Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerendJV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-08 19:46
Hallo wijze mensen,
Ik heb hier een installatie met een Growatt MOD 8000 TL3-x en Eurener 410 Wp panelen in een string van 12 en een van 5 (daar komen er binnenkort 5 bij).
Als er een leuk zonnetje en een opbrengst van boven de 4,3 Kw is dan gaat Vac(S) over de 253 en schakelt de inverter van het grid af. Als ik even daarvoor spanning in de meterkast en op de werkschakelaar bij de inverter meet zijn de fasen zeker 10 volt lager en de Vac(R en T) zijn ook zon 8 en 10 volt lager.
Tussen inverter en meterkast zit ruim 80 meter 4 x 6 VMVKAS en zoals vanmorgen om 11 uur bij 2,5 Kw was er maar amper 1,5 volt verlies.
Wat is hier gaande, is de Vac de uitgaande spanninmg van de inverter of een of andere inwendige meting?
Ik heb vandaag en gister de 2e string losgekoppeld, ik dacht misschien trekt die de boel scheef maar ik zag weinig verschil. Ja wat lagere opbrenst natuurlijk.
Heeft iemand een idee wat hier gebeurd?
De kabel is aan 1 stuk en direkt gekoppeld in de MK.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfsLnV23VRuKznGEzHvMY34TqfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRANwUgR6IPbeTfRs3HKq935.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door BerendJV op 20-03-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

De meting van de inverter gebeurt, uiteraard, in de inverter. En ja, tegen de tijd dat die langs 80 meter kabel gaat is daar wel wat gedropt.

Hier een soortgelijk issue; de inverter schakelt uit terwijl de meterkast zegt dat alles nog binnen de marges valt. Daar zit dan geen 80m tussen maar wel een behoorlijke afstand. De tweede inverter kan op dat moment nog best een stukje door; daar zitten dan ook een stuk minder panelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Met 6 mm2 kabel en maar 6A stroom (bij 4,3 kW) lijkt mij het spanningsverlies over de voedingskabel niet de oorzaak te zijn.

Heb je ook de mogelijkheid om de spanningswaarden uit je slimme meter te loggen? Als de spanning gedurende de dag flink oploopt, komt dit waarschijnlijk door veel zonnepanelen in jouw buurt. Dan zou de netbeheerder het net moeten verzwaren. Vroeger kon hier snel op worden geacteerd, maar omdat het tegenwoordig bijna overal voorkomt, kan het nu wel eens erg lang duren.

Als de spanning 's nachts (zonder opbrengst van zonnepanelen) ook al vrij hoog ligt (>235V) dan zou de netbeheerder relatief eenvoudig de tapstand van de wijktrafo kunnen wijzigen, waarmee gedurende de hele dag de netspanning lager komt te liggen.

Als er veel afwijking zit tussen de meting van de slimme meter en van de omvormer, dan zit in het meetcircuit van de omvormer een afwijking. Dat is lastig te wijzigen...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerendJV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-08 19:46
De buurt staat hier op planning voor 0 tot 2 jaar, Enexis is dus niet van plan hier op te acteren. Toen ik vanmorgen begon met meten was het net 422 tot 424, de Vac was toen 416 tot 430. De ST fase was dus 16 volt hoger. Ik heb gemeten met een UnitT Duspel en een Voltcraft dmm, van beide verwacht hooguit 2 volt afwijking. Dan komt er toch een grootverschil uit.
Ik zal vanavond de netwaarden bijhouden maar ik meen dat die niet zo hoog zijn. Helaas (nog) niets om de slimme meter uit te lezen. De vorige slimme meter kon ik de spanning op het display aflezen, bioj de nieuwe helaas niet meer.Het zal nu dan de tijd worden.om iets met die P1 te gaan doen.
Ik kan natuurlijk in de omvormer de boven waarde van het net met 10 volt verhogen en dan zien of ik daty ook in de meterkast meet. Maar ja wat dat op den duur met je omvormer doet....
Ik hoop ook op antwoord van Growatt