Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreammedia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-05 00:52
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort bezitter van vloerverwarming maar blijf maar met vragen zitten.
Wellicht dat ik hier meer informatie kan krijgen.

Ik heb boven nog allemaal radiatoren aangestuurd door tado en op de gehele begane grond nu vloerverwarming. Tado thermostaat hangt in woonkamer.

Wat ik begrijp (denk ik) is dat de knop met de graden op de vloerverwarming bedoeld is hoe warm het water moet zijn dat door de vloerverwarming moet lopen en dat ik met de tado thermostaat de temperatuur op de begane grond kan instellen. Klopt dat ook zo? En zo ja op hoeveel graden moet de knop dan op de vloerverwarming staan. Nu 35 dacht ik.
Of zie ik het helemaal verkeerd? En zo ja wat zijn dan de juiste instellingen cq temperatuur instellingen .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ten eerste: je hebt vloerverwarming, dat is niet zo snel. Laat je niet wijsmaken dat je geen nachtverlaging kan toepassen, je thermostaat kan 2 uur vroeger beginnen warmen zodat het ´s ochtends lekker warm is (vaak kan die dat zelf slim regelen), en je kan ´s avonds een uurtje vroeger de verwarming uitzetten.
Verwacht ook geen hete voeten, het fijne aan vloerverwarming is dat het confortabel is, niet zoals een hete haard waar je buik verschroeit en je rug bevriest.

Die knop is de maximaalthermostaat voor de vloer, 35-45° is een normale waarde (hangt af van vloeropbouw: je wil nooit dat het oppervlak van vloer boven 28° gaat), je kan daar wat mee 'spelen´ (heb je overshoot: wat lager, te traag opwarmen: wat hoger).

Je moet begrijpen dat de CV hoge temperatuur levert met laag debiet; vloerverwarming wil lage temperatuur met hoog debiet. Een mengverdeler heeft een eigen pomp, en mengt véél retourwater van de vloerverwarming (is enkele graden boven ruimtetemperatuur, als huis warm is, vb 20°) met aanvoerwater van de CV op vb 40°. In een normale situatie heb je vb 4 keer meer retour vv dan aanvoer CV, dus gaat er 24° in de vloer. Het is zelden dat die maximaalthermostaat moet ingrijpen (of je moet hem best laag zetten).

De tado beneden zal idd de warmtevraag naar CV regelen (te koud: CV aan, indien modulerend regelt hij aaanvoertemperatuur dus wat minder warm water als je bijna op temperatuur bent).
Als er geen tado klep zit op de vloerverwarming, dan warmt die mee als een radiator boven warmte vraagt, dat gaat vaak gewoon goed.

P.S. je hebt wel een bypassventiel nodig, check even of die er wel zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreammedia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-05 00:52
Super dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:37

BHQ

In de app zit 'Flow Temperature Optimization', die wil je wel instellen als vloerverwarming het enige is wat je hebt. Wat je instelt op 'de knop' is de streeftemperatuur in die ruimte.