Ubiquiti setup voor nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Referix
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 23:57
Dag allen,

Over +/- een maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwbouwwoning.
De laatste weken heb ik redelijk wat informatie tot mij genomen m.b.t. networking en ik wil graag even bij jullie toetsen of ik straks het juiste ga doen.

De wens:
Een snel en stabiel netwerk (zowel draadloos als bedraad) door de gehele woning.
a) Geen IPTV, camera's, deurbellen, storage, sloten of andere poespas. Een 'internet' only setup.
b) Budget ca. €1000,-
c) Wife approval factor (WAF). De apparatuur mag niet lelijk zijn of in negatieve zin opvallen. (Subjectief, i know).

De situatie:
Glas komt binnen in de meterkast (XGS-PON).
Ik heb 4 loze leidingen laten plaatsen (hoogte: 30cm) waar naartoe ik straks CAT 6A ga trekken:
  • 1 nabij het TV meubel (begane grond)
  • 1 in werkkamer 1 (1e etage)
  • 1 in werkkamer 2 (1e etage)
  • 1 op zolder (2e etage)
Het idee
-> Op elk van de vier bovenstaande wandcontactdozen plaats ik een UniFi U7 In-Wall
-> De In-Walls verbind ik met een UniFi Switch Lite 8 PoE (óf met een Flex 2.5G PoE i.v.m. hogere doorvoersnelheid)
-> De PoE switch verbind ik met een UniFi Express 7
-> Op de UniFi Express 7 komt vervolgens het internet binnen, waarschijnlijk via de ONT?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 114,95€ 114,95
4AccesspointsUbiquiti UniFi U7 In-Wall€ 167,95€ 671,80
1Modems en routersUbiquiti UniFi Express 7€ 223,75€ 223,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,50

Ik denk dat bovenstaande situatieschets aan mijn wensen voldoet. Ik zou voldoende draadloze dekking moeten hebben door het gehele huis (4 AP's en de Express 7 zendt zelf ook uit, dus effectief 5).
Ook prettig: de In-Walls hebben een UTP uitgang aan de onderkant, waardoor ik bijv. in de werkkamers apparatuur van bekabeld internet kan voorzien.

Bonusvraag:
Ik ga binnenkort het ISP abonnement afsluiten op mijn nieuwe adres.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? In de grond ligt KPN (tot 4Gbit/s) en Delta (tot 8Gbit/s). Verder nog wat virtuele providers zoals Odido, Freedom, Solcon, Budget Energie etc.
Zoals gezegd: Internet only, verder niets. Is er (los van de prijs) nog een voordeel i.c.m. mijn situatie ten opzichte van de verschillende providers. Ik zat te denken aan een 1Gbit/s of 2Gbit/s abbo.

Afijn, ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en ongezouten mening :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 19:23
Die switch is te traag als je meer dan 1 gbps internet gaat afnemen.

Sowieso zou ik de afweging nog eens goed maken of je meer dan 1 gbps en wifi 7 écht nodig hebt. Je gaat er echt niet meer TikToks per minuut mee kijken, YouTube wordt er ook niet beter van en je gaat er ook niet sneller door werken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
Qua glas: odido heeft geen ipv6, persoonlijk vind ik 100mbit in 99 van de 100 gevallen voldoende en bij KPN heb je volgens mij de beste latency en is in elk geval mooi stabiel.

Qua wifi: hier is de waf prima geslaagd door alles in kasten te plannen of op de grond naast een bureau. Je ziet eigenlijk nergens een accesspoint zitten. Met Fritz spullen… eenzelfde soort situatie maar een pak voordeliger dan unifi met wifi7. In onze vorige nieuwbouw had ik unifi, ben nu meer content met de situatie eigenlijk. Minder sores om ongebruikte features ;).
Zou me in jouw keuzes afvragen of de inwalls de dekking gaan geven of dat je juist door de inwalls er meer nodig hebt. Zitten ze ook nog naast een stopcontact? Passen ze dan nog een beetje netjes in het schakelmateriaal? Is het nog ideaal als je in elke leiding 2 draden trekt?

Resultaat hier in elk geval: hele huis stabiel en overal rond de 800mbit door de lucht… wat dus nooit gebruikt wordt :-), omdat ik op 100mbit glas zit. Elke loze leiding heeft 2 kabels. Het is prima stabiel en als ik niet in de overkill mode had gezeten had ik het voor 500 euro met bekabeling klaar… maar toch overkill :)

[ Voor 25% gewijzigd door Miezie op 19-03-2025 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:19
Waar ga je internet/netwerk voor gebruiken? 5 wifi punten in een huis is best veel (en teveel kan ook weer problemen geven). Je weet nog helemaal niets over hoe de wifi in dat huis gaat zijn.
Bijna niemand heeft meer dan 100Mbit/s internet echt nodig thuis, dus ik ben benieuwd naar je usecase. Beetje zonde om op voorhand al 1000 euro uit te geven als het helemaal niet nodig is.
Oh en je kan ook gewoon cat6 trekken, is makkelijker dan cat6a.

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 20-03-2025 00:48 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 14:23
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwbouw woning. Een mooie kans om alles qua netwerk goed te bedenken en uitvoeren.

Wanneer je een snel en stabiel netwerk wil denk ik aan:
- KPN fiber (lage ping, laag packetloss ratio, lage jitter, latency en stabiele ping, goede modems, service en netwerk)
- CAT6 of CAT7 SFTP bekabeling voor horizontale bekabeling.
- WIFI 6E (6 gigahertz) met weinig ruis en hoge snelheden.

Echter heb ik ook een aantal opmerkingen om je bewust te laten zijn van wat je wil en effectief nodig hebt🙂.

1. Qua berekening internet bandbreedte kun je als vuistregel 50 mbps per actief apparaat gebruiken. Hoe groot is je gezin? Vaak is maximaal 500/500 (up/down) meer als voldoende. Voor je idee 10 apparaten welke een 4K@120fps stream (gelijktijdig) kunnen bekijken. Dus 500/500 is meer als voldoende.
2. Qua interne snelheid moet je gek doen wil je 1Gbit vol trekken met dagelijks gebruik, enkel als je veel interne files verplaatst zoals bijvoorbeeld van een NAS ofzo, maar dat zie ik er niet tussen. Advies is dus om 1Gbit te pakken.
3. Qua hardware is het zo belangrijk mogelijk dat je hopcount zo laag mogelijk is. Hoe meer, des te meer latency.

Modem:
Advies is om je omgeving achter het modem van de provider te bouwen, wel dubbele nat maar heb je weinig last van. In de praktijk heb je vrije modem keuze en dit biedt vele voordelen. Nadeel is wanneer je storingen hebt dat in de praktijk vaak geen 2-3 lijns ondersteuning geboden word.

Router/Firewall:
Wanneer je veel zaken wil kunnen instellen en inzicht hebt kun je hiervoor kiezen. Je kunt dan o.a. VLAN, QOS, STP, DHCP, DNS, IPS/IDS, NAT, VPN, SD-WAN instellen afhankelijk van de apparatuur. Wel met dubbele NAT maar als je het goed configureert heb je hier geen last van.

Switch:
Wanneer je kijkt naar een switch, kijk hoeveel poorten je nodig hebt, kies voor 1Gbit poorten, minimaal 4 Poe poorten en ga voor minimaal 60 Watt. PoE poorten, reserveer dezelfde hoeveelheid benodigde poorten als reserve, 16 poorten zou ik aanraden.

Wireless:
Wanneer je wireless inricht hou je rekening met de positionering, oppervlakte, omgevingsfactoren zoals samenstelling deuren, kozijnen, wanden, ramen en type glas. Deze bepalen je opties, waarbij meer niet beter hoeft te zijn. Doel is om -66dbm als demping te hebben maximaal, maar dit ligt echt aan de oppervlakte en plattegrond.

Op basis van wat ik lees en proef adviseer ik je het volgende:
- KPN fiber met 500/500 abbo, gebruik maken van het modem.
- Ubiquiti Unifi Ultra Gateway, inrichten van segmentering, inrichten van ips/ids, teleport VPN voor veilig internet, controller voor je netwerk.
- Ubiquiti Unifi Lite 8 Poe, instellen als STP bridge (8192), 1x uplink, 7x downlink.
- Ubiquiti Unifi U7 Pro, 1 ap per 60m2 woonoppervlak, instellen met UNI-1/2/3/band, zendvermogen normaal, gasten wifi, 20/40mhz, kanaal 1/6/11, en benoemde Uni spectrums.

Wellicht helpt je dit wat verder. Uiteraard is alles op basis van best practise, ervaring kennis en kunde, en komen mensen hier vaak wel mee op de voeten.

Succes!☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:19
Ik ben het met veel punten van je wel eens maar 50 Gb/s per apparaat vind ik wat hoog. En Cat 7 sftp is helemaal nonsens natuurlijk, niemand gebruikt dat.

[ Voor 7% gewijzigd door sig69 op 22-03-2025 02:19 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:27
Kartmaster93 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:
… Wel met dubbele NAT maar als je het goed configureert heb je hier geen last van.
Dubbel NAT zou ik gewoon vermijden. Provider routers zijn 9/10 gewoon bout. Je kan bij issues altijd nog de router van je provider gebruiken om je eigen apparatuur uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
Waarom niet met een kleinere en goedkopere setup beginnen?

Met 3 APs red je het wellicht al.
Welke meerwaarde verwacht je van de relatief dure Unifi switch tov bv een PoE Netgear.
Welke meerwaarde verwacht je van de Unifi router als je toch je provider router gaat gebruiken.

Persoonlijk vind ik de Unifi APs de grootste meerwaarde. In combinatie met de management software om dekking voor alle wireless clients te controleren en optimaliseren. Dit laatste heb je ook maar tijdelijk nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees je doeleinde voor Internet Only niet, wat doe je, wat download je en wat heb je in de dagelijkse praktijk nodig?

Hier drie UniFi AP’s hangen, nog de WiFi 5. Voldoen na 9 jaar nog steeds en zeer stabiel. Twee op een LAN-kabel aan de muur, de ander mesht, werkt goed. Internetsnelheid is 400/40 en haal met goed ingestelde wifi 410/41. En dat bij Ziggo.

Misschien eens beginnen met een paar AP’s (is Wifi 7 echt nodig) en dan uitbouwen als je er woont, dan weet je ook waar het eventueel nog beter kan. Succes met de verbouwing!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
Kartmaster93 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwbouw woning. Een mooie kans om alles qua netwerk goed te bedenken en uitvoeren.

Wanneer je een snel en stabiel netwerk wil denk ik aan:
- KPN fiber (lage ping, laag packetloss ratio, lage jitter, latency en stabiele ping, goede modems, service en netwerk)
- CAT6 of CAT7 SFTP bekabeling voor horizontale bekabeling.
- WIFI 6E (6 gigahertz) met weinig ruis en hoge snelheden.

Echter heb ik ook een aantal opmerkingen om je bewust te laten zijn van wat je wil en effectief nodig hebt🙂.

1. Qua berekening internet bandbreedte kun je als vuistregel 50 mbps per actief apparaat gebruiken. Hoe groot is je gezin? Vaak is maximaal 500/500 (up/down) meer als voldoende. Voor je idee 10 apparaten welke een 4K@120fps stream (gelijktijdig) kunnen bekijken. Dus 500/500 is meer als voldoende.
2. Qua interne snelheid moet je gek doen wil je 1Gbit vol trekken met dagelijks gebruik, enkel als je veel interne files verplaatst zoals bijvoorbeeld van een NAS ofzo, maar dat zie ik er niet tussen. Advies is dus om 1Gbit te pakken.
3. Qua hardware is het zo belangrijk mogelijk dat je hopcount zo laag mogelijk is. Hoe meer, des te meer latency.

Modem:
Advies is om je omgeving achter het modem van de provider te bouwen, wel dubbele nat maar heb je weinig last van. In de praktijk heb je vrije modem keuze en dit biedt vele voordelen. Nadeel is wanneer je storingen hebt dat in de praktijk vaak geen 2-3 lijns ondersteuning geboden word.

Router/Firewall:
Wanneer je veel zaken wil kunnen instellen en inzicht hebt kun je hiervoor kiezen. Je kunt dan o.a. VLAN, QOS, STP, DHCP, DNS, IPS/IDS, NAT, VPN, SD-WAN instellen afhankelijk van de apparatuur. Wel met dubbele NAT maar als je het goed configureert heb je hier geen last van.

Switch:
Wanneer je kijkt naar een switch, kijk hoeveel poorten je nodig hebt, kies voor 1Gbit poorten, minimaal 4 Poe poorten en ga voor minimaal 60 Watt. PoE poorten, reserveer dezelfde hoeveelheid benodigde poorten als reserve, 16 poorten zou ik aanraden.

Wireless:
Wanneer je wireless inricht hou je rekening met de positionering, oppervlakte, omgevingsfactoren zoals samenstelling deuren, kozijnen, wanden, ramen en type glas. Deze bepalen je opties, waarbij meer niet beter hoeft te zijn. Doel is om -66dbm als demping te hebben maximaal, maar dit ligt echt aan de oppervlakte en plattegrond.

Op basis van wat ik lees en proef adviseer ik je het volgende:
- KPN fiber met 500/500 abbo, gebruik maken van het modem.
- Ubiquiti Unifi Ultra Gateway, inrichten van segmentering, inrichten van ips/ids, teleport VPN voor veilig internet, controller voor je netwerk.
- Ubiquiti Unifi Lite 8 Poe, instellen als STP bridge (8192), 1x uplink, 7x downlink.
- Ubiquiti Unifi U7 Pro, 1 ap per 60m2 woonoppervlak, instellen met UNI-1/2/3/band, zendvermogen normaal, gasten wifi, 20/40mhz, kanaal 1/6/11, en benoemde Uni spectrums.

Wellicht helpt je dit wat verder. Uiteraard is alles op basis van best practise, ervaring kennis en kunde, en komen mensen hier vaak wel mee op de voeten.

Succes!☺️
Dit opschrijven en dan dubbele NAT, sorry, die snap ik niet? Ik denk dat TS voor elegant gaat en veel voordeliger uit kan zijn, maar wat TS van plan is staat er niet echt eigenlijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik zou deze overwegen:

https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber

Glas kan dan rechtstreeks in de Unifi (sla je een stap over qua hardware) en je hoeft geen switch te kopen omdat je je accesspoints direct vanuit de UCG kan voeden.
Daarnaast heb je direct een 2.5gbit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-05 16:36
MarkyB schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:17:
Ik zou deze overwegen:

https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber

Glas kan dan rechtstreeks in de Unifi (sla je een stap over qua hardware) en je hoeft geen switch te kopen omdat je je accesspoints direct vanuit de UCG kan voeden.
Daarnaast heb je direct een 2.5gbit netwerk.
dit vindt ik dus ook interessant, hoe zou dit werken?
ik heb KPN en een glasvezel converter standaard geleverd van KPN gok ik.

welke hardware zou heir voor nodig zijn?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
maubaan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:33:

welke hardware zou heir voor nodig zijn?
De juiste SFP.
Pagina: 1