Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargearo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-09 14:47
Hallo,

Momenteel heb ik een monofasige aansluiting (Vlaanderen) met 16 Enphase IQ7+ pv micro-omvormers.
Binnenkort (dit jaar nog) laat ik de aansluiting aanpassen naar 3N400 32a omdat we op langere termijn termijn (3-4 jaar) een zwembad zouden plaatsen in onze tuin met een warmtepomp (en eventueel extra zonnepanelen indien dit aangeraden /de moeite is)

Ten vroegste volgend jaar (september 2026) zou ik eventueel een thuisbatterij plaatsen. Gezien mijn verbruik wil ik zeker een batterij van 10Kwh met piekuitgang van minstens 5Kva. (liefst ook met backup uitgang). Maar is dit nu - of tegen dan - al rendabel?

Wat doe ik best om zo weinig mogelijk onnodige kosten te maken maar ook 1) future proof te zijn 2) binnen de regels van Fluvius te blijven zonder extra studie? (Wat kost zo'n Fluvius studie trouwens?):

* Korte termijn (bij switch naar 3N400): Huidige micro-omvormers op L1 laten en daarop zoveel mogelijk zware toestellen (vaatwasser, droogkast, airco, ...) op aansluiten? Of toch de micro-omvormers laten verdelen over de verschillende fasen?

* Middellange termijn (thuisbatterij): Retrofit batterij-omvormer + dan pas huidige micro-omvormers verdelen over de verschillende fases of toch op L1 laten? Of toch kiezen voor een 3-fasige hybride omvormer en dus de micro-omvormers verwijderen? Of alles laten zoals het is (micro-omvormers al dan niet over de verschillende fases) en geen thuisbatterij plaatsen aangezien nog niet genoeg rendabel?

* Op langere termijn (plaatsing zwembad met warmtepomp + eventueel extra zonnepanelen & thuisbatterij): De extra zonnepanelen ook op micro-omvormers aansluiten maar dan verdelen over de 3 verschillende fases? Of enkel op L2 & L3 aangezien de huidige micro-omvormers -al dan niet- op L1 blijven (afhankelijk van de beslissing op korte termijn)?  En eventueel dan pas een thuisbatterij plaatsen? En indien dan pas batterij: alles via een hybride omvormer?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 20:13

K van k

18x 400 wp oost-west

Poeh. Zit beetje met hetzelfde.
Vanmorgen adviseur gehad, heb al 18 x 420 wp liggen, en wilde de veranda ook vol hebben.
Heb nu een veel te zware omvormer de piek is 4.6 kwh op hoogtepunt. De
omvormer is 10 kw, dus de helft zou beter zijn, ligt ook mooi verspreid de panelen, in de ochtend komt aan voorkant zo'n op rond 12 uur boven het huis en dan hele middag en avond pakt de achterkant de zon.
Gaan voor een hybride omvormer 10 kw want dan is dit vast klaar voor accu van volgende jaar.
en dan 6 x 445 wp panelen op veranda.
Gedachte erachter dat ik dan in de winter wat dagverbruik afdek en in de zomer ook. Gaan 30 jaar mee dus 30 jaar minder kosten denk ik maar zo.
Laat gelijk meterkast vervangen want ook al 25 jaar oud, en komt steeds meer in. Dus die word gelijk upgedate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 20:13

K van k

18x 400 wp oost-west

De adviseur zei ook, met dynamisch is thuisbatterij zeer aantrekkelijk, slim ding dat op goedkoopste momenten zich voltooit, en de restant zonne-energie gaat er ook in. Maar tot augustus nog vast contract en dan over op dynamisch, en misschien volgend jaar accu, eerst badkamer nog doen volgend jaar en dan kijken of er wat over is voor accu. Liefst met 10 kwh beginnen, maar zal denk ik een 5 kwh worden die je later uit kan breiden. Ligt ook aan de prijs natuurlijk, ze worden wel elk jaar iets goedkoper