Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:01
Ik heb al ongeveer een jaar een Anker Powercore Sense III 10k powerbank. Afgelopen vakantie hield deze er in een keer mee op. We hadden hem die dag nog gebruikt en ik wilde hem opladen, zag de ledjes (4 status ledjes voor ieder ~25% charge) aan gaan en daarna weer uit en sindsdien is hij dood. Hij laad niet meer op, maar laad ook niks anders meer en de ledjes gaan niet meer aan.

Inmiddels zijn we weer thuis, dus leek het me tijd om te kijken of er nog een reparatie mogelijk is.
De eerste hoop was dat het hetzelfde probleem is als in dit Youtube-filmpje waar de inductor los zit. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Het filmpje hielp wel om hem makkelijker open te krijgen en de rest van de binnenkant ziet er ook redelijk hetzelfde uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_Jah75aq84zdL5uk2g9ABaeBmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzKMBSE9BTnzzTpn7V0VNLRX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtEa43_QtTwGl8FEdDXvJzdo4Qw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVpf2gRnB2aK1k3zNgPish73.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZWYso-5XdbvGYsKT8gPLQci05E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF7RTvV7ZMLKkCN60Oji7H1b.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik al gemeten heb:
De cell zelf heeft nog ongeveer 3.8V spanning, wat prima is lijkt me.
In de ESD beveiligingen lijkt geen short te zitten.

Daarna hoopte ik er op dat een van de diodes geest had gegeven. In spanningsmodus meet ik over D7 en D9 ~0.38V, en over D8 0.019V. In diode mode over alle 3 ongeveer 0.2V. Dus dat lijkt me ok.
De temperatuur beveiliging (NTC1) geeft 111kOhm, dus als het een 100kOhm NTC is dan is dat ook normaal.

Over emiter - base, gate - base meet ik 0.38V voor transistor.

Zijn er nog andere dingen die ik kan checken waar het aan kan liggen, voordat ik besluit dat een van de echte chips is overleden en ik de powerbank weg ga gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:59
Waarom ga je hem openmaken als je nog garantie hebt? ( of is hij 2de hands? )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heintjeput
Ik heb een nieuwe gehad, maar ze hoefden deze niet terug. En ik vind leuk om te kijken of ik hem nog kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15
Wellicht een weerstand zoals R22? Zou laagohmig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WerkplaatsinHs
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-09 16:54
Wat is eigenlijk dat witte spul bij de condensatoren onder de 2r2 vierkante weerstand? Dat lijkt mij daar niet te horen, misschien oxidatie of iets anders.

[ Voor 28% gewijzigd door WerkplaatsinHs op 25-03-2025 09:10 ]

Printplaat reparatie | Materiaalbewerking | Draaibank en CNC regio Utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

WerkplaatsinHs schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:09:
Wat is eigenlijk dat witte spul bij de condensatoren onder de 2r2 vierkante weerstand? Dat lijkt mij daar niet te horen, misschien oxidatie of iets anders.
Hmmmm..... dat is geen weerstand, dat is een spoel..... De rommel er omheen lijkt mij iets van een tape of kit restant.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heintjeput
Dat was inderdaad iets van siliconen(?)kit, ik denk om hem wat beter bestand te maken tegen trillingen en vallen. Bij het youtube filmpje was de spoel losgekomen van de PCB, dus ik denk dat dat wel terecht is.
Er zat nog veel meer van dat spul omheen en nog thermal pads van ~3mm die denk ik en wat componenten op z'n plek moeten houden en wat warmte moet geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WerkplaatsinHs
memphis schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Hmmmm..... dat is geen weerstand, dat is een spoel..... De rommel er omheen lijkt mij iets van een tape of kit restant.
Je hebt gelijk memphis, mijn fout door de code op het component had ik mij inderdaad vergist het is een inductor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WerkplaatsinHs
Heb je de usb oplaadpoort al gecontroleerd? @heintjeput Of alle pinnen nog netjes op hun plaats zitten? Het wil nog wel is gebeuren dat deze verbuigen en kortsluiten zonder dat je het door hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door WerkplaatsinHs op 25-03-2025 20:05 ]

Pagina: 1