Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-05 21:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via TheHoarder op 20-03-2025 07:58)

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het formulier waar je naar verwijst, is dat de arbeidsovereenkomst? Of is het gewoon een "bevestiging" van de mondelinge afspraken?
Als het een arbeidsovereenkomst is, kan je deze ondertekenen en retour sturen (en je oude baan opzeggen). Is het een "bevestiging" van mondelinge afspraken, dan zou ik nog even navragen wanneer je de arbeidsovereenkomst ontvangt. Wanneer je voldoende vertrouwen hebt, dat het papierwerk wel in orde komt, kan je imho ook gewoon opzeggen. Hierbij loop je uiteraard het risico, dat je nieuwe werkgever zijn keutel intrekt (kans is klein). Maar aan de andere kant, gedurende de proefperiode kunnen zij ook besluiten om niet door te willen gaan. En je kan niet je proefperiode ingaan, wanneer je nog niet je oude baan hebt opgezegd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51

Esumontere

Floep, banaan.

Geen contract getekend = geen verplichting van nieuwe werkgever.

Eerst nieuw contract tekenen, dan oud contract opzeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Esumontere op 19-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 13:48
Een aanstellingsbrief krijg je als je daadwerkelijk aangesteld wordt als ambtenaar, meeste functies bij de overheid zijn gewoon medewerker tegenwoordig dus dan krijg je die niet.
Zolang je op papier(danwel email) bevestiging hebt dat het afdoende is op deze manier lijkt het me redelijk zeker geregeld, natuurlijk zou ik wel direct vragen om een getekende arbeidsovereenkomst (maar die heb ik zelf ook pas ontvangen nadat ik al 2 weken begonnen was).

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 19-03-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 11:33
Een aanstellingsbrief is iets van vroeger. In de tijd dat je als ambtenaar geen arbeidsovereenkomst had, maar aangesteld werd.
Tegenwoordig ben je dus zowel ambtenaar als dat je een arbeidsovereenkomst hebt.

Ontopic: je hebt een arbeidsvoorwaardengesprek gehad en je hebt een startdatum afgesproken. Zowel mondeling als via jouw akkoord terug via de mail.
Het lijkt me logisch dat jij dan er voor zorgt dat je op tijd je huidige baan hebt opgezegd. Het papierwerk bij het Rijk gaat soms wat traag, maar het risico dat je geen arbeidsovereenkomst krijgt lijkt me nul.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het formulier waar je naar verwijst, is dat de arbeidsovereenkomst? Of is het gewoon een "bevestiging" van de mondelinge afspraken?
Als het een arbeidsovereenkomst is, kan je deze ondertekenen en retour sturen (en je oude baan opzeggen). Is het een "bevestiging" van mondelinge afspraken, dan zou ik nog even navragen wanneer je de arbeidsovereenkomst ontvangt. Wanneer je voldoende vertrouwen hebt, dat het papierwerk wel in orde komt, kan je imho ook gewoon opzeggen. Hierbij loop je uiteraard het risico, dat je nieuwe werkgever zijn keutel intrekt (kans is klein). Maar aan de andere kant, gedurende de proefperiode kunnen zij ook besluiten om niet door te willen gaan. En je kan niet je proefperiode ingaan, wanneer je nog niet je oude baan hebt opgezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheEllimite
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-04 08:38
In ieder geval is het binnen defensie nog de standaard dat je ' aangesteld' wordt als burgermedewerker. Vanuit mijn kant heb ik dan ook nooit een contract getekend voor diverse functies. Ik ben aangesteld en ik kan hier na het arbeidsvoorwaardengesprek dan ook niet voor tekenen.
Ik kan me voorstellen dat bij andere overheidsorganisaties net zo werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door TheEllimite op 19-03-2025 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik had dit ook en is echt voldoende. Het daadwerkelijke contract werd getekend terwijl ik al een paar weken bezig met werken was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is voldoende. Met die bevestigingsmail kun je het Rijk er ook aan houden om jou aan te nemen volgens de overeengekomen voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
tip: chatgpt is een waardeloze bron voor heel veel.dingen dua vertrouw daar niet te veel.op. Goed dat je het uitzoekt via een andere weg, volgens mij heb je het antwoord gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dj1981 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:05:
Een aanstellingsbrief is iets van vroeger. In de tijd dat je als ambtenaar geen arbeidsovereenkomst had, maar aangesteld werd.
Tegenwoordig ben je dus zowel ambtenaar als dat je een arbeidsovereenkomst hebt.
Hangt wellicht heel erg af van waar je als ambtenaar aan de slag gaat. Bij Defensie krijg je nog gewoon een aanstellingsbrief en ik heb nooit een contract of arbeidsovereenkomst hoeven tekenen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 11:33
SmurfLink schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Hangt wellicht heel erg af van waar je als ambtenaar aan de slag gaat. Bij Defensie krijg je nog gewoon een aanstellingsbrief en ik heb nooit een contract of arbeidsovereenkomst hoeven tekenen.
Klopt, Defensie (en politie, rechtspraak etc) valt niet onder de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, dus daar krijg je nog steeds geen arbeidsovereenkomst maar wordt je gewoon aangesteld.
Eigenlijk had ik dus rijksambtenaar moeten zeggen ipv het bredere ambtenaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-05 21:21
Dankjewel allemaal! Het lijkt er inderdaad op dat het normaal is. Als extra heb ik het ook nog nagevraagd bij een interne medewerker en zij gaf aan dat haar arbeidsovereenkomst pas na 6 weken in dienst werd getekend.
Pagina: 1