

De weekplanning spreekt voor zich. Maar Circulatie is denk ik bedoeld om een pomp te activeren in het geval je een circulatie systeem hebt in huis voor het warm water? Dat hebben we niet. Kun je die functie dan uit zetten? Of heeft dat weinig nut?

En ik ontdek net nog iets anders vreemds. Ik vermoed een meetfout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNBnzLP2e2ZWa17V9DUE_isMt9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mU8PCfqsWtJRJk7AapjL17ZB.png?f=fotoalbum_large

Als iemand doucht dan zakt de boilertemperatuur, zoals verwacht. Maar dan keldert de temperatuur vervolgens naar 23 a 25 graden. Bij het opwarmen, loopt hij eerst langzaam op en schiet vervolgens weer omhoog naar rond de 60 graden. Volgens mij is dit een meetfout. Wat denken jullie?

[ Voor 44% gewijzigd door ahbart op 20-03-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Klopt ja. In de app, ergens bij instellingen kun je tapwaterrecirculatie uit vinken.

Die tweede lijkt me geen meetfout. De langzame temperatuurstijging komt niet doordat de warmtepomp verwarmt maar doordat de grens tussen koud en warm water op dat moment hoger dan de sensor zat (maar niet enorm ver er boven). Dus dan warmt het water in de bovenkant van de boiler het water daaronder een beetje op.
Denk er aan dat de boilersensor maar op 1 plek meet, en dat warm water drijft op koud water.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)