Recirculatie afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:26
Beste tweakers,

Wij hebben momenteel een kookeiland met een afzuigkap ingebouwd in een koof. De afvoer gaat via platte buizen naar de oude schoorsteenpijp en komt er op het dak weer uit. De werking hiervan en zuigkracht vinden wij matig en het liefst haal ik de schoorsteenpijp weg.

Daarom ben ik nu aan het kijken voor een plasmafilter om de afzuigkap om te bouwen naar recirculatie. Wat mij alleen niet helemaal duidelijk wordt is hoe de plasmafilter in de koof gemaakt moet worden, uiteraard vanaf de afzuigkap met een buis naar het filter maar na het filter? Kan ik dit open houden en alleen een rooster maken in de zijkant van de koof of moet ik na de filter ook met buizen naar het rooster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een plasmafilter plaats je in principe gewoon vrij direct na de uitstroom van de afzuigkap.
En dan zonder additionele filters. Het enige wat belangrijk is, is een vetfilter maar die zit als het goed is gewoon direct onder de kap. Meestal in de vorm van een metalen draadrooster.

Na het filter heb je gewoon de open ruimte van de koof en dien je ergens een inblaas mogelijkheid te maken naar de ruimte waar die inzit. Dit zodat de luchtstroom weer de ruimte in kan (de opgebouwde druk moet ergens naar toe). Je hoeft niet meer na het filter met buizen te werken.

Hier ligt het plasma filter onder de plint gewoon op de vloer. Na het filter verdwijnt de lucht gewoon onder de keuken weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-05 18:18
Misschien is het handig als je ons wil vertellen wat het uiteindelijk doel nou is:

- Moet het mooi zijn in je keuken? (geen afzuiging dan?)
- Maximale gezondheid? (waarom overweeg je een plasma filter dan? heb je je wel verdiept? hoe zorg je dat je van je fijnstof thuis af komt? is je andere ventilatie thuis op orde?)
- Moet het een balans zijn van de bovenstaande?
- Andere eisen?

Het enige wat ik hier lees is dat je meer afzuiging wilt en het liefst recirculatie, en dat lelijke buizen liefst weg gaan, dat is tegenstrijdig m.i.

[ Voor 12% gewijzigd door grasmanek94 op 18-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:26
grasmanek94 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:31:
Misschien is het handig als je ons wil vertellen wat het uiteindelijk doel nou is:

- Moet het mooi zijn in je keuken? (geen afzuiging dan?)
- Maximale gezondheid? (waarom overweeg je een plasma filter dan? heb je je wel verdiept? hoe zorg je dat je van je fijnstof thuis af komt? is je andere ventilatie thuis op orde?)
- Moet het een balans zijn van de bovenstaande?
- Andere eisen?

Het enige wat ik hier lees is dat je meer afzuiging wilt en het liefst recirculatie, en dat lelijke buizen liefst weg gaan, dat is tegenstrijdig m.i.
wat wij nu hebben is dat de lucht door 3 verdiepingen omhoog geblazen moet worden om via het dak weg kan. de (platte) buizen zijn weggewerkt in een verlaagd plafond die rondom de koof zit, dus niet zichtbaar.
Plasma filter omdat deze langer meegaan dan koolstoffilters en blijkbaar beter filteren.

het doel is een betere afzuiging, er is geen mogelijkheid (zonder grote verbouwing) om op de begane grond een afvoer naar buiten te maken dus kom je al snel op recirculatie uit. Wij koken op inductie dus minder fijnstof en hebben ventilatie type A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
als je beter afzuiging wil kun je ook eens proberen om terwijl de afzuigkap aanstaat een raampje ergens open te zetten. Die kap kan wel heel hard proberen te zuigen maar als er geen aanvoer is van lucht dan kun je het ook niet wegblazen.
E ris geen enkele wereld waarin recirculatie beter is dan naar buiten blazen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
hoe quantificeer je dan 'beter' qua afzuiging? want het klinkt alsof je huidige oplossing prima moet werken maar blijkbaar zie jij dat anders. Dingen gemeten toevallig qua luchtkwaliteit?

je hebt verder type A ventilatie in huis, dat betekent gewoon overal gaten en kieren en dan hopen op genoeg wind :+ in principe moet je afzuigkap dus voldoende aanvoer krijgen uit de rest van je huis.

tot slot: 'betere afzuiging' heb je niet met recirculatie. die dingen zijn waardeloos voor fijnstof en laat dat nou net de meest schadelijke zijn. Het zou alleen een overweging moeten zijn als er echt niks anders mogelijk is. en zelfs dan zou ik liever een koof bouwen en een gat in de gevel zagen maar dat is mijn eigen afwijking.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 18-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
Wat voor diameter zijn de bestaande buizen richting de schoorsteen?

Zijn die buizen wel eens schoongemaakt? Een ventilatieonderhoudsmonteur kan dat voor je doen, eventueel ook een schoorsteenveger als het door een open schoorsteen gaat. Je kan het ook zelf doen, google maar eens. Als dit lang dit gebeurd is, zal het kanaal aan de binnenkant vol vet zitten en dit verhoogt de weerstand enorm.

Er zit neem ik aan wel zo’n metalen vetfilter op de bestaande afzuigkap. Is deze schoongemaakt volgens de specificaties (elke x maanden in de vaatwasser, vervangen na y jaar)? Een vol filter verhoogt ook de weerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Verwacht niet te veel van een recirculatie icm plasma filters, je keuken staat gewoon blauw als je niet ook een deur of raam open zet.
Echt, als je naar buiten kunt met je afvoer, doe dat dan.
Ik heb spijt van mijn keuze voor plasmafilters / recirculatie

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1