Nvidia videokaart wordt niet meer gezien na nieuwe SSD kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvloet
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-07 21:21
Dag Tweakers,

Ik heb een tweede hands PC gekocht en ik wilde een extra ssd kaart in mijn systeem installeren. Echter moest ik mijn gpu (nvidia 4090) eerst eruit halen voor dat ik naar de m.2 slots kon komen. Dit heb ik ook zorgvuldig gedaan maar nadat ik alles weer terugplaatst had, ziet windows mijn videokaart niet meer??

Ik moet er wel bij vermelden dat ik de eerste keer de powerconnector naar de videokaart was vergeten aan te sluiten na de eerste opstart. Dit had ik vrij snel door en ik had toen de pc uitgezet en dit even gecorrigeerd. 8)7

Ik heb nu 2x alles los gehad en weer aangesloten, alles lijkt goed aangesloten te zijn. Er zit een gpu riser van hyte in, dus ik heb beide connectoren gecontroleerd en alles lijkt oké. Ik zie wel licht komen van de GPU dus hij heeft wel voeding. Zou dit een software probleem kunnen zijn of lijkt dit toch echt iets van een aansluitingsprobleem?

PC specs:

Moederbord: Gigabyte z790 gaming x ax
CPU: Intel Core I9-14900k
GPU: NVIDIA Geforce RTX 4090
RAM - 32 GB DDR5 G-skill trident
opslag - 1 TB M.2 ssd (windows op geinstalleerd)
4 TB m.2 ssd (zelf net geinstalleerd)

Ik heb gefore experience geprobeerd te installeren maar omdat mijn pc de videokaart al niet ziet wordt deze niet geïnstalleerd.

Iemand ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:24
Heb je het ook al geprobeerd in de oude situatie? Dus met riser en zonder nieuwe SSD ?

Je SSD slot deelt niet toevallig PCIe lanes met de GPU?

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 19-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvloet
Nee, heb ik idd nog niet geprobeerd.

"Je SSD slot deelt niet toevallig PCIe lanes met de GPU?"
Dat zou best kunnen. Dit is echt de eerste keer dat ik aan een pc sleutel dus ik heb niet zoveel ervaring ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvloet
Ik zal het morgen proberen, vandaag helaas geen tijd meer voor.
Dank voor je bericht alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 16:00
Urm als je videokaart niet wordt gezien heb je geen beeld. Vermoedelijk heb je de monitor kabel in het moederbord gestopt in plaats van in de videokaart. Dan gebruik je de IGP van de cpu.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 19-03-2025 12:49 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:58
Lane sharing is in dit geval alleen aan de orde met de sata-poorten, dus zou niet het probleem moeten zijn.

Hoe heb je toch beeld als de video kaart niet wordt gezien?
Wat sdk1985 hierboven ook zegt, mogelijk heb je de de monitor op de moederbord aansluiting gezet ipv de GPU, nou weet ik niet zeker of de GPU in dat geval helemaal wordt genegeerd en ook niet in windows zichtbaar word, maar dat zou best kunnen.

Je weet ook zeker dat de riser weer in het juiste pci slot zit? De bovenste, ofwel dichts bij de cpu moet het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvloet
Ik had eerst geen beeld omdat mijn displayport in de videokaart zat, toen heb ik hem geplaatst in het moederbord en toen kreeg ik dus wel beeld via de integrated graphics UHD graphics 770.

Dus tot zover doe ik het wel goed, maar heb dus geen beeld via de videokaart. Dat heb ik ook via het apparaatbeheer gecontroleerd en daar zie je dus dat er geen videokaart gedetecteerd wordt.

"Je weet ook zeker dat de riser weer in het juiste pci slot zit? De bovenste, ofwel dichts bij de cpu moet het zijn."

Dit weet ik idd niet zeker, dat zal ik morgen ook even controleren. Wel een goeie.

Weet je zeker dat het geen lane sharing kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Werkt het wel als je de kaart direct op je mobo aansluit? Dus zonder de riser ertussen.
Clean install van de drivers geprobeerd? Dus alleen de drivers zonder GeForce Experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:42

Zalmanman

So long,

Check het BIOS ook eens. Wat staat er als Initial Display Output onder Settings > IO Ports? Idealiter is dat PCIe 1 Slot.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvloet
"Heb je het ook al geprobeerd in de oude situatie? Dus met riser en zonder nieuwe SSD"
Ik heb alles weer op het oude situatie gezet, maar helaas heb ik nog steeds geen beeld via mijn videokaart.

"Je weet ook zeker dat de riser weer in het juiste pci slot zit? De bovenste, ofwel dichts bij de cpu moet het zijn."
Ik heb alles nagelopen, ik weet zeker dat de riser in het juiste pci slot zit.

"Check het BIOS ook eens. Wat staat er als Initial Display Output onder Settings"
PCIe 1 slot staat er.

"Clean install van de drivers geprobeerd?"
Dit is het enige wat ik niet geprobeerd heb.. Maar is dat nodig? Het enige wat ik veranderd heb aan mijn situatie was een nieuwe ssd kaart geplaatst. Mijn drivers gaan toch niet weg?

Wat wel vreemd was, was dat de nvida programma op mijn pc geinstalleerd was, maar toen dit probleem zich voordeed, was dat programma ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvloet
Ik heb nu onder apparaatbeheer de videokaart gevonden echter moest ik wel 'verborgen apparaten weergeven'.

Als ik bij eigenschappen kijk onder mijn kaart staat er:

Dit apparaat is momenteel niet op de computer aangesloten, of er is geen verbinding met dit apparaat (Code 45)
Sluit het apparaat op de computer aan of breng een verbinding met dit apparaat tot stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:58
ruudvloet schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:54:
Ik heb nu onder apparaatbeheer de videokaart gevonden echter moest ik wel 'verborgen apparaten weergeven'.

Als ik bij eigenschappen kijk onder mijn kaart staat er:

Dit apparaat is momenteel niet op de computer aangesloten, of er is geen verbinding met dit apparaat (Code 45)
Sluit het apparaat op de computer aan of breng een verbinding met dit apparaat tot stand.
De verborgen apparaten zijn, meestal, inderdaad degenen die niet (meer) aangesloten zijn.
De videokaart wordt dus daadwerkelijk niet gedetecteerd.

Ik zou proberen de videokaart ZONDER de riser op het moederbord te testen, dan óók in het bovenste pci slot.
Om uit te sluiten dat die de boosdoener is.

Oh ja, een 4090 wordt aangesloten met een 12VHPWR connector, mogelijk is deze aan de andere kant van de kabel de PSU in verdeeld over meerdere aansluitingen, controleer dat ook even dat het allemaal goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 16:00
ruudvloet schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:35:
Ik had eerst geen beeld omdat mijn displayport in de videokaart zat, toen heb ik hem geplaatst in het moederbord en toen kreeg ik dus wel beeld via de integrated graphics UHD graphics 770.

Dus tot zover doe ik het wel goed, maar heb dus geen beeld via de videokaart. Dat heb ik ook via het apparaatbeheer gecontroleerd en daar zie je dus dat er geen videokaart gedetecteerd wordt.

Dit weet ik idd niet zeker, dat zal ik morgen ook even controleren. Wel een goeie.

Weet je zeker dat het geen lane sharing kan zijn?
Verder dan dat hoef je niet te gaan want als je in de bios geen beeld krijgt dan ga je in Windows zeker geen beeld krijgen. Het hele stuk van apparaatbeheer en drivers kun je dan ook weglaten. Je moet beeld krijgen bij het inschakelen van de pc zonder OS.

Verder kan ik beamen wat hier is gezegd: testen in een normaal PCI-E slot zonder riser én de stroomkabels controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 20-03-2025 13:14 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:50
1. Zonder riser proberen.
2. Videokaart heel goed in het slot drukken. Misschien slecht contact.
3. Stroom stekker goed aandrukken en controleren of alles er recht in zit en er geen draadjes los zitten aan de stekker zodat er een draadje niet diep genoeg zit ofzo.
4. Als dit het allemaal niet is de videokaart eens in een ander systeem proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruudvloet
Dag Tweakers,

Ik heb gisteren alles weer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en hij doet het opeens weer! :)

Ik denk ergens een slecht contact geweest vermoedelijk in de riser. Dus als het probleem zich weer voordoet ga ik de riser een keer vervangen.

Erg dank voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:24
ruudvloet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:33:
Dag Tweakers,

Ik heb gisteren alles weer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en hij doet het opeens weer! :)

Ik denk ergens een slecht contact geweest vermoedelijk in de riser. Dus als het probleem zich weer voordoet ga ik de riser een keer vervangen.

Erg dank voor al jullie reacties.
Een riser kan in sommige gevallen je gpu of mobo slopen. Als je twijfelt aan dat ding zou ik hem vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snuggert82
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-07 16:04
Weet niet of iemand het al genoemd heeft, maar met een riser kan het zijn dat je je PCIe snelheid van je x16 slot handmatig op 4.0 moet zetten ipv standaard 5.0
Pagina: 1