Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:52
Hallo allen mijn vraag is als volgt:

Wanneer ik XMP aan heb staan werkt dit prima behalve wanneer ik wil rebooten. Als ik Windows 11 herstart dan blijft hij na het 'uitzetten' aanstaan. De computer blijft aan en schermen gaan op standby. Op het moederbord lichten de lampjes cpu/mem afzonderlijk van elkaar op en blijven opeenvolgend knipperen. Het systeem blijft in deze modus staan net zolang ik hem uitzet met de aan/uitknop. Hierna start hij wel weer opnieuw normaal op.

Rebooten van het systeem is wenselijk ivm bijvoorbeeld Windows updates. Wie weet de oplossing?

Wanneer ik geen XMP gebruik wil het systeem wel gewoon normaal rebooten. ( Ik heb 2 afzonderlijke geheugenkits getest en met beide hetzelfde probleem )

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Gigabyte B650 Pro AX ( Laatste BIOS versie, deed met andere BIOS versies precies hetzelfde)
AMD Ryzen5 7600X
Kingston FURY 32 GB DDR5-8000 (Staat op de qvl van Gigabyte moederbord)
Nvidia Geforce RTX 3070
Corsair CX650 voeding
Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Ander geheugen
- Meedere BIOS updates
- Handmatig de settings proberen te doen die XMP instelt maar krijg dit niet aan de gang. (systeem wil met de settings niet starten. Computer start dan meerdere malen opnieuw op en komt vervolgens met standaard settings terug in het bios en melding dat het niet gelukt is)

Beste antwoord (via jeroentjeh op 29-03-2025 15:30)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
jeroentjeh schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:27:
Bedankt voor je antwoord. Ik ben sowieso van plan om de CPU en het moederbord te gaan upgraden vandaar dat ik als eerste het geheugen gekocht heb om te zien of dit mijn reboot probleem zou oplossen. Dit doet het niet.

Welke (amd) processoren en moederborden kunnen wel goed overweg met dit snelle geheugen?
De 9000-serie heeft een verbeterde geheugencontroller en daarmee heb je meer kans op hogere snelheden. En Intel is meestal wat beter om hogere snelheden te halen. Maar waarom ga je cpu en moederbord upgraden?

Het gegeven dat je moederbord wel wil rebooten als je het geheugen lager zet, wijst er al op dat de snelheid het probleem is. Die hoge snelheid is voor de meeste situaties vrijwel nutteloos, maar als je echt een poging wil doen om die te halen, dan kun je een 9000-serie nemen.

Je kunt ook kijken of het als DDR5-6000 wel goed draait, die kans is namelijk wel erg groot.

Volgens de fabrikant kan het bord het aan, dus het zal echt aan de cpu liggen. Maar om die nu te gaan vervangen om je geheugen mogelijk op 8000 te kunnen zetten, tja.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
DDR5-8000 is extreem hoog en flink buiten wat je van de combi 7600X en B650-bord kunt verwachten (niet-high end met de kleinste toleranties).
Je moet een zeer goede geheugencontroller in de cpu hebben, wil je die 8000 halen. Het is namelijk een dikke overklok ten opzichte van de maximaal gegarandeerde 5200.

De sweetspot is volgens AMD niet voor niets DDR5-6000. (En dan met strakke timings.) Dat is een stuk beter te behappen door de geheugencontroller.

Waarom heb je zo snel en duur geheugen gekocht? Dit zal een flinke hap uit je budget genomen hebben.

DDR5 6000 met Cas 30 en EXPO overclockprofielen, speciaal voor AMD, is er vanaf zo’n € 100. Waarom dan € 235 voor DDR5 8000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
Bedankt voor je antwoord. Ik ben sowieso van plan om de CPU en het moederbord te gaan upgraden vandaar dat ik als eerste het geheugen gekocht heb om te zien of dit mijn reboot probleem zou oplossen. Dit doet het niet.

Welke (amd) processoren en moederborden kunnen wel goed overweg met dit snelle geheugen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
jeroentjeh schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:27:

De 9000-serie heeft een verbeterde geheugencontroller en daarmee heb je meer kans op hogere snelheden. En Intel is meestal wat beter om hogere snelheden te halen. Maar waarom ga je cpu en moederbord upgraden?

Het gegeven dat je moederbord wel wil rebooten als je het geheugen lager zet, wijst er al op dat de snelheid het probleem is. Die hoge snelheid is voor de meeste situaties vrijwel nutteloos, maar als je echt een poging wil doen om die te halen, dan kun je een 9000-serie nemen.

Je kunt ook kijken of het als DDR5-6000 wel goed draait, die kans is namelijk wel erg groot.

Volgens de fabrikant kan het bord het aan, dus het zal echt aan de cpu liggen. Maar om die nu te gaan vervangen om je geheugen mogelijk op 8000 te kunnen zetten, tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjeh
Inmiddels een 9800X3d aangeschaft en het geheugen draait inmiddels op 8000 en rebooten is ook gewoon mogelijk. :)