Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvdbunt
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09 20:37
Hallo allen,

Eind van het jaar wil ik 3 maanden rond gaan reizen in Australie en Nieuw Zeeland.
Om dat vast te leggen ben ik op zoek naar een nieuwe cameralens.
Ik heb een Panasonic Lumix S5 + 20-60 mm F3.5-5.6. daarnaast heb ik een 150-600 van Sigma, maar die vind ik te groot om 3 maanden mee te nemen.

Nu twijfel ik over 2 opties;
ofwel mijn kitlens vervangen voor de sigma 28-105mm 2.8,
of mijn kit lens meenemen en de 105mm 2.8 macro lens toevoegen.

Ik zal met name de natuur vast willen leggen, icm portret shots van ons.
Ook vind ik het vastleggen van wildlife leuk.

Mijn focus ligt op fotografie, maar zal er ongetwijfeld ook wat filmpjes mee schieten.

Een van de voordelen van de 105 prime lens is dat deze ook te combineren is met een teleconverter.
Die zou ik ook weer voor mijn super tele kunnen gebruiken voor in nederland.

Wat vinden jullie van deze opties? Hebben jullie nog andere suggesties/overwegingen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
nielsvdbunt schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:09:
Ik zal met name de natuur vast willen leggen, icm portret shots van ons.
Ook vind ik het vastleggen van wildlife leuk.
Even kort door de bocht: Deze omschrijving bevat eigenlijk alles van macro via wide-angle tot 600mm tele. Dus het is heel moeilijk om hier advies op te geven. Ik denk dat je het beste voor jezelf eerst eens kan bepalen hoeveel gewicht/volume je mee wil nemen en hoeveel je hier aan uit wil geven. Bedenk dan ook wat je qua telebereik echt nodig hebt, want dat gaat je vaak het meeste aan gewicht/volume/prijs gaat kosten. Zonder die grenzen kunnen wij wel alle mogelijke lenzen op gaan noemen maar ik weet niet wat je daar aan gaat hebben.

Mijn eerste idee zou zijn om een flinke travelzoom te kopen. De keuzehulp op de K-E website levert een Sigma 16-300mm op: https://www.kamera-expres...-os-contemporary-12525016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvdbunt
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09 20:37
Heb je helemaal gelijk in, zal proberen mijn vraag wat te specificeren.

1. Ik heb tot nu toe alleen met zoom lensen gefotografeerd. Ik ben wat huiverig om een 105mm prime te kopen omdat ik bang ben dat ik niet kan wennen aan een prime

2. Hoeveel ga ik merken van een f-stop van 3.5-5.6 naar 2.8?

3. Wat zijn de ervaringen met teleconverters? Als ik voor de prime ga heb ik de keuze tussen een vergroting van 1.4x of 2x, maar ik las laatste dat iemand de 2x vergroting niet fantastisch vond.
Archer_VC10 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Mijn eerste idee zou zijn om een flinke travelzoom te kopen. De keuzehulp op de K-E website levert een Sigma 16-300mm op: https://www.kamera-expres...-os-contemporary-12525016
4. Werkt een Aps-c lens op een full frame body? En verlies ik dan alleen wat resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Ik ben zelf geen Panasonic gebruiker, dus ik miste even dat je een full-frame lens zoekt. Daar vroeg de keuzehulp niet naar.

1. 105mm lenzen zijn vrij specifieke dingen, dus ik zou daar niet zomaar voor kiezen als je niet specifiek daar een doel voor hebt. Zeker bij reizen zou ik gewoon vrolijk een zoomlens meenemen.

2. Wat betreft die f-stop, verwacht je veel binnen te fotograferen of in schemerlicht? Heb je die lichtsterkte nodig? Zoek je specifiek een kleine scherptediepte? Dat zijn de vragen die je moet beantwoorden om er achter te komen of je die f2.8 echt gaat missen. Op reis op het zuidelijk halfrond verwacht ik dat je meestal wel genoeg licht gaat hebben als je buiten bent.

3. Je hebt een langer bereik en minder licht.

4. Meestal wel, maar als je dat wilt weten, kijk even in de handleiding van je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 23:58
Het hangt er ook een beetje vanaf op welke manier je gaat rondreizen. Is het backpacken en zo licht mogelijk reizen, of kies je voor een redelijk luxe reis waarbij je een auto of camper huurt?

De Sigma 28-105mm is namelijk een vrij grote en zware lens.

Heb je al gekeken naar de Panasonic Lumix S 28-200mm f/4-7.1 Macro? Het is niet de meest lichtsterke lens, maar krijgt over het algemeen goede recensies. Eventueel zou je er nog een Lumix 50mm f/1.8 bij kunnen nemen als je wat meer lichtsterkte wilt. Deze worden ook vaak tweedehands aangeboden.

Zelf gebruik ik de Sigma 28-70mm f/2.8 (let op 28-70 niet 24-70) voor reizen. Deze lens is klein en lichtsterk, maar je mist wel wat bereik voor wildlife fotografie.

Panasonic heeft ook de Lumix S 70-300mm f/4.5-5.6, een redelijk betaalbare en niet te zware lens. Als je deze combineert met de kitlens (20-60mm), heb je een mooi bereik: 20-60mm en 70-300mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:18

SomerenV

It's something!

nielsvdbunt schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:57:
Heb je helemaal gelijk in, zal proberen mijn vraag wat te specificeren.

1. Ik heb tot nu toe alleen met zoom lensen gefotografeerd. Ik ben wat huiverig om een 105mm prime te kopen omdat ik bang ben dat ik niet kan wennen aan een prime

2. Hoeveel ga ik merken van een f-stop van 3.5-5.6 naar 2.8?

3. Wat zijn de ervaringen met teleconverters? Als ik voor de prime ga heb ik de keuze tussen een vergroting van 1.4x of 2x, maar ik las laatste dat iemand de 2x vergroting niet fantastisch vond.

[...]

4. Werkt een Aps-c lens op een full frame body? En verlies ik dan alleen wat resolutie?
1: een prime-lens kan even wennen zijn, maar heeft ook wel iets bevrijdends. Uiteindelijk kun je vaak alles wat je ook met een zoom-lens kunt bereiken, alleen moet je je soms een beetje aanpassen. Ander kader, ergens anders gaan staan, dat soort dingen. Het 'bevrijdende' gedeelte is dat je het moet doen met wat er op je camera zit. Zoomen gaat niet, dus moet je soms wat creatiever zijn, en dat heeft wel iets vind ik.

2: Dat ga je sowieso merken. Tussen f/3.5 en 2.8 is het verschil niet wereldschokkend, maar ga naar 5.6 en het is oprecht een wereld van verschil, zowel qua DoF als lichtopbrengst.

3: Er zijn goede teleconverters, maar ook slechte die de beeldkwaliteit behoorlijk kunnen beïnvloeden. Zelf heb ik er ook geen ervaring mee.

4: Geen idee hoe het met Panasonic zit, maar mijn Sony heeft een APS-C modus. Ik heb een keer een APS-C lens uitgeprobeerd maar was er niet kapot van. Hij cropt dan op de sensor, en daar wordt niemand vrolijk van :+

Wat vakantie betreft, en veelzijdigheid zou ik voor de Sigma 28-105 gaan. Het enige dat je dan misschien wel gaat missen is de groothoek van je 20-60. Dat gat zou je kunnen dichten met een 18mm f/1.8. Of je neemt de 24-105 f/4 van Panasonic. Iets meer wijd, maar wel wat minder lichtgevoelig.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1