Zeepkist met trapaandrijving: hoe de aandrijving maken ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Goedemiddag allen,

Mijn zoontje van 7 is altijd bezig met dingen bedenken en willen maken etc.
Nu heeft hij een "bouw" tekening gemaakt voor een zelf gemaakte auto van hout.

Ik wil dit alleen maar toejuichen en dus met hem dat zelf gaan maken. Enige waar we niet goed uitkomen is de aandrijving.

Het wordt een soort zeepkist uiteraard, maar dan met aandrijving zodat hij zelf kan rijden.
Voor het stuur gaan we voor relatief simpel (we willen het low budget houden) touw aandrijving (denk ik), maar ik kan niet goed vinden hoe ik de aandrijving voor de wielen moet gaan maken. Logisch zou zijn trappers met een ketting ofzo, maar ik kan nergens echt vinden waar je een trapas met een trapper en ketting kan kopen online, sowieso kan ik online niet goed vinden hoe ik dat op kan lossen + ik heb gebrek aan inspiratie op dat gebied op het moment, ik kom er even niet uit.

Iemand die toevallig ervaring of een goed idee heeft hoe we de wielen op een simpele/budget vriendelijke / zelf te maken manier kunnen aandrijven ? , hoeft niet met trappers, mag ook op een andere manier , als hij maar zelf zich kan voortbewegen.

Danku!

[ Voor 4% gewijzigd door lord_fh op 18-03-2025 14:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:33
Kan je niet beter een trapauto (skelter is dat zeker in Nederland?) kopen, daar alle onnodige zaken van af slopen en er een eigen omhulsel voor bouwen?

Of in ieder geval gebruiken als donorwagen voor onderdelen?

Zijn volgens mij vrij goedkoop te krijgen als ze niet moeders mooiste moeten zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Koop een tweedehands skelter, ze zijn zelfs gratis op MP te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Misschien te makkelijk/niet doe-het-zelf genoeg bedacht, maar "gewoon" dit soort onderdelen van een fiets halen? En dan weer op de juiste plaats bouten [als je kind het zelf moet doen] of lassen [als papa ook mag helpen]

Skelter kan natuurlijk ook, maar dan ben je in 1x klaar, dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling van een project.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Allen bedankt voor de reacties.

Skelter had ik inderdaad ook aan gedacht, maar dan is inderdaad het idee van volledig zelf maken weg en wordt het erg massief ook/lastig om er echt wat zelf van te maken. Dus voor nu wil ik dat idee laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:18
lord_fh schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:00:

Skelter had ik inderdaad ook aan gedacht, maar dan is inderdaad het idee van volledig zelf maken weg en wordt het erg massief ook/lastig om er echt wat zelf van te maken. Dus voor nu wil ik dat idee laten varen.
In ieder geval een skelter achteras dan? Kan je zelfs de wielen nog wel zelf kiezen, maar heb je in ieder geval al een mooie gelaste achteras, met achter tandwiel erop.

edit: en dan zoiets vooraan: https://www.exittoys.nl/e...foxy-skelters-73-10-98-00 ?

edit 2: Deze achteras misschien: https://ruhl.nu/skelteron...el-compleet-met-tandwiel/

En anders ef Marktplaats en een onderdelen skelter zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door dehardstyler op 18-03-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:33
lord_fh schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:00:

Dan zou ik per stuk gaan kijken welke onderdelen je nodig hebt, en nadenken hoe je alles vast zet.

Je gaat sowieso een hoop lagers, tandwielen en kettingen nodig hebben.

Eventueel hier eens kijken voor inspiratie (op grotere schaal, maar het is zonder lassen dus wel het meest relevant) YouTube: Making a Motorised Go Cart with NO WELDER and simple tools #1 - Chas...

Of je kan het simpeler houden en bepaalde zaken uit hout doen, maar ik denk dat je dan al snel breuken gaat hebben.
Pagina: 1