E-bike ondersteuning verlagen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 13:26
Zijn er mensen met ervaringen m.b.t. het verlagen van de ondersteuningssnelheid van een e-bike?
Ik overweeg een tweede magneet te plaatsen diagonaal tegenover de huidige magneet. Gaat dat zorgen dat de fiets denkt dat de snelheid hoger is dan de werkelijke snelheid en wordt de ondersteuning dan tot 13 ipv 26 werkelijke km/h's

Reden is veiligheid en slijtage. Ik denk dat het veiliger is als de ondersteuning eerder stopt, ik begin al wat ouder te worden nl.
Slijtage spreekt voor zich denk ik, minder vaak hoge krachten op onderdelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Shimano steps E6100 motor op een BSP

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:46
Ik zou met de vraag naar een officiële dealer van je E-bike gaan. Bij veel modellen kon je de maximum snelheid in de computer instellen.
Dit wordt veel gebruikt om de ondersteuning te verhogen (niet door de dealer), maar kan dan neem ik aan ook gebruikt worden om hem te verlagen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Cyriel85 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:16:
Ik zou met de vraag naar een officiële dealer van je E-bike gaan. Bij veel modellen kon je de maximum snelheid in de computer instellen.
Dit wordt veel gebruikt om de ondersteuning te verhogen (niet door de dealer), maar kan dan neem ik aan ook gebruikt worden om hem te verlagen.
Op zich een goede optie maar dan is het een permanente instelling. Ik zou zelf de mogelijkheid willen hebben om voor bepaalde tochten toch voor de normale snelheid te kunnen kiezen.

Ik heb net een speed sensor magneetje binnen dat ik heb besteld vanwege w011 meldingen*. Ga die naast de huidige magneet plaatsen om te kijken of dat het oplost.
Als dat werkt is de volgende stap wellicht de diametrale plaatsing en kijken wat daar het effect van is :-)
Als dat niet werkt dan mag de fietsenmaker de sensor vervangen..... :-)

*Shimano STEPS error W011 is a message that will display if the Shimano STEPS system isn’t able to detect the riding speed of the bike. The error message indicates that the maximum power assist speed may be lower than usual. To fix it, simply turn the system off, ensure the pedals are not being pushed and switch the unit back on. If the error persists, check that the speed sensor is properly installed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zo te zien kun je via de E-TUBE PROJECT Cyclist app verschillende assist profielen instellen, o.a. de "max torque" en "maximum assist speed". Afhankelijk van het precieze model en fietsmerk kan het zijn dat je dit beperkt, of helemaal niet kunt instellen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Daedalus schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:58:
Zo te zien kun je via de E-TUBE PROJECT Cyclist app verschillende assist profielen instellen, o.a. de "max torque" en "maximum assist speed". Afhankelijk van het precieze model en fietsmerk kan het zijn dat je dit beperkt, of helemaal niet kunt instellen.
Heb ik naar gekeken, maar daarvoor moet je je fiets in bluetooth mode zetten. Aangezien mijn steps nog van 2019 of zo is, du-6000, weet ik niet of dat erin zit..... letterlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Even wat terugkoppeling over gebruik tweede magneet.

Ja het werkt, maar :

je moet de magneten wel precies 180 graden tegenover elkaar hebben anders fluctueert de snelheid op de meter nogal en krijg je aan/uit gedrag.

Je bent al heel snel de ondersteuning kwijt, ja inderdaad bij 12,5 km en rondom die grens lijk je dan nog heftiger aan/uit gedrag te krijgen, waarschijnlijk omdat de rol en windweerstand zo weinig is dat je niet tegen een kracht inhang. En tegelijkertijd lijkt de motor meer koppel te hebben op het stukje van 0-12,5 km/h (0-25 km/h op de display) dus dan wil je al geen high odnersteuning.

Conclusie : voortaan maar gewoon in ECO

Ik heb trouwens een tijdelijke fix voor mijn w011 probleem, gewoon de ondersteuning voorbij high proberen te drukken, dat lijkt het w011 probleem op te lossen.....voor zolang het duurt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:49

-tom-562

Oliesjeik

Die hoge krachten zijn echt te verwaarlozen. De boel slijt het hardste als je vanuit stilstand in een te hoge versnelling vertrekt met de zwaarste ondersteuning, je motor gaat dan zijn maximale koppel leveren. Als je in een lage (lichte) versnelling vertrekt is dat altijd beter.
En qua snelheid, je kan natuurlijk gewoon zelf minder hard trappen?

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1