Wel of niet nieuwe panelen/omvormer laten instaleren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbomol
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 19:28
Ik heb 10 zonnepanelen op een schuin dak liggen en die zijn uit 2012. De omvormer is een Sunny Boy SB2100 TL van SMA. Ik heb geen thuisbatterij. Ik ben alleenstaand en verbruik relatief weinig stroom (max 1200 Kwatt per jaar) Nu ben ik gaan denken of het nog loont om nieuwe panelen te laten leggen en/of om mijn omvormer te vernieuwen. De omvormer werkt ansich nog goed. De panelen liggen gericht op het zuiden.

Zou dit zin hebben in mijn geval? Vorig jaar heb ik 1652 Kwatt terug geleverd. In 2022 was dit nog 2157. Nu was 2024 wel een relatief donker jaar met weinig zonne-uren.

Ik vraag hier op het forum want voor de rest heb ik er geen jota verstand van.
Mijn omvormer is niet verbonden met het internet en ik heb ook geen app. Voor de goede orde,ikzelf heb de installatie niet hoeven te betalen want ze lagen er al op toen ik dit huis kocht in 2018. Maw de installatie is al betaald😊

TIA

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Hoe denk je deze investering terug te verdienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbomol
Ik hoop erop dat de politiek het eea kan terugdraaien qua wetgeving. Het zou zomaar kunnen,maar ik verwacht het niet. Daarom vroeg ik het ook hier. Als de wetgeving indeze NIET veranderd lijkt het mi idd een onzinnige investering voor mij persoonlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Limbomol op 18-03-2025 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-09 09:11
Lekker laten liggen, panelen zouden nog voor minstens 85% goed moeten zijn. Je hebt je jaarverbruik nu afgedekt. De omvormer kun je ook pas vervangen als hij kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbomol
Ik laat ze zeker gewoon liggen. Als ik zie wat nieuwe panelen en een nieuwe omvormer kosten,ga ik dat er op 2 jaar tijd nooit eruit halen. Bedankt iedereen voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Mocht het toch blijven jeuken.
Zorg ervoor dat nieuwe systeem niet enkel op zuid is, en dat je zero-export (terugleverblokkering dmv energiemeter) laat installeren zodat je ze zo kan instellen dat ze enkel eigen verbruik dekken.

Maar aangezien je niet zoveel panelen hebt kun je het eigenverbruik waarschijnlijk al flink opschroeven door wat te plannen rondom je vaatwasser/wasmachine e.d. Je zult een schappelijke piek ~1500 W terugleveren, want niet zo'n hele grote last is. Dus het potentieel risico als er andere net-tarieven komen is laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Als alles nog goed werkt, waarom aanpassen?
Als de omvormer sneuvelt, vervang die dan door een waar een thuisbatterij aan kan; die optie openlaten kost weinig.

De politiek kan weinig veranderen aan de realiteit: de electriciteitsprijzen zijn variabel geworden, en salderen is enorm subsidiëren van zonnepanelen (=onbetaalbaar).

Je kan wel mee met de nieuwe realiteit: zoveel mogelijk eigenverbruik als je opwek hebt.
- Is er budget, kan je kijken naar een thuisbatterij (dan draai je ´s nachts de was op energie van de afgelopen dag).
- Is er ´zin om te spelen´ kan je kijken naar dynamische energiecontract in combinatie met thuisbatterij; naar slim aansturen van verbruikers (boiler kan je opwarmen als je teruglevert, wasmachine plan je overdag in, ...)
- Als de zonnepanelen moeten vervangen worden, is een oost-west handiger: opwek meer gespreid dus gemakkelijker zelf te verbruiken. Alleen is het best moeilijk je dak te verdraaien :+

Instellen dat je niets teruglevert, tsja, hier in BE krijg je geen kosten maar wel een kleine vergoeding als je teruglevert; kan me moeilijk voorstellen dat het in NL netto kost om terug te leveren. Met jou ´gratis´ panelen is het eenvoudig uit te rekenen of dit uit kan.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 19-03-2025 09:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1