Aanschaf Muziek Productie PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-05 06:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gestart met een laptop die vastliep, daarna een desktop van het werk die nu ook aan zijn max zit voor mijn muziekprojecten, nu wordt het tijd om te gaan investeren in een pc waar ik nog jaren mee vooruit kan en die eventueel is uit te breiden als dit nodig is, liever pak ik het nu meteen goed aan zodat mijn projecten niet meer happeren en ik ongestoord muziek kan maken voor de komende jaren. Ik ben dan ook op zoek naar een PC alleen voor mijn muziekproductie, ik game zelf niet op deze PC. Het programma dat ik gebruik is FL Studio i.c.m. een Solid State State Logic 2+ usb audio interface,. Tijdens het produceren maak ik veel gebruik van 3rd party plugins (Serum, Fabfilter Bundel, Ozone Bundel enz enz), dit vraagt veel van mijn huidige pc, als ik tegen het einde van het project kom dan kan de PC het niet meer aan wat zeer frusterend kan zijn. Ik maak gebruik van twee schermen losse schermen één daarvan is de ACER EK240YABI, het andere scherm is een oud Salora scherm (LED2226FHDVX) voor mij prima om mijn muziek te produceren, deze zullen in de verre toekomst nog wel eens vervangen gaan worden maar voor nu geen prioriteit. Zelf ben ik een leek op dit gebied en hoop ik met de hulp en ervaring van dit forum een pc te laten samenstellen door en nog te kiezen bedrijf.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximaal budget, ik wil dat het gewoon goed is en ben dan benieuwd waar we op uit zouden komen, als ik nu een budget ga noemen gaan we hier wellicht rekening mee houden in de keuze, wellicht rekening houden met uitbreidingen voor de toekomst als de nieuwe pc toch weer te kort gaat komen. Volgens mij kunnen we tussen de 2000 en 3000 euro een mooi systeem bouwen als ik de andere forums heb bekeken. Maar zoals ik al eerder aangaf ik wil niet meer dat mijn systeem gaat happeren als ik in de afronding van mijn tracks ben

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, we starten vanaf 0.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het is voor mij belangrijk dat ik mijn USB interface, 2 Midi keyboards (USB), en een drumpad (USB) kan aansluiten, daarnaast natuurlijk nog mijn muis en toetsenbord. Mijn pc staat onder mijn bureau dus het zou fijn zijn als ook een aantal usb aansluitingen aan de voorzijde heb .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik geen voorkeur voor een merk, ik neig iets meer naar Ryzen maar dat is een voorgevoel, hier zit ik niet aan vast....het moet goed werken dat is het belangrijkste

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ook hier geheel vrij in, het zou natuurlijk wel fijn zijn als de PC niet te veel DB produceert.

Ga je overklokken?
Geen voorkeur, mijn gevoel zegt dat standaard voldoende moet zijn

Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het kiezen van het juiste systeem aangezien ik zelf de keuzes niet kan en durf te maken. Ik hou me dagelijks bezig met mijn muziek en mijn projecten worden steeds omvangrijker, het is tijd om eens goed te investeren in mijn hobby. Ik wil jullie bij voorbaat al hartelijk danken voor de genomen moeite

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 619,-€ 619,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 253,99€ 253,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 81,35€ 81,35
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 201,-€ 201,-
1VoedingenCorsair RM650e (2025)€ 89,90€ 89,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 289,90€ 289,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.565,04

[ Voor 33% gewijzigd door Nick K op 21-03-2025 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Ik denk dat het goed is als je deze website eens doorneemt en een eerste opzetje maakt. Qua workload en plugins klinkt het alsof je een hele sterke CPU met veel RAM nodig hebt. En een bescheiden GPU.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick K
Dekar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:09:
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Ik denk dat het goed is als je deze website eens doorneemt en een eerste opzetje maakt. Qua workload en plugins klinkt het alsof je een hele sterke CPU met veel RAM nodig hebt. En een bescheiden GPU.
Bedankt voor de link, hier staat zeer bruikbare informatie op en ik heb meegenomen in mijn wensenlijst

[ Voor 4% gewijzigd door Nick K op 20-03-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
br00ky schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:21:
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.

[...]

Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!
Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45
  • Een 500W voeding is al voldoende. Neem een Lambda A++ voeding. Dat zijn de stilste.
  • Videokaart is niet nodig. IGPU voldoet ook voor 2 schermen.
  • Kast is prima keuze
  • Mobo ook.
  • CPU is heel erg sterk. Een 9900x voldoet waarschijnlijk ook al ruim. Ik begrijp dat je gewoon het snelste wil hebben.
  • Geheugen is prima keuze.
  • SSD gelijk 4TB nemen.
  • Geen waterkoeling nemen, maar luchtkoeling bij een audioworkstation. De pomp maakt namelijk geluid.
Ik kom op het volgende:

1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 140 Black€ 46,90€ 46,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 202,70€ 202,70
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 750W€ 128,41€ 128,41
Totaal€ 1.622,25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
AIO is wel degelijk stiller dan de peerless Assassin: https://gamersnexus.net/c...thermals-noise-normalized

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Dat zijn indrukwekkende resultaten! Ik heb de 280mm versie in gebruik en hoor wel degelijk altijd de pomp. De Peerless Assassin is bij mij altijd stil tenzij ik aan het renderen ben. De Pure Base kan trouwens alleen een 360mm kwijt aan de voorkant en is niet ideaal. Wordt een paar graden warmer en zorgt daardoor voor meer geluid. 240mm boven is een optie, maar minder koelcapaciteit en dus ook luider. Andere kast is ook een optie, maar dan wordt ie wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:50:
  • Een 500W voeding is al voldoende. Neem een Lambda A++ voeding. Dat zijn de stilste.
  • Kast is prima keuze
  • Mobo ook.
  • CPU is heel erg sterk. Een 9900x voldoet waarschijnlijk ook al ruim. Ik begrijp dat je gewoon het snelste wil hebben.
  • SSD gelijk 4TB nemen.
  • Geen waterkoeling nemen, maar luchtkoeling bij een audioworkstation. De pomp maakt namelijk geluid.
Ik kom op het volgende:

Totaal€ 1.622,25
De voeding heb ik aangepast, dit scheel inderdaad in het geluidsniveau. Videokaart is ook uit het wensenlijstje gehaald, dit drukt positief op de prijs en als het mijn werkkracht niet aantast is het goed. Via de HDMI en USB-C aansluitingen kan ik mijn twee schermen aansluiten. Over de koeling twijfel ik nog, een grotere kast is voor mij geen probleem, wat zou je i.c.m. een grote pc kast adviseren? Alvast bedankt voor je advies en moeite dit helpt mij enorm op weg naar de juiste samenstelling. Ik heb mijn wensenlijstje aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Dat zijn indrukwekkende resultaten! Ik heb de 280mm versie in gebruik en hoor wel degelijk altijd de pomp. De Peerless Assassin is bij mij altijd stil tenzij ik aan het renderen ben. De Pure Base kan trouwens alleen een 360mm kwijt aan de voorkant en is niet ideaal. Wordt een paar graden warmer en zorgt daardoor voor meer geluid. 240mm boven is een optie, maar minder koelcapaciteit en dus ook luider. Andere kast is ook een optie, maar dan wordt ie wel groot.
De pc kast kan aangepast worden, zie eerdere reactie op je vorige advies. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:27
@Dekar Dat komt omdat de koeler die @Djarune voorstelt helaas vrij luid is.
Neem een Arctic Freezer 36, die is stiller en goedkoper. Zie deze review van Tom's Hardware.
De Arctic Liquid Freezer III koelers zijn overigens relatief stil, maar de Arctic Freezer 36 blijft nog stiller.
Ik zet ze hieronder nog even op een rijtje:

ProcessorkoelerGeluidsniveau
Thermalright Peerless Assassin48,5 dB
Arctic Freezer III 28044,2 dB
Scythe Fuma 344,0 dB
Noctua NHD15-S43,4 dB
Cooler Master Hyper 212 Black42,4 dB
Arctic Freezer III 240 en 36042,4 dB
DeepCool AK 400 Digital41,4 dB
Arctic Freezer 3640,3 dB
BeQuiet! Dark Rock Pro 439,6 dB

Qua voeding: neem een Corsair RM 650e (2025), is eveneens erg stil, maar goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
LievenD schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:14:
Neem een Arctic Freezer 36, die is stiller en goedkoper. Zie deze review van Tom's Hardware.
De Arctic Liquid Freezer III koelers zijn overigens relatief stil, maar de Arctic Freezer 36 blijft nog stiller.

Scythe Fuma 344,0 dB
Noctua NHD15-S43,4 dB
Arctic Freezer 3640,3 dB

Qua voeding: neem een Corsair RM 650e (2025), is eveneens erg stil, maar goedkoper.
Bedankt, ik laat me in deze graag leiden. De voeding en koeler zijn aangepast, verwacht jij met deze koeler de tempratuur goed onder controle te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
LievenD schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:14:

Scythe Fuma 344,0 dB
Noctua NHD15-S43,4 dB
Arctic Freezer 3640,3 dB
Geen koeler is nog stiller :). Nee zonder gekheid. Ik zie het al aan de DRP4 in die lijst. Eentje waarmee de Peerless Assassin gehakt van maakt. Een koeler met stille fans is niet persé een goede koeler. Tevens wordt er in die review alleen op een Intel platform getest.

Noise normalised testen op een bepaald geluidsniveau is een betere methode om een koeler te reviewen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3-VF2eca3WgoKdVxuyqmdkzYGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrF5QCRTMpG91xwkHjIhr3fn.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt me duidelijk dat het een van de beste luchtkoelers is. Hierboven is getest met 2x120mm. De 2x140mm is nog beter.
2 gerespecteerde users die klagen om knetterende geluiden. Ik laat hem daarom links liggen.
uitvoering: Corsair RM650e (2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:45:
[...]

Geen koeler is nog stiller :). Nee zonder gekheid. Ik zie het al aan de DRP4 in die lijst. Eentje waarmee de Peerless Assassin gehakt van maakt. Een koeler met stille fans is niet persé een goede koeler. Tevens wordt er in die review alleen op een Intel platform getest.

Noise normalised testen op een bepaald geluidsniveau is een betere methode om een koeler te reviewen.
[Afbeelding]
Lijkt me duidelijk dat het een van de beste luchtkoelers is. Hierboven is getest met 2x120mm. De 2x140mm is nog beter.

[...]

2 gerespecteerde users die klagen om knetterende geluiden. Ik laat hem daarom links liggen.
uitvoering: Corsair RM650e (2025)
Daar heb je ook weer een punt. Iedereen heeft toch zo zijn eigen voorkeur. Ik neem jullie informatie mee in mijn besluit. We hebben nog wat te lezen en uit te zoeken. Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Na alles goed bekeken te hebben denk ik dat ik een heel eind ben. Ik heb gekozen om er geen videokaart in te plaatsen aangezien ik mijn twee schermen op de IGPU kan aansluiten, mocht dit in de toekomst toch nodig zijn is de behuizing die ik nu heb gekozen groot genoeg voor de Gigabyte Radeon RX7600XT Gaming OC 16G?

Onderstaand mijn complete wensenlijst, ik laat het nog even rusten en ga aanstaande maandag de knoop doorhakken. Als er nog suggesties of tips zijn hoor ik dat graag van jullie. Alvast bedankt voor alle hulp, ik ben weer een beetje wijzer geworden!

@Dekar @br00ky @Djarune @LievenD _/-\o_

1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,90€ 29,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.565,04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:36
Even een check, ook voor mezelf omdat dit m'n interesse heeft: je zegt dat je 2 schermen wil aansluiten maar dat moederbord heeft maar 1 HDMI uit. Gaat dat goed/mis ik iets?

Edit: Wellicht ga je van USB-C naar HDMI.

[ Voor 11% gewijzigd door Jason X op 22-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Jason X schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:39:
Kabel van USB-C naar DisplayPort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@Nick K
Ik zou de met Freezer 36 geen 9950x koelen. Weinig koelcapaciteit zoals eerder aangegeven. Bij 200W is de CPU al 93°C. Is geschikt voor een i7 / R7, maar dus niet voor een zware R9. Zie ook deze review van Igor’s Lab. Pak high-end luchtkoeling of waterkoeling. Is bovendien stiller. Zie de noise normalized testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Jason X schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:39:
Even een check, ook voor mezelf omdat dit m'n interesse heeft: je zegt dat je 2 schermen wil aansluiten maar dat moederbord heeft maar 1 HDMI uit. Gaat dat goed/mis ik iets?

Ja ik haal dan een overgangskabel van USB-C naar HDMI en bespaar op de videokaart (zie eerde post van @Djarune) , deze kan ik later nog toevoegen als dat nodig blijkt te zijn. Bedankt voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Kabel van USB-C naar DisplayPort.
Hoi @Djarune , op mijn schermen zit alleen maar HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:14:
@Nick K
Ik zou de met Freezer 36 geen 9950x koelen. Weinig koelcapaciteit zoals eerder aangegeven. Bij 200W is de CPU al 93°C. Is geschikt voor een i7 / R7, maar dus niet voor een zware R9. Zie ook deze review van Igor’s Lab. Pak high-end luchtkoeling of waterkoeling. Is bovendien stiller. Zie de noise normalized testen.
@Djarune De lijst is aangepast, je hebt me weer aan het werk gezet _/-\o_ Ik heb mijn wensenlijst aangepast.

1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.633,14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Nogmaals, pak de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 140 Black op Amazon.

Zie de volgende link voor de verschillen tussen de koelers op 20dB, 25dB en 30dB op een AMD platform.
Hardware Busters: Thermalright Peerless Assassin 140 Black Review – Is It For Real?

Presteert ongeveer net zo goed als de uitvoering: Noctua NH-D15 G2 van 140 euro en flink beter dan de originele NH-D15.

De voeding blijft trouwens een risico. Mocht ie geluid maken, breng hem dan aub terug binnen 14 dagen (wkoa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:21:
Nogmaals, pak de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 140 Black op Amazon.

Zie de volgende link voor de verschillen tussen de koelers op 20dB, 25dB en 30dB op een AMD platform.
Hardware Busters: Thermalright Peerless Assassin 140 Black Review – Is It For Real?

Presteert ongeveer net zo goed als de uitvoering: Noctua NH-D15 G2 van 140 euro en flink beter dan de originele NH-D15.

De voeding blijft trouwens een risico. Mocht ie geluid maken, breng hem dan aub terug binnen 14 dagen (wkoa).
@Djarune Over de voeding vindt ik verschillende verhalen, bij sommige builds komt er inderdaad een knetternd geluid voor. De koeling heb ik toch aangepast op jouw advies, deze is helaas alleen te bestellen bij de proshop, alle overige producten zijn wel direct beschikbaar bij de bekende handelaren, nog ervaring met een alternatief?

Hierbij de aangepaste lijst. Wat denk je ervan?

1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 140 Black€ 47,90€ 47,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.582,14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jason X
Hey @Nick K

Aangezien ik een beetje op dezelfde zoektocht ben, was ik ook gaan rondkijken. Mijn oog viel op de Intel Ultra Core 7 265K, vanwege de lagere prijs en ook goede resultaten volgens deze benchmarks.
De prijs ligt een stuk lager dan de Ryzen 9, wat ruimte geeft voor bijvoorbeeld een tweede SSD (1 voor Windows + FL, de ander voor samples). En dan heb je nog € 150 over.

1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 369,95€ 369,95
1MoederbordenMSI MAG B860 TOMAHAWK WIFI€ 247,03€ 247,03
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 30,24€ 30,24
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600Z40€ 176,65€ 176,65
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 750W€ 129,41€ 129,41
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,90€ 102,90
Totaal€ 1.435,08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Nick K schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:57:
De koeling heb ik toch aangepast op jouw advies, deze is helaas alleen te bestellen bij de proshop, alle overige producten zijn wel direct beschikbaar bij de bekende handelaren, nog ervaring met een alternatief?
Alternatief is uitvoering: DeepCool ASSASSIN 4S. Let wel, die is gelijkwaardig, maar niet beter en duurder.

De Intel tip van @Jason X is trouwens niet eens zo gek. Is in in single core nipt sneller en in multicore ongeveer 10 a 12% trager, maar in value for money een stuk beter dan de AMD. Let wel, koeling houden bij de Peerless Assassin of de Deepcool. Ander geheugen kiezen want Corsair types met een Z in de naam is speciaal voor AMD. 2e ssd niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jason X
Djarune schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:05:
[...]

Ander geheugen kiezen want Corsair types met een Z in de naam is speciaal voor AMD.
Even ter lering en vermaeck: deze geheugenstrips staan op de supportlijst van het moederbord genoemd en ondersteunen Intel XMP. Is er toch een argument ze niet te kiezen (en welke dan wel)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Jason X schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Even ter lering en vermaeck: deze geheugenstrips staan op de supportlijst van het moederbord genoemd en ondersteunen Intel XMP. Is er toch een argument ze niet te kiezen (en welke dan wel)?
Je hebt gelijk dat ze supported zijn. Voorheen was Z exclusief voor AMD en C voor Intel. Dat laatste is zo te zien nogsteeds en Z tegenwoordig voor beide.

Redenen on deze kit niet te kiezen zijn
  • De beroerde timings
  • Het feit dat Corsair niet transparant is wat voor IC’s ze gebruiken per type.
  • prijs, concurrentie is goedkoper (en transparanter)
Kit met dezelfde timings
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64

Betere timings en snelheid:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Jason X schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:00:
Hey @Nick K

Aangezien ik een beetje op dezelfde zoektocht ben, was ik ook gaan rondkijken. Mijn oog viel op de Intel Ultra Core 7 265K, vanwege de lagere prijs en ook goede resultaten volgens deze benchmarks.
De prijs ligt een stuk lager dan de Ryzen 9, wat ruimte geeft voor bijvoorbeeld een tweede SSD (1 voor Windows + FL, de ander voor samples). En dan heb je nog € 150 over.

1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 369,95€ 369,95
1MoederbordenMSI MAG B860 TOMAHAWK WIFI€ 247,03€ 247,03
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 30,24€ 30,24
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600Z40€ 176,65€ 176,65
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 750W€ 129,41€ 129,41
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,90€ 102,90
Totaal€ 1.435,08
Goedemorgen @Jason X Leuk dat je ook dezelfde weg bewandelt, de link met het overzicht is een zeer interessant lijstje en heeft me weer aan het denken gezet. Hou me op de hoogte wat je uiteindelijke keuze wordt. Voor mij wordt de keuze er niet makkelijker op. Mijn maximale budget is €3000, dit bedrag heb ik ervoor over om een zo goed mogelijk werkende pc aan te schaffen specifiek en alleen gericht op de muziek productie. Waar zou jij voor gaan als de kosten niet mee zouden tellen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:05:
[...]

Alternatief is uitvoering: DeepCool ASSASSIN 4S. Let wel, die is gelijkwaardig, maar niet beter en duurder.

De Intel tip van @Jason X is trouwens niet eens zo gek. Is in in single core nipt sneller en in multicore ongeveer 10 a 12% trager, maar in value for money een stuk beter dan de AMD. Let wel, koeling houden bij de Peerless Assassin of de Deepcool. Ander geheugen kiezen want Corsair types met een Z in de naam is speciaal voor AMD. 2e ssd niet nodig.
Goedemorgen @Djarune het nieuwe inzicht van @Jason X heeft mij ook aan het denken gezet. Zoals ik al eerder aangaf wil ik voor nu gewoon het beste systeem hebben wat mogelijk is voor mijn muziek productie. Als de verschillen klein zijn in prestaties is dit natuurlijk zeker iets om over na te denken. Er is zo veel informatie beschikbaar op het internet waardoor je toch steeds gaat twijfelen. Ik ga het nog een extra week tijd geven om meer info te verzamelen om vanuit hier de juiste keuze te maken. Alle hulp is welkom O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:43:
[...]

Je hebt gelijk dat ze supported zijn. Voorheen was Z exclusief voor AMD en C voor Intel. Dat laatste is zo te zien nogsteeds en Z tegenwoordig voor beide.

Redenen on deze kit niet te kiezen zijn
  • De beroerde timings
  • Het feit dat Corsair niet transparant is wat voor IC’s ze gebruiken per type.
  • prijs, concurrentie is goedkoper (en transparanter)
Kit met dezelfde timings
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64

Betere timings en snelheid:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64
@Djarune Bedankt voor deze informatie, dat nemen we weer me in de uiteindelijke keuze! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jason X
Nick K schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:45:
[...]

Waar zou jij voor gaan als de kosten niet mee zouden tellen? :P
Met wat ik op de verschillende geraadpleegde internetbronnen gevonden heb, gaat het bij een muziek-PC voor ons doel vooral om de CPU en RAM. Nou, voor de CPU heb je top of the line gekozen en qua RAM zit je met 64GB ook top of the line voor een thuisstudio. Dus eerlijk gezegd zie ik geen reden om hoger te gaan zitten voor nu.
Meer erin stoppen, is denk ik zonde van je geld.

Eigenlijk zou ik, als je het af wil maken, eerder kijken naar de rest van je studio:
  1. In je startpost lees ik niet hoe je gaat produceren qua geluid: koptelefoon of studio-monitoren (speakers). Misschien kan je daar nog wat budget aan toewijzen.
  2. Je kan die 2 schermen vervangen voor een mooi gelijkwaardig setje. Dat is voor het oog leuk.
  3. Je kan kijken naar comfort, in de vorm van een mooi (verstelbaar) bureau en een fijne bureaustoel.
  4. Je kan eens nadenken over de akoestiek van de ruimte waar je gaat zitten. Dat heeft ook grote invloed op je resultaten (als je met studio monitoren gaat werken).
Ik zou verder niet teveel twijfelen over de configuratie van de computer. Je hebt, met hulp van @Djarune, een mooie samengesteld. Mijn suggestie voor Intel is puur een kostenoverweging, het is niet schokkend anders.
Uiteindelijk is jouw creativiteit veel belangrijker voor het resultaat :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick K
Jason X schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Met wat ik op de verschillende geraadpleegde internetbronnen gevonden heb, gaat het bij een muziek-PC voor ons doel vooral om de CPU en RAM. Nou, voor de CPU heb je top of the line gekozen en qua RAM zit je met 64GB ook top of the line voor een thuisstudio. Dus eerlijk gezegd zie ik geen reden om hoger te gaan zitten voor nu.
Meer erin stoppen, is denk ik zonde van je geld.

Eigenlijk zou ik, als je het af wil maken, eerder kijken naar de rest van je studio:
  1. In je startpost lees ik niet hoe je gaat produceren qua geluid: koptelefoon of studio-monitoren (speakers). Misschien kan je daar nog wat budget aan toewijzen.
  2. Je kan die 2 schermen vervangen voor een mooi gelijkwaardig setje. Dat is voor het oog leuk.
  3. Je kan kijken naar comfort, in de vorm van een mooi (verstelbaar) bureau en een fijne bureaustoel.
  4. Je kan eens nadenken over de akoestiek van de ruimte waar je gaat zitten. Dat heeft ook grote invloed op je resultaten (als je met studio monitoren gaat werken).
Ik zou verder niet teveel twijfelen over de configuratie van de computer. Je hebt, met hulp van @Djarune, een mooie samengesteld. Mijn suggestie voor Intel is puur een kostenoverweging, het is niet schokkend anders.
Uiteindelijk is jouw creativiteit veel belangrijker voor het resultaat :D
Hoi @Jason X Fijn om te horen dat je het eens bent met mijn keuzes. Voor jouw informatie en onze hobby :9~ Ik produceer op dit moment nog met Adam T5V (i.c.m. Sound Reference) maar heb mijn ogen gericht op de Nuemann KH310, deze heb ik al diverse malen beluisterd en vindt ik persoonlijk echt fantastisch. Deze ga ik eerst leren kennen in mijn onbehandelde studio om vanuit daar de juiste akoestische stappen te maken. Door deze stappen die ik nu neem hoop ik mijn mixen beter af te kunnen leveren en krijg ik ook wat meer gevoel (Bass) :P. De overige zaken die je noemt zijn voor nu in orde, dat wil niet zeggen dat deze in de toekomst gaan veranderen. Bedankt voor je reactie en succes met je zoektocht. Ik zal mijn uiteindelijke keuze hier nog delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick K
De uiteindelijke configuratie :) Ik zal op een later moment mijn ervaring hier nog delen.
Bedankt voor alle hulp!

1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 599,-€ 599,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 129,-€ 129,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,90€ 93,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 203,-€ 203,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.739,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:50:
  • Kast is prima keuze
  • Mobo ook.
  • SSD gelijk 4TB nemen.
Ik kom op het volgende:

Totaal€ 1.622,25
@Djarune Wellicht heb ik je verkeerd begrepen met de uitleg van de twee schermen. Ik krijg hier op het net niets van gevonden. Hoe kan ik twee aparte schermen aansluiten op het moederbord? Ik heb er nu een op de HDMI, hoe kan ik het tweede scherm aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Nick K schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:50:
[...]

@Djarune Wellicht heb ik je verkeerd begrepen met de uitleg van de twee schermen. Ik krijg hier op het net niets van gevonden. Hoe kan ik twee aparte schermen aansluiten op het moederbord? Ik heb er nu een op de HDMI, hoe kan ik het tweede scherm aansluiten?
Met een USB-C naar HDMI kabel. Bijvoorbeeld uitvoering: Ugreen 50570 Zwart. Amazon en Bol heeft diverse merken en lengtes. Neem Ugreen of Anker voor prima prijs kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
[quote]Djarune schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Met een USB-C naar HDMI kabel. Bijvoorbeeld uitvoering: Ugreen 50570 Zwart. Amazon en Bol heeft diverse merken en lengtes. Neem Ugreen of Anker voor prima prijs kwaliteit.
[/qu

@Djarune Die heb ik hier liggen maar er gebeurd niks, kun je me hierbij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Nick K schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:26:
[quote]Djarune schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:18:
[...]

@Djarune Die heb ik hier liggen maar er gebeurd niks, kun je me hierbij helpen?
Zie specificaties moederbord. Kort gezegd, dit gloednieuwe moederbord van maarliefst 250 euro biedt maar ruimte aan slechts één monitor terwijl de processor er 3 aan kan en in sommige gevallen zelfs 4 (afhankelijk van de resolutie).

2 opties:
  1. Moederbord retour op basis van wet kopen op afstand binnen 14 dagen en er één kopen met 2 outputs (bijvoorbeeld uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI ) of een moederbord met USB 4.
  2. Een videokaart kopen, maar dan ben je zo 100 euro of meer kwijt voor iets wat extra geluid maakt in je systeem.
Voorkeur is dus één. Kan de kabel ook retour.

Overigens vind ik het heel karig dat de B850 Tomahawk slechts 1 video output heeft. Wellicht recent wegbezuinigd omdat gamers het toch niet gebruiken. De uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI heeft er namelijk wel gewoon 2. Ik heb er niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Zie specificaties moederbord. Kort gezegd, dit gloednieuwe moederbord van maarliefst 250 euro biedt maar ruimte aan slechts één monitor terwijl de processor er 3 aan kan en in sommige gevallen zelfs 4 (afhankelijk van de resolutie).

2 opties:
  1. Moederbord retour op basis van wet kopen op afstand binnen 14 dagen en er één kopen met 2 outputs (bijvoorbeeld uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI ) of een moederbord met USB 4.
  2. Een videokaart kopen, maar dan ben je zo 100 euro of meer kwijt voor iets wat extra geluid maakt in je systeem.
Voorkeur is dus één. Kan de kabel ook retour.

Overigens vind ik het heel karig dat de B850 Tomahawk slechts 1 video output heeft. Wellicht recent wegbezuinigd omdat gamers het toch niet gebruiken. De uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI heeft er namelijk wel gewoon 2. Ik heb er niet op gelet.
Geen probleem, dan wordt het toch nog een videokaart aanschaffen. Wil namelijk wel twee schermen gebruiken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
De uitvoering: ASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC is semi-passief, vrij vlot voor alleen beeld en daar kunnen 4 schermen op. Moet wel DP naar HDMI adapter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
Djarune schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:59:
De uitvoering: ASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC is semi-passief, vrij vlot voor alleen beeld en daar kunnen 4 schermen op. Moet wel DP naar HDMI adapter op.
@Djarune : bedankt voor je advies!

@Djarune Mijn oog is op het volgende product gevallen uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6400 Wat denk je hiervan?

[ Voor 20% gewijzigd door Nick K op 10-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 09:11
Ik denk dat TS al zat heeft aan een moderne 8 core CPU die hoge clocks haalt want dat is belangrijk voor VST(I ) plugins, later kan je altijd nog swappen
Audio is niet het meest zware wat er is , ook niet met hoge samplingrates en bitdiepte
Ram kan handig zijn als je plugins gebruikt die sample based zijn maar meer dan 32 GB is echt niet nodig.

Ikzelf zou neigen naar iets als een Ryzen 9700 met 32 GB ram een fijne stiller koeler als een Scythe Mugen 5 PCGH Edition OID
Heerlijk stil en dat wil je als je met audio bezig bent.
Ik zou niet voor waterkoeling kiezen , de waterpomp kan wat resoneren en dat kan mogelijk in opnames met microfoons terug te horen zijn.

Ook zou ik voor een goede voeding gaan die een hoog rendement heeft want bij medium load blijft de fan uit en dus wederom stilte
Je systeem kan dan eigenlijk met een watt of 300 uit de voeten maar voedingen in die range met een hoog rendement zijn amper te krijgen dus ik zou kiezen voor iets als een Seasonic G12 GM 650

Ook de SSD's die je kiest zijn zwaar overkill ga maar na
Stel je hebt 32 stereosporen 24 bit 96KHZ , een enkel audio spoor is maar een half MB per seconde dus dan zit je op 16 MB per seconde , dat is echt niks.

Mijn 2 centen

Ikzelf produceer met renoise DAW ( iets totaal anders dan FL ) en gebruik hier een 5700G met 32GB ram en ben nog nooit tegen problemen aangelopen met plugins als Z3TA+ OZONE en Surge ( mooie freeware plugin )
Ook zware reverb plugins met bijv convolution reverb modeling zijn geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
FX16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:02:
Ik denk dat TS al zat heeft aan een moderne 8 core CPU die hoge clocks haalt want dat is belangrijk voor VST(I ) plugins, later kan je altijd nog swappen
Audio is niet het meest zware wat er is , ook niet met hoge samplingrates en bitdiepte
Ram kan handig zijn als je plugins gebruikt die sample based zijn maar meer dan 32 GB is echt niet nodig.

Ikzelf zou neigen naar iets als een Ryzen 9700 met 32 GB ram een fijne stiller koeler als een Scythe Mugen 5 PCGH Edition OID
Heerlijk stil en dat wil je als je met audio bezig bent.
Ik zou niet voor waterkoeling kiezen , de waterpomp kan wat resoneren en dat kan mogelijk in opnames met microfoons terug te horen zijn.

Ook zou ik voor een goede voeding gaan die een hoog rendement heeft want bij medium load blijft de fan uit en dus wederom stilte
Je systeem kan dan eigenlijk met een watt of 300 uit de voeten maar voedingen in die range met een hoog rendement zijn amper te krijgen dus ik zou kiezen voor iets als een Seasonic G12 GM 650

Ook de SSD's die je kiest zijn zwaar overkill ga maar na
Stel je hebt 32 stereosporen 24 bit 96KHZ , een enkel audio spoor is maar een half MB per seconde dus dan zit je op 16 MB per seconde , dat is echt niks.

Mijn 2 centen

Ikzelf produceer met renoise DAW ( iets totaal anders dan FL ) en gebruik hier een 5700G met 32GB ram en ben nog nooit tegen problemen aangelopen met plugins als Z3TA+ OZONE en Surge ( mooie freeware plugin )
Ook zware reverb plugins met bijv convolution reverb modeling zijn geen probleem
@FX16 : Bedankt voor je info. Ik wou graag een PC die volleidg aan mijn behoeftes voldoet voor langere tijd. Ik heb hem inmiddels in bezit en hij gaat als een trein :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 16:33
Misschien zeg ik iets doms want ik weet niets van muziek produceren e.d. maar wat ik nog niet had gelezen, en eigenlijk ook niets met deze build te maken heeft, maar heb je ook al nagedacht over back-up van al je data? Je hebt er nu 1x 4TB SSD in zitten maar wat gebeurt er als deze kapot gaat? Sync jij data naar een NAS of gebruik je hiervoor mogelijk cloud opslag? Of je zou kunnen kijken naar een RAID5 oplossing in je huidige kast ( al heb ik niet gekeken of dat past )

Het zou zonde zijn om data (muziek) kwijt te raken. Voor de rest goed bezig en een mooi systeem voor de toekomst :) veel plezier
Nick K schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:02:
[...]

@Djarune : bedankt voor je advies!

@Djarune Mijn oog is op het volgende product gevallen uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6400 Wat denk je hiervan?
In principe is elke videokaart die meerdere schermen aan kan sturen voor jou prima. Ik zou gaan voor de goedkoopste die je kan vinden. Bijvoorbeeld deze RX6400. Je zou alleen kunnen kijken naar welke aansluitingen je zou willen gebruiken en dan of de videokaart daarop aanpassen of in de toekomst de schermen

[ Voor 36% gewijzigd door hollandnick op 15-04-2025 10:43 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick K
hollandnick schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:35:
Misschien zeg ik iets doms want ik weet niets van muziek produceren e.d. maar wat ik nog niet had gelezen, en eigenlijk ook niets met deze build te maken heeft, maar heb je ook al nagedacht over back-up van al je data? Je hebt er nu 1x 4TB SSD in zitten maar wat gebeurt er als deze kapot gaat? Sync jij data naar een NAS of gebruik je hiervoor mogelijk cloud opslag? Of je zou kunnen kijken naar een RAID5 oplossing in je huidige kast ( al heb ik niet gekeken of dat past )

Het zou zonde zijn om data (muziek) kwijt te raken. Voor de rest goed bezig en een mooi systeem voor de toekomst :) veel plezier

[...]

In principe is elke videokaart die meerdere schermen aan kan sturen voor jou prima. Ik zou gaan voor de goedkoopste die je kan vinden. Bijvoorbeeld deze RX6400. Je zou alleen kunnen kijken naar welke aansluitingen je zou willen gebruiken en dan of de videokaart daarop aanpassen of in de toekomst de schermen
@hollandnick Goed advies, ik ga voor de gekozen videokaart, voldoet volledig aan mijn behoeftes. Voor de backup gebruik ik een externe hardeschijf, deze wordt dagelijks bijgewerkt.
Pagina: 1