Defecte auto: voorstel voor inruil

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 09:16

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Graag jullie advies, ben zelf nog niet helemaal erover uit wat de beste tactiek is.

We rijden een elektrische KIA, en deze heeft voor de 4e keer een defecte batterijcel. Alles wordt tot nu toe onder garantie verholpen, dat is niet het probleem. Ons probleem is dat we het vertrouwen in de auto kwijt zijn, en ook de algehele, trage, afhandeling van de dealer het een heel vermoeiend gebeuren maakt. We hebben een brief gestuurd, nog geen formele “in gebreke stelling”, maar wel dat we dit willen gaan doen als ze niet met een duurzame oplossing komen waardoor we vertrouwen krijgen in de auto en de dealer.
Ik krijg nu een reactie terug dat ze graag met ons in gesprek gaan en, omdat we bijna tegen de 150K aan kilometers zitten (einde garantietijd), zij het voorstel doen om naar een andere auto te kijken.
Ik denk dat dit voorstel ook komt omdat ze zelf ook niet weten wat ze er mee aan moeten.

Opzich zou ik dit wel zien zitten, maar ik zit e een beetje mee wat de onderhandelingsruimte is. Denk ik heel gek over het volgende? Ik ga hierbij maar even uit van de ANWB autowaarde berekening:
- De inruilwaarde bij een dealer is €14200
- De verkoopwaarde bij een merkdealer is €18500
- Dit betekend dat hun marge ongeveer €4500 is.

Stel, ze doen de reparatie die ze verplicht zijn om te doen. De complete vervanging van een accupakket kost waarschijnlijk €15000

Denk ik dan te simpel bij deze uitgangspositie? Ik bespaar hen de reparatie, en de marge die ze normaal maken, gaat naar ons. Korting op een nieuwe/2e hands auto: €19.500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:55:
- De inruilwaarde bij een dealer is €14200
- De verkoopwaarde bij een merkdealer is €18500
- Dit betekent dat hun marge ongeveer €4300 is.
Nee dat kun je zo niet zeggen.
Om een ingeleverde auto verkoopklaar te maken moet je meestal heel wat kosten maken.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik zou er (zonder zelf veel kennis van zaken te hebben) niet van uit gaan dat je zoveel onderhandelingsruimte hebt. Het is namelijk ook afhankelijk van de andere auto die je koopt. Is dat een nieuw exemplaar? Een niet te oude 2ehandse?

Uitgangspositie is dat jij/jullie van deze onbetrouwbare auto af willen en daar wat voor terug willen. Ik denk dat je dan beter zelf kan gaan nadenken over wat jullie acceptabel zouden vinden. Ben je blij met €5000 euro korting? €10.000 euro korting? Als je er bij een dealer €14.200 voor terug zou kunnen krijgen volgens de ANWB is leuk, maar zit daar dat accuprobleem al in meegerekend? Ik denk dat je die kosten van de reparatie ook even tegen die inruilwaarde moet afzetten want de dealer zal dat ook moeten (laten) uitvoeren wil die auto weer wat redelijks opleveren.

Aangezien de dealer om de tafel wil: ga dat gesprek aan, hoor het voorstel aan en ga dan eens kijken of dat acceptabel is, of dat je denkt er een betere deal uit te kunnen halen. Ik zou daar niet met een erg hoge verwachting of eis naar binnen gaan. Afijn, dat is mijn kijk op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ja, zo zaten we er ook in. Eerst maar horen wat zij voorstellen. Als het toch op reparatie uitdraait, willen we iig weer langere garantie op het batterijpakket, want anders gaan ze weer voor een snelle, goedkope fix van één cel, en hangen we over jaar als we door de garantie heen zijn.

Ik zou het wel bijzonder vinden als ik niet teveel te eisen heb. Zij hebben een non-conform product geleverd.
Dat ze nu onder de garantie uit willen komen door inruil voor te stellen is de insteek aan hun kant.

Stel, ik ben van plan om dezelfde auto van dezelfde leeftijd en km-stand aan te schaffen op dit moment, dan kost me die auto ook bijna €18500. Vanuit ons oogpunt is dat dan ook de waarde van de auto op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:56
greatgonzo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:59:

Stel, ik ben van plan om dezelfde auto van dezelfde leeftijd en km-stand aan te schaffen op dit moment, dan kost me die auto ook bijna €18500. Vanuit ons oogpunt is dat dan ook de waarde van de auto op dit moment.
Stel dat je dit echt van plan bent, dan zijn de bedragen helemaal niet zo interessant toch? Laat de dealer maar een geschikte gelijkwaardige auto voor je zoeken en wissel ze gewoon 1 op 1 om.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik denk dat onderaan de streep dat de eindconclusie is misschien ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Hier kunnen ze in Mobiliteit meer mee. Ik verplaats het topic die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:06

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Xander schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Stel dat je dit echt van plan bent, dan zijn de bedragen helemaal niet zo interessant toch? Laat de dealer maar een geschikte gelijkwaardige auto voor je zoeken en wissel ze gewoon 1 op 1 om.
Dit lijkt mij inderdaad een goede. Laat de dealer maar met een gepaste oplossing komen, het is immers een terugkomend gebrek aan de auto. Dus om de tafel zitten, liefst met de manager/eigenaar en niet een popie-jopie verkoper en dan je zaak maar eens voorleggen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-06 00:25
Ik denk dat ze gewoon inruilwaarde bieden op basis van de getallen die je noemde. Garantie komt weer uit een ander potje van de fabrikant en niet vanuit de dealer.

Beste is laten fixen op garantie en zelf verkopen met het nieuwe pakket. Vast wel iemand die daar oren naar heeft.

Ik vind bijna 20k voor een Kia met 150k trouwens ook echt veel geld. Welk model is het, Niro ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door wm1234 op 20-03-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
wm1234 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:23:
Ik denk dat ze gewoon inruilwaarde bieden op basis van de getallen die je noemde. Garantie komt weer uit een ander potje van de fabrikant en niet vanuit de dealer.

Beste is laten fixen op garantie en zelf verkopen met het nieuwe pakket. Vast wel iemand die daar oren naar heeft.

Ik vind bijna 20k voor een Kia met 150k trouwens ook echt veel geld. Welk model is het, Niro ofzo?
ja, en over 30k km is de garantie verlopen.. krijg je misschien verlengde garantie op het accupakket, zeggen bij de storingen daarna, het licht niet aan de accu maar aan de bedrading.. ja daar heeft u geen garantie meer op.

Nee, reparatie geeft ben ik bang gedoe over een jaar, en al het geregel met rechtsbijstand..

Als voor hen reparatie te duur is, geven ze ons maar een gelijkwaardige auto.. ik denk dat ze zelf ook de claim bij kia.nl kunnen neerleggen immers.

Het is btw een E-soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Een kleine update, en ook een vraag.

Gesprek gehad met de dealer, aangegeven dat we voor inruil openstaan. Zoveel mogelijk met gesloten portemonnee. Dus niet: inruilen voor €16K en een identiek model met vergelijkbare KM's moeten inkopen voor €20K (en we dus per saldo €4000 moeten betalen voor een vergelijkbare auto)

De dealer heeft nu een voorstel gedaan. Inruil is ofwel €17.400 (als we een goedkopere occasion zouden kiezen), ofwel €18.440 als we een recenter model zouden kiezen, met wat minder KM (maar deze betalen we dus wel wat extra bij. mOpzich denk ik dat het een reëel inruilvoorstel is. Onze Soul heeft volgens de ANWB een inruilwaarde van €13.750. De dealer vraag voor een Niro van dezelfde leeftijd en vergelijkbare km ook €18.440. Dus de inruil is wel reëel denk ik

Maar nu de vraag: ik heb wel een andere auto op het oog, maar deze kost €27.940. De inruilwaarde van die auto (zoals hij hem waarschijnlijk heeft ingekocht) is volgens de ANWB €25.200.
oftewel, ze pakken nog steeds €2740 marge

Heel kort door de bocht, als wij de issues niet hadden gehad, dan hadden we ook geen vervangende auto gekocht. Het voelt dan niet fair dat ze alsnog marge maken op de verkoop van een andere auto aan ons. Is het heel gek om een bod te doen van €25.500? Als we dan in het midden uitkomen lijkt me dat prima

het enige dat dan voor hen wegvalt is de marge die ze anders nog hadden gemaakt op onze Soul. Aan de andere kant, mogelijk kunnen ze dit verhalen op KIA.nl, of gaat de auto op de export, waardoor ze alsnog dubbele marge maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:16

lord_fh

PS5

je weet helemaal niet waarvoor ze hem ingekocht hebben, maar als je gewoon goed geld krijgt voor die E souls tov wat ie waard is, wat is dan het probleem als je een andere auto koopt ? je kan ook kiezen hem niet weg te doen en hem te laten maken.

proberen kan altijd, hier ga je allerlei reacties op krijgen. ik zelf vind het wel gek dat je zover denkt dat je het niet eerlijk vind dat de dealer marge op een te verkopen auto maakt. hij kan die auto ook aan iemand anders verkopen. hij geeft al dik meer dan die waard is zeg je zelf, en dan wil je eigenlijk nog meer omdat je vind dat dealer niks mag verdienen, dat zit wss al in die inruil waardie die die voor de Soul wil geven.

Voort zelfde geld verkoop jij die nieuw te kopen auto direct weer met een klap winst en koop je er weer iets anders voor, van alle gratis geld die je hebt gehad.

Maar nogmaals, proberen kan altijd, nee heb je ja kun je krijgen ;)

overigens "dubbele marge" , zo werkt dat he, een dealer koopt iets in, en verkoopt iets. bij beiden houden ze rekening met marge ik snap dus niet goed wat je daar mee probeert te zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door lord_fh op 08-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
lord_fh schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:37:
. ik zelf vind het wel gek dat je zover denkt dat je het niet eerlijk vind dat de dealer marge op een te verkopen auto maakt. hij kan die auto ook aan iemand anders verkopen.
...

overigens "dubbele marge" , zo werkt dat he, een dealer koopt iets in, en verkoopt iets. bij beiden houden ze rekening met marge ik snap dus niet goed wat je daar mee probeert te zeggen.
Ja, daar dacht ik ook wel aan, maar het voelt nog steeds wat oneerlijk. Door een defect zijn wij genoodzaakt een nieuwe te kopen, aangezien reparatie nagenoeg niet mogelijk is (had ik niet vermeld, excuses. Ze weten niet waar de storingen vandaan komen)

Dan voelt het voor ons wat dubbel als ze ook nog de volledige marge zouden verdienen op verkoop aan ons. Dat zou ik op zijn minst willen delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 16:00
Maar als ze niet weten waar de defecten door veroorzaakt worden en dus ook niet weten wat ze moeten repareren. Spreek je dan niet over non-conformiteit en aangezien reparatie schijnbaar is uitgesloten dan kom je automatisch toch in het traject van ontbinden en geld terug?

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-05 22:44
Net snel online gezocht naar de Kia Soul in combinatie met accudegradatie. Blijkbaar is de Soul verkocht zonder actieve koeling en verwarming {geldbesparing}, wat een stuk meer accudegradatie betekent. In andere woorden, zo'n Soul accu gaat waarschijnlijk niet lang mee...

Qua garantie lijkt me gezien de leeftijd {die ik gok} en tellerstand een gereviseerde accu naar redelijkheid en billijkheid. Wellicht krijg je garantie op zo'n gereviseerde accu.

Zelf zou ik de Soul laten herstellen onder garantie en dan elders je volgende auto kopen / klant worden gezien je onvrede/ellende met de Kia dealer / Soul.

Bron ontbreken actieve koeling en verwarming: koopwijzer van Autovisie over de Kia Soul EV

[ Voor 15% gewijzigd door rainvs op 09-04-2025 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:32
Even een dank je wel voor @greatgonzo , we waren ook naar een soul aan t kijken, maar dan van 2021 met 20k km (en 28k aanschafwaarde).
Als ik dit hoor toch maar niet :).

Weet wel dat je nu ook naar totaal andere maten aan het kijken bent dan de soul is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-06 21:32
greatgonzo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:48:
De dealer heeft nu een voorstel gedaan. Inruil is ofwel €17.400 (als we een goedkopere occasion zouden kiezen), ofwel €18.440 als we een recenter model zouden kiezen, met wat minder KM (maar deze betalen we dus wel wat extra bij. mOpzich denk ik dat het een reëel inruilvoorstel is. Onze Soul heeft volgens de ANWB een inruilwaarde van €13.750. De dealer vraag voor een Niro van dezelfde leeftijd en vergelijkbare km ook €18.440. Dus de inruil is wel reëel denk ik

Maar nu de vraag: ik heb wel een andere auto op het oog, maar deze kost €27.940. De inruilwaarde van die auto (zoals hij hem waarschijnlijk heeft ingekocht) is volgens de ANWB €25.200.
oftewel, ze pakken nog steeds €2740 marge

Heel kort door de bocht, als wij de issues niet hadden gehad, dan hadden we ook geen vervangende auto gekocht. Het voelt dan niet fair dat ze alsnog marge maken op de verkoop van een andere auto aan ons. Is het heel gek om een bod te doen van €25.500? Als we dan in het midden uitkomen lijkt me dat prima
Je past de anwb lijst (die enorm indicatief is en vaker niet dan wel klopt) wel lekker selectief toe. Ze bieden je bijna 5K meer inruilwaarde en je valt over de ‘mogelijke’ 2740 marge die ze dan zouden pakken. Ik vind dat ze al behoorlijk met je meedenken eigenlijk.

Als je zoveel waarde hecht aan de anwb lijst zou ik zeggen inruil 13750 en aankoop andere auto 25200. Jij blij, dealer blij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:05
99ruud99 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:11:
Even een dank je wel voor @greatgonzo , we waren ook naar een soul aan t kijken, maar dan van 2021 met 20k km (en 28k aanschafwaarde).
Als ik dit hoor toch maar niet :).

Weet wel dat je nu ook naar totaal andere maten aan het kijken bent dan de soul is.
Als je een enkel verhaal als richtlijn neemt zul je geen enkele auto kunnen kopen. Van elk model is er wel iemand te vinden die ontevreden is met zijn maandagochtend model.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:16

lord_fh

PS5

TankiEEE schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:38:
Maar als ze niet weten waar de defecten door veroorzaakt worden en dus ook niet weten wat ze moeten repareren. Spreek je dan niet over non-conformiteit en aangezien reparatie schijnbaar is uitgesloten dan kom je automatisch toch in het traject van ontbinden en geld terug?
auto is steeds gerepareerd en heeft wel gewoon 150k km gedraait, dus dat zou betekenen dat je alles gratis gereden zou hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:56:
[...]

Dan voelt het voor ons wat dubbel als ze ook nog de volledige marge zouden verdienen op verkoop aan ons. Dat zou ik op zijn minst willen delen
Dat doen ze al niet!

Je krijgt een dikke €1000 extra inruil als je een duurdere auto zou nemen. Daar heb je jouw deel al.
(En een dealer maakt voor 2 auto's kosten, die worden niet veel wijzer van deze deal & de monteur + verkoper willen ook gewoon betaald worden voor het werk)

Volgens mij heb je hier een prima dealer en deal mee.

Kijk, het blijven auto's, die hebben soms dit soort ellende en het is een EV, waar kinderziektes in kunnen zitten.
Je kunt een poging doen het op non conformiteit te gooien, maar als jij de auto werkend op de oprit hebt staan, 150k op de teller, met een fatsoenlijk inruil aanbod, tja, dan kun je ook gewoon keihard de deksel op je neus krijgen. (Lees: je krijgt gewoon de ANWB koerslijst inkoopwaarde terug, draait op voor de kosten en je hoeft niet meer bij de dealer binnen te komen)

En lees hier op het forum maar eens wat verhalen, dan snap je ineens dat je in je handjes mag knijpen met zo'n dealer/fabrikant. Niks nette inruil of garantie, gewoon een lul verhaal en een dikke rekening. (Schraapveren, natte riem etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:03
Inruilwaarde van de ANWB is niks meer dan:
landelijk zijn er van model a 100 ingeruild met bj 2023 en +/- 120k KM-stand
-50 zijn ingekocht voor 28k
-50 zijn ingekocht voor 32k
Gemiddeld dus een waarde van 30k

Als jij nu een auto op het oog hebt die er bovengemiddeld goed uit ziet, altijd netjes onderhouden is, of je de pech hebt dat de vorige eigenaar goed was in onderhandelen. dan heb je dus een van de auto's van 32k te pakken.
De marge hierop zal dus kleiner zijn voor de dealer dan wanneer de auto in minder goede staat was bij het inruilen, of de vorige eigenaar het allemaal wel prima vond wat hij voor deze terug kreeg.

Staar je dus niet blind op de inruilwaardes van de ANWB.

je kan nog als voorstel doen om het af te ronden op €9000 bijleggen (want mooi rond getal), of eventueel de eerste servicebeurt gratis. (dat is uiteindelijkl voordeliger voor de dealer) maar ik den k dat je opzich al geen verkeerd voorstel hebt gekregen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 11:40
De auto is niet non conform, want hij is gerepareerd. Dat is het enige wat je mag verwachten en dat is geleverd.

Dat je geen vertrouwen meer in de auto hebt is doorgaans de belangrijkste reden om een wat oudere auto weg te doen. Maar ondanks dat je nu nog binnen de garantie zit is dat voor een dealer geen enkele reden om meer te hoeven bieden.

Zoals anderen al opmerken: verkoop en inkoop is voor de dealer. Garantie is een ander verhaal. Bij Kia wordt de garantie een flink aantal jaren geleverd door de importeur. Dit is voor Kia een hele grote kostenpost. Ondanks 7 jaar garantie zijn Kia's namelijk technisch niet beter of betrouwbaarder dan andere auto merken. Door wel 7 jaar te geven probeerde Kia vooral in de begin dagen vertrouwen te winnen en tegelijk te zorgen voor hogere verkoop bedragen van de 2e hands auto's. Bij het publiek leeft hierdoor het beeld dat een auto met 7 jaar garantie wel technisch beter zou zijn. Niet dus.

Omdat dit de importeur toenemend veel geld kost, wordt er steeds moeilijker over gedaan: als een dealer een garantie aanvraag doet, dan moet hier eerst toestemming voor terug komen voor het uitgevoerd mag worden. De importeur schrijft daarbij voor hoe dit uitgevoerd moet/mag worden. In jouw geval zal er dus geen heel batterij pack vervangen gaan worden. De importeur geeft namelijk alleen toestemming voor het vervangen van een defecte cel en daarmee reparatie van het accupack. Het kan daarbij best zijn dat de dealer niet verhaalbare kosten maakt voor nameten van de cellen, uitbouw en inbouw van de accu voor het vervangen van de cel. DAT is de reden dat zij nu best bereid zijn om een aanbod te doen.

En dan tenslotte de ANWB koerslijsten: die kloppen in de verste verte niet met de dagelijkse praktijk. Doorgaans geven ze de inruil bedragen te hoog weer en de verkoop prijzen wat te laag. Maar ook dat is niet generiek te zeggen.

Mijn advies: je wilt van de auto af. Kijk naar een auto die je wel wilt en ga als de deal voor jou goed genoeg is akkoord en rijd snel in je volgende auto. Ga niet teveel in punten en komma's rekenen. Dat kost uiteindelijk alleen energie en frustratie. Desnoods vraag je de dealer nog 500,- extra er af te doen en vaak doen ze dat ook nog als ze het ideel hebben dat je nog weg zou kunnen lopen. Hopelijk op naar een andere auto met een prettigere ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58
Het klinkt als een klote situatie dat je een auto hebt die schijnbaar zo onbetrouwbaar is op het accu pakket.

Allereerst denk ik dat je tevreden moet zijn dat ze al 3x een reparatie hebben gedaan.Ja daar had je gewoon recht op maar recht hebben en krijgen zijn helaas 2 verschillende zaken.

Dat je er vanaf wilt snap ik ook goed en ik zou persoonlijk de deal accepteren. Deal lijkt mij zeer netjes.
Kijk ook naar het alternatief:
- Dealer doet weer reparatie op de accu
- Binnenkort loopt je garantie af.
- Je krijgt opnieuw defect aan de accu, dan mag je zelf dokken of de auto goedkoop dumpen.

Voor de dealer is het meest interessante gewoon de reparatie te doen, dan zijn ze binnenkort van de auto af. Nemen ze hem over, moeten ze hem opnieuw straks verkopen met occasiongarantie etc etc.

Overigens, je krijgt niet "garantie op garantie" dus een reparatie telt daar niet bij, garantie straks gewoon afgelopen. Je hebt wel garantie op reparatie maar die is doorgaans ook maar 1 jaar.

Samengevat: Ik zou de deal accepteren :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Dank voor het meedenken. Wat ik denk ik vooral zoek is nog extra onderhandelingsruimte.

Non-conformiteit is wel een issue wat die ruimte bied (@ucsdcom de auto is niet gerepareerd, de auto doet het spontaan weer, maar ook bij de dealer hebben ze de storing gezien.). Maar ik denk dat het lastige aan non-conformiteit is dat de bewijslast bij de koper ligt

En ik denk dat daar vooral het lastig wordt. Hoe bewijs je, op wat foto's na, een defecte auto die geen storingsmeldingen geeft (iig niet in een log terug te lezen zijn, enkel alleen zichtbaar op het moment dat de storing zich voordoet) en vooral die spontaan weer verdwijnen.

T.a.v. wel/niet kopen: De E-soul is wat anders dan de Soul EV. De E-soul is 99% identiek aan de E-niro, op de carrosserie na. En die zijn heel betrouwbaar, accudegeneratie treed nauwelijks op. Dat is de reden waarom we nu wederom voor Kia willen gaan, maar dan een E-niro vanwege de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58
onderhandeling is geen exacte wetenschap en de getallen uit een ANWB koerslijst zijn ook maar getallen uit een database.

Als jij er meer uit wil proberen te slepen dan moet je dat met "onderhandelen" en haal je dingen erbij als "ik wil dit bieden want het geheel heeft mij al veel tijd gekost oid". Hoeft allemaal technisch niet te kloppen, zo werkt onderhandelen niet.

Bij onderhandeling is het handig om jezelf te verplaatsen in de ander. Dus als jij de verkoper zou zijn, hoe graag wil jij die e-soul terugnemen en een andere occasion slijten aan greatgonzo? Risico op dat jij het op non conformiteit gaat gooien lijkt mij ook niet heel hoog, weet niet of je dat bewezen krijgt.

Mijn vermoeden is dat er niet super veel ruimte is proberen staat vrij. Vaak is het wel makkelijker extra diensten erbij te krijgen dan geld eraf (dus extra beurt gratis, set winterbanden etc etc)
Mijn advies is wel om ook na te denken over goodwill/toekomstige relatie. Je koopt er opnieuw een auto dus een positieve relatie is ook belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 09-04-2025 10:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-06 15:17

E-Vix

Nu met sneeuw!

Hou er rekening mee dat wat jij als marge ziet niet volledig winst is voor de dealer. De dealer heeft onder andere:
- Schoonmaakkosten te leveren auto
- Onderhouds en reparatiekosten te leveren auto
- Personeelskosten
- Huur van het pand / stallingskosten van de auto

Ja, ze verkopen de auto's die ze inkopen voor meer dan wat ze er voor betalen, maar ze maken in de tussentijd er ook extra kosten op.

Ik denk dat het voorstel wat er nu ligt heel redelijk is van de dealer. Het verschil van €1000 bij inruil is eigenlijk het restant van de marge die op jouw auto dan wel op de aan te schaffen auto zit.

Jouw auto zal met de bekende problemen die deze heeft waarschijnlijk een negatieve marge hebben voor deze dealer. Ze zullen deze niet in hun eigen voorraad op gaan nemen omdat ze dan de nieuwe koper over een jaar waarschijnlijk ook weer voor de deur hebben staan met dat probleem. Deze auto gaat de handel in of hij gaat op export. In beide gevallen zal de dealer dus maximaal de handelsprijs voor de auto terug krijgen, en dat zal aanzienlijk lager liggen als het inruilvoorstel wat je nu hebt gekregen.
Een goedkopere auto heeft voor de dealer meestal ook een kleinere marge. Een duurdere auto heeft meestal een grotere marge. Dat is dus waarom de dealer dan ook het aanbod heeft gedaan zoals het er nu ligt. Op een duurdere auto hebben ze simpelweg meer ruimte.
Het zal mij niets verbazen als onderaan de streep de dealer 0 over houdt aan deze hele inruilactie.

Ik zou zelf de deal zoals deze er nu ligt aannemen van de dealer. Als je een betere deal wilt dan zou ik het gooien op een paar nieuwe banden, nieuwe ruitenwissers, een nieuwe set matten, een volle accu, de eerste onderhoudsbeurt kostenloos of een kostenloze verlenging van de garantie. Om in marge termen te blijven; dat zijn allemaal zaken waar de garage veel marge op heeft en dus makkelijker aan kan bieden. Voor jou is dat ook positief want heb je nou liever nog €200 extra in je zak nu, of heb je liever een onderhoudsbeurt ter waarde van €400 over één of twee jaar.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 11:40
Nog even ter vergelijking hoe de Kia dealer het nu aanpakt: hij doet een goed inruil bod van EV naar EV en komt je behoorlijk tegemoet voor een 2e hands verkoop.

Misschien appels met peren, maar toch voor de vergelijking:: toen ik voor een gloednieuwe EV van zo'n dikke 50.000,- bij de Volkswagendealer kwam kon er niets. Geen euro. Geen laadkabel, geen reservewiel, zelfs geen volle accu. Resultaat: weer weggelopen. Dat had nu in jouw geval met de kleine marge ook zo kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:24
Ter info: KIA heeft zeer recent de garantie voor alle in Nederland verkochte en dealer onderhouden auto's verlengd naar 10 jaar.( dus; had je eerst 7 jaar dan heb je nu 10 jaar garantie)
Vraag me niet naar de exacte details voor ICE of elektrische modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
Prima voorstel van de dealer, en een oudere auto heb je gewoon kans dat er kosten aanzitten af en toe, bij een ICE kan dit een motorrevisie zijn, (gemiddelde vag motor die na 150dkm er mee ophoudt) of een verstuiver die het niet meer goed doet, bij een EV kan het zijn dat af en toe een accucel vervangen dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ze komen denk ik juist met dit voorstel omdat ze goed weten hoeveel ellende je gehad hebt met je huidige auto, dus ze willen je tegemoet komen. Ergens anders waar je hem wil inruilen of een andere wil kopen krijg je dat sentiment sowieso niet, dus door het nu daar te doen werkt denk ik in je voordeel.

Persoonlijk denk ik niet dat er veel meer in zit, de marges voor dealers zijn niet zo geweldig, ik las er laatst nog een artikel over. Ik heb al zitten zoeken waar het was maar het tot dusver niet meer kunnen vinden. Kwam er op neer dat het allemaal financieel niet zo rooskleurig is als het eruit ziet en dat autofabrikanten heel erg veel eisen hebben aan hun dealers, ook wat betreft de inrichting van de showrooms, gebruik lampen, vloeren, verf, tegels etc. Wil je merkdealer blijven moet je elke keer mee met die eisen. Van wat ik uit het artikel begreep verdienen ze veel meer met het vaste onderhoud. En daarom zullen ze proberen je daar te houden als klant (inruil voorstel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 08:33
CrystalViriS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:38:
Ze komen denk ik juist met dit voorstel omdat ze goed weten hoeveel ellende je gehad hebt met je huidige auto, dus ze willen je tegemoet komen. Ergens anders waar je hem wil inruilen of een andere wil kopen krijg je dat sentiment sowieso niet, dus door het nu daar te doen werkt denk ik in je voordeel.

Persoonlijk denk ik niet dat er veel meer in zit, de marges voor dealers zijn niet zo geweldig, ik las er laatst nog een artikel over. Ik heb al zitten zoeken waar het was maar het tot dusver niet meer kunnen vinden. Kwam er op neer dat het allemaal financieel niet zo rooskleurig is als het eruit ziet en dat autofabrikanten heel erg veel eisen hebben aan hun dealers, ook wat betreft de inrichting van de showrooms, gebruik lampen, vloeren, verf, tegels etc. Wil je merkdealer blijven moet je elke keer mee met die eisen. Van wat ik uit het artikel begreep verdienen ze veel meer met het vaste onderhoud. En daarom zullen ze proberen je daar te houden als klant (inruil voorstel).
Ik denk inderdaad dat dit een goed voorstel is en ingezet naar de huidige situatie.

Verder sluit ik me ook aan bij je verhaal. Dealers hebben een slechte naam en er wordt vaak gedacht dat er enorme winsten gegraaid worden, maar zo'n hosanna is het allemaal niet (meer). Het verschilt een beetje per merk hoeveel winstmarge een dealer uiteindelijk heeft, maar bij sommige modellen is het maar 1-2% op een nieuwe auto. Dat is niet veel als je een (over het algemeen) groot pand moet verwarmen, van elektriciteit moet voorzien, huur moet betalen, personeel, gereedschap moet vervangen, ga maar door.

Er worden zelfs auto's met verlies verkocht om het "wagenpark" binnen de regio op peil te houden om de Aftersales goed draaiende te kunnen houden. En dat is de afdeling waar het geld nog wel goed verdiend kan worden.

En in Coronatijd bijvoorbeeld konden veel van deze bedrijven geen aanspraak maken op financiële hulp vanuit de overheid omdat de omzet daarvoor te hoog was. Logisch, aangezien een auto al gauw minimaal 15K kost en dan gaat het hard. Dat er uiteindelijk onder aan de streep maar een paar Euro over gehouden werd, daar keek de overheid niet naar.

En nu probeer ik helemaal niet te stellen dat autodealers zielig zijn, en probeer ze allerminst te verdedigen, want goed draaiend kunnen ze een prima boterham verdienen. Maar het zijn niet allemaal boeven met addertjes onder het gras. Qua kosten hoeven ze dit helemaal niet te doen, want als dit nog onder de fabrieksgarantie valt dan leggen ze die kosten keihard bij de importeur neer en wordt zowel arbeid als onderdelen gewoon vergoed door de fabriek.

Dit specifieke geval lijkt dus inderdaad op een geste van de dealer naar de klant :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 16:15

VW-Arjan

★★★★★

Heel zwart wit moet de dealer niks.

Jij meld een storing en bij uitlezen is die er niet.
De dealer stopt er we zijn tijd in om het na te kijken.

Ik denk dat je het eerder dan na 6 jaar en 150000 had moeten gooien op non conform.

Wat anderen al zeggen bij VW krijg je op je nieuwe auto van 50k maar liefst 3 hele jaren garantie.
En als er dan al iets is wordt je eerst me een kluitje het riet in gestuurd.

Ook ik denk dat jouw dealer een uitzonderlijk goeie dealer is die jou een meer dan royaal aanbod doet.
Maar stiekem weet je dat zelf denk ik ook wel (afgaand op je reactie dat je de E-Niro eigenlijk wilt voor meer ruimte). Die had er dan toch wel gekomen en had je dan wss ook extra geld gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:39
MaD_co schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:08:

Staar je dus niet blind op de inruilwaardes van de ANWB.
Inderdaad niet serieus nemen dat doen ze bij de dealer ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ehh

3 jaar na aankoop van een nieuwe auto begonnen de batterij problemen, afgelopen jaar heeft hij 7 maanden bij de garage gestaan.

Dat is binnen de garantietermijn en het accupakket gaat dus minder lang mee dan je als koper had mogen verwachten

[ Voor 7% gewijzigd door greatgonzo op 09-04-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-06 20:25
greatgonzo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:59:
ja, zo zaten we er ook in. Eerst maar horen wat zij voorstellen. Als het toch op reparatie uitdraait, willen we iig weer langere garantie op het batterijpakket, want anders gaan ze weer voor een snelle, goedkope fix van één cel, en hangen we over jaar als we door de garantie heen zijn.

Ik zou het wel bijzonder vinden als ik niet teveel te eisen heb. Zij hebben een non-conform product geleverd.
Dat ze nu onder de garantie uit willen komen door inruil voor te stellen is de insteek aan hun kant.

laten repareren en gewoon ergens anders inruilen?

edit: ook niet echt een knappe oplossing. Advocaat erop en nieuw pakket eisen :?

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 09-04-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
greatgonzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:01:
Ehh

3 jaar na aankoop van een nieuwe auto begonnen de batterij problemen, afgelopen jaar heeft hij 7 maanden bij de garage gestaan.

Dat is binnen de garantietermijn en het accupakket gaat dus minder lang mee dan je als koper had mogen verwachten
Die problemen zijn toch steeds onder garantie opgelost?
Ik neem aan dat vervangend vervoer geregeld is daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:43

ITsEZ

parttime all-rounder

Nicootje077 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:10:
Ter info: KIA heeft zeer recent de garantie voor alle in Nederland verkochte en dealer onderhouden auto's verlengd naar 10 jaar.( dus; had je eerst 7 jaar dan heb je nu 10 jaar garantie)
Vraag me niet naar de exacte details voor ICE of elektrische modellen.
De garantie heeft zowel een kilometer als tijd aspect. De verlengde garantie gaat enkel om de maximale leeftijd van de auto, het aantal kilometers blijft hetzelfde. OP zit al bijna tegen de 150.000km aan dus heeft daar helaas weinig aan.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:43

ITsEZ

parttime all-rounder

greatgonzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:01:
Ehh

Zolang ze die auto weer conform maken is er weinig aan de hand lijkt me. Volgens mij is het aanbod wat je nu hebt gekregen erg redelijk, je krijgt duizenden euro's extra terug op de auto. Mijn Nissan was kapot (accu), de dealer kon me sloopwaarde geven en als ik garantie verwachtte na 3 jaar mocht ik een rechtszaak starten van ze. Volgens mij stelt jouw Kia dealer zich zeer redelijk op. Dus ik zou zeggen, koop lekker wat nieuws bij die dealer, bijvoorbeeld een Niro of de nieuwe EV3. Of laat ze onder garantie de accu vervangen als die defect is en weet dat je binnenkort garantie meer hebt.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 08:33
Marcel Br schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:30:
[...]

Die problemen zijn toch steeds onder garantie opgelost?
Ik neem aan dat vervangend vervoer geregeld is daarbij.
Ongetwijfeld, maar mogelijk wel tegen betaling :)
Er zijn best een aardig aantal merken waar in de voorwaarden staat dat een vervangende auto tijdens een garantiereparatie niet vergoed wordt door de importeur / fabriek. Het is dan aan de dealer of ze dit uiteindelijk toch doen als service en deze kosten zelf slikken.
ITsEZ schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:22:
[...]

Zolang ze die auto weer conform maken is er weinig aan de hand lijkt me. Volgens mij is het aanbod wat je nu hebt gekregen erg redelijk, je krijgt duizenden euro's extra terug op de auto. Mijn Nissan was kapot (accu), de dealer kon me sloopwaarde geven en als ik garantie verwachtte na 3 jaar mocht ik een rechtszaak starten van ze. Volgens mij stelt jouw Kia dealer zich zeer redelijk op. Dus ik zou zeggen, koop lekker wat nieuws bij die dealer, bijvoorbeeld een Niro of de nieuwe EV3. Of laat ze onder garantie de accu vervangen als die defect is en weet dat je binnenkort garantie meer hebt.
Inderdaad. Met als bijkomend voordeel weer een langer lopende garantieperiode als je de auto in ruilt.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainvs
@greatgonzo, heb je wellicht nog een update voor iedereen die een reactie gaf? Ben zelf wel nieuwsgierig hoe het afloopt. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ja sorry. Van de prijs kon niets af..
Wel wordt de kofferbak aangepast (laadvloer verlaagd) en twee gratis onderhoudsbeurten.

Ik denk dat we er ook 3 of 4 hadden kunnen uit onderhandelen, achteraf gezien. Ze gingen wel heel snel akkoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
greatgonzo schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:42:
Ik denk dat we er ook 3 of 4 hadden kunnen uit onderhandelen, achteraf gezien. Ze gingen wel heel snel akkoord
Handelaren geven niet snel cash korting, dat gaat direct van de marge af.
Producten of diensten vragen die zij zelf als kosten kunnen opvoeren werkt veel beter en is in die zin voor beide partijen interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainvs
Dank voor de update. Veel plezier met je volgende auto!
Pagina: 1