Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 10:41
Ik kom er niet uit, wellicht heeft iemand hetzelfde al gehad enige tijd terug en kan zijn ervaringen hier delen.

Vanzelfsprekend spreek ik over 3 weken ook met een financieel adviseur mag ik ben graag alvast ingelezen.

Ik heb nu een hypotheek met een rente van 1,25% met 150.000 schuld.
Ik ga verhuizen naar nieuw huis dat bij 50.000 duurder wordt dan mijn verkoopwaarde oude huis.
Dat nieuwe huis moet voor 100.000 verbouwd worden.

Ik begrijp dat ik over 50.000 euro een hypotheek moet afsluiten tegen de actuele rente (voor gemak 5%) als ik geen eigen geld inleg.
Maar het bouwdepotdeel van 100.000. Moet ik daarover nu de actuele rente en aflossing betalen (5%), of een gewogen rente (2,20%)

Zo lees ik bij meerdere aanbieders bijv. "Heb je meer dan één leningdeel? Dan kunnen er verschillende rentepercentages bij die leningdelen horen. Als dat zo is, dan is het rentepercentage van je bouwdepot gelijk aan het gewogen gemiddelde van je hypotheekrentes. "

Het lijkt mij persoonlijk te mooi om waar te zijn dat ik kan verbouwen tegen 2 ipv 5 rente. Want waar haalt te hypotheekvertstrekker dat geld vandaan tegen die lage rente. Maar iemand hier weet vast meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Mijn ervaring: bouwdepot heeft dezelfde rente als de opvolgende lening, vaak als de lening daarin overgaat. Of heeft zijn eigen rente en dan meestal gelijk aan de rente voor een hypotheek voor de duur van het bouwdepot, meestal max 2 of 3 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-05 16:18
Een bouwdepot is een nieuwe lening, met dit verschil dat je die dus aangaat per datum aankoop van de nieuwe woning.
Daarna neem je langzaam geld op al na gelang je het uitgeeft, omdat het een nieuwe lening is zit het defacto in het nieuw te lenen deel.

Betaal je 5% op je nieuwe hypotheek, betaal je dat dus ook over je bouwdepo... maar wel alleen over het opgenomen deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14
Dat staat als het goed is in de hypotheekvoorwaarden en is ook een beetje afhankelijk van welke lening erachter het bouwdepot zit. Maar snap dat je die nog niet hebt in deze fase.

Als je het bouwdepot financieert met een overbrugging dan zal je vermoedelijk die overbruggingsrente betalen zolang je het oude huis niet verkocht hebt, en al wel geld opneemt uit je depot. Als je je oude woning al wel verkocht hebt, en je lost de overbrugging af dan zal je over het deel wat je opgenomen hebt de rente betalen van de lening die erachter zit. Je zal even bij de bank moeten kijken of ze dan beginnen met de duurste lening of de goedkopere lening. Bij de ING gaat dat in de volgende wijze.

Heeft u meerdere leningdelen met een bouwdepot en
bijvoorbeeld ook een Overbruggingsfinanciering, dan geldt
voor uitbetalingen onderstaande volgorde:
1. Uitbetaling uit bouwdepot van de Overbruggingsfinanciering
2. Uitbetaling uit bouwdepot van leningdeel met laagste rente
3. Uitbetaling uit bouwdepot van leningdeel met hoogste rente