Badkamer vocht op de muren - Tips welkom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnies89
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-04 14:22
Goedendag,

Na het douchen vormt zich vocht op de muren en dit laat een marking achter. Zie foto.

Achtergrond info:

Plafondhoogte 273cm
Douchedeur hoogte 200cm
Afzuiging in douche aanwezig op lichtschakelaar (vrijwel altijd aan)
Wij douchen met de deur open
Gebruikte verf: Alpha Rezisto Easy Clean (voorheen met een andere kleur ook en toen hadden wij dit probleem niet)

Tips zijn welkom! Dit is natuurlijk een lelijk gezicht en door de kalk in het water blijf je ook de marking zien als het geheel opgedroogd is helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRC2-4XFNqczvjZiHz6gakRYiqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XD6NrHszJRuYRRyE6jo44bHu.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:53
Is dit de want van de cabine zelf, of een wand in de badkamer waar het water niet direct opkomt? Volgens mij verdampt kalk niet, dus zou kalk niet de reden kunnen zijn van de markering?

Volgens https://www.verfwebwinkel...1frOn2Nw6dwgaAt5sEALw_wcB is de verf geschikt voor o.a. de keuken, ik neem aan dat je voor de badkamer een 'speciale' verf nodig hebt?

[ Voor 46% gewijzigd door President op 19-03-2025 21:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vocht condenseert op de koudste punten.

Als je dat niet wilt moet je meer afzuigen en verwarmen.

Een open deur kan meespelen. In welke richting hangt af van de omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dnies89
@President Dit is de wand tegenover de douchecabine, naast de deur naar de gang. Deze verf is mij geadviseerd vanuit een speciaalwinkel. Het zou hetzelfde zijn als "badkamerverf"

@Rukapul Wij hebben de verwarming boven eigenlijk nooit aan staan, alleen bij extreme kou. Dit wel doen adviseer jij dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
2 goede punten hierboven. Water wat verdampt bevat geen kalk. Regenwater bevat immers ook geen kalk.

Condens komt op koude plekken, in de zomer zou dit verschijnsel dus niet of minder aanwezig moeten zijn. Je kunt dat nu dus oplossen door de badkamer te verwarmen voordat je gaat douchen.
Die open deur is niet per se een goede oplossing. Een rooster onderin de deur of een kier onder de deur kan veel beter werken, je trekt dan echt de lucht van onder de deur door naar je afzuigpunt, je creëert een luchtstroom. Als de deur open staat dan wordt er wel afgezogen maar kiest de lucht de makkelijkste weg.
Vergelijk het met inademen met je mond wijd open of je lippen getuit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
(jarig!)
Bij een deur open zijn de muren nog steeds koud waarop de boel condenseert. Enigste simpele oplossing is structureel verwarmen.

Je kan ook naar je type afzuiging kijken. Vaak zuigen de standaard badkamer ventilator maar matig af.

[ Voor 29% gewijzigd door barry86 op 19-03-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnies89
Dankjewel voor jullie reactie. Ik heb de afzuiging opgezocht die vanuit de aannemer gebruikt is. Deze heeft een afzuiging van 77m3/h. De badkamer is klein met z'n 1,77x2,33m (berekend afzuig capaciteit moet 71m3/h zijn dus dat zit goed. Opschalen is een goed idee (b.v. naar 90m3/h of 160m3/h, of dit zit zinloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Betwijfel of verwarmen dit oplost. Badkamer vocht slaat toch wel neer op een oppervlak. Vaak de muren.

De verf lijkt me niet geschikt voor natte ruimtes. Zie specificaties.

Wat dan ook: verwarmen is wel altijd goed om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 19-03-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Dnies89 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:12:
Dankjewel voor jullie reactie. Ik heb de afzuiging opgezocht die vanuit de aannemer gebruikt is. Deze heeft een afzuiging van 77m3/h. De badkamer is klein met z'n 1,77x2,33m (berekend afzuig capaciteit moet 71m3/h zijn dus dat zit goed. Opschalen is een goed idee (b.v. naar 90m3/h of 160m3/h, of dit zit zinloos?
Meer afzuigen is zeker een goed idee, de vraag is of het kan met je MV box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:58

Jorissie87

No diggity

Zoals hierboven gezegd: Meer verwarmen en ventileren/afzuigen. Als je een raam hebt: open zetten en je verwarming altijd licht aanzetten.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 23:55
Dnies89 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:17:
Dit is natuurlijk een lelijk gezicht en door de kalk in het water blijf je ook de marking zien als het geheel opgedroogd is helaas.
Even met mijn boerenverstand: dit zou neergeslagen condens moeten zijn? Dat bevat toch geen kalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnies89
TomsDiner schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:36:
[...]

Even met mijn boerenverstand: dit zou neergeslagen condens moeten zijn? Dat bevat toch geen kalk?
Eens hoor! Maar met water en een zachte doek krijg ik het niet weg. Met anti-kalk wel? Dat is het gekke.

We hebben nu het kapje van de afzuiging gehaald om te kijken of dit verschil maakt ( nu is de ventilator te zien)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Welke afzuiging heb je, en hoe groot is je badkamer?

90% van de huishoudens hebben een zwaar onderberekende afzuiging, of geen goede luchtstroom.
Als je het gevoel hebt dat je de deur/het raam open moet zetten om geen last van vocht te hebben is je afzuiging niet zwaar genoeg. Je afzuiging zou vanaf de deur (kieren om de deur heen of een roostertje in de deur) een luchtstroom moeten trekken die het vocht meeneemt, als je het raam of de deur open zet is die werking volledig weg en kun je net zo goed de afzuiging uit zetten.

Wat je vaak ziet is dat mensen een afzuiging van 100mm hebben, waar gewoon niet genoeg lucht doorheen kan. Resultaat is dat ze dan maar een raam open zetten, dat vaak vlak langs de afzuiging zit, en daarmee alleen het stukje tussen het raam en de afzuiging echt afzuigen. Dat werkt ook niet, dus zetten ze de deur open, met als resultaat dat het vocht gewoon langzaamaan de hal in trekt, maar tegen die tijd zijn je muren al flink vochtig.

De verf zou niet veel uit moeten maken, zolang het geen muurverf op waterbasis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:41
Volgens mij werkt de afzuiging met de deur open niet zoals je wilt. Dan zuig je waarschijnlijk lucht van de overloop af, maar niet de vochtige lucht uit de badkamer.
Ik zou eens testen met deur dicht douchen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Pagina: 1