Vraag over aardpen en aarding in nieuwbouwwoning, klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-03 23:01
Beste Tweakers,

Voor het eerst in de kruipruimte in mijn nieuwbouwwoning viel me op dat er bij de fundering een aardpen in de grond is aangebracht, naast een koperen aardkabel die niet direct met de pen lijkt te zijn verbonden. Dus ben ik benieuwd naar wat jullie hiervan denken?

• Is het gebruikelijk dat de koperen aardkabel niet direct met de aardpen is verbonden?

• Zien jullie nog andere zaken die nader onderzoek nodig hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WsSTcWcyHEly31Ytl-7SLyLOnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B5kbJ2gjikr6qvG4aT6txX3.jpg?f=fotoalbum_large

- EVOTWEAKERS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je stukje zou gaan graven kom je waarschijnlijk een klem + schroef tegen.
Wanneer je twijfel hebt kan je de boel door laten meten of zelf een multimeter pakken en de weerstand tussen de 2 meten. dan weet je of ze goed aan elkaar zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
die draad zit in de grond aan die pen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-04 18:22
De dikke koperdraad zit denk ik aan de onderkant van de aardpen vast, daarna is de aardpen met de koperdraad de grond ingedreven (mss wel 10 meter), je krijgt zó sneller de gewenste aardweerstand: weerstand van koperdraad in de grond én die van de aardpen zelf.
Ik heb dat bij een trafo onderstation wel eens gezien, beter is het om de koperdraad ook aan bovenkant van de aardpen met een speciale beugel vast te zetten, dan is deze zichtbaar aan de aardpen vast gezet.

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 19-03-2025 18:23 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:24
Natural colour zegt het goed, aangezien koper heel zacht is, worden er stalen pennen gebruikt om hem in de grond te krijgen. Aan de eerste pen word het koper bevestigd, en per 2 meter word er weer een op gezet. Tot ze de juiste weerstand bereiken.