Vertraging prijs alert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Om 22:09 ontving ik "AMD Ryzen 5 7500F Tray beschikbaar voor € 157,99"

Om 19:28 stond deze al voor deze prijs bij NBB in de PW.. worden alert emails met vertraging verzonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:49

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Olaf van der Spek Voor zover ik weet worden prijsalerts 1x per uur verstuurd, dus dit klinkt als een bug. Ik verplaats je topic dan ook naar Stoute Bugs, misschien dat een van de devvers precies kan zien wat er mis is gegaan. Voor de volledigheid, het gaat dus om deze uitvoering: uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

@Glaanie elke 15 minuten zelfs.

Er zit geen verdere vertraging in, maar het is een momentopname op dat moment voor alle prijsalerts en de daarvoor relevante prijzen.

We kijken dus niet bij elke prijsmutatie of er misschien iemand een prijsalert over wil, waardoor het mogelijk is dat prijzen die even online hebben gestaan geen alert opleveren.

En dat is ook gelijk de enige verklaring die ik hiervoor heb. Want er is verder geen foutmelding geweest bij de runs van 19:24 en de latere runs van 19:39u t/m 22:09u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:49

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@ACM Dus ik heb het goed begrepen dat de prijsalerts los staan van de prijsimports.

Elke 15 minuten klinkt mooi in theorie, maar het gaat dus toch nog fout. Ik snap ook niet zo goed wat er hier fout is gegaan:
  1. Olaf zet een prijsalert voor uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray
  2. Ergens daarna, voor 19:28, wordt de prijs van NBB bij het product geplaatst via de automatische imports.
  3. Los hiervan loopt een proces dat elke 15 min prijsalerts naloopt.
Bij het 3de punt zou er toch max 15 minuten na de het toevoegen van de prijs van NBB.com een prijsalert moeten worden verzonden? Immers was de prijs al aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Glaanie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:37:
Bij het 3de punt zou er toch max 15 minuten na de het toevoegen van de prijs van NBB.com een prijsalert moeten worden verzonden? Immers was de prijs al aangepast.
Niet als ie bij een import tussen 19.28u en 19.36u weer verwijderd is...

Desalniettemin is het algoritme voor prijsalerts vrij simpel; vergelijk alle actieve prijsalerts met de bekende prijzen op dat moment. Is zo'n prijs lager, dan wordt een prijsalert verstuurd.

Aanvullende criteria zijn:
- De prijsalert moet niet binnen de afgelopen 24u al een keer verzonden zijn
- Een optionele levertijdscheck moet ook kloppen
- Optionele winkeluitsluitfilters moeten die specifieke prijs toelaten

Er zijn dus nog een paar andere opties waarom het niet verstuurd wordt:
- Het was minder dan 24u sinds er eerder een prijsalert voor dat product was verzonden
- Wellicht had Olaf tijdelijk een shopfilter actief?
- En wellicht vooral theoretisch: Olaf had zich vergist en het product had helemaal niet die lage prijs op dat moment in de PW

Hoedanook, ik ga dit niet verder proberen te onderzoeken. We houden niet in voldoende detail bij op welk moment welke prijs geldt of welke status een prijsalert had toen de alert in theorie verzonden had kunnen worden. Dus er is simpelweg niet voldoende data hiervoor om dat nu nog te kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

Ik gok dan dat het hierdoor is gekomen:
De AMD Ryzen 5 7500F Tray is nu tweedehands beschikbaar voor € 130,-
verstuurd op 16-03-2025 21:54

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ACM schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:36:
- De prijsalert moet niet binnen de afgelopen 24u al een keer verzonden zijn
Dus als een prijs naar 100 euro gaat en een uur later gaat ie naar 50, wordt er voor die 50 euro geen alert verstuurd?

Of die alert wordt 23 uur later verstuurd als de prijs dan nog steeds 50 is.
IMO zouden V&A alerts ook niet mee moeten tellen voor deze check.

[ Voor 18% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-03-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:46:
Dus als een prijs naar 100 euro gaat en een uur later gaat ie naar 50, wordt er voor die 50 euro geen alert verstuurd?
Klopt. En voor jouw voorbeeld is dat wellicht ongewenst, maar wat is dan wel een goede grens? Zou je een alert willen dat een andere winkel 'm even later dan voor ~ 95 euro aanbiedt (dat wordt dan ongeveer de nieuwe grens)? En die eerdere winkel kort daarna naar 90 euro is gedaald?

Dat pas na een tijdje weer een nieuwe alert versturen is in ieder geval ingebouwd op verzoek van gebruikers. Dus eventuele aanpassingen daaraan moeten we wel voorzichtig mee zijn.
Of die alert wordt 23 uur later verstuurd als de prijs dan nog steeds 50 is.
Inderdaad, na 23u krijg je hem dan alsnog.
IMO zouden V&A alerts ook niet mee moeten tellen voor deze check.
Tsja, dat is in onze logica dan weer niet eenvoudig om in te bouwen. We gebruiken dezelfde grens om bij te houden of een advertentie nieuw is. En je wil vast niet ieder kwartier een melding dat dezelfde V&A-advertentie er nog steeds is ;)

Al met al klinkt jouw situatie als een behoorlijke "edge case", dus ik denk niet dat we hier iets in gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ACM schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Klopt. En voor jouw voorbeeld is dat wellicht ongewenst, maar wat is dan wel een goede grens? Zou je een alert willen dat een andere winkel 'm even later dan voor ~ 95 euro aanbiedt (dat wordt dan ongeveer de nieuwe grens)? En die eerdere winkel kort daarna naar 90 euro is gedaald?

Dat pas na een tijdje weer een nieuwe alert versturen is in ieder geval ingebouwd op verzoek van gebruikers. Dus eventuele aanpassingen daaraan moeten we wel voorzichtig mee zijn.
De overige criteria zijn zichtbaar en bekend, deze is onzichtbaar en was mij niet bekend.
Een mogelijkheid zou zijn om het een optie te maken, naast de andere opties.
De tijd verlagen naar 12 uur is ook een optie.
Heb je toevallig een link naar de oorspronkelijke feature request?

Als het punt is dat je geen nieuwe alert wil voor een daling van 5%, wil je die dan wel na 24 uur?
Tsja, dat is in onze logica dan weer niet eenvoudig om in te bouwen. We gebruiken dezelfde grens om bij te houden of een advertentie nieuw is. En je wil vast niet ieder kwartier een melding dat dezelfde V&A-advertentie er nog steeds is ;)
Kunnen die alerts niet verstuurd worden als de ad geplaatst wordt, in plaats van in een apart proces / run?
Want nu krijg je ook geen alert voor een tweede V&A ad binnen 24 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:45:
Een mogelijkheid zou zijn om het een optie te maken, naast de andere opties.
We zijn onderhand wel gestopt om voor "iedere" wens een optie te maken. Dat zie ik voor deze ook niet gebeuren.
De tijd verlagen naar 12 uur is ook een optie.

Heb je toevallig een link naar de oorspronkelijke feature request?
Ik kan niet terugvinden waar die 24u wens exact voor het eerst is genoemd, het zit er al sinds 2019 in toen we het hebben omgezet naar herhalende prijsalerts ipv eenmalige. En toen is er ook via usability tests aandacht aan de prijsalerts besteedt.
Als het punt is dat je geen nieuwe alert wil voor een daling van 5%, wil je die dan wel na 24 uur?
Het punt was vziw vooral dat men geen 'spam' wil. En de definitie daarvan is uiteraard nogal verschillend per persoon en situatie.

Ik vermoed dat men dat eerder vindt van een nieuwe daling met slechts een klein prijsverschil over een product dan een groter verschil. Zeker als dat snel op de vorige gebeurt en je de vorige mail misschien nog niet eens had geopend. Vandaar mijn vraag over een daling die net onder de nieuwe grens zit in verhouding tot een die er ver onder zit.

Hoedanook, dit is onderhand vooral een feature request geworden :)
Kunnen die alerts niet verstuurd worden als de ad geplaatst wordt, in plaats van in een apart proces / run?
Want nu krijg je ook geen alert voor een tweede V&A ad binnen 24 uur?
Natuurlijk kan dat. Maar zo werkt het op dit moment niet en het vereist toch ook wel een niet-triviale aanpassing die we niet zomaar even tussendoor doen.

En inderdaad, ook V&A-alerts krijg je er niet meerdere van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 08:28

DaFeliX

Tnet Devver
ACM schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Hoedanook, dit is onderhand vooral een feature request geworden :)

[...]
Mee eens, ik schop stuur dit topic over de schutting die kant uit

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Pagina: 1