Uit dorp verhuizen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 18:23
Beste Tweakers,

Misschien kunnen jullie mij wat helpen met een goede keuze maken: ik (32 jaar) woon in Heiloo, mooi dorp, opgegroeid, ouders wonen er en een aantal vrienden. Ik heb daar nu een tussenwoning waar ik nu 7 jaar woon (450k woz) en daarvoor zo'n 5 jaar gehuurd in Limmen, dorp ernaast. Altijd geroepen dat ik nooit weg ga uit Heiloo; praktisch (station, bos, groen, dicht bij het strand, etc) maar vooral gevoel. Loop ik er rond voelt het echt als "mijn dorp".

Mijn vriendin (28 jaar) heeft een koopwoning in Alkmaar (260k woz), de stad ernaast. Wij willen beide huizen verkopen en samen iets gaan kopen. Totaal ongeveer 200k overwaardes, samen lenen is ongeveer 600k maakt totaal 800k budget, maar het zou fijn zijn iets van de overwaardes over te houden.

Nu een half jaartje rond aan het kijken in Heiloo en merken dat er wel dingen langs komen maar dat het het steeds net niet helemaal is. Het idee is dat het "ons blijf huis" wordt en wel echt wat meer bied dan mijn huidige woning: 110m2 wonen en 170m2 grond. Een aantal wensen:

- Vrijer wonen / meer privacy
- Een garage
- Parkeren op eigen terrein
- Vrijstaand / twee-onder-een-kapwoning / hoekwoning
- Ruimte voor een thuisbioscoop (nu op zolder)
- Zonnige tuin; voorkeur op het westen
- Rustig; niet bij het spoor of een drukke weg

Wat we vooral tegen komen zijn kleinere woningen, niet vrij/rustig genoeg of behoorlijke verbouw projecten. 110m2 zoals nu is prima, groter hoeft niet maar een klus project van 6+ maanden gaat voor mij te stressvol worden. Op ons gemak klussen en dingen aanpakken is geen probleem, ook genoeg handige mensen in de omgeving. Woningen die wel voldoen gaan 800k+ weg.

Maar toen... kwam er een optie vanuit een dorp tegen Alkmaar aan: Koedijk. Het huis vinkt bijna alles aan en heeft 120m2 woonoppervlakte en 450m2 grond, daarbij vrij zicht zowel achter, als voor het huis! Voor het kanaal en achter een slootje. Ook wordt het huis ons gegund, wanneer we het niet willen gaat het publiek de verkoop in. Echter zijn er een aantal dingen waar ik mee zit:

1. Het is het huis naast mijn schoonouders
> Nu verwacht ik daar niet direct ergernissen, kan er wel voor zorgen dat ik me minder vrij voel daar. Zit je in de tuin kunnen schoonouders meeluisteren. Het voelt misschien wat minder op jezelf.

2. De plaats, het is geen Heiloo
> 15 minuten met de auto, 30 minuten fietsen afstand. Station Alkmaar op 10 minuten afstand fietsen. In mijn agenda gekeken; afgelopen jaar slechts ongeveer 10 a 15 keer echt iets afgesproken bij iemand of iets in Heiloo. Hoeveel maak ik nou echt "gebruik van Heiloo"? Rondje lopen wel vaak; mooie parken en het bos. Dan is Koedijk maar een saaie lange dijk.

3. Tuin op het oosten
> Zon gaat dus onder in de voortuin, wel vrij zicht dus bankje in de voortuin voor het laatste zonnetje maar dat is toch lekkerder in de achtertuin. Tuin is wel 20m2 diep, sowieso genoeg zon daar op de dag.

4. Aan een doorgaande weg + aan de overkant van het kanaal de N9
> Lastig inschatten hoe vervelend dit is; in Limmen zat ik helemaal vrij; nu in Heiloo in een hofje waar je echt niets hoort.

In vergelijking met de woningen in Heiloo ook gunstiger geprijsd: tussen de 600k en 650k. Eerste ingeving was nee; want geen Heiloo. Toch gaan kijken en wel een mooi landelijk huis waarbij het wel als thuis kan voelen. Boven loopt alles schuin en geen zolder; om daar wat meer ruimte te creëren is een dakkapel wenselijk. Thuisbioscoop kan in de garage gemaakt worden. Nougoed; huis met potentie. Mijn vriendin is verkocht, maar snapt het ook heel goed als het het niet wordt en we in Heiloo verder gaan zoeken. Zo'n huis met het vrije zicht voor én achter gaat het in Heiloo sowieso nooit worden.

Nu voelt het ergens als een "once in a lifetime" maar heb ik ook mijn twijfels. Grote keuzes maken ben ik sowieso slecht in. Met veel mensen erover gepraat maar de keuze moeten we uiteindelijk zelf maken. Wij hebben ook een makelaar; hij geeft ook aan; het is absoluut geen Heiloo. Maar hoe erg is dat nou eigenlijk?

Daarbij nog twee voorbeelden dichtbij waarbij mensen verderop zijn gaan wonen; want: goedkoop en vrij. Uiteindelijk toch weer terug kwamen omdat ze het dorp miste / niet konden aarden.

Behoorlijke luxe problemen natuurlijk... een aardig lang verhaal alweer, hopelijk hebben jullie wat tips of dingen om over na te denken zodat wij een weloverwogen keuze kunnen maken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
Ik ben opgegroeid in Heerhugowaard dus ken de locaties die je noemt. Koedijk zal never nooit als Heiloo worden. Die dijk is prachtig en het uitzicht ook maar een doorgaande weg langs je huis wordt gewoon bloedirritant, been there, done that.
Heiloo is mooi om te wonen maar de huizenprijzen zijn daar ook naar, de kans dat je buiten Heiloo/Alkmaar iets koopt wat meer bij je wensen past is groter maar dan ben je dus zonder Heiloo. gelukkig weet je dat zelf al wel te relativeren, wat is nou een kwartiertje met de auto.
Misschien moet je wat jullie nu gaan kopen nog niet zien als forever home. Als je beide rond de 30 bent dan is de kans groot dat je nog wel een keer verhuizen kan/wil/gaat.

Wij zijn vanuit Heerhugowaard, waar we nooit weg wilde want redenen die jij voor Heiloo noemt toch verder weg gaan kijken want daar koopje veel meer huis en tuin voor hetzelfde geld. Dat je dan wat langer moet reizen naar familie en vrienden is dan maar zo. Je bent vaker thuis dan bij familie en vrienden.

Ik vind mijn schoonmoeder een heel lief mens maar ik zou er ook niet naast gaan wonen. Zeker niet als je dan ook nog naast een weg woont etc. Dan is het gewoon de plek niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:17
Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik zeggen: zoek verder naar een ander huis. Ik denk dat je prima buiten Heiloo kunt wonen, maar ik zou niet inleveren op je woongenot. Je schoonouders direct naast je en een doorgaande drukke weg gaan mogelijk sneller en meer irriteren dat je nu denkt (vanuit een mogelijk roze bril richting het object/huis zelf). Bij twijfel zou ik in dit soort gevallen niet oversteken en doorzoeken dus.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je schoonouders te dichtbij dat kan echt nare wrijving opleveren. Zeker als je kinderen hebt dan zullen ze om de haverklap binnen staan. Vraag je ze voor van alles en nog wat. Dat is op t moment heel erg fijn maar na een aantal jaren ga je je realiseren dat je geen nee meer kan zeggen..

Kan je niet op een nieuwbouwproject inschrijven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Lastig, je zal zelf moeten besluiten, maar mijn advies is: ga wonen op een plek waar je wilt zijn. Niet "op een kwartiertje rijden van waar ik wil zijn" want dat kwartiertje rijden gaat je je juist beperken in de frequentie waarop je bent waar je wilt zijn :+ En dan gaat het er niet per se om dat je "veel doet" in dat dorp maar wel dat je daar gewoon graag bent/woont. Rondloopt, in de tuin zit, etc. "Thuiskomen" in het dorp waar je huis staat is echt een heel fijn gevoel.

Ik heb in mijn zoektocht veel huizen gezien die mooi zijn, maar als de klik met de woonlocatie ontbreekt ga je daar niet met plezier wonen. Dat kan compenseren doordat je bv dicht bij heel veel voorzieningen woont (als je 6 x in de week naar de kroeg gaat is de specifieke straat waar je woont wellicht minder belangrijker). Maar dat is zo te horen niet het geval.

Als jullie nu op zich wel ok zitten waar je zit, blijf daar en ga sparen (verkoop desnoods alvast 1 woning, zodat je harder kunt sparen). Koop niet iets om maar snel iets samen te hebben.

Het klopt wat @No Hands zegt, dit is waarschijnlijk niet je forever home. Maar, aan de andere kant... Mijn beide broers wonen nu ergens waar ze 25+ jaar wonen. Als je het naar je zin hebt waar je woont, is de kans ook aannemelijk dat je _niet_ meer wilt verhuizen. Als je nu ergens gaat kopen "zodat jullie iets samen hebben" en je loopt na een paar jaar wel tegen de beperkingen aan van de aangekochte woning (locatie, ruimte, etc) wordt je ook niet blij.

Een drukke weg is voor mij echt een no-go. Schoonouders naast me trouwens ook wel, al is het wel dat als jullie een kinderwens hebben, dat wel verdraait handig is :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 15:13
Punt 1 zou voor mij al voldoende reden zijn om niet verder te lezen en vooral verder te zoeken naar een andere woning. Ik heb ook een goede verstandhouding met mijn schoonouders, maar direct ernaast wonen en elkaar zelfs kunnen horen praten in de achtertuin is voor mij een no-go. Uiteraard kan dit voor jullie anders uitpakken, maar mij zou het erg beperken in mijn gevoel van vrijheid en privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Vraag jezelf af: zou je dit huis zijn gaan bekijken als het op funda had gestaan?
Locatie is iets dat je niet kunt veranderen, het huis wel.

Voor mij zouden schoonouders direct naast me, een drukke weg voor me en niet de gewenste omgeving zwaarwegende punten zijn om het niet te doen. Wat vindt je vriendin ervan naast haar ouders te gaan wonen?

Liever het huis van vriendin verkopen (of tijdelijk verhuren), samen in jouw huis in Heiloo wonen en rustig verder zoeken naar een mooi huis op een prettige locatie. Ik zou wel kijken of je droomhuis wel aanwezig is in Heiloo voor een prijs die binnen bereik ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

royduin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:29:

1. Het is het huis naast mijn schoonouders
> Nu verwacht ik daar niet direct ergernissen, kan er wel voor zorgen dat ik me minder vrij voel daar. Zit je in de tuin kunnen schoonouders meeluisteren. Het voelt misschien wat minder op jezelf.
ik ben allergisch voor kids..maar misschien willen jullie ze wel ;)

dan is deze situatie allicht handig, mist je van te voren weet dat Opa en Oma in de toekomst graag zouden willen oppassen.

allicht iets om even over na te denken :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Wow, dank voor alle reacties!! Wordt zeer gewaardeerd. Mooie punten om mee te nemen in het besluit waarbij ik steeds meer neig naar verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
No Hands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:04:
Wij zijn vanuit Heerhugowaard, waar we nooit weg wilde want redenen die jij voor Heiloo noemt toch verder weg gaan kijken want daar koopje veel meer huis en tuin voor hetzelfde geld. Dat je dan wat langer moet reizen naar familie en vrienden is dan maar zo. Je bent vaker thuis dan bij familie en vrienden.
Mis je Heerhugowaard nu niet? Zie Barsingerhorn bij een advertentie van je staan; nóg noordelijker. Geen supermarkt, geen station, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
detulp050 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:19:
Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik zeggen: zoek verder naar een ander huis. Ik denk dat je prima buiten Heiloo kunt wonen, maar ik zou niet inleveren op je woongenot. Je schoonouders direct naast je en een doorgaande drukke weg gaan mogelijk sneller en meer irriteren dat je nu denkt (vanuit een mogelijk roze bril richting het object/huis zelf). Bij twijfel zou ik in dit soort gevallen niet oversteken en doorzoeken dus.
Die roze bril was er niet, maar probeer het ergens ook aan mezelf te verkopen om het wel een eerlijke kans te geven en dan is zo'n roze bril wel handig om op te zetten. Dank voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Brilsmurfffje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:23:
Je schoonouders te dichtbij dat kan echt nare wrijving opleveren. Zeker als je kinderen hebt dan zullen ze om de haverklap binnen staan. Vraag je ze voor van alles en nog wat. Dat is op t moment heel erg fijn maar na een aantal jaren ga je je realiseren dat je geen nee meer kan zeggen..

Kan je niet op een nieuwbouwproject inschrijven?
Kan ook wel weer handig zijn zoals @Fraggert ook aangeeft, maar privacy is toch ook wel erg fijn. Nieuwbouw is niet helemaal ons ding, een oudere woning in volwassen groen en wat klussen vinden wij leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Crazy D schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:25:
Lastig, je zal zelf moeten besluiten, maar mijn advies is: ga wonen op een plek waar je wilt zijn. Niet "op een kwartiertje rijden van waar ik wil zijn" want dat kwartiertje rijden gaat je je juist beperken in de frequentie waarop je bent waar je wilt zijn :+ En dan gaat het er niet per se om dat je "veel doet" in dat dorp maar wel dat je daar gewoon graag bent/woont. Rondloopt, in de tuin zit, etc. "Thuiskomen" in het dorp waar je huis staat is echt een heel fijn gevoel.
Heel duidelijk! Zo voelt het wel inderdaad.
Crazy D schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:25:
Als jullie nu op zich wel ok zitten waar je zit, blijf daar en ga sparen (verkoop desnoods alvast 1 woning, zodat je harder kunt sparen). Koop niet iets om maar snel iets samen te hebben.
We wonen nu samen in Heiloo, het huis in Alkmaar staat praktisch leeg dus die willen we binnenkort wel verkopen. Wel even puzzelen financieel want mijn vriendin heeft dan "geen huis meer", inkopen in dit huis kost alleen maar geld. Huis hebben vs een mooie overwaarde op de bankrekening hebben tot we samen iets gevonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
-En4Cer- schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:27:
Punt 1 zou voor mij al voldoende reden zijn om niet verder te lezen en vooral verder te zoeken naar een andere woning. Ik heb ook een goede verstandhouding met mijn schoonouders, maar direct ernaast wonen en elkaar zelfs kunnen horen praten in de achtertuin is voor mij een no-go. Uiteraard kan dit voor jullie anders uitpakken, maar mij zou het erg beperken in mijn gevoel van vrijheid en privacy.
Daar ben ik ook wel bang voor ja. Zit ik nu in de tuin houdt ik rekening met de buren, maar met schoonouders ernaast zal dat alleen maar meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Toke_gt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:33:
Vraag jezelf af: zou je dit huis zijn gaan bekijken als het op funda had gestaan?
Locatie is iets dat je niet kunt veranderen, het huis wel.
Waarschijnlijk wel maar dan had ik op hetzelfde punt gestaan; nu hebben we veel tijd om er over na te denken omdat het huis later pas in de verkoop gaat; stond het op Funda waarschijnlijk niet.
Wat vindt je vriendin ervan naast haar ouders te gaan wonen?
Gezellig is de eerste ingeving en duidelijk afspraken maken. Hoe dat uiteindelijk uitpakt weten we natuurlijk niet.
Liever het huis van vriendin verkopen (of tijdelijk verhuren), samen in jouw huis in Heiloo wonen en rustig verder zoeken naar een mooie huis op een prettige locatie.
Verhuur is lastig; verhuur hypotheek nodig waar een mega rente op zit en met alle belasting veranderingen niet rendabel. Plus wanneer we een huis gevonden hebben wellicht lastig de huurders eruit te krijgen. Hoewel het wel ergens in het achterhoofd blijft spelen; top locatie en mooie starterswoning om te verhuren.
Ik zou wel kijken of je droomhuis wel aanwezig is in Heiloo voor een prijs die binnen bereik ligt.
Recent terug gekeken op Funda wat er afgelopen jaar verkocht is. Daar zitten wel 5 huizen tussen waar we wel willen wonen en voldoen. Alleen niet te vergelijken met de vrijheid van Koedijk; dat zijn 2-onder-1-kapwoning in een woonwijk met buren aan alle kanten maar wel vrijer dan ik nu zit. De echte droomhuizen gaan voor 800k+ dat vinden we echt teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Fraggert schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:36:
ik ben allergisch voor kids..maar misschien willen jullie ze wel ;)

dan is deze situatie allicht handig, mist je van te voren weet dat Opa en Oma in de toekomst graag zouden willen oppassen.
Haha, ja dan zou het handig kunnen zijn, in Heiloo wonen mijn ouders en Koedijk is ook niet heel ver. Dat komt wel goed denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je nu toch al kijkt naar 'andere' dorpjes. Dan zou ik zeggen pak de kaart er eens bij. En pak een straal van x-km het middenpunt. Als ik Koedijk en Heiloo pak dan ligt Alkmaar mooi in het midden. Zo'n 5,5 km naar beide richtingen. Breid je het uit naar 10 heb je al meer keuze.

Kijkende naar 'kopen zonder kijken' zul je zoals vaak je wensen moeten bijstellen. Men mag echt wat te wensen hebben. Er is tot 7 ton echt weinig te vinden op funda als je zoekt op jouw wensen in jouw regio. 12 hele woningen en dan heb ik alleen nog maar gesorteerd op 'vrijstaand' en dan alle variaties die op vrijstaand 2/1kap lijken.

Dan staat dit te koop: https://www.funda.nl/zoek...ability=[%22available%22]

Dit is 5 km rondom alkaar aldus Funda.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0v_DbdGdxdBInIbw7AGQlZoO-Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jskHEGUgVXLkvRzgbhNDR5OV.jpg?f=user_large

Breid je je keuze al uit. Door iets gerichter te filteren, maar bijvoorbeeld zonder vrijstaand e.d. kom je dit tegen: Ik zou dus het 'vrijstaande' een beetje loslaten.

https://www.funda.nl/deta...is-baetenburg-9/43833969/
https://www.funda.nl/deta...izingastraat-84/43833752/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou ook een hoekwoning (met garage) meenemen in je overwegingen, zelf ook een hoekwoning gehad en dat voelde als een 2 kapper met aan 1 kant buren. Maar hij was wel ruim een ton goedkoper toen wij hem kochten (von). Grote kans dat je over 5-10 jaar nog een keer gaat verhuizen en dan kun je wellicht de stap naar vrijstaand maken.

Zoiets
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2025 11:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ik heb ook het idee dat men tegenwoordig alle checkboxjes en doelstellingen NU NU NU moeten halen. Sommige wensen/eisen worden als een norm gezien door een generatie wat niet altijd matched met huidige levensfase en/of inkomsten.

Ik zeg niet dat dat bij jullie zo is, maar jullie zijn respectievelijk 28 en 32 jaar een 'droomhuis' kan ook later, maar veranderd ook weer. Over 30 jaar is droomhuis een bungalow met weinig onderhoud.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 11:38
Doorgaande weg + naast schoonouders. Hell no.
Lees je eigen tekst ook eens terug, ik zie meer nadelen dan voordelen opgesomd. Heel het verhaal en de wijze waarop het geschreven is toont mij al aan dat je het eigenlijk niet moet doen.

Ik snap dat je een soort FOMO krijgt met de beperkte keuze die je wellicht hebt aan huizen, maar maak wel een keuze waar je achter kan staan. En als ik jouw verhaal lees lijkt dit niet het geval te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:56
My 2 cents. Zelf in Alkmaar gewoond met veel vrienden in Heiloo. Heiloo en ook Castricum zijn gewoon enorm duur vanwege veel meer vraag dan aanbod o.a. overloop uit Amsterdam.

Het is lastig om dezelfde omgevingskwaliteit als Heiloo te vinden voor minder geld. Ik bedoel de rust, de groene ruimte, de kust dat vind je eigenlijk allen in Egmond, Schoorl en Bergen en dat is nog duurder dan Heiloo per m2.

Mijn advies zou dan toch zijn verhuis naar een dorp noordelijker met een station, bijvoorbeeld Schagen. Is ook en erg leuke dorp/stad met een mooi centrum ook dichtbij de kust, ook NS IC station maar zo 200k goedkoper voor een vergelijkbare woning (dan krijg je bijv. zoiets: https://www.funda.nl/deta.../huis-makreel-4/89938667/)

Nog een dorp verder (Anna Paulowna) kun je vrijstaande woningen in de nieuwbouw krijgen voor 650.000 v.o.n. Maar dan heb je het toch over ruim 30 treinminuten verder naar Amsterdam.

Heerhugowaard zou ik nooit willen wonen ook dat is enorm duur geworden en is echt wereld van verschil met Heiloo, het wordt niet voor niets het Almere van de noordkop genoemd. Geen gezellig centrum, geen sfeer en vooral heel veel nieuwbouw en weinig groen / ruimte.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 17:09
Millie-ano schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:45:
Ik heb ook het idee dat men tegenwoordig alle checkboxjes en doelstellingen NU NU NU moeten halen. Sommige wensen/eisen worden als een norm gezien door een generatie wat niet altijd matched met huidige levensfase en/of inkomsten.

Ik zeg niet dat dat bij jullie zo is, maar jullie zijn respectievelijk 28 en 32 jaar een 'droomhuis' kan ook later, maar veranderd ook weer. Over 30 jaar is droomhuis een bungalow met weinig onderhoud.
Daar mag ook wel een beetje nuance in: je mag best een lijst met wensen hebben, zolang je bereid bent om wat te schipperen.

Ik kocht mijn eerste huis voor 150k guldens, een doodnormale tussenwoning. Lekker financieel verantwoord want ruim binnen de (leen)normen. Vrijstaand was destijd 30~40% duurder (200~210k gulden), achteraf had ik natuurlijk maximaal moeten lenen en vrijstaand gaan zitten.

TL:DR, er is niks mis om je wensen maximaal na te streven. In welke levensfase dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
royduin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:29:
Maar toen... kwam er een optie vanuit een dorp tegen Alkmaar aan: Koedijk. Het huis vinkt bijna alles aan en heeft 120m2 woonoppervlakte en 450m2 grond, daarbij vrij zicht zowel achter, als voor het huis! Voor het kanaal en achter een slootje. Ook wordt het huis ons gegund, wanneer we het niet willen gaat het publiek de verkoop in.
Elk huis is een gok en eigenlijk geen enkel huis is 'voor altijd'.

Waarschijnlijk is de gunfactor genoeg om het dusdanig gunstig te maken dat het een prima tussenstap is. Dat is nooit €5000, en bij >€10000 ga je er nooit op achteruit als je over een paar jaar toch besluit te verhuizen.

Je schoonouders naast de deur is in de eerste fase van kinderen gewoon prima. Maak wel goede afspraken cq. doe je verwachtingsmanagement.

Volgens mij is dit een mooie optie, helemaal als de woning nog wat verbeterd kan worden.
Maar je mag ook eerlijk zijn dat je misschien over een paar jaar toch wilt verhuizen.

De woning waar ik nu woon is ook niet mijn droomhuis, maar het is wel een verdomd lekker stekkie. Dus plak ik er gewoon wat jaartjes aan vast.
Maar als ik of mijn partner besluit dat het genoeg is geweest, dan gaan we Funda aanslingeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Domino schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Daar mag ook wel een beetje nuance in: je mag best een lijst met wensen hebben, zolang je bereid bent om wat te schipperen.

Ik kocht mijn eerste huis voor 150k guldens, een doodnormale tussenwoning. Lekker financieel verantwoord want ruim binnen de (leen)normen. Vrijstaand was destijd 30~40% duurder (200~210k gulden), achteraf had ik natuurlijk maximaal moeten lenen en vrijstaand gaan zitten.

TL:DR, er is niks mis om je wensen maximaal na te streven. In welke levensfase dan ook.
Je hebt ook zeker gelijk. Maar dat zie je ook enigszins terug in mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
(Schoon)ouders dichtbij: Prima, maar niet op zicht/hoorafstand. Minimaal een zodanige afstand dat ze nadenken voor ze jouw kant opkomen, zeg 500 meter of meer.

Verder als al gezegd: Locatie. Alles wat je niet zelf bouwt zal iets hebben wat je niet aanstaat. Het perfecte huis maak je zelf, en er is een gezegde: een huis moet je 2x bouwen om de missers van de eerste keer aan te pakken. Ofwel: Koop wat aan bijna al je eisen voldoet, pas het later aan of leer ermee leven. Verbaas je er over hoe makkelijk aanpassen is als de locatie klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 19:14
Sport_Life schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:38:
Ik zou ook een hoekwoning (met garage) meenemen in je overwegingen, zelf ook een hoekwoning gehad en dat voelde als een 2 kapper met aan 1 kant buren. Maar hij was wel ruim een ton goedkoper toen wij hem kochten (von). Grote kans dat je over 5-10 jaar nog een keer gaat verhuizen en dan kun je wellicht de stap naar vrijstaand maken.

Zoiets

***members only***
Wat een koopje zeg, was ik daar maar opgegroeid.. Voor dat geld heb je hier een garagebox :'(
Overigens is schoonouders juist wel handig met kinderen. Ernaast hoeft niet, maar dat ze continue binnen komen wandelen is zeker niet waar hoor.. Tuurlijk is oma worden leuk, maar met goede afspraken lijkt mij dit juist enorm prettig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:00
Uit je post is duidelijk dat van al je eisen de locatie kilometers ver boven je andere eisen staat. Heiloo is echter een net iets goedkopere bergen/schoorl. Dus dat je geen huis kan vinden in heiloo van je wensen voor je budget verbaasd me niet. Ik denk dat het heel belangrijk is welke eisen je wilt aanpassen. De locatie of je vrije uitzicht+garage? of een goedkoper huis kopen in heiloo of echt vrijstaand wonen ergens anders dan heiloo.

Verder zou ik zelf adviseren niet te gaan voor het huis in koedijk. De dijk is wel drukkig en naast je schoonouders lijkt me vooral heel beknellend.

Zelf ben ik van Schagen naar Dirkshorn verhuisd. Wij konden een kavel kopen en zelf een woning gebouwd dus daar was in Schagen op dat moment toch geen mogelijkheid voor. Bij ons stond het huis en de eisen daaraan echt kilometers boven de locatie. Ik ben hier ook prima geaard omdat we erg prettig wonen en blij zijn met het huis. Dit hadden we niet kunnen vinden in Schagen.

Daarom is het heel belangrijk te weten wat voor jou echt een dealbreaker is en ga daar dan vooral niet over die grens heen.

p.s. mocht je de locatie loslaten, Warmenhuizen is ook een leuke plek waar je eventueel wel nog vrij uitzicht kan vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:09
Waarom kijk je niet in Limmen?
De huizen zijn daar iets goedkoper dan Heiloo. Als je een beetje geduld hebt komt er vanzelf wat moois voorbij, zeker voor jouw budget.
Het station is iets verder maar nog steeds goed te doen met minder dan 10 min naar Heiloo en 15 naar Castricum vanaf mijn huis.
Ik woon nu een jaar of 5 in mijn huidige huis en daarvoor heb ik denk ik wel 3 kwart jaar gezocht. Maar nu heb ik een vrijstaande woning met ruim 600m2 grond, destijds gekocht voor 4 ton al ben ik nu nog aan het verbouwen... Met jouw budget kan je het ook laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Millie-ano schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:29:
- Als je nu toch al kijkt naar 'andere' dorpjes.
- Kijkende naar 'kopen zonder kijken' zul je zoals vaak je wensen moeten bijstellen.
We kijken ook wel om Heiloo heen; Limmen, Alkmaar, etc zijn ook mooie woningen te vinden. Met het budget is het ook prima mogelijk in Heiloo, er moet alleen wat meer geklust worden. Bijvoorbeeld:

- https://www.funda.nl/deta...s-de-schoren-15/43692031/
- https://www.funda.nl/deta...-trompenburg-25/43833591/

Vergelijk je dat met Koedijk dan is het daar wel heel vrij wonen. Hier in Heiloo zal je altijd echt in en woonwijk zitten, maar wel met alle gemakken van Heiloo + de rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Sport_Life schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:38:
Ik zou ook een hoekwoning (met garage) meenemen in je overwegingen
Hoekwoning staat ook aanvinkt in alle filters, zal hem ook even aanpassen. Je voorbeeld is echter wel te nieuwbouw voor ons en Heerhugowaard willen we echt niet heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Millie-ano schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:45:

Als het lukt schieten we het liefste 1x raak natuurlijk. Met de huizen die er afgelopen jaar op kwamen lijkt het ook niet onmogelijk. Het vergelijk is natuurlijk ook mijn huidige woning waar ik heerlijk woon en nog wel een tijdje kan wonen maar we merken dat we wel zin hebben in een volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Panini schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:48:
Doorgaande weg + naast schoonouders. Hell no.
Lees je eigen tekst ook eens terug, ik zie meer nadelen dan voordelen opgesomd. Heel het verhaal en de wijze waarop het geschreven is toont mij al aan dat je het eigenlijk niet moet doen.

Ik snap dat je een soort FOMO krijgt met de beperkte keuze die je wellicht hebt aan huizen, maar maak wel een keuze waar je achter kan staan. En als ik jouw verhaal lees lijkt dit niet het geval te zijn.
Het is vooral omdat het een hele goede optie lijkt te zijn in Koedijk. Het begon met nee, toen misschien, toen weer nee, weer misschien, nee en nu weer misschien. Dat zegt misschien wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Davidshadow13 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:55:
Mijn advies zou dan toch zijn verhuis naar een dorp noordelijker met een station, bijvoorbeeld Schagen.
Mooie omgeving en beter betaalbaar maar dat wordt wel zo'n stuk verder dat Koedijk dan beter voelt. Heiloo met de hoge prijzen is ook niet het grootste probleem, het is mogelijk hier of een dorp ernaast alleen wat minder waar voor ons geld. Blijf ik wel in het dorp waar ik graag ben. Ik vraag het me ook wel eens af wanneer ik door de polder motor rijd en een groot huis zie met een stuk land; "wordt je nou instant gelukkig wanneer je daar woont?" Ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
TheGhostInc schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:00:
Waarschijnlijk is de gunfactor genoeg om het dusdanig gunstig te maken dat het een prima tussenstap is.

Je schoonouders naast de deur is in de eerste fase van kinderen gewoon prima. Maak wel goede afspraken cq. doe je verwachtingsmanagement.

Volgens mij is dit een mooie optie, helemaal als de woning nog wat verbeterd kan worden.
Maar je mag ook eerlijk zijn dat je misschien over een paar jaar toch wilt verhuizen.
Ja het lijkt een hele goede deal en misschien is het inderdaad niet het "blijf huis", terug naar Heiloo kan altijd maar je wilt er toch minimaal wel 5+ jaar prettig wonen. Het voelt een beetje als een "gokje", waarbij als het een "ja" wordt het voelt als "ag laten we het doen we zien wel hoe het uitpakt" ipv "dit is mijn droomhuis". Maar misschien pakt het wel heel verassend uit en wonen we er tientallen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
DjoeC schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:29:
(Schoon)ouders dichtbij: Prima, maar niet op zicht/hoorafstand. Minimaal een zodanige afstand dat ze nadenken voor ze jouw kant opkomen, zeg 500 meter of meer.

Verder als al gezegd: Locatie. Alles wat je niet zelf bouwt zal iets hebben wat je niet aanstaat. Het perfecte huis maak je zelf, en er is een gezegde: een huis moet je 2x bouwen om de missers van de eerste keer aan te pakken. Ofwel: Koop wat aan bijna al je eisen voldoet, pas het later aan of leer ermee leven. Verbaas je er over hoe makkelijk aanpassen is als de locatie klopt.
Schoonouders ernaast heeft zo zijn voor- en nadelen maar de plek, de ruimte en de prijs zorgt voor veel mogelijkheden. Waarschijnlijk 200k "over" wanneer we kiezen voor Koedijk. Daar kan het huis eenvoudig helemaal eigen mee gemaakt worden, kunnen we nog een paar mooie reizen mee maken en dan houden we nog zat over.

In tegenstelling tot Heiloo; daar zal waarschijnlijk alles opgaan om het huis te kopen en te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Aurum schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:04:
Verder zou ik zelf adviseren niet te gaan voor het huis in koedijk. De dijk is wel drukkig en naast je schoonouders lijkt me vooral heel beknellend.

...

Daarom is het heel belangrijk te weten wat voor jou echt een dealbreaker is en ga daar dan vooral niet over die grens heen.
Het is lastig inschatten hoe het echt zal zijn om daar te wonen en hoeveel "last" je van dingen hebt. Er zit knap HR++ glas voorin, in de woonkamer waarschijnlijk niets te horen van de weg. Plisse gordijnen zie je ook niet de hele tijd verkeer langs komen. Het huis staat op de dijk en de tuin ligt lager; achter de dijk. Het huis zou een hoop geluid tegen moeten houden maar denk dat het ook maar net is hoe de wind waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Daar kijken we ook en heb ik ook 5 jaar met plezier gewoond, maar het voelde altijd wel als "alleen wonen". Ik had geen connectie met Limmen ondanks dat daar meer gebeurd dan in Heiloo; stratenvoetbal, karten door de wijken, bloemendagen, kermis, etc. daarom ben ik een beetje bang dat alles buiten Heiloo als "alleen wonen" zal blijven voelen. Maar hoe erg is dat als je een volgend huis gaat kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
royduin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:05:
[...]
Het is vooral omdat het een hele goede optie lijkt te zijn in Koedijk. Het begon met nee, toen misschien, toen weer nee, weer misschien, nee en nu weer misschien. Dat zegt misschien wel genoeg.
Dat zegt heel veel. Als het ja-misschien-ja-misschien etc was, zou ik erover nadenken. Maar ik mis überhaupt een ja in jouw rijtje.
Wat de makelaar me leerde bij de eerste aankoop: je moet bijna een verliefd gevoel krijgen. Een ja, ik wil. Vond ik vooral grappig en nam ik niet zo serieus, maar eigenlijk was het waar bij dat eerste huis en de huizen erna. Dus hou dat in gedachten. Ergens moet er een volmondig ja klinken en als dat er niet is, laat je het gaan en kijk je verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
[...]

We kijken ook wel om Heiloo heen; Limmen, Alkmaar, etc zijn ook mooie woningen te vinden. Met het budget is het ook prima mogelijk in Heiloo, er moet alleen wat meer geklust worden. Bijvoorbeeld:

- https://www.funda.nl/deta...s-de-schoren-15/43692031/
- https://www.funda.nl/deta...-trompenburg-25/43833591/

Vergelijk je dat met Koedijk dan is het daar wel heel vrij wonen. Hier in Heiloo zal je altijd echt in en woonwijk zitten, maar wel met alle gemakken van Heiloo + de rust.
[...]

Als het lukt schieten we het liefste 1x raak natuurlijk. Met de huizen die er afgelopen jaar op kwamen lijkt het ook niet onmogelijk. Het vergelijk is natuurlijk ook mijn huidige woning waar ik heerlijk woon en nog wel een tijdje kan wonen maar we merken dat we wel zin hebben in een volgende stap.
Ik snap je. Echter, kun je 'vrij wonen' voor jezelf helder maken en 'de volgende stap'
Even uitgaande van de ge-eikte gang van zaken zoals in 9 vd 10 gevallen geld voor jullie leeftijd is het aannemelijk dat je met 2-3-4-5- jaar 1 of 2 kleine kinderen rond hebt lopen?? Is dat de volgende stap waar je het over hebt? Of volgende stap: groter huis/vrijstaand/oprit.. etc.

In combinatie met 'vrij wonen' aan de rand van een woonwijk is nog steeds vrij. Maar gelet op bovenstaande wil je ook niet in de middle of nowhere zitten denk ik, praktisch gezien? Kindjes spelen graag met kindjes. Die wonen over het algemeen in een woonwijk. Ik wil je er niet heen pushen, maar je de opties vooral in het achterhoofd te houden en je blind te staren op vrijstaand en 'vrij wonen'

Terwijl ik het typ; https://www.funda.nl/zoek...y%22]&sort=%22price_up%22

6 woningen beschikbaar met:
minimaal 110m2 woonopp. (wat je nu ook hebt en aangaf als prima)
tuin op west of zuid (zonnig)
parkeren eigen terrein
tot 750k. (maar voor 50k vind je tegenwoordig geen klusjesman die een heel huis kan doen)

dat bedoel ik met verder kijken. Maar goed, daar ben je zelf ook wel achter. Andere optie is het huis van je vriendin verkopen en in de jouwe gaan samenwonen. Heb je ook geen (dubbele) maandlasten. En dan de markt af te wachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Millie-ano op 19-03-2025 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-04 15:00

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Oef, naast je schoonouders. Al is de band nog zo goed, dat zou me iets te dichtbij zijn. En daarmee het doorslaggevende argument om het niet te doen.

Ik ben al een hele tijd uit die regio weg, maar je zegt het zelf al, Koedijk is geen Heiloo. Al ga je niet elke dag het bos in, het bepaalt wel hoe je een plaats ervaart. En ik weet niet hoe je qua vervoer zit, maar dat Heiloo een station heeft, vind ik ook een groot voordeel, vanuit Koedijk zal het toch weer wat verder zijn naar station Alkmaar (al dan niet Noord).

En tja, de cirkel eromheen: de polder moet je liggen, zeker als je nog verder richting West-Friesland zoekt, kan het even wennen zijn (nee, West-Friezen, niet meteen boos worden, ik bedoel het niet lelijk, en we zijn hoogstwaarschijnlijk zelfs verre familie van elkaar. Maar geef toe, we kunnen dwarskoppen zijn).

Uiteindelijk is je thuis wat je er zelf van maakt, en belangrijker dan de plaats op zich zijn vooral ook je (naaste) buren, of dat nu je schoonouders zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Toke_gt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Dat zegt heel veel. Als het ja-misschien-ja-misschien etc was, zou ik erover nadenken. Maar ik mis überhaupt een ja in jouw rijtje.
Wat de makelaar me leerde bij de eerste aankoop: je moet bijna een verliefd gevoel krijgen. Een ja, ik wil. Vond ik vooral grappig en nam ik niet zo serieus, maar eigenlijk was het waar bij dat eerste huis en de huizen erna. Dus hou dat in gedachten. Ergens moet er een volmondig ja klinken en als dat er niet is, laat je het gaan en kijk je verder.
Dat komt mede omdat de echte droomhuizen 800k+ in Heiloo zijn. De huizen onder dat bedrag hier in Heiloo zijn ook niet direct "ja!". Wat we het allerliefste willen gaat (nu) niet, als we dat überhaupt ooit willen want daar staat ook een flink maandelijks bedrag tegenover. Dan moet je ergens schipperen; de laatste keer dat we in de woning in Koedijk waren (nu 2x gekeken) voelde het wel heel fijn in de woonkamer en de ruimte in de tuin. Boven voelde het wat klein maar dat is eenvoudig met een dakkapel op te lossen.

Mijn huidige woning in Heiloo heb ik 2,5 jaar naar gezocht, 50+ bezichtigingen gedaan. Mede ook om erachter te komen waar ik wel/niet wilde wonen in Heiloo. Terugkijkend is dat nog steeds het beste geweest maar had ik bij een aantal eerdere woningen ook heerlijk kunnen wonen.

Bij die eerste zoektocht nergens een verliefd gevoel gehad; om de knoop door te hakken heb ik vooral naar de "specs" gekeken, het gevoel bij de wijk én iemand die zij: "Wil je nou een huis of niet? Goedkoper worden ze niet."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Millie-ano schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:27:
Ik snap je. Echter, kun je 'vrij wonen' voor jezelf helder maken en 'de volgende stap'
Even uitgaande van de ge-eikte gang van zaken zoals in 9 vd 10 gevallen geld voor jullie leeftijd is het aannemelijk dat je met 2-3-4-5- jaar 1 of 2 kleine kinderen rond hebt lopen?? Is dat de volgende stap waar je het over hebt? Of volgende stap: groter huis/vrijstaand/oprit.. etc.

In combinatie met 'vrij wonen' aan de rand van een woonwijk is nog steeds vrij. Maar gelet op bovenstaande wil je ook niet in de middle of nowhere zitten denk ik, praktisch gezien? Kindjes spelen graag met kindjes. Die wonen over het algemeen in een woonwijk. Ik wil je er niet heen pushen, maar je de opties vooral in het achterhoofd te houden en je blind te staren op vrijstaand en 'vrij wonen'
"Vrijer wonen" is vooral in de achtertuin geen/weinig/minder inkijk, nu twee rijen woningen waarvan alle achtertuinen aan elkaar grenzen met een steeg ertussen.

"Volgende stap" is bij voorkeur samen een mooie woning kopen, daarna wellicht kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41
Een tijd geleden waren wij ook een beetje aan het rondkijken om misschien te gaan verhuizen.

We kwamen een mooi huis tegen.
Woonerf, kindvriendelijk en rustig.
Maar als we de voordeur uitliepen zouden we na 20m de garage van schoonouders binnenlopen, Waarbij hun achtergevel zou uitkijken op onze voordeur/woonkamer.

Dat was voor mij dé reden om het niet te doen.
Kan er goed mee opschieten, maar heb er een hekel aan als mensen onaangekondigd aan de deur staan voor een kop koffie.

Laat staan wanneer je tegen ze aan zou wonen en je 's avonds bang zou moeten zijn dat ze je horen wanneer je elkaar even "lief hebt" :o

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Millie-ano schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:27:
6 woningen beschikbaar met:
minimaal 110m2 woonopp. (wat je nu ook hebt en aangaf als prima)
tuin op west of zuid (zonnig)
parkeren eigen terrein
tot 750k. (maar voor 50k vind je tegenwoordig geen klusjesman die een heel huis kan doen)

dat bedoel ik met verder kijken. Maar goed, daar ben je zelf ook wel achter. Andere optie is het huis van je vriendin verkopen en in de jouwe gaan samenwonen. Heb je ook geen (dubbele) maandlasten. En dan de markt af te wachten.
Het is ook niet onmogelijk in Heiloo, afgelopen jaar zijn er wel enkele woningen langs komen in Heiloo waar we willen wonen. Vooral de optie in Koedijk is een twijfel, vandaar dit topic. Er komen geregeld nieuwe woningen in de mail binnen die in in zoekprofiel passen. Uiteindelijk vinden we ook in Heiloo wel iets tofs.

Het huis van mijn vriendin verkopen is sowieso iets dat we binnenkort in gang willen gaan zetten. We kunnen prima in mijn huidige woning nog een tijdje wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
royduin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Mis je Heerhugowaard nu niet? Zie Barsingerhorn bij een advertentie van je staan; nóg noordelijker. Geen supermarkt, geen station, etc.
Welnee, Schagen is vlakbij, ik ga nooit met de trein, Heerhugowaard is 20 minuten rijden. We hebben nu zowat 10keer zoveel tuin en de buren op een kilometer afstand. Dat is het meer dan waard.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
VeertienKaVier schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:29:
Oef, naast je schoonouders. Al is de band nog zo goed, dat zou me iets te dichtbij zijn. En daarmee het doorslaggevende argument om het niet te doen.
Ja ik betwijfel hoe vrij dat uiteindelijk voelt.
Uiteindelijk is je thuis wat je er zelf van maakt, en belangrijker dan de plaats op zich zijn vooral ook je (naaste) buren, of dat nu je schoonouders zijn of niet.
Dat is ook zo maar in de polder een vrijstaand huis met veel grond en weinig voorzieningen in de buurt, veel reistijd naar werk, vrienden en familie is het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 16:38

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

royduin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Het is ook niet onmogelijk in Heiloo, afgelopen jaar zijn er wel enkele woningen langs komen in Heiloo waar we willen wonen. Vooral de optie in Koedijk is een twijfel, vandaar dit topic. Er komen geregeld nieuwe woningen in de mail binnen die in in zoekprofiel passen. Uiteindelijk vinden we ook in Heiloo wel iets tofs.

Het huis van mijn vriendin verkopen is sowieso iets dat we binnenkort in gang willen gaan zetten. We kunnen prima in mijn huidige woning nog een tijdje wonen.
Bij twijfel sowieso niet doen. Het is iets waar je elke dag gaat zijn. Daar moet je niet over twijfelen...

Dan maar wat langer doorzoeken. Je hebt 2 huizen dus geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
MaD_co schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:49:
Laat staan wanneer je tegen ze aan zou wonen en je 's avonds bang zou moeten zijn dat ze je horen wanneer je elkaar even "lief hebt" :o
Ja die gedachte is ook al een aantal keer langs gekomen... lijkt me niet heel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Maar die buren kunnen volgende week verhuizen... Locatie is uiteindelijk het allerbelangrijkste.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
royduin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Ja die gedachte is ook al een aantal keer langs gekomen... lijkt me niet heel prettig.
Of als je irritaties hebt/slechte bui en je krijgt een flinke woordenwisseling met elkaar. Komt in elke relatie voor, maar daar hoeven je (schoon)ouders geen getuige van te zijn. Omgekeerd ook niet trouwens.

Hoe ik het zie: op korte afstand van anderen wonen (buren) gaat meestal goed omdat je geen emotionele band met elkaar hebt. Banden met familie gaan vaak goed omdat je niet op elkaars lip zit. Naast familie wonen betekent dus een spanningsveld: emoties en weinig afstand. Dat kán best goed gaan, maar je zet het op scherp. Gecombineerd met de wens voor een woning voor langere tijd (je moet die situatie over een lange periode accepteren) vind ik dat het belangrijkste risico dat je hier moet afwegen. Meer nog dan wel/niet Heiloo, wel/niet drukke weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 19-03-2025 15:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 11:38
[...]

Hele goede optie? Lijkt er niet op als ik je startpost lees. En je tweede zin in de reactie straalt ook geen positief gevoel uit over de woning inderdaad ;). Zoals iemand anders zegt: nergens een volmondige ja op de woning te vinden.

Ik ben het ermee eens dat je bij een woning een gevoel moet hebben: 'Wow, hier wil ik graag wonen.'

[ Voor 9% gewijzigd door Panini op 19-03-2025 16:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Bij punt 1 was ik al klaar. Mijn schoonouders wonen op kwartiertje fietsen; die zien we 2-3x per week (ook ivm kids). Maar ik moet er niet aan denken direct naast ze te wonen, hoe aardig ik ze ook vind. Mijn eigen ouders ook niet. Denkt mijn vriendin net zo over overigens.

Verder klinkt die doorgaande weg ook niet ideaal, zeker niet als er op termijn kinderen op de planning staan.

Zelf zou ik ook niet zo snel kiezen om in een buitengebied te wonen. Hier ook wat vriendjes uit de klas die in het buitengebied wonen. Ja je hebt meer ruimte, maar die kinderen kunnen tot een bepaalde leeftijd geen kant op en niet zomaar even langs vriendjes fietsen. Hier doen ze sinds kort niet anders (6-7 jaar). Ook goed voor hun zelfstandigheid vind ik.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:08
Mijn ouders zijn destijds tegenover mijn grootouders gaan wonen. Dat geeft ook nogal wat onhandige situaties. Elke keer als er een "vreemde" auto voor de deur stond vragen "Ohh wie was er nou bij jullie op bezoek"? En nu als ik bij 1 van de twee op bezoek ga, dan krijg ik daarna vrij direct te horen "ohh je was bij X, waarom ben je hier niet ook binnengelopen? Ons bezoek je écht veel minder vaak". Soms weet je teveel van elkaar en dat is echt niet altijd fijn. Ja er zijn zeker ook voordelen, zoals dat je snel iets geleend hebt van elkaar. Maar ik zou er zelf echt nooit voor kiezen.

Ik ben momenteel blij dat ik niet eens in het zelfde dorp meer woon als mijn ouders. Zeker mijn moeder zou echt elke keer aan de deur staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

royduin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:55:
[...]

weinig voorzieningen in de buurt
Dat is wel een dingetje, ja. Ik ben zelf erg blij dat ik zelfs in een dorp nog lopend of fietsend naar tandarts, huisarts en de post kan. Voor anderen is misschien een school of kdv om de hoek weer handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
CrystalViriS schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:25:
En nu als ik bij 1 van de twee op bezoek ga, dan krijg ik daarna vrij direct te horen "ohh je was bij X, waarom ben je hier niet ook binnengelopen? Ons bezoek je écht veel minder vaak".
Vlak dit type reacties niet uit. Bijvoorbeeld als er kinderen komen en de schoonouders passen vaak op, want lekker dichtbij. Dat kan irritatie bij jouw familie geven. Dus denk goed na over zulke effecten op lange termijn. In het begin is het vast gezellig en handig, maar na een tijd liggen zulke diepere irritaties op de loer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik kijk soms juist wel in de plaats waar mijn schoonouders wonen. Ze zijn al op leeftijd en ik verwacht op termijn dat we daar zullen moeten bijspringen. Ik vind dat mijn taak en dan zou dichtbij wonen wel fijn zijn.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:19
Dat er mensen vrijwillig aan een doorgaande weg gaan wonen is mij altijd al een raadsel geweest.
En dan ook nog naast je schoonouders, tuin aan de verkeerde kant. Ik denk dat je het wel weet.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
wodkabuikje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:44:
Ik kijk soms juist wel in de plaats waar mijn schoonouders wonen. Ze zijn al op leeftijd en ik verwacht op termijn dat we daar zullen moeten bijspringen. Ik vind dat mijn taak en dan zou dichtbij wonen wel fijn zijn.
Dichtbij in dezelfde plaats is héél iets anders dan ernaast.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
Je zou je vriendin kunnen vragen hoe het zou voelen om weer bij haar ouders in te trekken? Ik denk dat zo dicht bij wonen ongeveer hetzelfde gaat voelen - of er zouden vooraf stevige afspraken gemaakt moeten worden.

Een huis gegund worden is heel aantrekkelijk, maar is het voldoende aantrekkelijk voor jullie relatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Panini schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:13:
Hele goede optie? Lijkt er niet op als ik je startpost lees. En je tweede zin in de reactie straalt ook geen positief gevoel uit over de woning inderdaad ;). Zoals iemand anders zegt: nergens een volmondige ja op de woning te vinden.

Ik ben het ermee eens dat je bij een woning een gevoel moet hebben: 'Wow, hier wil ik graag wonen.'
Ik ben altijd wel redelijk sceptisch, ik kan wel heel wat voordelen noemen maar juist de nadelen / twijfels zijn hier wel zwaar wegend. Sta ik in de woning/tuin wordt ik wel heel enthousiast namelijk + ik kan lekker wegdromen met alle mogelijkheden met het huis. Met zo'n roze bril op vergeet je bijna de twijfels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• royduin
Bedankt weer voor alle reacties! Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat het niet zo'n slim idee is. We zoeken rustig verder hier in Heiloo en houden de omgeving in de gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:59
Interessant topic, helemaal doorgelezen en leuk om te zien dat het van misschien nee misschien nee nu definitief nee lijkt te zijn.

My 2 cents, probeer ook eens in te schatten of 4 ever ook echt 4 ever is. Wij kochten in 2015 ons droomhuis. Best wel een investering gedaan en uiteindelijk etentje gekomen dat we toch ook wel heel graag vrijstaand zouden willen wonen. En op zijn minst wat meer contact vanuit woonkamer keuken met de tuin zouden willen hebben. Lang verhaal kort, 150k investeren in huidige woning gaat op zeker geen 150k meerwaarde opleveren als we ooit zouden verkopen (het is meer op smaak maken). Nu blijkt dat we best wel wat overwaarde hebben en hebben we een nieuw droomhuis gevonden.
Resume, 10jr geleden in volle overtuiging een huis gekocht waar we oud wilden worden… en nu dus weer…

Staat het huis op droomlocatie en is het de investering waard, of worden investeringen een soort van gouden handboeien… ook iets om te overwegen…

In ieder geval lastig, succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
Ik woon nu in Limmen en wij hebben net wat gekocht in Heiloo (nieuwbouw). Ben deels opgegroeid in Alkmaar/Heiloo en nog deels in Heerhugowaard. Ook ik heb altijd het prettigst gewoond in Heiloo.

Heiloo is erg mooi wonen. De grond is voornamelijk duurder.
In je reacties lijk je toch wel erg veel te neigen naar Heiloo. Koedijk is absoluut niet vergelijkbaar.

Het landelijke kan je denk ik op meerdere locaties vinden. Want als je aan landelijk gevoel wil gaan krijgen met jullie wensen in Heiloo/Castricum/Limmen, dan moet je naar bouwprojecten gaan kijken vanaf minimaal 1 miljoen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Castricum was volgens mij altijd al duur, maar ik schrik eerlijk gezegd ook van de prijzen in Limmen/Akersloot/Uitgeest (het meer om de hoek drijft de prijs natuurlijk op, maar dan nog).

@royduin als je geen haast hebt, zou ik inderdaad wachten en blijven kijken (en vooral voelhoorns uitsteken, soms hoor je viavia eerder of er iets leuks op de markt komt). Want ja, afspraken maken met de schoonouders kan, maar je weet van tevoren nooit of de partijen zich eraan houden. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edejong25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-04 16:06
Persoonlijk zou ik oppassen met het wonen vlak bij je schoonouders. Het klinkt leuk en ook handig mochten ze zorg nodig hebben later op leeftijd, maar weet dat jij ook een familie hebt en dat ze ook aandacht verdienen. Hoe ga jij daar mee om? Ga jij je eigen familie net zo veel aandacht geven als je schoonouders die naast je wonen? Of ga je wat vaker langs bij je schoonouders? En bouw je zo op langer termijn een betere relatie met je schoonouders waardoor je je eigen familie langzamerhand verwaterd? Kortom: hoe ga jij daar mee om?

Als je vlak bij ze gaat wonen, verwacht dat ze kunnen vragen wie er bij jou over de vloer waren, of waarom het zo stil was de hele dag bij jullie en waar jullie dan heen zijn geweest. Alles wordt op tafel gegooid, tenminste, in hoeverre ga je daarmee instemmen?

Dit kunnen kleine irritatie puntjes worden, maar ook punten waar je heel sterk in kan staan.

Ik heb nog niemand horen praten over een eerste kind. Voor het eerst oma of opa worden is een mooi moment in het leven. Je hoort vaak dat oma's en opa's zichzelf aanbieden om voor jouw eigen kind te zorgen. Hoe vaak zullen jouw ouders jouw kind zien wanneer die komt? Of zal het kind vaker bij je schoonouders zijn? Een relatie tussen kind en opa/oma kan ook op het spel liggen. Hoe gaan jullie hiermee om, en hoe beïnvloed dit de relatie tussen jou en je eigen ouders?

Persoonlijk zou ik zelf verhuizen naar iets waar je meer privacy hebt. Ik ga zelf verhuizen naar Zutphen. Mijn schoonouders bemoeien zich helemaal met onze verhuizing. Wij wonen momenteel in dezelfde straat. Ik merk dat ik daar aan enorm erger dat ik ze langzamerhand niet meer mag. Het zijn aardige mensen, met name mijn schoonvader, maar mijn schoonmoeder bemoeit zich te veel met ons. Ik ben ook niet iemand die daar wat over gaat zeggen, dat is de taak van mijn vriendin. We zijn op zoek naar verhuizers die ons kunnen helpen om naar Zuthpen te verhuizen, en niet onze schoonouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:19
Wonen naast je schoonouders is vragen om problemen. Daarnaast neemt het aantal scheidingen alleen maar toe, dan is dit het laatste wat je wilt.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:49
Ik zou in jullie plaats naar iets als dit kijken https://www.funda.nl/deta...erstraatweg-299/43842081/ blijkbaar heb je het budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:38
wodkabuikje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:44:
Er kan een moment komen waarop je niet meer kan auto rijden. Dan kan het moeilijk worden voor mensen op leeftijd. Ik zie dit bij mijn moeder- haar auto is echt een lifeline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
**

[ Voor 100% gewijzigd door Chaki op 26-03-2025 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Kwartiertje rijden naar opa en oma is ideaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Pal naast je schoonouders wonen? Hell no... Hoe goed de band ook is.
Ik zou mij dan wel een soort van bekeken voelen, en opgelaten.
Wat als je relatie stuk loopt? Dan woon je nog steeds naast je (ex)schoonouders.

Ik snap dat het lastig is om in deze tijden een geschikt huis te vinden, en de druk wellicht wat hoger ligt.
Maar toch zou ik de tijd nemen om rustig verder te kijken. Zeker omdat jullie nu beiden nog een koopwoning hebben en dus niet op hete kolen zitten.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1