Omvormer vervangen door thuisaccu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn vraag:
Zitten er nadelen aan het vervangen van een oude omvormer door een thuisaccu met 'ingebouwde' omvormer?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb 7 panelen van Yingli Solar, de YL250P-29b en een SMA SB 1600TL-10 omvormer. Deze zijn waarschijnlijk ergens rond 2010 geïnstalleerd. Op een gunstig moment leveren ze nog 1500 watt, dus ze zijn nog niet 'op'.

Een jaar of 2 geleden was er een probleem met de omvormer en heeft een installateur iets gerepareerd met de opmerking dat een volgende reparatie niet meer rendabel zal zijn i.v.m. de leeftijd van de omvormer.
Ik zal dus waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd op zoek moeten naar een andere omvormer.
Nu zag ik dat een aantal merken plug&play thuisaccu's ook een aansluiting hebben om zonnepanelen rechtstreeks op aan te sluiten en aangezien we de meeste stroom overdag opwekken als er niemand thuis is, lijkt me dit een mooie combinatie? De overdag opgewekte stroom in de avond weer gebruiken en meteen een nieuwe omvormer.

Als dit inderdaad een goede oplossing zou zijn, heb ik nog een volgende vraag:
Vanaf het dak komen er 2 kabels/pluggen binnen die in de omvormer gaan. Zo'n thuisaccu heeft 4 aansluitingen, omdat er niet teveel vermogen op 1 aansluiting mag. Ik heb wel gezien dat er solar connector Y-splitters zijn met 4 male naar 1 female en 4 female naar 1 male bestaan. Kan ik dit daar dan voor gebruiken, of werkt dat niet zo?

Rokil

Beste antwoord (via rokil op 20-03-2025 19:59)

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Als die thuisaccu 2 (x 2) aansluitingen heeft voor zonnepanelen dan lijkt mij dat niet de bedoeling dat je dat met y kabels gaat samenvoegen. Die omvormer zal dan wel 2 losse trackers hebben voor bijvoorbeeld 2 oriëntaties.

Maar prima idee om een hybride omvormer te nemen als je pv omvormer aan het einde van zijn leven is. Let wel op dat je bij veel omvormers vast zit aan dure batterijen die alleen op dat systeem passen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Als die thuisaccu 2 (x 2) aansluitingen heeft voor zonnepanelen dan lijkt mij dat niet de bedoeling dat je dat met y kabels gaat samenvoegen. Die omvormer zal dan wel 2 losse trackers hebben voor bijvoorbeeld 2 oriëntaties.

Maar prima idee om een hybride omvormer te nemen als je pv omvormer aan het einde van zijn leven is. Let wel op dat je bij veel omvormers vast zit aan dure batterijen die alleen op dat systeem passen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:30
Zal aan het type thuisaccu liggen wat er mogelijk is, maar het is geen gek idee. Als ik bij Ecoflow kijk, zou je een PowerStream micro-omvormer kunnen gebruiken. In jouw geval lijkt dat uit te komen op 2 stuks, waarbij je steeds 2 panelen in serie aansluit op de inverter. Dan moet je jouw panelen wel anders gaan aansluiten en nieuwe kabels trekken. Die inverters sluit je dan aan op één of twee accu's. Of je pakt een type die al een ingang heeft die geschikt is voor 1500 watt, dan zou je op een Delta Pro 3 uitkomen, daar kun je in twee series je zonnepanelen direct aanhangen. Andere merken zullen wel iets vergelijkbaars hebben.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om je panelen te splitsen in minimaal 2 series wil je die direct aan een accu hangen. Dat moet echt fysiek door extra kabels te trekken. Die ene kabel je nu hebt kun je niet zomaar opsplitsen met een verloopje.

Ik zou echter eerder kiezen voor een nieuwe omvormer, en dan bijvoorbeeld een homewizard accu en p1 meter gebruiken om die stroom zo veel mogelijk te benutten. Of een Ecoflow accu die je alleen laadt als er zonnestroom is. Een omvormer voor 1500 watt heb je al rond de 200 or 250 euro. Daar een nieuwe voor ophangen lijkt me het simpelste.

[ Voor 16% gewijzigd door barbarbar op 20-03-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Die panelen produceren op een koude dag 280V, koop een batterij die ook minimaal 280V aan kan en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik zat vanmorgen een nieuws-artikel te lezen over de GroWatt Nexa 2000 batterij en daar kun je maximaal 2600 watt aan zonnepanelen op aansluiten, verdeeld over 4 aansluitingen. Ik zat dus meer aan zoiets te denken, omdat dat, denk ik, beter werkt met eigen gebruik verbeteren, in plaats van zo'n Ecoflow.
Ik zie mezelf niet s'avonds ruim 50 kilo over de trap naar beneden sjouwen om daar de apparatuur van stroom te voorzien :)
Maar als ik het goed begrijp kan ik dus niet die ene kabel die van de zonnepanelen afkomt splitsen naar 4 om zo wel op zo'n thuisaccu aan te sluiten.
Het leek ook al te mooi om waar te zijn, want als ik een installateur moet laten komen om de bekabeling van de zonnepanelen aan te passen, ben ik denk ik alles bij elkaar duurder uit dan t.z.t. gewoon een andere omvormer te kopen en een aparte thuisaccu.

In ieder geval bedankt voor de reacties! _/-\o_

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Nee, die accu is alleen geschikt voor vier panelen die je ieder los aansluit. Met zeven panelen op dezelfde stekker zal je een andere accu uit moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:30
D'r zijn verschillende aanbieders die zulke accu's inmiddels bieden. In de basis plug je die gewoon "ergens" in een stopcontact, en met een p1 meter zorgen ze er zelf voor dat ze opladen op zonne-energie en ontladen als je meer gebruikt dan je opwekt, als je dat zo instelt. Die losse zonnepanelen die ze tonen moet je meer zien als een oplossing voor een caravan/camper/off-grid huisje. Sommige accu's zoals die Ecoflows kun je met stopcontact outputs krijgen, maar ook zeker een vaste installatie is mogelijk.

Wil je een noodvoorziening hebben qua stroom, zul je zo'n accu moeten hebben met stopcontacten erop. Als de stroom wegvalt, doen je zonnepanelen en je accu ook niks meer. Daarvoor is netstroom nodig voor verschillende redenen. Wil je dus iets van noodstroom hebben, zul je praktisch gezien toch de nodige apparaten tijdelijk even met een stekker in de accu moeten pluggen. Een vaste installatie die zelf het hele huis op noodstroom overschakelt is het in NL (nog) niet waard door de hoge betrouwbaarheid van het net.

Wil je kunnen opladen als er geen netstroom is, kun je beter een los paneeltje halen die je in geval van nood op de accu aansluit. Of je gebruikt je auto om die accu weer bij te laden. Of een kleine generator. Zit je écht langdurig zonder stroom, kun je beter aan vakantiehuisje boeken van het geld dat je niet hebt uitgegeven aan accu's.

[ Voor 14% gewijzigd door barbarbar op 21-03-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Nou, ik hoef geen noodstroomvoorziening, want dan kun je je overal wel op voor gaan bereiden en da's (voor mij) niet te betalen.
Ik had gelezen dat er plug-in accu's zijn om je eigen opwek beter te gebruiken met aansluiting voor zonnepanelen. Aangezien mijn omvormer aan z'n eind is en vanaf 2027 geen salderen meer is, dacht ik 1+1=2, maar dat is helaas te simpel gedacht.
Toch ook bedankt voor de reactie!

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rokil schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:10:
Ik had gelezen dat er plug-in accu's zijn om je eigen opwek beter te gebruiken met aansluiting voor zonnepanelen.
Plug-in accu's zijn altijd AC(naar DC), die laden dus op na de DC->AC conversie van je omvormer.

Een DC coupled accu (zoals een hybride omvormer) slaat inderdaad 2 conversie slagen over waardoor de efficiëntie iets toeneemt maar het grootste verlies zit hoe dan ook in je accu zelf dus echt boeiend vind ik dat persoonlijk niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1