[Aankoopadvies] Ubiquiti netwerk en deurbel met KPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Over een paar maandjes krijgen wij de sleutel van onze nieuwe (bestaande) woning. Hier wil ik weer een fijn netwerk aanleggen voor gamen, thuiswerken en meer.

Het idee is op dit moment om 1 Gbit glasvezel van KPN te nemen inclusief TV. En dit alles via een setup van Ubiquiti spullen door het huis te distribueren.

De huidige situatie waar ik vanaf kom is een setup van Odido met nog een oude USG en de gewone AC Pros en Unifi switches.

Volgens mij moet onderstaande setup werken met KPN, maar wil het natuurlijk even checken bij de experts :)

#CategorieProductPrijsSubtotaal
3Netwerk switchesUbiquiti Flex 2.5G PoE€ 259,55€ 778,65
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro Wall€ 212,68€ 212,68
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Router 7€ 308,55€ 308,55
1NetwerkaccessoiresUbiquiti Unifi AC Adapter 210W€ 105,88€ 105,88
1BedieningUbiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro PoE Kit - Zwart€ 408,60€ 408,60
1Smarthome accessoiresUbiquiti PoE Smart Chime€ 102,25€ 102,25
Totaal€ 1.916,61

Er moet dus inderdaad ook een slimme deurbel bij komen.

Het idee is dat de glasvezel binnenkomt in de meterkast. Hier meteen de Dream Router in te zetten en daar op de PoE poort de deurbel aan te sluiten.
Dan 1 Flex switch op de DR7 en die van stroom voorzien, vanuit die Flex switch een netwerk kabel richting de woonkamer om daar bij het tv meubel een andere Flex Switch op aan te sluiten en hier de consoles, mediaplayer, en een chime, maar ook het tv kastje van KPN op aan te sluiten.
De andere Flex switch komt dan op de werkkamer op de 1e verdieping te staan en ergens op de 1e verdieping dan ook de U7 Pro Wall en de extra chime, die dan beiden aangesloten worden op de Flex op de werkkamer.

Volgens mij moet die Flex in de meterkast genoeg stroom leveren richting de andere Flex switches hiervoor?

En zou dit met IPTV ook nog moeten kunnen werken met KPN via 1 kabel? Dat was wel het geval bij Odido, zelfs toen het nog 2 VLans waren.

Mis ik nog iets behalve kabels? :D Voor dekking van WiFi wordt het toch verder kijken zodra alles aangesloten is, of er nog iets bij moet komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
De Flex-switches ondersteunen geen IGMP, dus gaat dat gaat mogelijk problemen opleveren met IPTV als je gebruik wil maken van Multicast TV. Voor multicast zul je swoieso het IPTV-script moeten gebruiken van Fabian(bij TV+ kan je evt ook unicast gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mad-dog schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:37:
De Flex-switches ondersteunen geen IGMP, dus gaat dat gaat mogelijk problemen opleveren met IPTV als je gebruik wil maken van Multicast TV. Voor multicast zul je swoieso het IPTV-script moeten gebruiken van Fabian(bij TV+ kan je evt ook unicast gebruiken)
Ahhh, ik dacht dat het alleen bij de Mini's was, maar lees nu inderdaad dat het ook bij de gewone Flex is :(

Dus dan zou ik of een tweede kabel moeten trekken vanuit de meterkast om de IPTV box rechtstreeks op de DR7 aan te sluiten.
Of wil ik voor meer dan 1 Gbit voorbereid zijn voor de Enterprise switches gaan...
Of dan toch maar max 1 Gbit switches en de Lites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
Vincentio schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:21:
[...]

Ahhh, ik dacht dat het alleen bij de Mini's was, maar lees nu inderdaad dat het ook bij de gewone Flex is :(

Dus dan zou ik of een tweede kabel moeten trekken vanuit de meterkast om de IPTV box rechtstreeks op de DR7 aan te sluiten.
Of wil ik voor meer dan 1 Gbit voorbereid zijn voor de Enterprise switches gaan...
Of dan toch maar max 1 Gbit switches en de Lites.
Je kunt ook overwegen om gewoon Unicast te gebruiken, dan kun je gewoon die Flex-switches gebruiken. LiveTV kijken wordt toch steeds minder belangrijk en in Unicast modus is de kwaliteit ook echt niet veel slechter. Opnames en terugkijken gebeurt sowieso al in Unicast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom2hine
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 11:10
Fijn om deze thread te vinden, ik zit in precies eenzelfde situatie dus leuk om mee te lezen.

Al zat ik vooralsnog te denken om te gaan werken met een Cloud Gateway Max en losse AP’s en POE camera’s. Maar moet me er nog verder in verdiepen