Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 14:10

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Situatie:

- Halfopen bebouwing (2 onder 1) met zadeldakorientatie West-Oost, geen schaduwmakers. (België)
- Huis verbruikt gemiddeld zo'n 2200 kWh/jaar. (2023: 2280 kWh en 2024: 2146 kWh)
- Geen EV (dat zou ten vroegste binnen 4 à 5 jaar komen)
- Geen warmtepomp en ons gasverbruik is laag genoeg (goed geïsoleerd, HR +++, behoudt goed z'n warmte) dat ik niet meteen het nut van een warmtepomp zie (verbeter me gerust als ik dit verkeerd zie!)

Ik heb beslist op volgende PV-installatie voor een voordelige prijs (panelen zijn ze gisteren op dak komen leggen)

- 8x 445 Wp JA-Solar Bifacial panelen, 4 op Oost zijde, 4 op West zijde
- 1x 5.1 kWh Thuisbatterij (SofarSolar Amasstore GTX 5000 pro)
- en uiteraard de hybride omvormer (SofarSolar eenfasig hybride)

Alle berekeningen die ik maak (zelfs als ik ietwat marge neem en bereken op verbruik van 2500kWh/jaar) komen uit op dat ik voldoende panelen heb om m'n verbruik te dekken zonder al te veel te salderen. Mijn doel is peakshaving en de zomermaanden 0 op de teller.
Dat zou bereikbaar moeten zijn met deze installatie...

Mijn vraag is: had ik niet beter wat meer toekomstgericht moeten beslissen en voor de zekerheid 10 panelen laten leggen?
Het is nu te laat: ze liggen er... enfin, "te laat" is het nooit, bijleggen is een optie, maar wel zuur als ik ze gewoon extra had kunnen voorzien in oorspronkelijke installatie... qua meerprijs zijn 2 extra panelen nu ook dàt niet... Maar nu die 8 er liggen zal m'n vrouw me zo wat doodschieten met d'r ogen (of misschien echt! O+ ) als ik er nu nog 2 extra laat op leggen. :D

"meten is weten" klopt, maar de omvormer en batterij komen ze pas volgende week aansluiten dus ik kan nu nog niks meten, en dan nog zal ik pas een duidelijk(er) beeld hebben nadat de installatie een jaar actief is...

Het knaagt al even aan mij...

Jullie hebben meer ervaring, wat zegt jullie ondervinding/ervaring?
Kan je me gerust stellen, of klopt m'n gevoel dat ik gewoon 5 + 5 had moeten leggen voor toekomstbestendigheid?

bijkomende angst is dat ik het grootste deel van het jaar die batterij niet zal vol krijgen. (natuurlijk ook grotendeels afhankelijk van oncontroleerbare factor: het weer)...

Ook, wat kunnen jullie zeggen over de hardware? Zou betrouwbaar en ok moeten zijn, voldoen aan alle certificeringen en normen etc..., is wel Chinees, online vind ik er niet zoveel over...

Shoot!

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 18-03-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ik heb met hetzelfde verbruik ook getwijfeld tussen 8 en 10. Uiteindelijk 10 laten leggen voor €3500 ipv €3000. Scheelde geen €500 voor de 2 extra panelen, maar heb ook meteen omvormer van 4 kW genomen om niet af te toppen. Zal me dus maximum €300 extra gekost hebben voor die 2 extra panelen

Reden dat ik er meteen 10 heb laten leggen is omdat ik ook Oost-West opstelling heb en woonachtig ben te België met digitale meter. Moet dus zoveel mogelijk als de zon er is trachten te verbruiken, vandaar de Oost-West opstelling. En 5 panelen aan elke kant van het dak om vroeg in de ochtend al zon te hebben tot laat in de avond. Ik heb weliswaar geen batterij, dan zou dat al minder uitmaken.
Om over de middag toch geregeld op 2.5 kW uit te kunnen komen zodat wasmachine/vaatwas dan volledig daarop kunnen draaien wilde ik per kant een extra paneel. Met 4 panelen per kant ging dat al stuk moeilijker zijn. Maar in jouw geval maakt dat minder uit gezien je een batterij hebt op die piek op te vangen.

Maar goed, je panelen liggen er nu en ik denk tegen dat je €300 of €500 hebt mislopen door die 2 panelen minder dat we al wat jaren verder zijn. Maar om ze nu nog achteraf te leggen, tegen normaalgezien een stuk hogere prijs, dat zal volgens mij echt niet opwegen of het zou moeten zijn dat je er meteen 8 bijlegt (maar dan moet je het ook nuttig kunnen verbruiken)

Ivm de batterij zou ik niet meteen inzitten, die geraakt wel vol gezien het maar een 5.1 kWh batterij is. Het is nu 10.30 en ik heb al 3.5 kWh teruggestoken naar het net(wel heel zonnig hier vandaag), dus tegen de middag zou die sowieso vol zitten. Met 2 panelen minder zal dat misschien een uurtje langer duren. In de minder zonnige maanden zal dat ook niet zoveel schelen.

[ Voor 16% gewijzigd door skelleniels op 18-03-2025 10:29 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Thanx @skelleniels , het was ook zo wat mijn gedachte: het zal wel ok zijn maar ik had idd. beter van aanvang voor 10 gekozen, ook hier liggen ze Oost-West en zoals je zegt, achteraf bij leggen is duurder dan meteen in offerte inbegrijpen... achetrafbekeken vind ik het echt raar dat ik daar op het moment zelf niet eens bij stil heb gestaan: die verkoper zei dat ik minimaal 6 445Wp panelen nodig had, ik zei "och, maak maar offerte voor 8" maar aan 10 dacht ik toen gewoon niet...

ach, beetje zuur toch maar al bij al toch ook wat geruststellend dat de batterij een beetje van dat zure smaakje zoet maakt en die wel vol gaat raken (meeste van de tijd toch vermoed ik)

Als ik zie via m'n HomeWizard P1 meter, dat m'n huis momenteel 268 Watt aan het verbruiken is én de verwaming staat aan (het is hier nu buiten slechts 3 graden), maar dat momenteel de zon wel volop op het Oostelijke dak zit... 445W x 4 = 1780W, haal daar voor de zekerheid 10% af, zouden de 4 paneeltjes Oost nog steeds iets van een 1602W moeten opleveren waarvan -stel dat de installatie al actief zou zijn- momenteel dus 1334W naar de batterij zou gaan... (en dan niet gesproken over de 4 panelen West die momenteel weliswaar geen rechtstreekse zon krijgen maar desondanks ook wat zullen opbrengen door daglicht)

....sorry... lang verhaal kort: ik zie eerder de negatieve kant van de dingen en wellicht maak ik me teveel zorgen en zit ik gewoon goed met 8 panelen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
De volledige 445Wx4 zal je niet zo snel halen, is in optimale omstandigheden. om je leed nog wat te verzachten, mijn panelen zijn 415W versies, dus nog iets minder :) Momenteel haal ik op de 5 panelen aan de zonnekant(volledig helder weer momenteel) 1661.32W, theoretisch zou ik 2075W moeten kunnen halen. Als ik goed omreken zou dat bij jou dan momenteel 1412W zijn aan de zonnekant van het dak.
Maar goed, de panelen aan andere kant van het dak doen ook al een 140W en liggen nog volledig in de schaduw. De piek moet nog komen rond 13.00-14.00, dan leveren alle panelen ongeveer hetzelfde op.

6 panelen gingen wel te weinig zijn als ze Oost-West liggen. Met 3 panelen geraakt de omvormer moeilijk opgestart, normaal raadt men meestal 4 panelen aan zodat de omvormer vlot opgestart geraakt. Als ze aan 1 kant liggen van het dak, dan zou 6 panelen mits minder dan 2000 kWh jaarlijks verbruik voldoende zijn(6 445W panelen doen iets van 2270 kWh per jaar)

Die batterij geraakt wel vol, heeft daar tijd voor tot vanavond hé.

[ Voor 21% gewijzigd door skelleniels op 18-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Aftoppen door de omvormer is niet zo een probleem, dat gebeurd meestal toch als er al zat opgewekt wordt. Voordeel van een paar extra panelen zit 'm in de mindere maanden en wat bewolktere dagen. Of je daar heel veel verschil in gaat merken? Misschien 5 a 8 % zuig ik zo uit de duim, dat is geen wereld van verschil. Je zou voor de grap nog eens kunnen vragen wat bijleggen kost aangezien de installateur toch nog terug moet komen blijkbaar (geen idee hoe toegankelijk je dak is)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
franssie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:48:
Aftoppen door de omvormer is niet zo een probleem, dat gebeurd meestal toch als er al zat opgewekt wordt. Voordeel van een paar extra panelen zit 'm in de mindere maanden en wat bewolktere dagen. Of je daar heel veel verschil in gaat merken? Misschien 5 a 8 % zuig ik zo uit de duim, dat is geen wereld van verschil. Je zou voor de grap nog eens kunnen vragen wat bijleggen kost aangezien de installateur toch nog terug moet komen blijkbaar (geen idee hoe toegankelijk je dak is)
Bwa, moet zeggen dat ik met mijn opstelling toch verwacht had van vaker boven de 3kW te gaan, maar met 5 panelen aan elke kant zie ik dat bijna nooit gebeuren. Ik ging met een 3kW omvormer niet zoveel verlies hebben door aftoppen.

Maar on topic: het zal zoals franssie zegt misschien 5 a 8% schelen en wat latere start / vroegere stop van de omvormer zijn.
Maar wat bij mij eigenlijk de grootste twijfel was, was hoe het er uit ging zien op mijn dak. 5 panelen passen net niet naast mekaar en zijn nu in 2 rijen, dus achteraf gezien had ik liever 12 panelen gehad zodat ik telkens rijen van 3 had :+ Mijn oorspronkelijk idee was 4 panelen per kant naast elkaar tegen de nok van het dak. Installateur kwam af met 5, maar stelde geen 6 voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:44:
De volledige 445Wx4 zal je niet zo snel halen, is in optimale omstandigheden. om je leed nog wat te verzachten, mijn panelen zijn 415W versies, dus nog iets minder :) Momenteel haal ik op de 5 panelen aan de zonnekant(volledig helder weer momenteel) 1661.32W, theoretisch zou ik 2075W moeten kunnen halen. Als ik goed omreken zou dat bij jou dan momenteel 1412W zijn aan de zonnekant van het dak.
Maar goed, de panelen aan andere kant van het dak doen ook al een 140W en liggen nog volledig in de schaduw. De piek moet nog komen rond 13.00-14.00, dan leveren alle panelen ongeveer hetzelfde op.

6 panelen gingen wel te weinig zijn als ze Oost-West liggen. Met 3 panelen geraakt de omvormer moeilijk opgestart, normaal raadt men meestal 4 panelen aan zodat de omvormer vlot opgestart geraakt. Als ze aan 1 kant liggen van het dak, dan zou 6 panelen mits minder dan 2000 kWh jaarlijks verbruik voldoende zijn(6 445W panelen doen iets van 2270 kWh per jaar)

Die batterij geraakt wel vol, heeft daar tijd voor tot vanavond hé.
Ja, dat zei die vertegenwoordiger ook: op mijn verbruik afgestemd, op basis van 445Wp panelen, minimaal 6, maar dan zouden ze wel op 1 kant moeten liggen omdat idd. met 3 panelen per kant, de omvormer moeite zou ondervinden om in te schakelen, ik heb nog getwijfeld voor 6 op 1 kant maar hij stelde zelf ook voor om dan beter 4 per kant te leggen... ik ga er van uit dat een vertegenwoordiger 1) natuurlijk wel nieuwe klantjes moet winnen maar ook 2) er niks mee gewonnen heeft als hij slecht advies geeft, dus ik ben 'm maar gevolgd.

Thanx voor je meedenken, ik ben nu ook wat geruster dat die batterij vol raakt, want dat is uiteindelijk de buffer die moet inspringen op momenten dat er te weinig zonne-opbrengst is.
skelleniels schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Bwa, moet zeggen dat ik met mijn opstelling toch verwacht had van vaker boven de 3kW te gaan, maar met 5 panelen aan elke kant zie ik dat bijna nooit gebeuren. Ik ging met een 3kW omvormer niet zoveel verlies hebben door aftoppen.

Maar on topic: het zal zoals franssie zegt misschien 5 a 8% schelen en wat latere start / vroegere stop van de omvormer zijn.
Maar wat bij mij eigenlijk de grootste twijfel was, was hoe het er uit ging zien op mijn dak. 5 panelen passen net niet naast mekaar en zijn nu in 2 rijen, dus achteraf gezien had ik liever 12 panelen gehad zodat ik telkens rijen van 3 had :+ Mijn oorspronkelijk idee was 4 panelen per kant naast elkaar tegen de nok van het dak. Installateur kwam af met 5, maar stelde geen 6 voor
Ja idd, ik ken het... nu ik ze bij mij op m'n dak zie liggen had het er ook symmetrischer uitgezien hadden het er 5 per dakkant geweest, de installateurs zijn wel zo goed geweest om plaats te laten voor nog een 5'de paneel in dezelfde rij. daaronder kan op termijn nog een rij van 5 komen als ik in de toekomst een EV aanschaf.

Nu is het nog wat ongeduldig afwachten tot aanstaande dinsdag, aansluiting en keuring, hopelijk gaat alles vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Omvormer en thuisbatterij staan er sinds dinsdag. Is dan uiteindelijk dit geworden; 5kWh.

Werkt naar tevredenheid en neemt zorgen weg, op dit moment (het is vandaag grijs, bewolkt, alleen diffuus indirect licht, geen zonneschijn...) leveren panelen zo'n 700W waarvan er maar zo'n 200 naar het huis gaan, rest gaat in accu en dan het net.

Die Accu kan laden met 2400W dus als het wél zonnig is, is die snel vol, en met zulk een laag verbruik is het doel = 0 op de meter, makkelijk behaalbaar vermits de accu ruim voldoende is voor een huis dat 's nachts een standbyverbruik van 1,5 kWh heeft. (en sinds dinsdag dus stabiel 0,0 kWh uit het net *O* )

Gisteren was het hier wel grotendeels zonnig eens de ochtendmist weg was, en heb ik met de 8 paneeltjes 15,76 kWh opgewekt en slechts 5,27 kWh verbruikt dus ik heb nog overschot. wég zorgen dat ik te weinig panelen heb gekozen. :D
Pagina: 1