Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-06 13:32
Mijn vraag
Heel kort, Kan ik elk wifi apparaat koppelen met één nieuw Deco basisstation?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb dus voor de Wifi een TP-Link Deco X60 met 3 units, allen bedraad aangesloten. De basis unit staat hierbij rechtstreeks als accespoint aangesloten op de glasvezel router van Glasnet. Na wat verplaatsen van een van de units werkt dit super stabiel en heb ik overal in huis uitstekende verbinding.
Maar, dit geld voor de meeste apparaten, welke contact zoeken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De eerste problemen kwamen naar boven met een nieuwe telefoon voor onze dochter. Deze had een Samsung A25, welke zeer moeizaam verbinding maakte. Na een dagje zoeken op internet kwam ik erachter dat de Exinos in deze telefoon inderdaad problemen geeft met de eerste serie Deco X60 wifi systemen.
De Deco X60 heeft een 2.4 en 5 ghz signaal, welke gelijktijdig uitzenden. De manier waarop deze versie dat doet, hebben verschillende modems moeite mee zie ik staan.
Nu heeft mijn dochter om die reden een andere telefoon, welke geen problemen geeft, maar heb ik in huis wel twee apparaten die dat wel doen. Mijn soundbar kan geen verbinding maken, maar dat is niet heel erg, die staat bedraad aangesloten nu. Vervelender is de omvormer van de zonnepanelen. Die heeft geen aansluiting om bedraad aan te sluiten. Verder zijn er af en toe vrienden en vriendinnen van de kinderen die de verkeerde telefoon hebben voor ons systeem.

Nu kan ik een gast account aanmaken, welke alleen op 2.4ghz werkt, dan werkt het in principe wel. Alleen is dat een apart netwerk, waardoor de apparatuur op dat netwerk niet in het thuis netwerk geintegreerd is.

Lang verhaal voor de korte basisvraag. Ik zit erover te denken om een Deco BE65 unit aan te schaffen, welke ik dan als basisstation neer zal zetten. De X60 basis unit heb ik dan over om elders neer te zetten en de overige X60 units blijven waar ze staan.
Zou dit het netwerk dusdanig verbeteren, zodat alle apparaten wel kunnen koppelen, of blijf ik dan nog met de interferentie zitten uit de X60 units die blijven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
Ik moet eerlijk bekennen dat vrij weinig snap van je post maar heb je snelle roaming en beamforming al uitstaan?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
Wellicht de x60 enkel op 5ghz zetten?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilagro
laurens0619 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:04:
Ik moet eerlijk bekennen dat vrij weinig snap van je post maar heb je snelle roaming en beamforming al uitstaan?
Het is ook een heel specifiek probleem, welke alleen bij deze versie van de X60 voordoet.
Het komt erop neer dat de 2.4 en 5 ghz kanalen met gelijke naam en gelijktijdig uitzenden. De meeste ontvangers hebben daar geen moeite mee, maar een aantal dus wel.
Ik zal vanavond proberen de beamforming en snelle roaming uit te zetten, kijken of dat helpt, maar dat ben ik online nog niet tegen gekomen.

Nogmaals met alle andere apparaten werkt het fantastisch. Ik heb zelf met mijn laptop, telefoon en tablet nergens last van en kan zonder haperingen het hele huis doorlopen. Dat wil ik zeker niet kwijtraken.

Ik weet dus wel dat bijna elk ander Deco systeem (zeker de nieuwere) wel de connectie kunnen maken.
Waar ik dus over twijfel is of ik met één nieuwe unit wel alles aan kan sluiten, zelfs via de huidige bedrade accespunten. Of dat ik een hele nieuwe set moet aanschaffen met drie nieuwe punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Denk niet dat het aan die X60 ligt dus die vervangen zal niets oplossen.

2,4 en 5Ghz zenden uiteraard nooit op hetzelfde kanaal uit, maar waarschijnlijk bedoel je dat ze dezelfde SSID gebruiken.
Dat is overigens een instelling die je zelf kunt veranderen.

Ter verduidelijking wifi kan twee frequentiebanden gebruiken (2,4Ghz en 5Ghz) binnen zo'n frequentieband zijn kanalen gedefinieerd die kun je zelf instellen in je AP's

Op applicatie niveau zijn er dan nog SSID's gedefinieerd die je zelf kunt kiezen.
Het verstandigste is om zo veel mogelijk alleen van de 5GHZ gebruik te maken en dus een SSID te definiëren die op alleen die 5Ghz band gedefinieerd is.
En alle devices dus enkel naar dat SSID laten verbinden.

Verder is het verstandig elk AP op een ander kanaal te zetten.

En als je devices heb die enkel in de 2,4Ghz werken kun je het beste daarvoor een eigen SSID gebruiken dat niet gelijk is aan het SSID dat je voor de 5Ghz gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) dacht ik ook maar als ik deze 2 topics lees schijnt samsunf android a telefoons en deco x60 een slecht huwelijk te zijn

https://community.tp-link...46618?sortDir=ASC&page=11

https://eu.community.sams...ink-deco-x60/td-p/5984388

Maar dat probleem is opgelost las ik door vervangen tel.

Zou voor die andere apparaten eerst naar fast roaming /beamforming kijken en anders in deco iot netwerk aanmakeb

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 19-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@laurens0619
Denk dat jouw links niet hetzelfde issue zijn.
Dat gaat over een A53 die met de X60 in router mode helemaal niet wil connecten.

TS heeft een A25, connect slecht (en niet helemaal niet) en ik neem aan dat TS die X60 in AP mode gebruikt en niet in router mode want hij heeft alle AP's bekabelt aangesloten.

Als TS wel in router mode werk zou naast de adviezen die ik in mijn vorige post gaf die X60 alsnog in AP mode te zetten.
Overigens zijn al die adviezen zo wie zo "best practice" en ongeacht het probleem altijd aan te raden.

PS.
Ik heb zelf een A53 en ken iemand met een X60 set en had daar geen enkel probleem om een verbinding te krijgen, dus die links van je zal ook wel een exemplarisch probleem zijn of van een bepaalde productie reeks.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 20-03-2025 09:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V)
Ik begreep dat er dezelfde (rotte) chipset in de A53/A25 zat en volgens dat topic conflicteert met Ruckus/Deco 5ghz netwerken waar security op zit. Ssid met 2,4 only of 5ghz zonder security en problemen voorbij. Klinkt wel als verhaal van TS. Maar het zou mij verbazen als dat alleen op x60 mis zou gaan en niet op x50/be65 oid

Maar dat is allemaal niet meer relevant want de TS heeft gewoon dat toestel gewisseld voor iets wat wel werkt. Beetje verwarrend dat het erbij staat want ik denk dat dat inderdaad niets te maken heeft met het probleem wat die nog wel heeft.

Eigenlijk is alleen zijn probleem nog de omvormer van de zonnepanelen en daarbij zou ik fast roaming/beamforming/iot netwerk proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Verschillende SSID's voor 2,4Ghz en 5Ghz verwacht ik meer van, hij heeft denk ik nu beiden op dezelfde SSID staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilagro
Ik weet niet hoe, maar de omvormer is online.
Eerst beamforming en fast roaming uitgeschakeld. Toen werkte het nog niet rechtstreeks via de wifi van de omvormer. Toen via de app geprobeerd en dat leek ook niet te werken, want ik kreeg die melding. Echter heb ik wel de gegevens nu in de app, dus de omvormer is wel online. Zelfs met beamforming en fast roaming weer aan.
Eens kijken hoelang dat duurt, anders zet ik een gast netwerk aan op alleen 2.4 ghz. Daar is als het goed is alles makkelijk te koppelen.

Deze versie van de Deco X60 blijft een apart apparaat, waar oudere apparatuur moeite mee heeft. Het schijnt namelijk niet alleen een veiligheid protocol te zijn, wat de problemen geeft. Ook het feit dat deze versie beide banden op een bepaalde manier gelijktijdig uitzend geeft bij een aantal ontvangers problemen. Dat is wat ik gevonden had bij het zoeken naar problemen met de telefoon.

Voor nu ben ik weer gered, maar als ik weer problemen ondervindt, denk ik toch dat er een nieuwe set komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
IK geloof niet dat je de adviezen en of je begrijpt ze gewoon niet.
Je kunt in die X60 gewoon voor de 2,4Ghz band en de 5Ghz band zelf een verschillend SSID kiezen in plaats van dat je voor beide banden dezelfde te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zet iig die fast roaming uit. Je hebt er voor thuis geen drol aan en het is alleen maar risico op verbindings problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilagro
Fast roaming is toch juist waarom je een mesh systeem neemt, of kan ik nog steeds zonder problemen het huis doorlopen wanneer dat uit staat?

Verder ligt het vast aan mij, maar ik zie geen mogelijkheid in de Deco app om verschillende ssid namen te geven voor de beide banden. Ik zie alleen de mogelijkheid om een van de twee uit te zetten.

En als ik online heb gelezen dat alleen deze versie van de X60 problemen geeft door een aparte manier van uitzenden, dan gelden bepaalde problemen niet voor elk ander systeem. En daar ging mijn eerste vraag ook over.

Maar ik ben wel zeer dankbaar voor jullie meedenken en hulp. Ik verwacht zeker dat het uitschakelen van Beamforming en fast roaming geholpen heeft bij het verbinden van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Fast roaming heeft helemaal niets met mesh te maken, roaming wordt door de client gedaan en niet door de AP's en heeft ook helemaal niets met connectiviteit te maken.
Fast roaming heeft enkel iets te maken over hoe lang het overschakelen duurt en niet of hij wel of niet overschakelt.
Dat uitzetten is meer iets van "probeer maar eens wat" zonder een echte redenatie erachter.
Beamforming kan wel een probleem zijn als de client daar niets van snapt.

Zag net op het internet dat die X60 inderdaad geen verschillende SSID's aankan(bagger dus).

Verder kun je hem misschien wel in AP mode zetten, mesh mode is toch nutteloos als je alles bedraad aansluit.
Advies blijft altijd, koop geen mesh als je alles bedraad aansluit.
Mesh is niets anders dan een wifi backhaul.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 22-03-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Fast roaming (802.11r) staat erom bekend dat t clients die het niet kunnen over de flos kan brengen. Daarom
Staat het standaard ook uit. Problemen kom je vaak tegen bij iot apparaten. Beamforming ook

Voordelen zijn er nauwelijks voor 802.11r bij een wpa2psk netwerk. Het overschakelen gaat hetzelfde, het enige verschil is dat je downtime tijdens omschakelen enkele ms lager is (merk je niets van). Het is meer iets voor voip/wpa2 enterprise. Je kunt in de deco app ook doorklikken bij een client en “mesh technologie” uitschakelen. Dat maakt t ook wat meer compatible

Hier wat meer info

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/180194

@Wilagro
Je kunt als het goed is een iot netwerk aanmaken in de app en deze op alleen de 2.4ghz actief maken. Of je misbruikt het gastenwifi hiervoor (verlies je wel gastenwifi dus)

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 22-03-2025 21:02 ]

Pagina: 1