Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:49
Ik ga de komende weken beginnen met het (laten) ombouwen van garageboxen naar een poolhouse en pool. Op het platte dak komen zonnepanelen, die liggen nu ook al op de garageboxen.
  • Verwarming van het poolhouse via L/L WP (airco).
  • In het poolhouse komt ook een keukentje en een douchegelegenheid. Hiervoor wilde ik een doorstroomheater gebruiken, aangezien ik geen gas heb en maar sporadisch warm water nodig heb (we gaan er alleen douchen als ik gezwommen heb, en eventueel logees ofzo).
  • Zwembad wordt verwarmd met warmtepomp.
  • De zonnepanelen die er nu liggen wilde ik graag terugplaatsen.
Is bovenstaande een logisch plan? En zijn er mogelijkheden om slimmer/duurzamer gebruik te maken van zonnewarmte, bijv. voor het verwarmen van douche/zwembadwater?

[ Voor 4% gewijzigd door studiostevus op 18-03-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Vergis je niet in het verbruik van een doorstromer voor douchen, daar heb je een flink vermogen voor nodig. Een relatief kleine electrische boiler die je slim gebruikt (enkel opwarmen bij overschot van zonnepanelen bijvoorbeeld) kan je wat electrische hoofdbrekers schelen.

Qua duurzaamheid: warmtepomp en zonnepanelen levert meer op dan zonneboiler, als je daar op doelt. Slim sturen, vb zwembad warmer opstoken als je stroom teruglevert is duurzaam en confortabel; al is geen zwembad nog duurzamer :X

O ja, wat is de afstand tussen poolhouse en huis? Als dat niet te ver is, kan het duurzamer zijn om op de centrale verwarming en/of warmwatervoorziening mee te lopen

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Beter gewoon een 15 of 20 liter boiler neer zetten denk ik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:49
Vergis je niet in het verbruik van een doorstromer voor douchen, daar heb je een flink vermogen voor nodig. Een relatief kleine electrische boiler die je slim gebruikt (enkel opwarmen bij overschot van zonnepanelen bijvoorbeeld) kan je wat electrische hoofdbrekers schelen.
Er ligt al krachtstroom dus dit zou moeten kunnen, of doel je meer op het verbruik van zo'n doorstromer?
Qua duurzaamheid: warmtepomp en zonnepanelen levert meer op dan zonneboiler, als je daar op doelt. Slim sturen, vb zwembad warmer opstoken als je stroom teruglevert is duurzaam en confortabel; al is geen zwembad nog duurzamer :X
Ja zowiezo wordt alles aan m'n home assistant geknoopt om dit een beetje slim te regelen. Met het vervallen van de salderingsregeling wordt het verwarmen van het zwembad "gratis".
O ja, wat is de afstand tussen poolhouse en huis? Als dat niet te ver is, kan het duurzamer zijn om op de centrale verwarming en/of warmwatervoorziening mee te lopen
De afstand naar het huis is een meter of 20. We hebben een hybride warmtepomp die het huis nauwelijks kan verwarmen, dus daar wil ik niet nog meer aan hangen. Warm water is denk ik ook te ver....
Beter gewoon een 15 of 20 liter boiler neer zetten denk ik.
Kan je me helpen dit beter te begrijpen? Ik denk dat ik met 15 liter niet kan douchen (zeker niet met meerdere mensen), dus het zou zowiezo een dikkere boiler worden en een keukenboilertje om af te wassen. Ik zou hem wel kunnen aan/uitzetten (buiten het zwemseizoen uit). Graag zou ik de berekening beter begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Je zal voor jezelf de afweging moeten maken.
- Doorstromer verbruikt veel op een niet te kiezen moment, maar geen legionella-angst en geen stilstandsverlies.
- Klassieke boiler is goedkoop in aanschaf, kan je ´slim´ regelen zodat je goedkope stroom verbruikt, blijft wel cop=1 dus onzuinig. (Uiteraard is 20 liter een erg korte douche, je wil vadt wat meer.)
- Warmtepomp is zuiniger voor evenveel warmte, wel duurder in aanschaf; kan ook netjes overdag lopen als de zon schijnt. Je zou gek kunnen doen en een warmtepompboiler kunnen gebruiken voor warm water én om de vloerverwarming in je poolhouse te voeden; met een hygiënespiraal heb je ook geen zorgen over legionella. Als dat uitkan in de winter (eventueel cop=1 backupheater voor -15°C), waarom niet?

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 18-03-2025 15:45 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.