Plastic roosters kapot door muizen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-05 20:46
Een vraag die mij sinds kort bezighoudt:

We hadden een paar muizen in de kelder. Enige manier waarop die daar konden komen was via de kruipruimte. Dus ik op zoek naar gaten vanaf buiten. En wat blijkt: 2 van de 8 plastic roosters die op de ventilatieschacht naar de kruipruimte gemonteerd zitten zijn kapot.

Kunnen muizen deze kapot bijten?
Ze zitten er nu 18 jaar, misschien worden ze dan toch zacht door UV licht?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLJiYSDvKM-Dydysj8zSfmmbkhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxDzNc1yWbqhdiIUP2ihx0nR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17
Kijkend naar de roosters denk ik dat de muizen ook wel door de roosters heen kunnen komen zonder dat ze deze doorknagen. Het is echt onwaarschijnlijk hoe kleine richels die beestjes doorheen kunnen kruipen. Antwoord op de fraag. Ik denk dat muizen niet snel dit doorknagen maar UV heeft absoluut invloed op plastic en maakt het op termijn poreus/kwetsbaar.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Oh zeker kunnen muizen door plastic knagen. In dit geval is het m.i. best plausibel dat dit door muizen is gedaan. Ik zou aanraden deze ventilatie units te vervangen voor een metalen uitvoering. Wellicht nog met een kleinere mesh want ook als het niet kapot is, kunnen ze hier nog doorheen.

Alternatief, aan de binnenkant van de roosters een laag staalwol aanbrengen.

[ Voor 40% gewijzigd door Dinictus208 op 20-03-2025 17:45 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:40
Roosters verwijderen, ijzeren gaasje erop en weer terugschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ en daarna in de gaten blijven houden, want muizen buiten ook gewoon door zo'n ijzeren gaasje heen als ze er zin in hebben.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

remco_k schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:45:
^^ en daarna in de gaten blijven houden, want muizen buiten ook gewoon door zo'n ijzeren gaasje heen als ze er zin in hebben.
Zeker niet door staalwol.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02
Nieuw rooster plaatsen , aan de binnenkant met tyrep een rvs pannensponsje(uit elkaar getrokken zodat het beetje fluffy wordt) vastzetten. Komt er niks meer door op ventilatie na dan :P

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 20:09
Prima om dit wat verder af te dekken, maar niet teveel. Dan ventileert je kruipruimte niet goed meer zeker als je dit bij alle roosters gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
Iedereen hartelijk dank! Ik ga metalen roosters plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07:52
Groningerkoek schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:40:
Roosters verwijderen, ijzeren gaasje erop en weer terugschroeven.
Zou ik zo doen. En gaasje niet te fijn.
Ik heb zelf last gehad van muizen die poogden door het deksel van een plastic bak heen te knagen.
Ze zijn er niet in geraakt, maar ze hebben wel zolang hun gang kunnen gaan dat er een klein gaatje ontstaan was, best indrukwekkend gezien de dikte van het deksel (ze waren aan de boord van het deksel beginnen knagen, en daardoor hadden ze toch een 5mm in het materiaal ingeknaagd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
Nieuwe roosters kopen met Inox muggengaas, dan kan er niks meer doorheen kruipen.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
@Therazor

Ben bezig met vervangen roosters.
De openingen van de oude roosters zijn 6mm bij max 22mm.

Dit is een nog heel rooster met volgens mij bijtsporen van muizen van binnenuit!
Ze hebben hier dus wel geprobeerd om naar van binnnen naar buiten te komen maar dat is niet gelukt.
(Het zijn ook PVC buizen die vanuit de kruipruimte gezien vrij stijl omhoog lopen)

De kapotte roosters zitten op het Zuiden. De roosters op het Noorden en Oosten zijn nog heel maar hebben dus ook minder zon te verduren gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjtpFOd1-hNpLxdOpEY7ks_jSSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGRvun1q3j8DN35KnW84N1Nd.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1