Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chantal87
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 17:40
Ik heb even een vraag.

In 2016 hebben zowel ik als mijn man een huis gekocht. Wij kende elkaar toen nog niet. In de loop van 2016 hebben we elkaar leren kennen.

In 2018 heb ik mijn huis verkocht met een overwaarde en ben bij hem ingetrokken ( huis bleef van hem en we waren geen fiscale partners)

In 2022 hebben wij een extra hypotheek moeten afsluiten in verband met een verbouwing. Ik ben toen voor 1% eigenaar geworden van de woning en zijn we getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.

In de aangifte voor 2024 wordt nu in eens de volgende vragen gesteld:

Heeft u of partner tussen 2004 en 2024 een woning met overwaarde verkocht: antwoord is ja

Dan is de vervolg vraag

Kocht u of partner in deze periode voordat de woning met overwaarde werd verkocht, al een andere woning? Ja mijn partner heeft de woning in 2016 gekocht.

Dan de vraag erna Hebt u of partner deze overwaarde helemaal gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van deze woning (hoofdverblijf)? Het antwoord is nee want toen me partner de woning kocht kende ik hem nog niet dus hoe kon hij een overwaarde gebruiken die ik 2 jaar later zou krijgen.

Als ik voor nee kies lijkt er op dat de rente ineens niet meer of een deel niet meer aftrekbaar is.

De verbouwingshypotheek is meer dan 3 jaar na verkoop met overwaarde afgesloten. Dus dat kan ook geen beperking zijn voor de aftrekbaarheid.

Ik hoor graag een advies hierover.

Beste antwoord (via chantal87 op 20-03-2025 14:42)

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Lijkt me verder ook een strakke constructie......getrouwd onder huwelijkse voorwaarden, jij voor wel 1% eigenaar van de woning maar vast hoofdelijk aansprakelijk voor de (gehele)hypotheek?

Maar de 3jr lijk je gewoon te hebben volgemaakt zonder eigen woning.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakGP op 20-03-2025 11:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:00
Je hebt in 2018 het huis verkocht met overwaarde. En in 2022 een hypotheek afgesloten voor verbouwing. De vraag is: is de overwaarde volledige gebruikt voor die verbouwing, waardoor je een lagere hypotheek nodig had dan de totale verbouwingskosten? -> totale verbouwingskosten >= overwaarde + extra hypotheek

Ja, dan mag je m.i. de vraag ook met ja beantwoorden.
Nee, dan zul je inderdaad niet de hele rente mogen aftrekken tenzij het "?" knopje bij de vraag nog meer uitzonderingen aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chantal87
Nee we hebben de volledige verbouwing betaald met de hypotheek. Maar hoe zit het dan met het vervallen van de eigenwoningreserve na 3 jaar? Tussen de verkoop en het afsluiten van de nieuwe hypotheek zit meer dan 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
Ik heb elke keer de bijleenhulp calculator van de belastingdienst gebruikt. Hier vul je alle kosten in die je hebt gehad, en deze berekent dan je eigenwoningreserve. Die kan je dan gebruiken om te bepalen hoeveel rente je mag aftrekken. Na 3 jaar is je eigenwoningreserve 0 dus dan mag je heel de rente gewoon aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chantal87
Die calculator had ik ook gevonden maar die kan ik niet gebruiken omdat ik meerdere woningen heb gehad met verschillende mensen. Maar heb zo een belafspraak met de belastingdienst hoop dat zij me meer duidelijkheid kunnen geven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Lijkt me verder ook een strakke constructie......getrouwd onder huwelijkse voorwaarden, jij voor wel 1% eigenaar van de woning maar vast hoofdelijk aansprakelijk voor de (gehele)hypotheek?

Maar de 3jr lijk je gewoon te hebben volgemaakt zonder eigen woning.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakGP op 20-03-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chantal87
Contact gehad met de belastingdienst en het klopt inderdaad dat ik geen eigenwoningreserve meer heb en weet nu hoe ik e.a. kan invullen en gehele hypotheek is gewoon volledig aftrekbaar.
Pagina: 1