Badkamerventilatoren, een vraag over geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okidizzle
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-03 11:10
Beste Tweakers,

Ik ben druk met mijn badkamerverbouwing, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met badkamerventilatoren.
Ik heb het internet ruimschoots afgestruind, maar ik kom overal andere cijfers tegen over geluid.

Ik ben op zoek naar een vrij stille badkamerventilator, diameter 125mm, die een beetje een normale prijs heeft (50 tot max 130 euro) en bij voorkeur timer en vochtsensor.
Mijn badkamer is klein (2.30 bij 2.30 meter), dus het hoeft geen mega krachtpatser te zijn. Afvoer is kaarsrechte buis naar het dak van +- 3 meter.
Ik snap dat de stille ventilatoren minder krachtig zijn en minder lucht afzuigen, maar dat vind ik prima. Ik heb liever dat die iets langer doordraait.
Het probleem is echter dat ik overal verschillende getallen voorbij zie komen. De ene ventilator heeft 34 db op 3 meter gemeten, de andere 36 decibel op 1 meter. Soms staat er op een website 28 db, en dan pak ik de handleiding met de specificaties erbij van dezelfde website, en dan staat er een ander getal (meestal weer richting de 34 db).
Kortom, ik heb geen idee welke getallen ik kan vertrouwen en of ik ze uberhaubt kan vergelijken.

Uiteraard heb ik zelf al uitgebreid research gedaan, ik vond zelf deze interessant:

https://www.ventilatielan...ord-o-125-mm-125ht/19618/

De website zegt 26 db, aar daarvan zegt de handleiding dus een duidelijk hoger getal (34db).

Wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand suggesties?

Dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 12:38
Een 12.5mm ventilator die 2400rpm draait maakt uiteraard veel meer geluid dan 25dB.

Kan je niet de ventiilator op een schakelaar zetten, dan kan je hem aanzetten na het douchen en heb je er geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okidizzle
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-03 11:10
Ollie_NL schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:06:
Een 12.5mm ventilator die 2400rpm draait maakt uiteraard veel meer geluid dan 25dB.

Kan je niet de ventiilator op een schakelaar zetten, dan kan je hem aanzetten na het douchen en heb je er geen last van?
Ja ik ben dus ook erg sceptisch over alle getallen die ik lees. Het komt sterk op mij over dat er allerlei marketing termen gebruikt worden en getallen onder zeer specifieke situaties die helemaal niet reeel zijn voor mijn badkamer. Het kan me niet schelen wat de geluidsproductie buiten op 5 meter afstand is als ik op 2 meter van mijn ventilator in een kleine ruimte ben |:(

Ik heb de elektra zo aangelegd dat ik inderdaad een aparte schakelaar kan maken voor de ventilator, dus misschien is dat de meest praktische optie wel ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45
Plafondventilators zijn typisch rammelmeuk.

Als het kan pak een mechanisch ventilatie unit en plaats die op de verdieping erboven. Zo heb ik de rommelunits van WC en een badkamer weten weg te krijgen.

Andere badkamer heb ik de Itho Sssst Supreme want die heeft timer, schakelaarinput, vochtsensor en afstandsbediening. Tevens is ventilatiedebiet instelbaar voor laagstand en hoogstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:07
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Ik heb een soortgelijk probleem in een recent gekocht jaren 50 appartement, maar in dit geval een onderbuurman die enkele jaren geleden in zijn toilet en badkamer twee "het-werkt" rammelventilatoren in het plafond heeft geschroefd (in een holle ruimte, vastgeschroefd aan de draagbalken van mijn slaapkamervloer - foei). Hierdoor een (te hard) jankerig of rommelend geluid wanneer ze aan staan |:(

De buurman wil gelukkig meewerken aan dit op te lossen. De holle ruimte opvullen met glas en steenwol heeft al wat geholpen, maar het klinkt nog flink door. Dus in plaats van nog verder te isoleren, wil ik het graag bij de bron aanpakken.

Voor het toilet lijkt de Itho Daalderop BTV-ssst op de lage stand (35 m3/h) een uitstekende keuze: YouTube: BTV-ssst Badkamer- en toiletventilator - Productuitleg - Itho Daalderop

Voor de badkamer zal de hoge stand werken, maar die zijn ze stiekem "vergeten" in de demo-video 🤔

@Rukapul is dat geluid vergelijkbaar met de lage stand met slechts meer luchtverplaatsing of gaat hij dan in herrie-modus?

Ook juiste montage lijkt me belangrijk, zodat contactgeluid van eventueel gerammel niet wordt doorgegeven aan de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:39
okidizzle schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Ja ik ben dus ook erg sceptisch over alle getallen die ik lees. Het komt sterk op mij over dat er allerlei marketing termen gebruikt worden en getallen onder zeer specifieke situaties die helemaal niet reeel zijn voor mijn badkamer. Het kan me niet schelen wat de geluidsproductie buiten op 5 meter afstand is als ik op 2 meter van mijn ventilator in een kleine ruimte ben |:(

Ik heb de elektra zo aangelegd dat ik inderdaad een aparte schakelaar kan maken voor de ventilator, dus misschien is dat de meest praktische optie wel ja...
25 dB (A) waar gemeten. Met de sensor in de fan? In de buis op x meter? In het huis van de buren, die tegenover je wonen, aan de andere kant van de Maas. Een getal zegt niks, hoe het gemeten is is heel erg van invloed. Die douche fan van jou is voor mij nul dB (A) :+

Edit, ik zie nu eigenlijk dat jij exact hetzelfde sentiment overbrengt in je berichtje

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 04-05-2025 07:53 . Reden: Ik miste de (A) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoe bedoel je precies? Ze geven aan tot 29 dB[A] aan, dan wordt het een referentiewaarde waarbij je dus ook een referentie tabel kan gebruiken. In de specs staat ook een LWA waarde van 43 dB (max).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DukeBox schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:16:
[...]

Hoe bedoel je precies? Ze geven aan tot 29 dB[A] aan, dan wordt het een referentiewaarde waarbij je dus ook een referentie tabel kan gebruiken. In de specs staat ook een LWA waarde van 43 dB (max).
ik snap niet wat jij bedoeld met "Hoe bedoel je precies"? In het berichtje dat je qoute beschrijf ik, dacht ik, dat de locatie en opstelling van de fan en de microfoon (het waar meten) van invloed zijn.
Mis ik iets? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ja, de [A]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Moning2 Ik heb ook een MV gebruikt voor mijn badkamer, met vocht sensor. Dind hoor je nauwelijks, in de hoogste stand wel wat meer maar die kan je inregelen (de laagste stand ook overigens, zit verstopt achter een klepje. Moet je die MV box wel ergens kwijt kunnen (staat bij mij bijvoorbeeld op de stoomcabine)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:07
Aangezien het bij mijn buurman is, en ik de indruk kreeg dat hij geen zin heeft om de boel open te breken om het te fatsoeneren, moeten we het doen met de beste plafondventilatoren die ik kan vinden.

De Panasonic Whisper serie kwam ik ook tegen als uitstekende keuze, maar deze lijken niet verkrijgbaar in Europa, en tevens hebben deze volgens mij allemaal een zij-uitgang, waardoor de aansluiting ook zou moeten worden verplaatst.

Dus vooralsnog is de Itho BTV ssst de beste keuze. Ik heb er een besteld omdat ik zelf ook een nieuwe ventilator nodig heb, en ik hem zo direct kan testen.

De S&P silent is ook een kanshebber, alhoewel daar weer enkele verhalen van te vinden zijn dat deze niet zo stil is. Maar ook weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:15
Denk ook als het even kan aan het ophangen in rubbers van de fan als deze direct op je vloerbalken zit. Dan ontkoppel je wat meer en is het wellicht iets stiller.
Zoiets bv https://www.bol.com/nl/nl...1MBA.4_33.34.ProductImage
Pagina: 1