Ik heb je hele verhaal gelezen, maar niet alle reacties door mede-tweakers.
Voor mij klinkt dit als een bekend terrein, en dan met het feit met "geheimen".
Waarschijnlijk ben je een hele lieve jongen die alles goed wil doen, tikkeltje onzeker/pleasend misschien naar een partner en vanuit opvoeding geleerd om eerst naar jezelf in een discussie/conflict te kijken.
Heel eerlijk, als je mij het verhaal van X had vertelt had ik na 5 regels al begrepen waarom je contact hebt, had ik gezegd, blijf lekker contact houden.
Qua Y, geloof mij,
red flag, deze situatie. Haar gedrag klinkt heel erg als controle van het foute soort. Hier ga je, niet alleen over X, maar ook over andere situaties, gedonder met haar krijgen. Jij gaat telkens het gevoel hebben dat je meer moet delen, en zij gaat dat als bevestiging zien dat je te controleren bent.
Dit is helaas ziekelijk gedrag, waar zij aan moet werken. Zoals je vertelde heeft zij een nare ervaring(en) gehad, en dat is uiteraard heel vervelend. Maar dat is haar ervaring, met andere mensen. Niet met jou. Uit zelfbescherming reageert ze nu bij iedereen als een control freak en ziet overal beren.
Zij moet echter werken aan haar triggers (iets niet weten, en daar achter komen). Geheimen gaan er altijd zijn in een relatie. Als ze daar niet tegen kan, moet ze geen relatie met iemand aangaan. En jij bent er niet om haar gelukkig te maken, jullie horen samen gelukkig te zijn en elkaar te versterken. Dit klinkt eerder als afbreken.
Dat je zo erg nadenkt over je eigen acties en reacties valt je positief toe. Maar pas op dat jij je problemen van een ander eigen probeert te maken, en al helemaal niet probeert op te lossen door te gaan overcompenseren. Tuurlijk moet je altijd werken aan goede communicatie in een relatie.
Maar dit gedrag van Y valt onder
toxisch controle gedrag.
Ik zou persoonlijk nog eens heel goed nadenken over m'n relatie met Y, want ik denk dat jou oprechte inborst heel veel pijn gaat hebben als je de vriendschap en toewijding om de hond van X te verzorgen zou moeten opgeven om de relatie met Y in stand te houden. En zoals ik al zei, je gaat nog meer van dit soort situaties met haar beleven, maar dan met een ander onderwerp.
En ohja, voor zij die dat anders zien, ik zie een hond als onderdeel van een gezin die je net zo min wegdoet als dat je dat met een eigen kind zou doen. Aka ik zie een hond ook als een kind
Hoop dat je hier wat aan hebt...
[
Voor 3% gewijzigd door
William_H op 19-03-2025 00:48
]