Ik heb al ongeveer een jaar een Anker Powercore Sense III 10k powerbank. Afgelopen vakantie hield deze er in een keer mee op. We hadden hem die dag nog gebruikt en ik wilde hem opladen, zag de ledjes (4 status ledjes voor ieder ~25% charge) aan gaan en daarna weer uit en sindsdien is hij dood. Hij laad niet meer op, maar laad ook niks anders meer en de ledjes gaan niet meer aan.
Inmiddels zijn we weer thuis, dus leek het me tijd om te kijken of er nog een reparatie mogelijk is.
De eerste hoop was dat het hetzelfde probleem is als in dit Youtube-filmpje waar de inductor los zit. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Het filmpje hielp wel om hem makkelijker open te krijgen en de rest van de binnenkant ziet er ook redelijk hetzelfde uit.
Wat ik al gemeten heb:
De cell zelf heeft nog ongeveer 3.8V spanning, wat prima is lijkt me.
In de ESD beveiligingen lijkt geen short te zitten.
Daarna hoopte ik er op dat een van de diodes geest had gegeven. In spanningsmodus meet ik over D7 en D9 ~0.38V, en over D8 0.019V. In diode mode over alle 3 ongeveer 0.2V. Dus dat lijkt me ok.
De temperatuur beveiliging (NTC1) geeft 111kOhm, dus als het een 100kOhm NTC is dan is dat ook normaal.
Over emiter - base, gate - base meet ik 0.38V voor transistor.
Zijn er nog andere dingen die ik kan checken waar het aan kan liggen, voordat ik besluit dat een van de echte chips is overleden en ik de powerbank weg ga gooien?
Inmiddels zijn we weer thuis, dus leek het me tijd om te kijken of er nog een reparatie mogelijk is.
De eerste hoop was dat het hetzelfde probleem is als in dit Youtube-filmpje waar de inductor los zit. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Het filmpje hielp wel om hem makkelijker open te krijgen en de rest van de binnenkant ziet er ook redelijk hetzelfde uit.
![]() | ![]() | ![]() |
Wat ik al gemeten heb:
De cell zelf heeft nog ongeveer 3.8V spanning, wat prima is lijkt me.
In de ESD beveiligingen lijkt geen short te zitten.
Daarna hoopte ik er op dat een van de diodes geest had gegeven. In spanningsmodus meet ik over D7 en D9 ~0.38V, en over D8 0.019V. In diode mode over alle 3 ongeveer 0.2V. Dus dat lijkt me ok.
De temperatuur beveiliging (NTC1) geeft 111kOhm, dus als het een 100kOhm NTC is dan is dat ook normaal.
Over emiter - base, gate - base meet ik 0.38V voor transistor.
Zijn er nog andere dingen die ik kan checken waar het aan kan liggen, voordat ik besluit dat een van de echte chips is overleden en ik de powerbank weg ga gooien?